Livsfarlig cykel - kedjan hoppar!

harrukurre

Ny medlem
Kedjan på min Cyclepro mtb hoppar när man lägger en för stor kraft på pedalerna. Jag känner att det snart händer en olycka. Vad beror det här på?

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror på att du inte bytt kedja i tid.

Jäpp. Nötning av klinga och/eller kedja och/eller kassett resulterar i sådana symptom.

rback skrev:
> SuperApe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det beror på att du inte bytt kedja i tid.
>
> Jäpp. Nötning av klinga och/eller kedja
> och/eller kassett resulterar i sådana symptom.

SuperApe skrev:

Tack för svar! Jag hade anat det här. Jo kedjan är original 1999 års modell. Cykeln används bara för kortare distanser i närområdet. =)

Men vad beror det på att kedjan hoppar? Jag förstår inte hur den liksom hoppar av rent tekniskt.

Och har det gått så långt räcker det inte med att enbart köpa ny kedja. Du lär förmodligen åka på att byta hela drivlinan: Kedja, kransar och kassett. Det kommer kosta en slant, men så är det ju slitdelar också.

Rippa skrev:
> Och har det gått så långt räcker det inte med
> att enbart köpa ny kedja. Du lär förmodligen
> åka på att byta hela drivlinan: Kedja, kransar
> och kassett. Det kommer kosta en slant, men så
> är det ju slitdelar också.

+1

Anledningen till att det hoppar är att kedjan blivit för utsträckt så kommer inte ner riktigt bland kuggarna, eller så är dreven för slitna så kedjan får för mycket plats.

Tack grabbar. Jag tror den gamle harven får gå ur tjänst nu. Fast å andra sidan gillar jag ju ramen. Men pungen lever farligt, så vi får nog skiljas åt ändå.

skrotar du bilen när det är dags att byta olja med?

Vill du spara pengar så finns billiga kedjor och kaetter, det behöver inte kosta mer än ett par hundralappar, och lite tid.

Här ungefär vad du behöver, inte säkert det är riktigt rätt på alla artikelnr, beroende på vad som sitter på hojjen. men priserna stämmer hyffsat.. allting finns på biltema..

270045
Kassett
119,00

270035
Vevparti
159,00

27008
Kuggkransnyckel
39,90

27026
Kassettavdragare
49,90

270073
Cykelkedja Shimano
89,90

under femhundringen och tar högst två timmar för en noob med lite hjälp av Sheldon Brown..

harrukurre skrev:
> Tack grabbar. Jag tror den gamle harven får gå
> ur tjänst nu. Fast å andra sidan gillar jag ju
> ramen. Men pungen lever farligt, så vi får nog
> skiljas åt ändå.

Nej så kan du inte göra. Du ska lyssna på Slhap. 500:- och du har en ny drivlina i princip.
Å vadå lite skruva har ingen dött av. En sak till. 500:- för att köra i 10 år, det skojar man inte bort bara så där. Mina Campagnolo, Record C10 Ultra Narrow kedja kostar bara den ca 465:- å så lite frakt på det. Om man inte kan hämta den på plats som jag kan;7) Och den håller inte några 10 år den inte. Och det vette tusan om jag inte skulle byta bakväxeln också om den är original från 1999.

Nu vet jag inte vad du har för nivå på delarna men om du byter enligt ovan så kanske denna skulle passa också. En Shimano TX-31. För 18–21-växlade för 100:- eller Shimano Acera. För 21–24 för 160:-
Å vill du slå på stort så varför inte en Shimano Deore. För 24–27-växlade för 450:-

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Cyklar/Tillbehor/Bakvaxel/

Lycka till med cykeln.

harrukurre skrev:
> Tack grabbar. Jag tror den gamle harven får gå
> ur tjänst nu. Fast å andra sidan gillar jag ju
> ramen. Men pungen lever farligt, så vi får nog
> skiljas åt ändå.

Jag kanske misstolkar dig. Varför ska du skilja dej från pungen. Tillräkligt många barn? Det finns bättre sätt att göra steriliseringar.

SuperApe skrev:

Lyssna på den här mannen, han vet vad han talar om:)

En lite relaterad fråga, jag hamnar emellanåt i något läge när jag växlar ner till lilla klingan fram att den inte driver utan ligger ovanpå kuggarna på något sätt. Är växelföraren ställd för långt ut då eller är det något annat som spökar?

RN: Ja, framväxeln är inte helt rätt inställd. Hade det själv så nyligen. Jag tror att inre ändläget var för långt åt vänster samt att växelföraren var inte helt parallell med klingorna. Följ Parktools guide så blir det rätt!

Tillbaka
Topp