Lidingöloppet MTB

Lidingöloppet MTB
Första inlägget på Happy - hej på er!

Första MTB-loppet igår, fnös lite innan och tänkte att 6.3 mil är ju inte så farligt när jag har cyklat det mångdubbla på LVG. Oj, så dålig koll jag hade.

Hade 60 mil LVG i benen innan loppet och 1.5 mil MTB på cykeln jag hade lånat tre dagar innan. Gick i mål på 3.28, jag är ganska nöjd med den tiden. Det fungerade bra med snabbare cyklister bakifrån som kommunicerade vid omkörningar. Med lånad cykel och ett stort mått av självbevarelsedrift valde jag att promenera på de svåraste partierna.

I övrigt - fy fan vad kul det var. MTB-biten de luxe nu. När jag har betat av årets LVG-lopp blir det att köpa en MTB till nästa år.

I övrigt har jag fått en sjuk respekt för mtb-eliten. Det här är sjukt mycket brutalare än LVG. Ni som är proffsen här, hur är Lidingöloppet jämfört med cykelvasan?

Lidingöloppet MTB
Cykelvasan är ungefär på samma nivå tekniskt men bra mycket mindre jobbigt. Inte alls lika mycket backar och sista halvan är ordentligt lättåkt. Däremot är det mer trängsel och fler ovana cyklister.

Lidingöloppet MTB
Jens.banan skrev:
-------------------------------------------------------
> Det enda som är synd är att det är så sjukt
> många långsamma i tävlingsklassen som inte har
> nånting där att göra, bara blockerar för alla
> snabbare i motionsklassen..

Varför anmäler du dig inte i tävlingsklassen?

Lidingöloppet MTB
Tack för filmen. Intressant att se bansektionen som man jobbat med ur elitens perspektiv. Markeringar m.m. verkar ha funkat.

Lidingöloppet MTB
Mitt 2:a MTB-lopp någonsin. 3.03. Hade jag inte vurpat hårt i den tekniska delen hade jag kommit in på typ 2.55 eller något. Sjuk jävla jobbigt. Typ 3 timmars intervall pass - eller som Strava Sufferindex indikerar: 173 Extreme...

CV är mindre krävande men ska man in på runt 3.15-3.20 som jag siktar på i år så är detta lopp också sjukt jobbigt.

Kul som fan. Bra arrangerat, alerta flaggvakter, trevligt atmosfär.. toppklass!

Lidingöloppet MTB
Mitt andra lopp någonsin sen jag började cykla förra sommaren. Tyckte det var riktigt kul och körde in på 3.09, dock lite sur över att jag fick kliva åt sidan ett par ggr efter 50km pga av kramp. Så kan jag lyckas köra utan kramp så borde inte en tid under 3 Tim vara omöjlig. Tycker att banan var riktigt bra märkt och de flesta funktionärerna runt banan skötte sig utmärkt, var riktigt skönt med allt peppande :-)

Kommer definitivt köra även nästa år.

Lidingöloppet MTB
Körde också, kom in på 3:12 från led 5 vilket jag är hyffsat nöjd med speciellt med tanke på att det var andra gången i år jag satt på MTB'n. Har iofs 200 cykelmil så här långt i år men uteslutande landsväg. Tycker att loppet varj jobbigt men kul, bra markerat och lagom svårt för en stig noob som jag är. Garvade också när jag cyklade om folk i uppförsbackar som släpade på sina dyra kolfiber fulldämpade super MTBs medan jag trampade upp på min ful Focus från XXL som kostade 6 tusen :-) Flaggvakterna och publiken lyfte mig verkligen hela vägen och speciellt den sista tunga milen. Det enda jag vill klaga på var vädret, jag frös som en hund efter loppet trots att jag åkte i långa vinterbyxor, flossad tröja och långfingrade handskar. Även efter dusch hemma frös jag så pass att jag var tvungen att lägga mig i sängen och sova någon timme.

Lidingöloppet MTB
Jag cyklade in på 2h20 minuter. 2 minuter snabbare än i fjol, men ändå 20 placeringar sämre. Var det svårare motstånd i år, eller? ;)

Mina intryck:
1. Jättebra och proffsigt arrangemang. Allt flyter smidigt och all logistik är super.
2. Kul terräng! Nej, det är inte singletrack men det är tekniskt utmanande och bra rejsing. Det krävs en hyfsat tekniskt duktig mtbcyklist för att klara loppet bra.
3. Vad hände med startgrupp 1A? När jag kom till fållan så var där en massa fler än 32 cyklister som stod där. Jag fick inte plats utan fick starta långt bak.
4. Banan är ju välmarkerad i den bemärkelsen att alla svängar och korsningar är pilade MEN eftersom farten är så hög så hade det behövts pilar lite tidigare. Ibland såg vi pilarna samtidigt som vi skulle svänga och det är svårt att sakta ner från 40+km/h för att göra en 90-graderssväng som jag precis upptäckte pilen som visade. Samma gäller en del av funktionärerna: De stod och vinkade och signalerade helt för sent och för nära stället man skulle svänga av på. Vi hade minst en vurpa i vår grupp som berodde just på detta.

Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
Något jag funderade över var seedningen.. många i grupp 4 som inte hörde hemma där och även många i tävlingsklass som man körde om. Och detta från startled 5. Hamnar man i tävlingsklass om man köper en daglicens för tävling? Varför gör man så och blir omkörd av folk från grupper typ +25min? Kan ju knappast vara uppbyggligt för självförtroendet.

Lidingöloppet MTB
Om man ändå har licens, så kanske man väljer att starta i tävlingsklass, även om man inte håller samma tempo som de andra. Skönt att slippa trängas med en massa andra motionärer.

Lidingöloppet MTB
Trängas är ju just de får göra när pöbeln kommer ikapp o ska förbi...
Stumpy skrev:
> Om man ändå har licens, så kanske man väljer
> att starta i tävlingsklass, även om man inte
> håller samma tempo som de andra. Skönt att
> slippa trängas med en massa andra motionärer.

Lidingöloppet MTB
Jens.banan skrev:
> Det enda som är synd är att det är så sjukt
> många långsamma i tävlingsklassen som inte har
> nånting där att göra, bara blockerar för alla
> snabbare i motionsklassen..

Kör tävlingsklass om du vill tävla.

Lidingöloppet MTB
Jo, såna ser man ju i varje lopp, mtb eller lvg.. galet fina cyklar men ingen ork. Lite tragikomiskt kan jag tycka.
Frös? Med den klädseln? Då såsade du i sadeln.. ;-)

Selast skrev:
> Garvade också när
> jag cyklade om folk i uppförsbackar som släpade
> på sina dyra kolfiber fulldämpade super MTBs
> medan jag trampade upp på min ful Focus från XXL
> som kostade 6 tusen :-) ... Det enda jag vill klaga på var
> vädret, jag frös som en hund efter loppet trots
> att jag åkte i långa vinterbyxor, flossad tröja
> och långfingrade handskar. Även efter dusch
> hemma frös jag så pass att jag var tvungen att
> lägga mig i sängen och sova någon timme.

Lidingöloppet MTB
julgus skrev:
> Något jag funderade över var seedningen.. många
> i grupp 4 som inte hörde hemma där och även
> många i tävlingsklass som man körde om. Och
> detta från startled 5. Hamnar man i
> tävlingsklass om man köper en daglicens för
> tävling? Varför gör man så och blir omkörd av
> folk från grupper typ +25min? Kan ju knappast
> vara uppbyggligt för självförtroendet.

Varför startar man i motionsklass om man vill tävla och cykla fort?
Det är ju förbjudet, enl scf...

Lidingöloppet MTB
Vem har sagt att man vill tävla?
hm skrev:
> julgus skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Något jag funderade över var seedningen..
> många
> > i grupp 4 som inte hörde hemma där och även
> > många i tävlingsklass som man körde om. Och
> > detta från startled 5. Hamnar man i
> > tävlingsklass om man köper en daglicens för
> > tävling? Varför gör man så och blir omkörd
> av
> > folk från grupper typ +25min? Kan ju knappast
> > vara uppbyggligt för självförtroendet.
>
>
> Varför startar man i motionsklass om man vill
> tävla och cykla fort?
> Det är ju förbjudet, enl scf...

Lidingöloppet MTB
julgus skrev:
> Jo, såna ser man ju i varje lopp, mtb eller lvg..
> galet fina cyklar men ingen ork. Lite tragikomiskt
> kan jag tycka.
> Frös? Med den klädseln? Då såsade du i
> sadeln.. ;-)
>
Man skulle ju kunna tro det ja, men pulsdatan visade att jag låg på 94% av maxpuls i snitt och hade en maxpuls på 7 slag över min uppmätta maxpuls... Antagligen är det min höga ålder som gör att cirkulationen är dålig... :-)

Lidingöloppet MTB
Selast skrev:
> julgus skrev:
> -----
> > Jo, såna ser man ju i varje lopp, mtb eller
> lvg..
> > galet fina cyklar men ingen ork. Lite
> tragikomiskt
> > kan jag tycka.
> > Frös? Med den klädseln? Då såsade du i
> > sadeln.. ;-)
> >
> Man skulle ju kunna tro det ja, men pulsdatan
> visade att jag låg på 94% av maxpuls i snitt och
> hade en maxpuls på 7 slag över min uppmätta
> maxpuls... Antagligen är det min höga ålder som
> gör att cirkulationen är dålig... :-)

Man kan tänka sig att du inte har en korrekt uppfattning om vart din maxpuls ligger.

Lidingöloppet MTB
Selast skrev:
> julgus skrev:
> -----
> > Jo, såna ser man ju i varje lopp, mtb eller
> lvg..
> > galet fina cyklar men ingen ork. Lite
> tragikomiskt
> > kan jag tycka.
> > Frös? Med den klädseln? Då såsade du i
> > sadeln.. ;-)
> >
> Man skulle ju kunna tro det ja, men pulsdatan
> visade att jag låg på 94% av maxpuls i snitt och
> hade en maxpuls på 7 slag över min uppmätta
> maxpuls... Antagligen är det min höga ålder som
> gör att cirkulationen är dålig... :-)

Rimligtvis ligger din maxpuls på minst 7 slag över den puls som du tror är maxpuls.

Lidingöloppet MTB
Ser nu på data från min Garmin 510 att det blev kallt, bara 4 grader 1.52 in i loppet, sedan 5 grader efter ett bra stund.

julgus skrev:
> Jo, såna ser man ju i varje lopp, mtb eller lvg..
> galet fina cyklar men ingen ork. Lite tragikomiskt
> kan jag tycka.
> Frös? Med den klädseln? Då såsade du i
> sadeln.. ;-)
>
> Selast skrev:
> -----
> > Garvade också när
> > jag cyklade om folk i uppförsbackar som
> släpade
> > på sina dyra kolfiber fulldämpade super MTBs
> > medan jag trampade upp på min ful Focus från
> XXL
> > som kostade 6 tusen :-) ... Det enda jag vill
> klaga på var
> > vädret, jag frös som en hund efter loppet
> trots
> > att jag åkte i långa vinterbyxor, flossad
> tröja
> > och långfingrade handskar. Även efter dusch
> > hemma frös jag så pass att jag var tvungen
> att
> > lägga mig i sängen och sova någon timme.

Lidingöloppet MTB
Var det någon som reagerade på villan som låg vid vattnet med en helikopter på taket!!
Jag var supertrött men tyckte det var en sån underbar bild så jag skrattade för mig själv :-)
Det var vid nordöstra hörnet av Lidingö, ca 40-50km in i loppet.
Smidigt att slippa köerna på väg till jobbet i alla fall!

Lidingöloppet MTB
Mycket nöjd med årets Lidingö MTB, trots att vädret var nästa lika dåligt som förra. (Men då kom det hagel halvvägs). Jag hade inte snålat med kläderna, men de som körde med korta cykelbyxor lär ha känt av det.

Hade med egen vätska på rygg och flaska (1,2l + 0,7l) vilket räckte bra - behövde inte stanna i depå. Men det var svårt att få i sig en energibar när det antingen är uppförsbacke eller snabbt utför.

Körde på Bontrager 29-1 Team issue bak (2.20) och Specialized Ground control 2.1 fram. Tänkte att det något grövre framdäcket skulle ge bättre grepp i kurvorna på grus, men upplevde att det släppte. Körde med knappt 2 bar fram och lite lägra bak. Något Happy-tips om däckval för ett så snabbt lopp med mycket grus i svängarna?

Landade in på 2,54, 11 minuter snabbar än förra året. En bra formcheck på konditionen.
Jag kan bocka av att jag såg både den tappade kedjan och cyklisten med bara en vevarm ovan. Men missade helikoptervillan....

Generellt bra skyltat och många funktionärer.

Lidingöloppet MTB
Kul att ni gillade filmen!
Jag såg på min data från tävlingen att vi hade 10 grader vid starten och 4 grader på slutet av loppet...

Lidingöloppet MTB
Eldridge_Grade skrev:

>
> Hade med egen vätska på rygg och flaska (1,2l +
> 0,7l) vilket räckte bra - behövde inte stanna i
> depå. Men det var svårt att få i sig en
> energibar när det antingen är uppförsbacke
> eller snabbt utför.

1. Jag cyklade på en stor flaska (0.8l) som jag inte lyckades dricka upp helt
2. Använd gels istället för bars

> Körde på Bontrager 29-1 Team issue bak (2.20)
> och Specialized Ground control 2.1 fram. Tänkte
> att det något grövre framdäcket skulle ge
> bättre grepp i kurvorna på grus, men upplevde
> att det släppte. Körde med knappt 2 bar fram och
> lite lägra bak. Något Happy-tips om däckval
> för ett så snabbt lopp med mycket grus i
> svängarna?

1. Ha det bredare däcket fram för det ger bättre grepp
2. Om du inte väger 100kg+ så skulle jag inte köra med så högt lufttryck i däcken

Lidingöloppet MTB
fyrbåk skrev:
> Selast skrev:
> -----
> > julgus skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jo, såna ser man ju i varje lopp, mtb eller
> > lvg..
> > > galet fina cyklar men ingen ork. Lite
> > tragikomiskt
> > > kan jag tycka.
> > > Frös? Med den klädseln? Då såsade du i
> > > sadeln.. ;-)
> > >
> > Man skulle ju kunna tro det ja, men pulsdatan
> > visade att jag låg på 94% av maxpuls i snitt
> och
> > hade en maxpuls på 7 slag över min uppmätta
> > maxpuls... Antagligen är det min höga ålder
> som
> > gör att cirkulationen är dålig... :-)
>
> Rimligtvis ligger din maxpuls på minst 7 slag
> över den puls som du tror är maxpuls.

Jag är hyffsat säker på maxpulsen för den mättes upp av Aktivus. Däremot tror jag att mitt pulsband, Garmins gamla modell av plast, inte är helt 100 tillförlitligt. Jag tror inte heller att jag låg på 94% av max i 3 timmar men hårt var det...

Lidingöloppet MTB
Körde på 2.2 kg´s tryck i mina Continental Racekings (29") på en GT Zasker Comp med gött tvåhjulssläpp ut på leråkern som följd. Men det funkade. =) 5 mil landsväg och 6 mil stig borgade för flåsiga 3:02 från led 9. Lyckades trampa uppför sista backen bland alla cykelstrosare så jag är nöjd. =) Mitt andra lopp, det här med MTB verkar kul!

Lidingöloppet MTB
Selast skrev:
> Jag är hyffsat säker på maxpulsen för den
> mättes upp av Aktivus.

Bara av nyfikenhet, vad använde aktivitus för metod? Eller är det högsta noterade puls vid ett ramptest du menar?

Lidingöloppet MTB
Lingon skrev:
> Selast skrev:
> > Jag är hyffsat säker på maxpulsen för den
> > mättes upp av Aktivus.
>
> Bara av nyfikenhet, vad använde aktivitus för
> metod? Eller är det högsta noterade puls vid ett
> ramptest du menar?

Det var en laktattest, så dom höjde motståndet regelbundet och tog blodprov. Kommer inte exakt ihåg ifall maxpulsen var uppnådd eller kalkylerad av dom.

Lidingöloppet MTB
Ok. För min egen del har jag svårt att komma i närheten av maxpuls vid konstant eller långsamt stegrande belastning, även om jag tar ut mig helt.
En bra metod är att cykla lungt (distansfart) i 10-20 minuter och därefter dra en kort spurt på absolut max (30-60 sek). Då brukar jag komma upp 15 slag högre än vad jag gjort på aktivitus ramptester.

Lidingöloppet MTB
Grejen är att jag har ett annat pulsband av nyare modell som ger utslag som bättre stämmer överens med den upmätta maxpulsen så jag tror att det är det gamla pulsbandet som är boven i dramat för jag får ofta väldigt höga avlsäningar med det. Det mest pinsamma är att jag gått bet på att lista ut hur jag ska para ihop det nya pulsbandet med den gamla Garmin datorn som jag har på MTBn... Det går helt säkert men jag får inte till det, den står bara och söker och söker men hittar aldrig bandet.

Lidingöloppet MTB
När jag gjorde mitt laktattest hos Aktivitus bröt vi före maxpuls, för att jag skulle ha ork kvar att göra wingatetestet. Min maxpuls baseras istället på de gånger jag intervalltränat och känt mig både svim- och kräkfärdig när jag kommit upp till max.

Oavsett max-puls låg jag ca 2,5 av knappa 3 timmar över tröskelpulsen från Aktivitus mätning och snittade på ca 88% av det jag ser som max.

edit. grafen är hämtad från polarpersonaltrainer.com och jag har ingen aning om hur man ändrar "zonerna" till något annat än fasta 10%.

Bilagor

• PulszonerLidingöMTB2015.png
    PulszonerLidingöMTB2015.png
    14.1 KB · Besök: 52
Senast ändrad:
Lidingöloppet MTB
Tydligen ska man ha Polars bröstband o garmins ant+ hr enhet - kombinationen ska visst fungera bäst. Jag körde så på Lidingö och fick hög upplösning på pulsdatat och inga konstiga värden.

Ibland måste man ta bort en parkoppling innan man kan parkoppla igen... har du testat det? Kanske en reset av enheten?

Tillbaka
Topp