Lufta bromsar- ghetto style

• Trådstartare Trådstartare Q&D
  • Start datum Start datum
Ja. Om vi pratar "bra och underhållsfria" Shimano-bromsar.
Försök göra det som visas på filmen med gamla Avid elr CR1-bromsar får du se vad som händer :-)

Edit: "Gamla" = typ årsmodell 2013

Senast ändrad:
Om man bara känner till hur innanmätet ser ut och hur bubblorna rör sig beroende på handtagets läge så borde man väl kunna lufta alla bromsar perfekt genom att bara toppfylla i pluggningshålet?

Se till att behållaren/bromshandtaget är högsta punkt jämnfört med oket, öppna behållaren stripa in bromsgreppet mot handtaget så kretsen är öppen, knacka lite försiktigt på oket med skaftet på skruvmejsel då lösgörs gömd luft låt vara över natten, luften vandrar sakta upp mot behållaren. Detta funkade för mig när jag hade en bakbroms som strulade.

Metoden han använder i filmen funkar utmärkt på shimanobromsar, jag har gjort samma på en dammig grusväg i södra Spanien med utmärkt resultat när vi tvingades panikskifta bromsslangar från moto style till vanlig.

Jag skulle inte ge mig på samma procedur med Formula eller Avid. Med Hope är det bara att lyfta på locket, hur enkelt som helst

Jag gjorde ett försök på en Avid med tveksamt resultat. Men varför det inte funkar förstår jag inte.
Hittade en genomskinlig modell som visar hur det ser ut med kolv och reservoar. Se länk.
https://www.dropbox.com/s/8l5m808oeqm062c/2012-avid-elixir-internal-clear-view02.jpg?dl=0

Sedan om man håller in handtaget så borde systemet slutas så det kan byggas upp tryck i slangen.
Ska bubblorna kunna flyta upp så måste väl handtaget vara i normalläget?

Det har alldeles utmärkt att göra som med alla andra fordonsbromsar, fast bara med mineraloljefyllda - det blir lätt lite kladdigt därför att reservoaren på cykelbromsen är så liten. Bromsvätska av DOT-typ däremot är frätande.
En bit släng som passar över okets nippel, en passande fast nyckel till samma (6 mm?) , et litet glas på marken med lite bromsolja, slangen i glaset med mynningen under oljeytan, lossa bromshandtaget så det står horisontellt. Sen börjar det roliga.
Toppa reservoaren, öppna nippeln, tryck in bromshandtaget, håll det inne, stäng nippeln, släpp bromshandtaget, fyll evt på igen och upprepa tills ny bromsolja strömmar ut i glaset.
Låter krångligare än det är.

Mycket krångligare än att skruva i Shimanos tratt och trycka ny olja bakvägen med en spruta iaf :-)

På bilen har man ju en slang med backventil..

På bilen får praktikanten sitta inne och trampa :)

Har ghettoluftat avid men det blir inte 100, det blir det knappt annars heller förvisso.

Pfaff sa:
Det har alldeles utmärkt att göra som med alla andra fordonsbromsar, fast bara med mineraloljefyllda - det blir lätt lite kladdigt därför att reservoaren på cykelbromsen är så liten. Bromsvätska av DOT-typ däremot är frätande.
En bit släng som passar över okets nippel, en passande fast nyckel till samma (6 mm?) , et litet glas på marken med lite bromsolja, slangen i glaset med mynningen under oljeytan, lossa bromshandtaget så det står horisontellt. Sen börjar det roliga.
Toppa reservoaren, öppna nippeln, tryck in bromshandtaget, håll det inne, stäng nippeln, släpp bromshandtaget, fyll evt på igen och upprepa tills ny bromsolja strömmar ut i glaset.
Låter krångligare än det är.

Okets nippel säger du..säkert en bra ide på Hope och Shimano, men hör av dig när du hittar en sån nippel på ett par Avid eller Formula :)

Det går för övrigt utmärkt att göra som du beskriver även om Hope trots att de använder Dot-vätska. Dess frätande egenskaper är gravt överskattade enligt min erfarenhet. Visst, det är nog inte bra att doppa cykeln i Dot, men ett par droppar här eller där som sen torkas bort gör ingen synlig skada, samma sak om man får det på fingrarna.

pumptorparn sa:
Q&D sa:
Sedan om man håller in handtaget så borde systemet slutas så det kan byggas upp tryck i slangen.
Ska bubblorna kunna flyta upp så måste väl handtaget vara i normalläget?

Det funkade för mig iaf, samma trick gjorde jag på endurohojen.

Bromshandtaget ska man däremot hålla intryckt när man toppfyller och tills pluggen är iskruvad. Det gjorde skillnad för mig. Tack för tips.

Tillbaka
Topp