longcage eller shortcage?

Astraboy

Aktiv medlem
En snabb fråga bara. Om man kör 1X10 med 36 kassett bak och 32 klinga fram. Vilken längd på bakväxeln är det som gäller short, medium eller long reach?
tack för svar

Det beror inte bara på utväxling, utan även på eventuellt baklänkage. Vad ska det sitta på för någon cykel? Det brukar finnas någon bra formel för att räkna ut hur mycket kedja de olika varianterna kan ta hand om.

Relevant fråga för mig med, håller på bygger en FS.

Du skall nog ha antingen medium eller short för din setup, long cage är för större drev. Har själv sneglat på Shimano Zee för FS'n.

På min HT med 26/32 fram och 11-34 bak kör jag medium cage och det fungerar utmärkt. Har sett folk som kör short cage på både HT och FS. Short cage är nog optimalt för 1x10.

Jag köpte en Shimano Zee bakväxel till mitt HT-bygge där jag planerat ha en 34-11 kassett och ett 36 drev. (1x10). När jag valde bakväxel så fanns det två alternativ, wide range eller short range. Jag tror det spelar störst roll i ditt fall. Om du ska ha 36-xx kassett bak så bör du nog ha en wide range växel.

Ang short, medium eller long så hänger det mer på om du kör 1,2 eller 3 drev fram.
Short cage - 1 drev.
Medium cage - 2 drev.
long cage - 3 drev.

Jag körde en 34-11 kassett (dvs wide range) och 36 eller 38 drev fram med saint bakväxel, short cage, och det funkar finfint.

Ok, tack för alla svar. Bra sammanfattning där Jimmy!
Jag har en heldämpad cykel och kör med bara en klinga fram. Det är ingen DH, så slaglängden där bak är ju inte 203 eller liknande, så det kanske är bäst med shortcage då? Jag har aldrig märkt att vissa bakväxlar skulle vara wide, men jag kanske inte har kollat heller iofs.

Jag kollar på antingen XT medium cage, eller ZEE shortcage. Det är min budgetnivå kan man säga. Vilken tycker ni jag ska ta. Finns inte XT som short förresten? Hittar inte det.

Senast ändrad:
Shimano short cage finns bara Zee och Saint, båda kan man välja wide eller narrow range på.

Shimano med medium cage finns bara i wide range.

Jag hade gått på medium cage om jag skulle köpa nytt, så är du säker på att det lirar och det är inte lika kinkigt med kedjelängden. Kollar man de proffsen som kör 1*10 med sstor kassett (i typ EWS) så kör de medium cage.

Short funkar många gånger, men det beror på länkage, och som sagt är det lite petigare med kedjelängd.

Jag kör Shimano Zee wide med 11-36 kasset och 32 klinga fram på min fullgung.
Fungerar men får skruva in B-skruven max, ändå blir kedjan lite väl slack på
tyngsta växeln... Nästa gång blir det en XT medium för min del.

Tillbaka
Topp