Livsfarlig eller kosmetisk skada i kolfiberram?

Konkret sa:
HåkanC sa:
glitch sa:
Har du nån mätning på kolfiberramar också?
Tyska EFBE testar ramar och andra cykeldelar http://www.efbe.de/testergebnisse/fulltest/enindex.php?typ=3&sort=4

För flera år sedan publicerades ett omfattande ramtest i Tour

Här finns det översatt till engelskahttp://www.sheldonbrown.com/rinard/EFBe/frame_fatigue_test.htm

Men jag tycker att det intressantaste med det testet är inte vilka ramar som håller bäst, utan den stora skillnaden mellan ramar i samma material.
Det viktigaste för den som vill ha en stark, hållbar och långlivad ram är alltså inte vilket material den är gjord av.
Det allra viktigaste är att ramen är välgjord.

/Håkan

Är lägst bäst som vanligt eller är det tvärtom här?

Mer är bättre. X-axeln visar antal lastcykler ramen klarade innan den gick sönder.

Min pendlare har en 23 år gammal (om man går efter tillverkningsdatum) aluram och gaffel... kommer jag alltså att dö snart? :-O

Skönt att De Rosa kom så långt ner. Då kan jag intala mig nåt år till att jag inte måste köpa en:)

DarthVidar sa:
Min pendlare har en 23 år gammal (om man går efter tillverkningsdatum) aluram och gaffel... kommer jag alltså att dö snart? :-O

Nej så behöver det inte vara men skulle jag vara dig så skulle jag plocka isär gaffel och noggrant syna denna efter försvagningar och sprickor. Detta gäller även ramen. Min cykel rullade runt 3000 mil inkluderat tuffa vinterförhållanden dvs knöggelis och dåligt plogade GC vägar. Det bidrar givetvis till en kortare livslängd jämfört med en cykeln som rullar på barmark och i torra förhållanden.

Jag har haft av två stålramar och tre-fyra aluramar, ingen i kolfiber. Statistiskt säkerställt!

(väljer att inte meddela hur många av varje jag ägt och hur mkt de rullat).

izar sa:
DarthVidar sa:

Nej så behöver det inte vara men skulle jag vara dig så skulle jag plocka isär gaffel och noggrant syna denna efter försvagningar och sprickor. Detta gäller även ramen. Min cykel rullade runt 3000 mil inkluderat tuffa vinterförhållanden dvs knöggelis och dåligt plogade GC vägar. Det bidrar givetvis till en kortare livslängd jämfört med en cykeln som rullar på barmark och i torra förhållanden.

Den går ju året om och har ju tidigare körts i skogen men sen är det ju en Cannondale av gamla skolan så jag är kanske säker trots allt ;-) Sämt å sido, det kan nog vara läge att googla på typ "tecken på materialutmattning" och syna åbäket! Jag inspekterade den för något år sedan och det såg väl bra ut då.

Kan meddela tråden att ramen sade "knaaaaak" när det trycktes på skadan och att det alltså är en DÖDs-spricka :(. Dock kommer ramen att återuppstå. TBC.

Oskar sa:
Vad är det för overkligt med lastcykler i en maskin?
Om du tror att det är just de krafterna (brukar vara enkla rörelser i en riktning) som din cykel utsätts för så är det inte overkligt.
Men verkligheten ser troligtvis annorlunda ut. Framför allt skiljer sig verkligheten från person till person.

Fältprästen sa:
Oskar sa:
Vad är det för overkligt med lastcykler i en maskin?
Om du tror att det är just de krafterna (brukar vara enkla rörelser i en riktning) som din cykel utsätts för så är det inte overkligt.
Men verkligheten ser troligtvis annorlunda ut. Framför allt skiljer sig verkligheten från person till person.

Lastcykler må vara overkliga men rätt praktiska vid jämförande tester. Hur länge cykeln håller i verkligheten för just dig blir du varse förr eller senare:-)

/T

För ett år sedan hittade jag en spricka i toppröret (trodde jag. Jag var väldigt sugen på att köpa en till cykel.

Sprickan visade sig vara smuts (asfalt typ?) men jag köpte en ny cykel ändå!

Kristin sa:
Kan meddela tråden att ramen sade "knaaaaak" när det trycktes på skadan och att det alltså är en DÖDs-spricka :(.
Trist.
Kristin sa:
Dock kommer ramen att återuppstå. TBC.
Bra, i Insjön gissar jag? Det finns många som är duktiga i Dalarna.
Men passa dig, vi som kommer från söder om Dalälven blir lätt förvirrade där.

Men jag hoppas att reparationen går bra och att du får många fler år med cykeln.

/Håkan

HåkanC sa:
Men passa dig, vi som kommer från söder om Dalälven blir lätt förvirrade där.

/Håkan

Nu måste du precisera dig. Dalälven delar sig Djurås och där börjar det riktiga dalarna (2 stycken). I Cykelvasan är du alltid norr om Västerdalälven men hela tiden söder om Österdalälven. Var blir du förvirrad? :)

Så här såg lilla ramen ut när Kid1000 slipat lite på skadan... Ajaj! Men nu är den hel och fin igen :). En artikel om processen kommer snart på ett forum nära er.

Senast ändrad:
fredrik168 sa:
Kristin sa:
Så här såg lilla ramen ut när Kid1000 slipat lite på skadan... Ajaj! Men nu är den hel och fin igen :). En artikel om processen kommer snart på ett forum nära er.

Kör kid1000 med nagellack?? Jaja fritt att göra om man vill!

Brukar inte vissa rekommendera att man fyller i med nagellack i kolfibersprickor?

Hördu Kristin, du vet vad vi har för policy kring betalda reklaminlägg. Hälften av pengarna ska till mig!

Tillbaka
Topp