Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Luktapåblommorna sa:Polisanmäl oavsett summan, det är enkelt och behövs bara ett samtal till 11414. Svårt att gnälla över att bedrägerier får fortgå om det inte anmäls. Du gör dig själv och andra en tjänst genom att anmäla.
-1pennan sa:Men säg vem säljaren är....
S-works sa:Har inga planer på att skriva ut namnet i tråden, känner inte att det rätt väg att gå...
kais01 sa:det är inte konstigt att vi har resursbrist inom polisen om de ska hålla på med prematura ärenden av den här typen.
S-works sa:Jag är inte ute efter att hänga ut någon och nej jag tycker inte polisanmälan känns så särskilt lockande, jag kommer ju överleva utan pengarna jag swishat, jag kan leva med att det tar 3 eller 4 veckor, men när vederbörande lovar skicka dagen efter vi haft SMS kontakt och inte kan bemöda sig att på nästa 2 veckor komma med en rimlig förklaring till det så blir jag iaf lite besviken.
Har aldrig haft bekymmer vid tidigare affärer så det är en ny situation för mig, tacksam för era kommentarer, får se om grejorna dyker upp.
d_anders sa:Så här har jag uppfattat att det fungerar vid handel mellan privatpersoner:
Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat paketet, t ex med kvittot från inlämningen. Finns det inga bevis så ska köparen få tillbaka sina pengar.Om paketet försvinner på vägen så är det inte säljarens problem utan köparen får driva ärendet mot fraktbolaget.
Det är alltså egentligen dumt att som säljare skicka småsaker som vanligt brev i och med att man då kan bli lurad av köparen.
Vernersson sa:d_anders sa:Så här har jag uppfattat att det fungerar vid handel mellan privatpersoner:
Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat paketet, t ex med kvittot från inlämningen. Finns det inga bevis så ska köparen få tillbaka sina pengar.Om paketet försvinner på vägen så är det inte säljarens problem utan köparen får driva ärendet mot fraktbolaget.
Det är alltså egentligen dumt att som säljare skicka småsaker som vanligt brev i och med att man då kan bli lurad av köparen.
I rimlighetens namn borde säljaren vara ansvarig för försändelsen fram till mottagaren har hämtat ut den och då även vara den som driver ärendet gentemot transportören av paketet.
Men va fan vet jag?
Vernersson sa:d_anders sa:Så här har jag uppfattat att det fungerar vid handel mellan privatpersoner:
I rimlighetens namn borde säljaren vara ansvarig för försändelsen fram till mottagaren har hämtat ut den och då även vara den som driver ärendet gentemot transportören av paketet.
Men va fan vet jag?[/quote
Det mesta går att avtala bort men om inget avtal förekommer finns 6,7§§ KöpL
Så länge köparen inte beställt frakten så kommer fraktbolaget skita högaktningsfullt i allt vad köparen förhör sig om.marr sa:Med tanke på att köparen inte har en snöbolls chans i helvete att driva något mot ett fraktbolag så är det ju klart rimligare att avsändaren är lite mer ansvarig där.
emmer sa:Så länge köparen inte beställt frakten så kommer fraktbolaget skita högaktningsfullt i allt vad köparen förhör sig om.marr sa:Med tanke på att köparen inte har en snöbolls chans i helvete att driva något mot ett fraktbolag så är det ju klart rimligare att avsändaren är lite mer ansvarig där.
[Nu skiter ju fraktbolagen rätt mycket i köparen av frakten oxå - men det är mer att idioterna på Postnord / DHL / Schenker / Bring / osv. är arroganta skitstövlar som kommer bli dom första att bli garrotterade när den rättmätiga revolutionen kommer.]