Lurad på Köp/Sälj?

S-works

Aktiv medlem
Lurad på Köp/Sälj?
Swishade pengar för en uppsättning bromsar till en medlem här på Happy för 11 dagar sedan.
Inget paket och ingen respons på mail, sms eller telefon...

Ska man polisanmäla eller vänta?

Lurad på Köp/Sälj?
Gammal medlem med konto, efter jag swishat sökte jag på hans namn och tydligen har fler haft problem att få kontakt med honom...

Lurad på Köp/Sälj?
det är semestertid, man luras inte över ett par bromsar. slarvpellar finns det alltid, eller hans hund behövde gå till veterinären typ.

ta det lugnt.

Lurad på Köp/Sälj?
Att det händer grejor som gör att det kan ta tid att få tummarna loss och skicka kan jag leva med.
Har däremot svårt att förstå att man 2017 är så upptagen att man inte har tid att skicka ett sms på flera dagar.

Förhoppningsvis finns en logisk förklaring, men jag skulle gärna ta del av den istället för att inget veta.

Lurad på Köp/Sälj?
Det har hänt mig också. Han påstod att han skickat men att posten måste ha slarvat bort paketet. Han skulle kolla med posten och skicka tillbaka pengar om det inte gick, skulle bara komma hem från jobbresa, BB och allt som dök upp. Inga stora pengar men ändå.

Märkligt att man väljer att göra såhär med Swisch. Jag vet ju via telefonnummer var han bor, vad hans fru heter etc, men jag misstänker att eftersom såna som jag är för snälla för att anmäla går det bra.

Lurad på Köp/Sälj?
Polisanmäl oavsett summan, det är enkelt och behövs bara ett samtal till 11414. Svårt att gnälla över att bedrägerier får fortgå om det inte anmäls. Du gör dig själv och andra en tjänst genom att anmäla.

Lurad på Köp/Sälj?
pennan sa:
Men säg vem säljaren är....
-1
Gör inte det, häxjaktstrådar har vi haft uppe förut, med blandade resultat.... skicka istället till admin så dom kan dölja eller ta bort säljarens annonser tills ni fått någon ordning på det där....

Lurad på Köp/Sälj?
Fast allvarligt. Om det nu är så att samma säljare varit inblandad i ett flertal (TS uppgift) liknande situationer så skulle jag uppskatta om något gjordes för att stoppa honom. Antingen då att admin på något vis begränsar hans möjligheter att annonsera (säkert svårt, och lätt för honom att ordna ny inlogg) eller genom en gammal klassisk uthängning. Mha av namn, tel, mail och stad minskar risken att fler Happyiter råkar i samma tråkigheter.

En fördel med det sista alternativet är att säljaren oftast vaknar till och snabbt som attan ser till att få köparen nöjd. Sen brukar det komma en utmärkt historia som förklarar varför inte säljaren inte gjort sitt, och vi köper den. No hard feelings, business like usual.

Lurad på Köp/Sälj?
de som tror sig vara drabbade av samma person kan kanske pm:a varandra. hot om uthängning kan nog vara effektivare än att begrava ärendet hos polisen. när det väl med stor sannolikhet skett är det ju fritt för vederbörande att fortsätta en tvivelaktig gärning.

om det nu är något annat än en fördröjning av mer legitima skäl. 11 dagar i semestertid är ju lite tidigt för att slå på stora trumman.

vederbörande kan ha alias på tradera, kan vara värt att ta reda på för att se om det skulle finnas ett mönster.

har 600+ transaktioner runt om i världen på ebay. en gång har jag inte fått varan, en gång åkte jag efter ett år förbi säljaren utanför münchen och fick med det som var mitt. mötet var närmast trevligt, och han var tacksam att få oket av sina axlar:)

Lurad på Köp/Sälj?
kais01 sa:
det är inte konstigt att vi har resursbrist inom polisen om de ska hålla på med prematura ärenden av den här typen.

Detta tycker jag är lite larvigt. Att polisen i Sverige suger löses inte med mindre krav och fler klappar på axeln utan genom att ersätta och förbättra.

Du sänker inte vikten och använder fejkade vikter till någon som vill och inte kan lyfta x vikt. Du ger personen en utmaning och får denna att svettas så kanske en dag hen klarar av att lyfta vikten. Personen kanske inte har att någonsin klara av vikten men det kommer fram förr eller senare.
En annan fråga är ju hur optimistiska vi ska vara kring en persons genetik, styrketräna är ett område där vi inte riskerar större faror på andra men hjärnkirurger, lärare och poliser kanske inte skulle få samma möjlighet att lista ut sin förmåga på bekostnad av övriga medborgare. Men vad vet jag, allt är kanske möjligt om man bara Believe. Och det kanske är bättre att låta varje enskild person få testa sin förmåga på bekostad av alla andra än att bara informera alla om att vi alla har olika förutsättningar från början.

Senast ändrad:
Lurad på Köp/Sälj?
det är inte larvigt att koppla in polisen, det är allvar. men efter 11 dagar ? eller om det nu är 12...

förutom att det är resursslöseri att koppla in polisen så här tidigt tror jag alltså även att de alternativa metoderna som tipsats om i tråden är effektivare.

vanligaste orsaken till att det dröjer är att fraktfirman eller posten inte aviserat. börja där.

Lurad på Köp/Sälj?
Jag är inte ute efter att hänga ut någon och nej jag tycker inte polisanmälan känns så särskilt lockande, jag kommer ju överleva utan pengarna jag swishat, jag kan leva med att det tar 3 eller 4 veckor, men när vederbörande lovar skicka dagen efter vi haft SMS kontakt och inte kan bemöda sig att på nästa 2 veckor komma med en rimlig förklaring till det så blir jag iaf lite besviken.

Har aldrig haft bekymmer vid tidigare affärer så det är en ny situation för mig, tacksam för era kommentarer, får se om grejorna dyker upp.

Lurad på Köp/Sälj?
Förstår att du inte vill vara en "uthängare", vem vill det?

Men för din, säljarens och alla presumtiva köpare på Happy så tycker jag du ska göra just det. Det brukar oftast sluta i ett stort virtuellt kramkalas, alla glada och nöjda.

Om inte annat kan du ju smsa den här tråden till säljaren?

Lurad på Köp/Sälj?
Polisen vill att man ska anmäla allt.

Känns inte som att jag skulle vilja göra affärer med han, det är struligt nog som det är på köp och sälj :)

Lurad på Köp/Sälj?
Jag har råkat ut för en grej i samband med en pryl som var fel beskriven av säljaren. När detta uppdagades vägrade säljaren att ta tillbaka saken och återbetalar pengarna. Jag känner mig lurad av personen i frågan. Man skulle kunna tycka att jag får skylla mig själv eftersom jag kollade inte upp prylen på nätet för att se om specen personen lade upp i annonsen stämde. Personen tyckte inte 10mm hit eller dit spelade nån roll i sammanhanget, men när det handlar om en sadel, spelar 10mm en stor roll. Anatomi är väldigt individuell.
Mitt tips till er som friskt handlar på köp och sälj är att kolla specen av den grejen ni tänker köpa på nätet innan ni slå till. Nu har jag en sadel till i samling. Den är väldigt fin och fräscht men den är INTE 141mm bred som säljaren skrev i annonsen.
Lycka till med framtida köp/ kap, alla ni bargain hunters där ute.
Mvh,
Richard Lees.

Lurad på Köp/Sälj?
S-works sa:
Jag är inte ute efter att hänga ut någon och nej jag tycker inte polisanmälan känns så särskilt lockande, jag kommer ju överleva utan pengarna jag swishat, jag kan leva med att det tar 3 eller 4 veckor, men när vederbörande lovar skicka dagen efter vi haft SMS kontakt och inte kan bemöda sig att på nästa 2 veckor komma med en rimlig förklaring till det så blir jag iaf lite besviken.

Har aldrig haft bekymmer vid tidigare affärer så det är en ny situation för mig, tacksam för era kommentarer, får se om grejorna dyker upp.

Fast om man inte polisanmäler får det ju heller inga stora konsekvenser för personen i fråga. Alltså har man i stort sett medgett att det hen gjort är ok. Visst kan du vänta lite till. Men jag hade inte väntat för länge och hade absolut messat o sagt att om det inte blir en lösning på det hela på något sätt, så blir du så illa tvungen att polisanmäla. Då har hen ju chansen att göra rätt för sig. Om posten slarvat bort, ja det är ju hans problem, inte ditt.

Lurad på Köp/Sälj?
Så här har jag uppfattat att det fungerar vid handel mellan privatpersoner:

Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat paketet, t ex med kvittot från inlämningen. Finns det inga bevis så ska köparen få tillbaka sina pengar.Om paketet försvinner på vägen så är det inte säljarens problem utan köparen får driva ärendet mot fraktbolaget.

Det är alltså egentligen dumt att som säljare skicka småsaker som vanligt brev i och med att man då kan bli lurad av köparen.

Lurad på Köp/Sälj?
d_anders sa:

Säljaren måste kunna bevisa att denne har skickat paketet, t ex med kvittot från inlämningen. Finns det inga bevis så ska köparen få tillbaka sina pengar.Om paketet försvinner på vägen så är det inte säljarens problem utan köparen får driva ärendet mot fraktbolaget.

Det är alltså egentligen dumt att som säljare skicka småsaker som vanligt brev i och med att man då kan bli lurad av köparen.

I rimlighetens namn borde säljaren vara ansvarig för försändelsen fram till mottagaren har hämtat ut den och då även vara den som driver ärendet gentemot transportören av paketet.

Men va fan vet jag?

Lurad på Köp/Sälj?
Vernersson sa:
d_anders sa:

I rimlighetens namn borde säljaren vara ansvarig för försändelsen fram till mottagaren har hämtat ut den och då även vara den som driver ärendet gentemot transportören av paketet.

Men va fan vet jag?

Med tanke på att köparen inte har en snöbolls chans i helvete att driva något mot ett fraktbolag så är det ju klart rimligare att avsändaren är lite mer ansvarig där.

Men väljer man en brevfrakt så kan de såklart bli lite kivigt.

Lurad på Köp/Sälj?
Vernersson sa:
d_anders sa:

Men va fan vet jag?[/quote

Det mesta går att avtala bort men om inget avtal förekommer finns 6,7§§ KöpL

Lurad på Köp/Sälj?
marr sa:
Med tanke på att köparen inte har en snöbolls chans i helvete att driva något mot ett fraktbolag så är det ju klart rimligare att avsändaren är lite mer ansvarig där.
Så länge köparen inte beställt frakten så kommer fraktbolaget skita högaktningsfullt i allt vad köparen förhör sig om.
[Nu skiter ju fraktbolagen rätt mycket i köparen av frakten oxå - men det är mer att idioterna på Postnord / DHL / Schenker / Bring / osv. är arroganta skitstövlar som kommer bli dom första att bli garrotterade när den rättmätiga revolutionen kommer.]

Lurad på Köp/Sälj?
emmer sa:
marr sa:
Så länge köparen inte beställt frakten så kommer fraktbolaget skita högaktningsfullt i allt vad köparen förhör sig om.
[Nu skiter ju fraktbolagen rätt mycket i köparen av frakten oxå - men det är mer att idioterna på Postnord / DHL / Schenker / Bring / osv. är arroganta skitstövlar som kommer bli dom första att bli garrotterade när den rättmätiga revolutionen kommer.]

Alltså är vi helt överrens? Eller? :p

Lurad på Köp/Sälj?
Sedan har vi ju ofta aspekten att köparen inte vill betala ett skit för frakten, trots att denne också tjatar till sig att det ska skickas. Ska då säljaren klandras för att han väljer billigaste frakt? Kanske han ska, men man kanske ska börja vara hårdare när folk vill ha saker skickade helt enkelt, och begära betalt för rek/spårbart.

Lurad på Köp/Sälj?
Det jag skrev är hur jag har uppfattat lagen, inte nödvändigtvis hur jag tycker att det borde vara. Risker för bedrägerier finns väl oavsett system. Kommer paketet/brevet bort så innebär väl dokumentationskravet att köparen får den info som behövs av säljaren för att sedan kunna driva ärendet mot fraktbolaget om det är försäkrat. Om man däremot använder sig av t ex PostNords skicka lätt så åker köparen dit om PostNord klantar sig.

Lurad på Köp/Sälj?
jo brev kan vara vanskligt om man inte litar på varandra. men har båda en bra feedback att försvara brukar det kännas bra iaf. flertalet som säljer resp köper på happy lär också ha feedback att referera till på ebay eller tradera. vill man inte visa den, och det är dyrt skulle jag kanske vidta vissa försiktighetsåtgärder. men inte för en sadel eller ett par bromsar. ett mellanläge är småpaket, som tekniskt sett är brev, men med inlämningskvitto.

har handlat ett antal gånger i t ex italien, även saker för tusentals kronor, och utan hållhakar annat än bra feedback på båda håll, varit okomplicerat. just nu tittar jag efter en seiko som bara finns i japan, kommer säkert gå bra.

en gång handlade jag en ryggsäck i australien. vi kom överens om att skicka den på billigaste sätt. ok, det dröjde lite, närmare bestämt tre månader eftersom den gick med båt. men inget som varken säljare eller jag såg som ett bekymmer.

närmast problem var jag rätt nyligen när jag gjorde en n+1 med en kolfiber fs xc från tyskland. inte någon direkt billig historia. orutinerad säljare men bra kommunikation, konfirmerad address synlig i street view. officiell transaktion genom ebay och paypal. problemet uppstod i lokala postterminalen i sverige där den blev sorterad till retur till en större terminal, men där ville man inte kännas vid att den fanns. genom lite vidsidanom efterforskning lyckades det med paketets storlek som ledtråd ändå att hitta hojen som stod undanskuffad till anomymitet på lokala terminalen. vet ju inte om det var något oärligt i görningen, men 'någon' hade efter några dagar kunnat ta med den därifrån. borde jag polisanmält? kanske.

Lurad på Köp/Sälj?
Ja, själv gamblar jag. Betalar i förskott och skickar billigare prylar som vanligt brev helt utan kvitto. Har gått bra hittills. Störst risk att råka illa ut löper nog privatpersoner som köper/säljer t ex mobiltelefoner på blocket och företag som säljer mycket på ali/ebay.

Lurad på Köp/Sälj?
Jag skulle uppskatta att få veta säljarens användarnamn på Happy om du blir blåst .

Riktiga namnet struntar jag i men eftersom du swishat så borde du ha ett namn och då sannolikt en adress . Inga problem att då reglera skulden när du är i säljarens hemtrakter .

M

Lurad på Köp/Sälj?
Älskar K&S, mysig blandning av återvinning, fynd och kontakter. Har haft nån liten gnällighet över en vit sadel jag skulke köpa men som hade en oljefläck. Problemet löstes snabbt. Folk gör ibland märkliga prioriteringar och i det senaste fallet verkar det ju mest som säljaren är uppslukad av annat. Det hade varit smartare att säga "Ja du få köpa ditten och datten men jag har inte tid just nu. Sätter en lapp på att den är såld så får du den och betalar när jag tävlat klart, annars är det bättre att köpa någon annan stans." Hoppas det löser sig, det är inte roligt för någon när allt är en oavslutad soppa. Sitt ansvar får man ta till slut i alla fall. Antingen genom ett pinsamt samtal eller ett evigt dåligt samvete.

Edit: Sadeln med fläcken har inget med personerna i tråden att göra.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp