Lidingöloppet MTB

Lidingöloppet MTB
Det finns två ställen värda ens uppmärksamhet. Det första är på en superenkel liten stig som slutar i en slänt ut på en äng. Mitt på den stigen ligger en liten tarm till rot. Liten nog att smälta in i jorden på stigen. Offcamber och jävlig nog att skicka ett framhjul i omloppsbana och föraren med nyllet ner i backen.

Det andra partiet är slutet på terrängen som går över åsen i slutet av loppet. Förra året när jag kom dit hade det haglat och regnat så jag klev faktiskt av och ledde ner cykeln för den slänten efter att ha bevittnat de framför mig stupa hejdlöst ner.

I övrigt körs nog loppet lämpligtvis med något extremt lättrullat i bak och något lättrullat med kantgrepp i fram.

De gånger jag har kört så har jag använt Race King 2,2:or fram och bak.

Lidingöloppet MTB
Tänkte mig nog inte enbart till Lidingö MTB eller kanske inte alls till LMTB men som komplement till RaceKing däcken, ser man på bilderna så verkar det som om de har ett bättre kantgrepp och borde ha mer bett i "kladdigt" före, jag har inte sett dessa fysiskt i butik så därför min fundering. Körde LMTB förra året på Bontrager team issue 29.2 men de är rätt tunga. annars så tycker jag att de har ett bra grepp. Kollar man nu på vädret så ska det komma 13mm på fredag och ytterligare 7,7mm på Lördag, så ja det blir nog kladdigt.

Lidingöloppet MTB
Dessa väderprognoser ändras ju varje dag, men just nu ser det ut att bli mycket blöttttt.

Finns det risk att det kan bli inställt?

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
När skrev:
-------------------------------------------------------
> Mmm startled 7 känns ju sådär om det blir
> skitigt :(

Ja usch! Då är det bättre med startled 11.. (faan!)

Lidingöloppet MTB
När skrev:
> Finns det risk att det kan bli inställt?

Klart att det ställs in om det blir blötväder. Lidingöcyklisterna kan ju smutsa ner sina vita S-Worksdojor annars :)

/S

Lidingöloppet MTB
Vilka lagningställen efter ca halva loppet i tid är lättast att nå från starten med barnvagn modell löparvagn?
Sambon vill heja och langa vätska till en förhoppningsvis trött cyklist. :)

Lidingöloppet MTB
Ja hur ser det ut? Har det regnat mycket eller kanske inget i huvudtaget? Vore bra med en direkt rapport så att man vet vad som väntas! Väder prognoser hit och dit de verkar ju ändra sig för varje minut, senast så såg det just ut 5-9 grader mulet men i stort sett uppehåll. Race King och 2bar får det bli,,,,,

Lidingöloppet MTB
Jag bor ett par km från starten (fågelvägen). Än har det inte regnat hemma hos oss, det har kommit några stänk men inget som märks. Vi rullade lilla loppet idag och det var torrt och fint. lidingö har en grupp på fb, fråga där, kanske någon var ute en längre runda idag.

Lidingöloppet MTB
Jag körde hela loppet på CX förra helgen. Torrt och fint. Min bedömning är att fäste är inga problem (körde på 35 mm rocket ron). Det är en snabb bana och pumpa massor i däcken då den är teknisk mycket enkel. Många korta backar som är rätt branta. Bra att träna sådana förstås.
Stel cykel eller framdämpad är mitt tips. Satsa på fart!

Lidingöloppet MTB
Kördr idsg, det var en snabb och oteknisk. Men mycket löst grus i botten av backarna i kombination med tajta kurvor måste ha gjort det läskigt för många. Annars var det ett kul med ett så pass kuperat lopp hyfsat tidigt på säsongen. Lyckades cykla i alla backarna utom en, en löst grusig & stenig ganska brant vid någon stor kraftledning. Det mest underhållande var nog att se folk puttandes uppför och kraftigt bromsade nedför på sjukt dyra cyklar. Lär folk sig inte cykla?

Lidingöloppet MTB
Ah det var idag, misstänkte det givet alla bilar med cyklar på jag sett idag.

@Mange. Lidingöloppet drar nog inte i regel den erfarna mtb-publiken. Det är ju rätt nybörjarvänligt.

Lidingöloppet MTB
Nybörjarvänlig nja vet inte det, hitta dom backarna att träna på är inte så lätt där jag bor, men jag är nöjd med mitt första mtb lopp vid 64 års ålder trots lite grisigt väder, landade på 3.20

Lidingöloppet MTB
@glitch men det är ju det jag menade, det är falsk marknadsföring. Flera gånger så började framhjulet vandra i gruset. Jag fick ordning på det, men hur många fick inte det? Speciellt när det rekommenderas 3-3,5bar i däcken.

Lidingöloppet MTB
Jag var ute i diket och klättrade flera gånger i kurvorna, konstaterar att det är skillnad på linje när man tränar och tävlar :-) kul dag ändå trots genomfrusna händer och fötter.

Lidingöloppet MTB
Jag tog mig runt. Första tävlingen någonsin. Obefintligt tränad. Rullat lite på cykeln innan, totalt max 2 mil. Har dock Internetcyklat en hel del.

Backarna var astunga för 104 kilos TV-tittar kropp. Nerför gick det fort. Djävligt fort.

Jag laddade med en tallrik pasta igår kväll. Det ska man tydligen göra flera dagar innan.. Blev helt matt efter 4 mil.

Det finns inte en chans i h-vetet att Lidingö MTB är bra för nybörjare. Inne i omklädningsrummet så var det många som skakade på huvudet åt alla sjukt branta partier där det var omöjligt att cykla.

Cykeln funka bra. Fick lite missljud i växlarna. Kläderna var kanon. Merinoulls underställ FTW!

Nu tvekar jag om jag ska åka Nyckelpig.. Cykelvasan.

Detta var en upplevelse. Trevliga människor. Många balla cyklar. Sådär väder. Pytteliten mässa. Slöa ungdomar som hjälpte till (eller nåt). OK varm mat efteråt. FETA STENIGA BACKAAAAaaaar..

Lidingöloppet MTB
Mycket negativt här, kikade lite på omgivningen som var fantastisk fin, bra banpersonal runt banan men jag blir också negativ till en del farthållare som skrek "håll vänster" som startat sent, anmäl er i rätt grupp för fan så slipper ni oss som kör "lite" saktare.

Lidingöloppet MTB
När skrev:
> Mycket negativt här, kikade lite på omgivningen
> som var fantastisk fin, bra banpersonal runt
> banan men jag blir också negativ till en del
> farthållare som skrek "håll vänster" som
> startat sent, anmäl er i rätt grupp för fan
> så slipper ni oss som kör "lite" saktare.

bra banpersonal? Skämtar du eller? Vissa stod helt nonchalant och hade knappt koll på att det var cykeltävlingar. Andra stod ju på fel ställe och inte i korsningarna som man logiskt borde stå.

Lidingöloppet MTB
Lidingöloppet är kuperat men teknisktkrävande är det verkligen inte. Om man tycker att backarna är svåra tekniskt, inte på grund av dåligt flås, kanske man ska fundera om mtb är rätt sport eller träna liiiiiite till.

Lösgrus kan vara lurigt men det lärde man sig ju redan som liten grabb när man sladdade runt på fotbollsplan :)

Lidingöloppet MTB
cerro skrev:
> När skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mycket negativt här, kikade lite på
> omgivningen
> > som var fantastisk fin, bra banpersonal runt
> > banan men jag blir också negativ till en del
> > farthållare som skrek "håll vänster" som
> > startat sent, anmäl er i rätt grupp för fan
> > så slipper ni oss som kör "lite" saktare.
>
> bra banpersonal? Skämtar du eller? Vissa stod
> helt nonchalant och hade knappt koll på att det
> var cykeltävlingar. Andra stod ju på fel ställe
> och inte i korsningarna som man logiskt borde
> stå.

Lägg ner, dom gjorde ett bra jobb tycker jag, positiva hejare och dylikt, körde du i diket eller!!!!

Lidingöloppet MTB
glitch skrev:
> Lidingöloppet är kuperat men teknisktkrävande
> är det verkligen inte. Om man tycker att backarna
> är svåra tekniskt, inte på grund av dåligt
> flås, kanske man ska fundera om mtb är rätt
> sport eller träna liiiiiite till.
>
> Lösgrus kan vara lurigt men det lärde man sig ju
> redan som liten grabb när man sladdade runt på
> fotbollsplan :)

Snacka om att vara negativ till en sport, bra. Inlägg.

Lidingöloppet MTB
Mjo, utsikten var najs. Gillade det där 1700tals skeppet som låg i någon vik =)
Folk var duktiga på att hålla höger när man bad snällt, funkade mycket bättre än ringklocka.
Det ända tekniska stället var magiskt, synd att man fick köa igenom det. Branten med hällen var en fin linje ner =)

Lidingöloppet MTB
Jag trodde bara det skulle vara grusrace och blev ändå glatt överraskad, det var faktiskt lite stig ibland. Men man får väl betrakta det här loppet mer som ett konditionstest än som en stigcykeltävling. Ändå tycker jag det var riktigt roligt! En bra inledning på sommarsäsongen!

Lidingöloppet MTB
När skrev:
> Mycket negativt här, kikade lite på omgivningen
> som var fantastisk fin, bra banpersonal runt
> banan men jag blir också negativ till en del
> farthållare som skrek "håll vänster" som
> startat sent, anmäl er i rätt grupp för fan
> så slipper ni oss som kör "lite" saktare.

Ber om ursäkt dock ropade jag "kommer vänster"
Tyvärr hade jag inget val att välja startgrupp. Men gjorde nog bara en mindre trevlig omkörning av en grupp på 5man i slutet där det var ordentligt brötit med klippor och rötter men nuddade ingen av dom jag körde om.
Annars tycker jag att banvakterna gjorde bra jobb.

Lidingöloppet MTB
Jag tycker det var ett mycket bra arrangemang med trevliga och engagerade funktionärer. Allt flöt smidigt och stämningen på banan kändes som lättsam med stånk och stön och ett skämt här och var. Många backar med ordentlig lutning, det var inte svårt att bli trött. Kul och jobbigt!

Lidingöloppet MTB
När skrev:
> glitch skrev:
> -----
> > Lidingöloppet är kuperat men
> teknisktkrävande
> > är det verkligen inte. Om man tycker att
> backarna
> > är svåra tekniskt, inte på grund av dåligt
> > flås, kanske man ska fundera om mtb är rätt
> > sport eller träna liiiiiite till.
> >
> > Lösgrus kan vara lurigt men det lärde man sig
> ju
> > redan som liten grabb när man sladdade runt
> på
> > fotbollsplan :)
>
> Snacka om att vara negativ till en sport, bra.
> Inlägg.

Negativ? Nja det håller jag inte med om. Jag är uppvuxen med spåret utanför dörren och började cykla där. Det är en jättefin runda med vackra omgivningar och ordentligt kuperat men det är inte tekniskt hur gärna man än vill. Men har man ingen cykelvana så kanske det är utmanande nog - därav lämpligt nybörjarlopp.

Lidingöloppet MTB
Jag filmade hela loppet med min Garmin VIRB Elite idag, förhoppningsvis så ligger den filmen ute på Youtube imorgon. Grymt jobbig banan trots avsaknad av långa backar eller mycket stök. Upp och ner samt skarpa kurvor hela tiden. Som ett långt GP-lopp, fast på MTB. Jag blev trött på slutet men ändå nöjd med 11:e platsen.
Nu är det bara att försöka ladda om inför nästa veckas Billingeracet. Har börjat genom att äta upp barnens lördagsgodis...

Lidingöloppet MTB
Trevligt lopp idag! Även om man kanske inte kände så i alla uppförsbackar...
Lyckades ta mig runt på 2.51, men har nog aldrig slitit så mycket på de lägre växlarna som jag fick göra de sista 15 km. Så fort jag tog i lite kom kramphuggen som ett brev på posten...

Exemplariskt skyltad bana, helt omöjligt att köra fel även då man låg och körde solo. Bra stämning i spåren, men blev lite frustrerad över att så fort det blev lite brant och folk klev av cyklarna så verkade instinkten att hålla till höger försvinna. Så många partier som normalt skulle vara väldigt enkla blev utmanande av den anledningen att man inte kunde välja spår utan fick ta det lilla utrymmet som erbjöds, och att man inte heller kunde välja lämplig hastighet.

Lidingöloppet MTB
Körde också idag.
Kände mig seg i början och cyklade därmed nästan solo under hela loppet. Passerade några som tröttnade i led två och tre samt blev passerad av några i led fyra.
Förutom avsaknaden av klungkörning på platten var det underbart att kunna släppa på utför.

Håller med om att det inte var tekniskt. Möjligtvis den lilla lilla biten på Bosön som avslutas med branten med stenhällarna. Förra året passerade jag en klump i högerspår, i år blev det vänsterspår. Lika kul båda vägarna.

Lite piggare i slutet. Lite snabbare än förra året. Lite godare mat efter loppet. Ungefär så.

Lidingöloppet MTB
nyrakad skrev:
> Slöa ungdomar som hjälpte till (eller nåt).

Oooh, tack!

Där jag stod vid 20 km kvar, så var det rätt uppenbart vilka som kunde cykla och vilka som inte kunde. En stig utför med en sväng och sedan uppför till vägen. Många bromsade bort farten och kom ändå till uppförsbacken med för hög växel så de fick kliva av för att komma upp. Många kedjebrott.

Gubbstark skrev:
> det var inte svårt att bli trött.

+1
Astrött i ryggen efter att ha stått i en korsning i regn, vind och kyla mellan 8 och 16:30.

Lidingöloppet MTB
En helt klart positiv upplevelse trots att det blev asjobbigt redan efter fyra mil, dåligt tränad tydligen. Hur skilde sig banan jämfört med i fjol, eller var det samma sträckning?

Lidingöloppet MTB
Kul lopp trevliga funktionärer och välorganiserat Det som är kul med långlopp är att man får cykla på ställen man annars inte skulle cykla på. 6 mil i kuperad terräng är jobbigt för alla och kanske inte något man som nybörjare borde välja först. Det brukar finnas halv lopp som passar betydligt bättre.

Stökpartier som det vid Bosön klara man sig utan risken att någon skadar sig är stor.

Jag körde helstel 27.5 med Geax däck grymt nöjd. Lite dubbelseende när vi cyklade över en åker där man ridit men annars som sagt kanon

Maten efter var superb Fast det förväntar man sig när man kommer till Stockholm

Lidingöloppet MTB
Förbannat jobbigt och roligt lopp!
Många glad funktionärer med hejarop och bra pekande. Kan dock bero på att jag hejade på alla flaggvakter.

Var tveksamt pilat på en del ställen tyckte jag.
Körde på kanon i första 10 km men hamnade resten av loppet i någon icke magiskt ingenmansland. Låg på rulle 1 km asfalt men resten fick jag köra helt själv. Var helt enkelt för svag för de som kom om och för stark för de få jag körde om.
Men det är väl så det är i lopp likt dessa. Utslagsgivande är min åsikt.

Kom i mål på 2:38 och är otroligt nöjd.

Lidingöloppet MTB
PeterÄlvsjö skrev:
> Det var någon som lyckades köra av kedjan redan
> i första asfaltsbacken efter 500 meter.

Ja, men han hade kedjelås och -brytare med sig. Iofs 9-delat lås till 10-delad kedja, men jag tror det funkade bra. Många andra fick köra sparkcykel tillbaka.

Lidingöloppet MTB
konstruktören skrev:
>
> Jag körde helstel 27.5 med Geax däck grymt
> nöjd. Lite dubbelseende när vi cyklade över en
> åker där man ridit men annars som sagt kanon
>

När jag kom ut på den där åkern hade jag maxfart, typ 500 km/h. ALLT skakade. Cykeln. Inälvorna. Tänderna. Jag var hundra på att ekrar hade gått sönder och att däcken var tomma på luft.. men det gick bra.

Om man ska köra ett sånt här lopp så ska man träna innan och kanske gå någon mtb-kurs.

Lidingöloppet MTB
Riktigt kul lopp med jävligt hög medelhastighet och medelpuls genom hela loppet. Jag var sjukt stressad och ropade nog håll höger lite för aggressivt ibland. Men men tävlingsdjävulen tog helt över efter cirka 2 mil så det var inte mycket att göra.. Kom in på 2:30 och en sjätteplats och förbättrade min egen tid med 22 min från förra året. Funktionärerna var väl av varierande kvalitet, vissa satt med mobilen medan andra var väldigt aktiva. Totalt sett väldigt rolig dag!
Edit: motionsklassen alltså

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
nyrakad skrev:
> konstruktören skrev:
> -----
> >
> > Jag körde helstel 27.5 med Geax däck grymt
> > nöjd. Lite dubbelseende när vi cyklade över
> en
> > åker där man ridit men annars som sagt kanon
> >
>
> När jag kom ut på den där åkern hade jag
> maxfart, typ 500 km/h. ALLT skakade. Cykeln.
> Inälvorna. Tänderna. Jag var hundra på att
> ekrar hade gått sönder och att däcken var tomma
> på luft.. men det gick bra.
>
> Om man ska köra ett sånt här lopp så ska man
> träna innan och kanske gå någon mtb-kurs.

Haha! Jag älskade den där åkern! Med heldämpat va det bara trampa förbi alla o se lite nöjd ut:) första tävlingen btw, och det va grymt kul! Trevliga medcyklister o funktionärer, kom in på 3.03 utan nån vidare träning alls egentligen förutom happyrides på tisdagar, och det fick man ju belöning för på dom få stökiga partierna där man "flög" förbi dom flesta:)

Lidingöloppet MTB
Det enda som är synd är att det är så sjukt många långsamma i tävlingsklassen som inte har nånting där att göra, bara blockerar för alla snabbare i motionsklassen..

Tillbaka
Topp