Lidingöloppet MTB

När1

Ny medlem
Lidingöloppet MTB
Har lyckats få ihop ca.60 träningsmil på min MTB i år och det känns ok, nu är det bara 1,5 vecka kvar till mitt första MTB lopp "Lidingöloppet MTB" så tänkte be om råd/tips hur ni lägger upp er träning när ett lopp närmar sig för bästa möjliga resultat.

Lidingöloppet MTB
Inför den här typen av lopp tror jag generellt man tjäna ganska mycket tid på att känna sig säker i kurvorna på gruset. Mindre bromsande betyder mindre förlorad fart du måste jobba igen.

Av det lilla jag cyklat lidingbanan så var den väldigt "småkuperad" - en j*vla massa småbackar.

Lidingöloppet MTB
Lidingöloppet MTB
Nja, förra året cyklade man delar av spåret först och sedan runt ön. Sedan åter spåret. Att uppmärksamma är att den mer tekniska delen ligger kring den sista milen. Precis när man börjar få målkänning.... Men det är ju ett snabbt lopp med asfalt, grus och lite stig. Banan finns på hemsidan.

60 mil låter som en mycket bra förberedelse. Fortsätt hålla dig aktiv och ladda med vingummi bara. Trimma in utrustningen och hitta ett skönt däcktryck.

Ses på Lidingö!

Lidingöloppet MTB
Se till att du orkar köra backar. Många backar! Förbered dig även på att ligga långa sträckor i motvind längs vattnet.
Tekniskt sett är det superenkelt, men såhär tidigt på säsongen så är det en jäkla jobbig bana.

Lidingöloppet MTB
Eldridge_Grade skrev:
-------------------------------------------------------
> 60 mil låter som en mycket bra förberedelse.
> Fortsätt hålla dig aktiv och ladda med vingummi
> bara. Trimma in utrustningen och hitta ett skönt
> däcktryck.

+1, jag har bara kört 18 mil på min mtb i år.

Lidingöloppet MTB
Är också anmäld, har lyckats få ihop drygt 40mil mtb i år. Får se om jag orkar byta till något mer lättrullat än NN/RoRo kör med 1bar fram och nästa markering på pumpen är 20psi,det kör jag bak. 67kg på vågen

Lidingöloppet MTB
Kör du slanglöst när du har så lågt som 1 bar?
Har hört flera som pratar varmt om lågt däcktryck, men själv är jag rädd för genomslagspunka, och redan vid ca 2 bar tycker jag det känns som att cykla med punktering... Kör ej slanglöst ska kanske tilläggas.

Funderar själv på hur mycket jag bör trycka i inför loppet. Det är ju en hel del asfalterade/hårdpackade sträckor, så frågan är vad man förlorar mest på - för högt däcktryck i "terrängen" eller för lågt längs de slätare vägarna?

Lidingöloppet MTB
Lite extra backträning är nog bra då det som sagt är många många många backar, och också nåt långpass på 3 timmar kanske. Men nu är det ju lite kort om tid för just LöLoppet.
Abborrbacken är relativt lätt för den kommer tidigt i loppet, värre är en backarna på slutet.
Det finns en på Bosön och Grönstabacken (där löploppet går i mål) som bägge känns "bra" i benen då de kommer när man närmar sig slutet. Ta inte ut för mycket i början för det behövs på slutet.
Ang däcktryck så är det försvinnande lite riktig terrängkörning så inget direkt behov av lågt tryck för fästets skull.
Om de nu inte drar om loppet i år... det här gäller för hur det körts tidigare.

Lidingöloppet MTB
Mina träningspass har legat mellan 1,5 - 2,5 tim i blandad terräng, får hoppas det räcker för att genomföra loppet ok planerar ett längre pass på lördag och sen ta det lugnt sista veckan?
Fick startplats i led 7 blir nog bra.

Lidingöloppet MTB
Jag har fått ihop 95mil på mtb detta år och är riktigt sugen på att köra :)
Funderar själv på att kränga på mina fasttrack däck istället för XR3ti som sitter på nu.

Är det någon som har koll på om det finns parkeringsmöjligheter där eller om det är att ta sig dig med kollektivtrafiken som gäller?

Lidingöloppet MTB
jensclaudius skrev:
> Jag har fått ihop 95mil på mtb detta år och är
> riktigt sugen på att köra :)
> Funderar själv på att kränga på mina fasttrack
> däck istället för XR3ti som sitter på nu.
>
> Är det någon som har koll på om det finns
> parkeringsmöjligheter där eller om det är att
> ta sig dig med kollektivtrafiken som gäller?

Vi ringde och frågade om det och fick till svar att kommer ni "i god tid" så finns det parkeringsplatser i nära anslutning till nummerlappsutdelningen och starten.

Lidingöloppet MTB
Som jag minns det åker man abborrbacken två gånger? Jag åkte för två år sen och det är möjligt att det blivit banförändringar. Eller så var jag bara i nån form av koma på slutet. För det är många backar, efter varje sväng faktiskt, och de tär.

Lidingöloppet MTB
Jag har också för mig att man tar den backen två gånger, men jag kan ha blandat ihop den med någon av de andra miljarder backarna. :P
Det här är första året som jag inte kör loppet faktiskt. Det är en jävla pina och egentligen inte särskillt roligt. Och dyrt som tusan. Men ändå känns det lite som att det saknas något att inte inleda säsongen med det.

Lidingöloppet MTB
Abborrbacken är inte den jobbigaste under loppet enligt mig. Detta eftersom den kommer rätt tidigt in i loppet runt 30 minuter kanske om jag inte missminner mig helt. Det är så otroligt många branta backar efter denna som jag upplevde som tyngre iaf. Den kommer inte två gånger enligt mitt minne iaf men man kan ju inte alltid lita på hjärnan när man är helt slut :)

Det enda tipset är att träna mycket backar eftersom resten av banan är lätt kuperad och inte innehåller några större svårigheter utöver backarna.

Lidingöloppet MTB
Körde loppet första gången förra året, och Aborrbacken tyckte jag då inte var så farlig. Har för mig att det fanns en backe som var betydligt värre, i närheten av kraftledning, i maskinspår uppför ett hygge. Jag och alla kring mig fick vackert ta cykeln under armarna och springa uppför... Men som tidigare påpekat, hjärnan var ju inte på topp vid det laget så kan även ha hallucinerat :)

Oseedad och startled 12 förra året, 5 i år. Ca 100 mil i benen i år, men mestadels landsväg så ska bli spännande att se hur formen är i årets första lopp!

Lidingöloppet MTB
Så länge du inte punkar på de få meter terräng (det är rätt så stenigt) så lär nog en CX vara snabbare än en MTB. Förutsatt att du är bekväm på den. Det är sjukt många snäva kurvor med rullgrus och virriga motionärer.

Förra året stod det horder av CX-cyklister i skogen och bytte slangar när jag passerade.

Lidingöloppet MTB
Skulle definitivt säga att MTB är snabbare än en CX på den banan. Det är bara att kolla på vad de snabbaste åkarna använde så har du svaret.

Skall du köra med en CX krävs det större teknisk skicklighet än på MTB. Framförallt många snäva svängar i hög fart gör MTB mer lämpad. Därutöver finns det ett par kortare skogspartier där en CX skulle vara väsentligen mer obekväm/långsammare än en MTB.

Går det att köra CX? Absolut. Du kan köra lvg-racer också även om något enstaka parti torde vara tekniskt utmanande, så varför inte CX. Dock knappast det snabbaste alternativet.

ps. med reservation att banan är samma/lik den som kördes 2013

Lidingöloppet MTB
Speedskejtarn skrev:
> Skulle definitivt säga att MTB är snabbare än
> en CX på den banan. Det är bara att kolla på
> vad de snabbaste åkarna använde så har du
> svaret.
>
> Skall du köra med en CX krävs det större
> teknisk skicklighet än på MTB. Framförallt
> många snäva svängar i hög fart gör MTB mer
> lämpad. Därutöver finns det ett par kortare
> skogspartier där en CX skulle vara väsentligen
> mer obekväm/långsammare än en MTB.
>
> Går det att köra CX? Absolut. Du kan köra
> lvg-racer också även om något enstaka parti
> torde vara tekniskt utmanande, så varför inte
> CX. Dock knappast det snabbaste alternativet.
>
> ps. med reservation att banan är samma/lik den
> som kördes 2013

Jag tror att de snabbaste inte får köra CX ;)

Lidingöloppet MTB
TM skrev:
> Jag tror att de snabbaste inte får köra CX ;)

Om de slänger på ett rakt styre så får de det, eller är det bockstyret som det hänger på?

Lidingöloppet MTB
Jag kör 1 flaska sportdryck på cykeln samt vätskeryggsäck med <1L vatten på ryggen. Dels för att kunna dricka även i lite stökigare partier utan att behöva köra enhandsgrepp på styret, dels för att ha tillräckligt med vätska för att kunna skippa några vätskestationer ifall det blir trångt kring langningen.

Den extra vikten och minskade komforten tar jag hellre än otillräckligt att dricka. Funkar langningen bra ser jag det som en extra bonus :)

Lidingöloppet MTB
Någon som har höjdmeter på denna tävling?
Vart är bästa publikplatsen för att se en cyklist flera gånger?
Vart är bästa stället (vart är ok) för langning?

Lidingöloppet MTB
På Bosön är det mest tekniskt och där passerar alla två gånger (åtminståne förra året) så där är nog roligast att vara publik. Totalt pratas det om ca 1000 höjdmeter.

Lidingöloppet MTB
Elingsbo skrev:
> Kör du slanglöst när du har så lågt som 1
> bar?
> Har hört flera som pratar varmt om lågt
> däcktryck, men själv är jag rädd för
> genomslagspunka, och redan vid ca 2 bar tycker jag
> det känns som att cykla med punktering... Kör ej
> slanglöst ska kanske tilläggas.
>
> Funderar själv på hur mycket jag bör trycka i
> inför loppet. Det är ju en hel del
> asfalterade/hårdpackade sträckor, så frågan
> är vad man förlorar mest på - för högt
> däcktryck i "terrängen" eller för lågt längs
> de slätare vägarna?

Ja, jag kör slanglöst. Testade igår med liite lägre tryck bak, men då började det sjunga lite om fälgen när man skulle upp för steniga avsatser.
Inför loppet ska jag nog slå på stort och köra på 1,5bar fram och lite mer bak. Man vill ju inte studsa omkring heller =)

Lidingöloppet MTB
Såg väderprognos inför helgen, det ser ut som ett lågtryck med regn kommer in fredag/lördag och bara 5-9 grader, funderare då på bra klädval till loppet, om någon har tips på bra åtsittande långärmad tröja/lång byxa som klarar regn utan att man känner sig nyduschad direkt efter start?

Lidingöloppet MTB
Vi får hoppas på att regnet drar över. Kan bli ett sent däckbyte på fredag kväll beroende på väder. Några partier och framförallt många kurvor där man vill ha bra grepp.

Förra året körde jag som total nybörjare med för högt däcktryck. Blev väldigt skakigt över ängar och grus. I år blir det ett skönare tryck. Kring 1,6 bar. Med slang.

Vätska fanns det gott om på stationerna. Men jag kör med säck på ryggen. Skönt att inte behöva "waterboarda" sig vid stationerna.

Lidingöloppet MTB
Ja vi får hoppas vädret blir ok, jag har tränat på 2,0 bar med slang senaste träningsrundorna och tycker det känns bra, blir nog vätska på ryggen också.

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
Jag såg nu att regnetd troligen kommer att dra förbi redan på fredag, men hinner banan torka upp, knappast. Hade tänkt köra på RaceKing någon som har nått bra tips på lätta race däck med lite mera grepp. Körde förra året på Bontrager 29.2 men de känns rätt tunga,
//Jocke

Lidingöloppet MTB
ska du köpa nya däck för att det kanske blir lite fuktigt på grusvägarna? de skogspartier som finns är både korta och inte speciellt tekniska, race king med tryck för grus/asfalt hade varit mitt val iaf.

med reservation att de gjort om banan helt sen 2013.

Tillbaka
Topp