[lvg] Dagens utväxlingsfråga

Ja alltså, att sakna 16-drevet är ju inte hela världen. Men jag tycker att man har mer nytta av det än av 11-drevet för motionscykling. Visst är det detaljer i sammanhanget men om man nu ska optimera så... :-)

Läste häromdagen att Jean Robic körde 44-21 som utväxling i bergen när han vann TdF 1947. Och vägarna var garanterat inte lättare på den tiden, så det talar väl för 53/39 samt 11-21 så har du lite lätta bonusväxlar. ;-)

Supertramp skrev:
-------------------------------------------------------
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 53/39 och 11-23. Inte fan håller jag reda på
> > vilka drev jag har mittemellan. Går det tungt?
> > Växla ned och öka kadensen. Hur svårt kan
> det
> > va?
>
> Vill hålla med, att 16T saknas borde man kunna
> leva med. Men ändå så sitter jag där på väg
> till jobbet på min CX i lätt motvind över
> Årstafältet och irrtiterar skitmycket för att
> jag har en cykel med tjugo växelkombinationer och
> ändå hamnar i en fart där jag tycker att 48-15
> går för tungt och 48-17 ger för hög kadens.
> Men jag kanske skulle gå till en psykolog eller
> läsa nån dån där självhjälps-bok som lär ut
> hur man fokusera på det som är viktigt i livet,
> och hur man ska undvika onödiga negativa tankar
> och inte irritera sig på oviktiga småsaker.

Kan bara hålla med. Har inte kassettkonfigurationerna i huvet nu, men med 48 fram valde jag bort en 11-30 mot en 12-25 just av anledningen att jag hamnade "en kugg fel" bak hela tiden. Inte specifikt 16t då jag inte har just den på någon av kassetterna utan tror att det var 17t i mitt fall med 8-delat

Hamnar man utanför 92-94 i kadens så är det ju omöjligt att cykla! Klart man prioriterar tätstegad kassett då. ;-)

Man använder ju typ 4 växlar när man kör i berg utan att tävla så detta är förstås ett oerhört komplext problem.

JT skrev:
> Man använder ju typ 4 växlar när man kör i
> berg utan att tävla så detta är förstås ett
> oerhört komplext problem.

Jomenvisst äre så.

Problemet är väl bara att veta VILKA 4 växlar!

(Kan säga att jag drömde massa kugg backar och +ANNAT i natt.)

Och tänkte på Jocke när jag körde över Årstafältet nyss, jag hade mycket svårt att inte få in en optimal växel så, ja för dig blir det nog en terapisväng hehe

staine skrev:
> Problemet är väl bara att veta VILKA 4
> växlar!

Nej, det är skitenkelt.

HåkanC skrev:
> Jmf själv med tex:
> http://www.gear-calculator.com/#
>
>
>
>
> Ridley skrev:
> -------------------------------------------------
> ------
> > Trodde du skämtade, ska du köra berg så
> compact
> > fram 50-34 och en 12-28 kassett bak så finns
> det
> > inga för stora utmaningar
>
> Det där är onödigt skryt, världseliten håller
> helst en kadens >90,
> 80 kadens och 34-28 ger det en minhastighet på
> >12km/h
> Det är en hastighet inte särskilt många
> motionärer klarar av att hålla ens i svenska
> backar.
>
>
>
> /Håkan

Jag håller inte med dig helt. Dock så finns det en och annan backe där det kommer att gå tungt, så det finns för stora utmaningar, men dom är inte många. Min erfarenhet är att inte många motionärer håller en så hög kadens som 90 i bergen. Vad världeliten håller för kadens är väl inte relevant. Få motionärer klarar överhuvudtaget att kordinera cyklingen i en kadens över 90.

Jag tycker Staine skall ta med sig några uppsättningar klingor och kassetter och prova sig fram till vilken som funkar bäst för henom.

staine skrev:
> Tänkte ev köpa lite nytt.
>
> Compact vev och cykla i backar, vad bör man ha
> fram och vad bak?
> Om man är halvgammal, halvkass men ändå vill
> verka halvstark.
>
> Tacksam för seriösa åsikter!

Vad som funkar för dig beror på vilken kadens du finner bekvämt och i vilka hastigheter du vill kunna cykla bekvämt. Skriv ned dessa siffror och gå sedan in på Sheldons gear calculator: http://sheldonbrown.com/gears/ och prova dig fram.
Att ge dig råd efter vad jag tycker är bekvämt blir fel. Det är lite som om du skulle ge mig råd om vilken vikt jag skall lägga på skivstången utefter vad du brukar lyfta.

Grejen är ju att backarna runt om i världen kommer i typ en miljard olika kombinationer av längd, lutning, väder och svårighetsgrad +ANNAT.
Och SÅ många växlar kan man ju inte ha, så lite ovetenskapligt blir det ändå alltid i slutändan.

Tack iaf för massa bra tips i tråden. Ska grubbla lite nu.

staine skrev:
> Grejen är ju att backarna runt om i världen
> kommer i typ en miljard olika kombinationer av
> längd, lutning, väder och svårighetsgrad
> +ANNAT.
> Och SÅ många växlar kan man ju inte ha, så
> lite ovetenskapligt blir det ändå alltid i
> slutändan.
>
> Tack iaf för massa bra tips i tråden. Ska
> grubbla lite nu.

Gör som jag säger så blir det som du vill.

;)

De flesta backarna utomlands i populära cykelområden är inte så värst branta, 7-8% ungefär. Det ser man också på banprofilerna från tex TdF och Girot, det är bara när dom åker på riktigt små vägar som lutningen ibland överstiger 10%. Grejen är att backarna kan vara så långa. I Sverige kan man ta en backe på styrka (anaerobt), nere på kontinenten bör utväxlingen anpassas till Watt/kg vid FTP ("tröskeleffekt" som man kan hålla runt en timme).

Senast ändrad:
staine skrev:
> Grejen är ju att backarna runt om i världen
> kommer i typ en miljard olika kombinationer av
> längd, lutning, väder och svårighetsgrad
> +ANNAT.
> Och SÅ många växlar kan man ju inte ha, så
> lite ovetenskapligt blir det ändå alltid i
> slutändan.

trippelvevparti och 11-delad 11-32 kassett. Då kan du ha alla växlar :D

Supertramp skrev:
> De flesta backarna utomlands i populära
> cykelområden är inte så värst branta, 7-8%
> ungefär. Det ser man också på banprofilerna
> från tex TdF och Girot, det är bara när dom
> åker på riktigt små vägar som lutningen ibland
> överstiger 10%. Grejen är att nackarna kan vara
> så långa. I Sverige kan man ta en backe på
> styrka (anaerobt), nere på kontinenten bör
> utväxlingen anpassas till Watt/kg vid FTP
> ("tröskeleffekt" som man kan hålla runt en
> timme).

Min erfarenhet från runt 50 cykeldagar i Dolomiterna (som är ett rätt populärt cykelområde) är att tvåsiffrigt procentantal inte är speciellt ovanligt både här och där. Att de största vägarna sällan har så hög maxlutning finns det ju praktiska skäl till. Å andra sidan är det ju inte dom man vill cykla utan de vägar som är lugnare och oftast hamnar man därmed på lite mindre vägar.

Frankrike har nog i snitt lite lägre maxlutning på sina backar än Italien.

Vi var väl på GC ungefär samtidigt förra året och körde ungefär samma rutter? Jag har som lättaste växelalternativ 34-28. Det gjorde att jag varken var snabbast eller långsammast, piggast eller tröttast när dagarna var slut. Kändes bra. Året innan hade jag som lättast 36-25 på hyrcykel och det var jobbigt på några ställen. Övriga väsentliga data för mig är farbror med 85 kg utspridda utan bilring, 11-delat med 50-34 fram och 11-28 bak. Gillar planmark men inte vind, älskar uppför och nedför. Dock lite feg nedför när det är skymd sikt och mycket serpentiner. Inte fan vet jag om det här var intressant? Antagligen inte.

Supertramp skrev:
> Helt klart är ändå tycker jag att icke-compact 53/39 ser bäst ut...

Nope, 39/50 med högprofil ytterdrev så att lilldrevets tänder döljs helt. Då ser det ut som om man kör singel 50 och DÅ e' man ballast i sta'n. ;-)

DT skrev:
> Hamnar man utanför 92-94 i kadens så är det ju omöjligt att cykla!...

Nu sjunger du min melodi! :-) I mitt förråd ligger en kassett, bestående av enbart singlar, som är 11,12,13,14,15,16,17,18,19,20,21,22,23,24,25. 'bara att plocka ut den sektion man vill ha för tillfället.

/våga vägra bail-outs

Senast ändrad:
Har 55/42 med 11-23 kassett på tempon och 53/39 med 12-25 på lvg. Funkar på mina rundor men så cyklar jag inte i bergen. Värsta backen jag brukar cykla är drygt en km med en snittlutning på 10% enligt vägskyltarna vid toppen. Den e tung med tempon men jag kommer upp...

Vägskyltar brukar väl oftast ange maxlutning!? Och min erfarenhet är att man ska, i alla fall i sydligare länder, ta de där siffrorna med en nypa salt.

GoranS skrev:
> Vägskyltar brukar väl oftast ange maxlutning!?
> Och min erfarenhet är att man ska, i alla fall i
> sydligare länder, ta de där siffrorna med en
> nypa salt.

+1
Men inte enbart i sydligare länder
http://goo.gl/maps/m3nCa

/Håkan

Bilagor

• Vidablickbacke17percent.PNG
    Vidablickbacke17percent.PNG
    157.7 KB · Besök: 21
Somewhat nybörjar-fråga: Har jag fått det om bakfoten eller finns det typ inga 50T-drev som passar standard-vevpartier (130BCD)?

Cyklar mest solo (snitt runt 27-28 på långturer) och har 53/39 + 13-26 och hamnar oftate på 53-19 än 53-14/15 efter 10, 12, 14 solomil. Skulle vilja komma längre ner på kassetten i marschfart och tänkte väl att 50 fram skulle bli bra men vill absolut inte gå ner till 34/36 på lilla.. nästan så 39:an kunde få va ett par tänder större..

Har kollat lite, enligt strava är det 92 höjdmeter på 1.2km så det blir väl bara runt 7.7% i snitt men det känns som det är mest stigning sista 400...

Jag kör 53-39 med 12-25 kassett. 53-12 skulle jag kunna leva utan. Tycker runt 4 är en rätt vettig maxutväxling. 39/25 behöver jag iofs inte heller där jag bor. Kanske låter lite knäppt men jag funderar på om jag skulle köra 46-36 med 11-23 kassett på min nästa cykel :-)

Om du inte använder 39/25 och tänker dig 36 som minsta fram har jag svårt att inse poängen med en 23:a bak - 36/23 är ju i det närmaste samma utväxling som 39/25. I det läget borde väl en kassett med 11-21 vara bättre!?

GoranS skrev:
> Om du inte använder 39/25 och tänker dig 36 som
> minsta fram har jag svårt att inse poängen med
> en 23:a bak - 36/23 är ju i det närmaste samma
> utväxling som 39/25. I det läget borde väl en
> kassett med 11-21 vara bättre!?

Det handlar också om vilket man vill ha som näst största drev där bak, dvs i praktiken det som ger lättast utväxling med storklingan fram. Man vill ju klara av slakmotor och hyfsad motvind utan att gå ner på lillklingan.

OK, då kör vi lite olika. Jag håller mig borta från de två största dreven då jag ligger på stora fram och jag utgick från att det är 11-delat och då är väl 3:e största drevet lika stort på en 11-21 som 11-23, för 11-23 hoppar väl 20 och 22!?

Jag har också cyklat rätt mycket berg i Schweiz och framförallt i Norditalien och är väl en halvdan 40+ motionär; ftp ca 300w, men med 89 kg inte jättelätt. Kör kompact 50/34 och 12/29 i bergen och i vansinniga klättringar som sista kilometrarna på Tre cime di lavaredo eller från Malga Ciapela på Fedaia där lutningen pendlar mellan 10-15% de sista 5-6 km så behöver iaf jag spela ut hela växelregistret. Rätt stor skillnad på berg och berg, men jag har gärna lite marginal när det börjar luta emot lite mer eller när orken inte är helt på topp efter en lång dag ute.. Att gamla Agda på 75 klarar samma med den uppsättningen tror jag vad jag vill om.
Men varför bara ha en kassett? Här hemma där det är ont om längre motlut kör jag 11-23.

Domestique skrev:
> Jag har också cyklat rätt mycket berg i Schweiz
> och framförallt i Norditalien och är väl en
> halvdan 40+ motionär; ftp ca 300w, men med 89 kg
> inte jättelätt. Kör kompact 50/34 och 12/29 i
> bergen och i vansinniga klättringar som sista
> kilometrarna på Tre cime di lavaredo eller från
> Malga Ciapela på Fedaia där lutningen pendlar
> mellan 10-15% de sista 5-6 km så behöver iaf jag
> spela ut hela växelregistret. Rätt stor skillnad
> på berg och berg, men jag har gärna lite
> marginal när det börjar luta emot lite mer eller
> när orken inte är helt på topp efter en lång
> dag ute.. Att gamla Agda på 75 klarar samma med
> den uppsättningen tror jag vad jag vill om.
> Men varför bara ha en kassett? Här hemma där
> det är ont om längre motlut kör jag 11-23.

+1 det här tycker jag att jag känner igen även om jag missat nämnda klättringar. Det kanske är dags för staine att vara lite mer precis i sin kravspecifikation?

Domestique skrev:
> Jag har också cyklat rätt mycket berg i Schweiz
> och framförallt i Norditalien och är väl en
> halvdan 40+ motionär; ftp ca 300w, men med 89 kg
> inte jättelätt. Kör kompact 50/34 och 12/29 i
> bergen och i vansinniga klättringar som sista
> kilometrarna på Tre cime di lavaredo eller från
> Malga Ciapela på Fedaia där lutningen pendlar
> mellan 10-15% de sista 5-6 km så behöver iaf jag
> spela ut hela växelregistret. Rätt stor skillnad
> på berg och berg, men jag har gärna lite
> marginal när det börjar luta emot lite mer eller
> när orken inte är helt på topp efter en lång
> dag ute.. Att gamla Agda på 75 klarar samma med
> den uppsättningen tror jag vad jag vill om.
> Men varför bara ha en kassett? Här hemma där
> det är ont om längre motlut kör jag 11-23.

Vem har sagt något om en kassett? Frågan gällde vad som kan vara lämpligt i backar/berg. Här hemma kör jag oftast singel 53 fram och 11-23. I övrigt så anpassas utväxlingen efter förutsättningarna.

Jag cyklade ett par dagar i Spanien för ett par år sedan. Hade bara en kassett 11-23 med mig, fram satt 50/38 men jag tog med mig en 34-klinga för att kunna byta vid behov.

Första dagen med 50/38 cyklade jag på lite större vägar 7-8% och 38-23 funkade perfekt som lättaste. Men nästa dag skulle jag testa köra till en mindre by via lite brantare småvägar så jag bytte till 50/34. Den lättare utväxlingen behövdes verkligen visade det sig, men kombinationen 50/34 och tät kassett var värdelös. Överlappet i växlingskombinationer mellan stora och lilka klingan blev för litet. I mellanbranta backar med lite varierande lutning fick jag alltrför ofta växla fram och tillbaka mellan stora och lilla klingan fram. Och varje gång "kompensationsväxla" bak två kugg.

Dessutom så var den täta kassett knappast nån fördel när det nästan alltid går uppför eller nedför, det blir bara en massa extra växlingar när man kommit över krönet och ska lägga i 11:an. 11-28 hade varit mycket bättre. Hade gärna haft 53 fram också för det är rätt kul art kunna pressa på rejält nedför också tycker jag i alla fall.

Tillbaka
Topp