Lufta bromsar mtb

Tibbriz

Medlem
Lufta bromsar mtb
Hej.
Behöver troligtvis lufta mina bromsar på min Scott spark 970.
Är detta något som är svårt att göra själv?
Och vad behöver man för saker? Aldrig gjort det själv innan.

Lufta bromsar mtb
det är inte speciellt svårt, man behöver ett luftningskit och rätt sorts bromsvätska, vilka som är rätt beror på modell och tillverkare av bromsen.

Lufta bromsar mtb
Okej men på han jag pratade med på affären så lät det komplicerat. Skulle ha en släng uppe i bromshandtaget och sen även nere vid däcket och massor

Lufta bromsar mtb
Jag använder Bleedkits bleed kit - funkar finfint och kommer med bra instruktioner.
Här är Shimano-kitet med mineralolja, har ett motsvarande för Sram också med DOT5.
Okej men hur gör du när du luftar och fyller på olja? Nervös eftersom man ej gjort det innan.

Lufta bromsar mtb
Här är en bra film:

Så komplicerat är det inte, första gången kan det ta lite mer än 10 minuter att få ordning på det. Jag brukar ta loss bromsoket för att minska risken att få bromsvätska på skivorna, det är i princip det som kan gå fel och är lite jobbigt att fixa... Se till att torka bort eventuellt spill med isopropanol och sätt block i oket om du lossar dem så du inte trycker ut kolvarna.

Annars har du bra tips redan ;)

För SRAM behöver du DOT 5.1 eller DOT 4, absolut inte DOT 5. De flesta andra märken använder mineralolja.

Lufta bromsar mtb
Youtube är din vän här, kolla ett par klipp så fattar du principen.
Har kollat youtube men blir inte klokare. Tänker det är väl bara att fylla sprutan med olja. Koppla in den nedtill och sen skruva på koppen uppe på styret. Sen sakta trycka upp oljan i sprutan så man får samma mängd i koppen som man fyllde sprutan med. Eller är jag helt ute och cyklar?

Lufta bromsar mtb
du kan skippa det mesta av guiderna då, skaffa ett luftningskit för shimano med en sådan kopp till handtaget, och shimanos mineralolja, för en gång räcker det med dem små förpackningarna. och så börja med att bara lufta handtaget, en s.k lever bleed. gör detta utan att öppna eller koppla på nåt på bromsoket.

om det fortfarande är svampigt efter att hantagen luftats kan det behövas en fullständig luftning. men på shimano är det sällan det behövs

Lufta bromsar mtb
du kan skippa det mesta av guiderna då, skaffa ett luftningskit för shimano med en sådan kopp till handtaget, och shimanos mineralolja, för en gång räcker det med dem små förpackningarna. och så börja med att bara lufta handtaget, en s.k lever bleed. gör detta utan att öppna eller koppla på nåt på bromsoket.

om det fortfarande är svampigt efter att hantagen luftats kan det behövas en fullständig luftning. men på shimano är det sällan det behövs
Okej så då tar man bara och fyller koppen med olja och bromsar med handtaget eller? Kan ju va värt att prova.

Lufta bromsar mtb
Okej så då tar man bara och fyller koppen med olja och bromsar med handtaget eller? Kan ju va värt att prova.
Ja, det kan räcka, men det beror väl lite på varför man behöver lufta. Är cykeln använd mycket så kanske det är värt att byta ut bromsvätskan (mineraloljan i fallet med Shimano). Mineralolja stöter ifrån sig vatten som samlas vid bromsoket eftersom vatten är tyngre än oljan. Så det är bra att byta ut oljan exempelvis varje år för att bli av med vattnet, speciellt om man tänkt cykla på vintern.

Lufta bromsar mtb
Ja, det kan räcka, men det beror väl lite på varför man behöver lufta. Är cykeln använd mycket så kanske det är värt att byta ut bromsvätskan (mineraloljan i fallet med Shimano). Mineralolja stöter ifrån sig vatten som samlas vid bromsoket eftersom vatten är tyngre än oljan. Så det är bra att byta ut oljan exempelvis varje år för att bli av med vattnet, speciellt om man tänkt cykla på vintern.
Får kolla detta och göra det. Ska ta och kolla om det kan va så att klossarna till skivbromsarna kanske är slut och därför bromsen tar långt in.

Lufta bromsar mtb
Varför måste du troligtvis lufta bromsarna? Du har inte nämnt det, och ingen har frågat heller. Kanske bäst att börja där?
För att bromshandtaget har plötsligt börjat ta väldigt långt in. Efter lite googling så var det många som skrev att det är luft i. Därför måste man göra det.
Ska kolla om jag kan få bort o se bromsbeläggen om det kan va att dom börjar ta slut.

Lufta bromsar mtb
För att bromshandtaget har plötsligt börjat ta väldigt långt in. Efter lite googling så var det många som skrev att det är luft i. Därför måste man göra det.
Ska kolla om jag kan få bort o se bromsbeläggen om det kan va att dom börjar ta slut.
Det sitter en reservoar i handtaget, så handtaget har samma läge oavsett slitage.
Inte fel att hålla koll på slitaget ändå, men det är inte därför det tar långt in. Det är säkerligen luft i systemet. Sen är frågan varför det är luft i det....
Har du haft cykeln upp och ner, för att t ex laga punka?

Lufta bromsar mtb
Okej för nu kan jag verkligen dra in bromshandtaget ordentligt innan det tar.
Jag hade den upp och ner när locket till dämparen som sitter under cykeln hade lossnat efter förra loppet jag körde. Kan det vara då som luft kommit in i systemet?

Lufta bromsar mtb
Om du kommer fram till att du behöver/ska lufta bromsarna och följer Park Tools video: skruva inte ut handtagen så långt de går (som de säger i videon). Då kommer inte oljan någonstans när du försöker spruta in den. Skruva ut dem en bit. Och var noga när du torkar av bromsarna från olja efteråt, annars blir det inte bra. Gjorde båda felen själv när jag luftade mina bromsar. Det är litet knepigt att lufta bromsarna själv, men det går.

Lufta bromsar mtb

Jag gjorde precis så på två eller tre bromsar nyligen, det fungerar bra. Blir inte helt 100% perfekt men det duger långt. För en vanlig pendlarhoj eller så med MT200 bromsar håller det fint.

Man kan tippa runt cykeln lite höger/vänster när man gör en såndär handtagsbleed, och "flippa" på bromsbladet så kommer det bubblor. Ofta när man tror man är färdig kan man klämma ur lite till genom att tippa runt hojen och vara envis.

Om man har andra shimanohandtag så kan man skruva ut bite-point adjustern så kommer det ännu mer luftbubblor när man luftar.

Senast ändrad:
Lufta bromsar mtb
Det sitter en reservoar i handtaget, så handtaget har samma läge oavsett slitage.
Inte fel att hålla koll på slitaget ändå, men det är inte därför det tar långt in. Det är säkerligen luft i systemet. Sen är frågan varför det är luft i det....
Har du haft cykeln upp och ner, för att t ex laga punka?
Jag hade den upp och ner när locket till dämparen som sitter under cykeln hade lossnat efter förra loppet jag körde. Kan det vara då som luft kommit in i systemet?

Lufta bromsar mtb
Näe, det kommer inte in luft för att du har den upp och ner, men den luft som eventuellt har samlats i handtaget (det är meningen) stiger då upp i ledningen och kan göra att du får bubblor. Men det brukar försvinna om man bromsar några gånger så att de kan åka upp till handtaget igen.
Jag brukar göra som du sa, trycka igenom olja från bromsoket med en spruta tills det som kommer upp i koppen ser rent ut (den gamla brukar vara gråaktig om du kört ett tag). Då får du dessutom bort luft som satt sig i slangen nånstans. Sen vinkla och knacka på handtaget tills det slutar komma luftbubblor i koppen. Men följ instruktionen som följer med bleedkittet, steg för steg.

En bra grej är att ta bort beläggen och sätta i klossen som brukar vara med i kittet innan du börjar - har man slitna belägg kan man annars få för mycket olja i systemet, då blir det svårt att trycka ut kolvarna helt när man sen ska byta belägg utan att släppa ut lite olja.

Lufta bromsar mtb
Näe, det kommer inte in luft för att du har den upp och ner, men den luft som eventuellt har samlats i handtaget (det är meningen) stiger då upp i ledningen och kan göra att du får bubblor. Men det brukar försvinna om man bromsar några gånger så att de kan åka upp till handtaget igen.
Jag brukar göra som du sa, trycka igenom olja från bromsoket med en spruta tills det som kommer upp i koppen ser rent ut (den gamla brukar vara gråaktig om du kört ett tag). Då får du dessutom bort luft som satt sig i slangen nånstans. Sen vinkla och knacka på handtaget tills det slutar komma luftbubblor i koppen. Men följ instruktionen som följer med bleedkittet, steg för steg.

En bra grej är att ta bort beläggen och sätta i klossen som brukar vara med i kittet innan du börjar - har man slitna belägg kan man annars få för mycket olja i systemet, då blir det svårt att trycka ut kolvarna helt när man sen ska byta belägg utan att släppa ut lite olja.

En annan sak man kan göra, som är fiffigt speciellt om man har 4-pot ok, är att blöda andra vägen tillbaka också.

Alltså se till att ha mycket olja i koppen på handtaget, och ta bort beläggen och oket, samt skruva av hela nippeln.

eftersom kolvarna är ihåliga kan det finnas luft fångat i kolvarna som bara kommer ut om man rullar runt lite och knackar på kolvarna.

Tror de kallar det för gravity bleed.

Finns säkert videos. Har funkat för mig på saint ok som varit omöjliga.

För mig är det nästan alltid bakbromsen som strular.

Lufta bromsar mtb
Måste väl vara nippel nr 2 som är den som man kör in ny olja i eller?

Bilagor

• IMG_20230713_224436.jpg
    IMG_20230713_224436.jpg
    609.4 KB · Besök: 115
Lufta bromsar mtb

Det kan ta en stund om du luftar genom fästet. Men jag skall inte se bort ifrån att det kanske funkar till slut.

Annars brukar jag köra med nippeln som går in i oket :)

Jag kan inte se den på bilden faktiskt. Kanske är dold bakom något. Vissa ok har ingen riktig nippel men bara en skruv, då behöver man en nippel på slangen som går in i skruvhålet.

Tänk på att ta av klossarna och köra i luftningsblock istället. Då får du inte olja på skivorna och beläggen när du luftar.

Lufta bromsar mtb
Lufta bromsar mtb
Är det denna pluppen? (grön ring)

Då behöver man en nippel för att skruva in efter man tagit ut skruven tippar jag?
Kan det vara M4?

Bilagor

• grön ring.png
    grön ring.png
    141 KB · Besök: 79
Lufta bromsar mtb
Är det denna pluppen? (grön ring)
Ja.
Då behöver man en nippel för att skruva in efter man tagit ut skruven tippar jag?
Kan det vara M4?
Det finns ingen skruv under pluppen. Det ska räcka med att trycka in slangen där. Och luftningsskruven ska bara skruvas ut 1/8-dels varv. Från steg 3 på sid 29:
Remove the bleed boss cap of the caliper, fill the syringe with oil, and then connect the hose to the bleed boss. Use a 3 mm hexagon wrench to loosen the bleed screw by 1/8th of a turn to open it
o s v

Lufta bromsar mtb
Jag luftade nyss mina Shimanobromsar som hade vandrande bitpunkt (bromshandtaget tog olika långt in) och sen fick jag lufta om dem igen eftersom den video jag följde först var kass, flesta manualer och videos är dåliga. En som är bra är den här

De rekommenderar inte att man använder något som håller in kolvarna (vilket alla andra gör) eftersom det då kan fastna luft bakom kolvarna. Tvärtom ska man trycka ut dem litegrann, men var försiktig när du gör det för första gången, det är lätt att trycka ut dem helt och då tömmer man bromsarna på olja.

Lufta bromsar mtb
Alltså, de skruvaran du ringat in är fästena av oket mot ramen.

Ta det här på rätt sätt nu, men har du inte så pass grundläggande koll på mekanik och att meka med en cykel så kanske luftning av bromsar inte är det första att ge sig på.

Det är som de flesta här säger inte så jäkla svårt. För någon som har hyfsad vana att meka med cyklar eller annat och en grundläggande förståelse för hur ett hydrauliskt bromssystem fungerar och har rätt verktyg och övrig utrustning.

Kan du få hjälp av någon polare är det nog ingen dum idé, det är trots allt rätt bra att kunna lufta systemet själv. Du har fått de flesta tips som behövs i tråden redan, men tänk på att många av de filmer som finns visar någon som gör det här ett par gånger om dan eller vecka då tar det inte mer än tio minuter. De vet vad som ska göras, och framför allt vad som kan gå fel. De flesta av oss som inte tycker det är så svårt har nog gjort en stor del av felen som går att göra och lärt oss på det sättet :)

MT-201 ser ut att kunna luftas med en tratt på handtaget, det är väsentligt mycket enklare än tidigare modeller med ett lock på reglaget som öppnade hela behållaren...

Ska du ge dig på det här så börja med att skruva av oken, sätt in transportblock och skruva tillbaks dem och justera så beläggen inte ligger emot skivorna så de vet hur det fungerar. Kolla också beläggen så det inte är så enkelt, jag förutsatte nog i början att du hade koll på att det verkligen var luft i systemet och allt annat var uteslutet.

Det som kan gå fel är att det kommer bromsvätska på skivorna eller beläggen (skruva bort oken och ta bort beläggen så minskar den risken) eller att du inte har transportblock isatta och trycker till handtaget, det kommer att hända, så kolvarna trycks ut för mycket. Det kan ibland ligga luftfickor som är svåra att få bort, beror lite på hur oket är konstruerat så det kan behövas göras om några gånger.

[edit] pga hjärnsläpp…

Senast ändrad:
Lufta bromsar mtb
Alltså, de skruvaran du ringat in är fästena av oket mot ramen.

Ta det här på rätt sätt nu, men har du inte så pass grundläggande koll på mekanik och att meka med en cykel så kanske luftning av bromsar inte är det första att ge sig på.

Det är som de flesta här säger inte så jäkla svårt. För någon som har hyfsad vana att meka med cyklar eller annat och en grundläggande förståelse för hur ett pneumatiskt bromssystem fungerar och har rätt verktyg och övrig utrustning.

Kan du få hjälp av någon polare är det nog ingen dum idé, det är trots allt rätt bra att kunna lufta systemet själv. Du har fått de flesta tips som behövs i tråden redan, men tänk på att många av de filmer som finns visar någon som gör det här ett par gånger om dan eller vecka då tar det inte mer än tio minuter. De vet vad som ska göras, och framför allt vad som kan gå fel. De flesta av oss som inte tycker det är så svårt har nog gjort en stor del av felen som går att göra och lärt oss på det sättet :)

MT-201 ser ut att kunna luftas med en tratt på handtaget, det är väsentligt mycket enklare än tidigare modeller med ett lock på reglaget som öppnade hela behållaren...

Ska du ge dig på det här så börja med att skruva av oken, sätt in transportblock och skruva tillbaks dem och justera så beläggen inte ligger emot skivorna så de vet hur det fungerar. Kolla också beläggen så det inte är så enkelt, jag förutsatte nog i början att du hade koll på att det verkligen var luft i systemet och allt annat var uteslutet.

Det som kan gå fel är att det kommer bromsvätska på skivorna eller beläggen (skruva bort oken och ta bort beläggen så minskar den risken) eller att du inte har transportblock isatta och trycker till handtaget, det kommer att hända, så kolvarna trycks ut för mycket. Det kan ibland ligga luftfickor som är svåra att få bort, beror lite på hur oket är konstruerat så det kan behövas göras om några gånger.
Ironin när du säger att ts har bristande koll, och så kallar du det själv för ett ”pneumatiskt bromssystem” ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp