LVG-framväxel för små drev

Igino Cazzola

Ny medlem
finns så'na djur?
Sonen har en 105-utrustad (5700) cykel med 34/42-drev. På den funkar framväxeln allt annat än bra.
Jag har googlat en hel del, men inte hittat nå'n framväxel som har MTB-form på Cage:n och LVG Cable Pull.

Dottern har 34/44 med en gammal Apex-förare och den växlar som smör (med Centaurreglage).
Har inte heller hört om någon förare för mindre drev med kort pull.

Hur funkar framväxeln "allt annat än bra"? Har den svårt att få upp kedjan från lilla till stora, växlar den över, är det skrap förtidigt i ändlägena, hoppar kedjan av vid nedväxling?

Vilken sorts vev är det och vad är det för framdrev, låter på kombinationen 42/34 som att det kan vara en MTB-vev. CX vevar är normalt 46/36 vilket rimligen borde funka med en LVG-framväxel, men kanske ett dyrt att byta och dålig på utbudet av korta vevar (till rimlig kostnad).

Sixten Fors sa:
Har aldrig reflekterat över skillnad i cable pull på framvxlreglage, lvg vs. mtb. Skiljer det mycket?

Ja, det är såpass stor skillnad att det inte enkelt överbryggas, i vart fall med Shimano. Har inte försökt med några andra fabrikat. Shiftmate har konverteringstrissa, kanske andra också - men det blev billigare för mig att köpa ny växel.

Poänglöst anekdotiskt vittnesmål: Kör med en XT trippelvev (typ 22-32-42) och en Ultegraförare (FD-6703) för LVG-trippelvev => växlar perfekt!

Jag tycker mig märka stor skillnad i växlingskvalitet mellan Shimanos finare drev (Ultegra/DA/XT) och snäppen under. Har också kört enkla tredjepartsdrev som visserligen funkar, men avsevärt sämre än findreven.

Sixten Fors sa:
Igino Cazzola sa:
... inte hittat nå'n framväxel som har MTB-form på Cage:n och LVG Cable Pull.
Har aldrig reflekterat över skillnad i cable pull på framvxlreglage, lvg vs. mtb. Skiljer det mycket?
"Shimano's front shifters however, differ for road and MTB use; a discussion at CTC on Front Shifting implies that an MTB pulls 9.75mm of cable for a front shift whereas a road shifter pulls only 6.75mm; some 3mm less than the MTB."

Igino Cazzola sa:
"Shimano's front shifters however, differ for road and MTB use; a discussion at CTC on Front Shifting implies that an MTB pulls 9.75mm of cable for a front shift whereas a road shifter pulls only 6.75mm; some 3mm less than the MTB."
Vilket är hur det brukade vara.
Det är lika på MTB (Shimano/SRAM) och var lika på road (Shimano/SRAM/Campagnolo).

Sedan någon generation (5800, 6800, 9000 och ev 4700) så har ju Shimano introducerat en annan cable pull.
Tror det är som med nyare Shimano Road broms så det funkar ändå, men har inte och kommer inte att prova så jag är inte säker. Eh... not A

not A
Sorry det har jag ju redan gjort. 6800 framväxel funkar hyfsat med SRAM Rival 22 faktiskt, och efter som Campa och SRAM går blanda hipp som happ på det jag provat på framväxel så borde nyare Shimano till och med funka med äldre Shimano. För det var ju med äldre Shimano hade det som svårtast att funka med sina nya bromsar enligt några tabeller och grafer jag postade för snart ett år sen eller något så vi får väl gissa på at tdet är något liknande med framväxeln. För det är ju bara shimano som är kinkiga på trimlägen och skit...

NLC sa:
Hur funkar framväxeln "allt annat än bra"? Har den svårt att få upp kedjan från lilla till stora, växlar den över, är det skrap förtidigt i ändlägena, hoppar kedjan av vid nedväxling?
Jo det där hade ju varit kul att veta. Men TS vill nog inte höra att kedjan är dålig när han kan köpa massa kul pryglar på postorder :-)

Igino Cazzola sa:
NLC sa:
...Vilken sorts vev är det och vad är det för framdrev, låter på kombinationen 42/34 som att det kan vara en MTB-vev...
Det är 105-grejer även där, men vi har bytt STORdrevet mot en 42:a.

Ah. Hur ser växlingsramperna ut på den då? Ibland tycker ju tillverkarna att det är lite kinkigt att man orienterar drevet rätt för att få bra växlingar (upp).

NLC sa:
Igino Cazzola sa:
NLC sa:
...Vilken sorts vev är det och vad är det för framdrev, låter på kombinationen 42/34 som att det kan vara en MTB-vev...
Det är 105-grejer även där, men vi har bytt STORdrevet mot en 42:a.
Ah. Hur ser växlingsramperna ut på den då? Ibland tycker ju tillverkarna att det är lite kinkigt att man orienterar drevet rätt för att få bra växlingar (upp).
Är det 110BCD så finns det ju inte mycket mer än 33/34/36 att kombinera med.
(Givetvis finns alla steg från 33 till 44 teminstingens, men 33/34/36 är nog var 99% kör.]

Igino Cazzola sa:
finns så'na djur?
Sonen har en 105-utrustad (5700) cykel med 34/42-drev. På den funkar framväxeln allt annat än bra.
Jag har googlat en hel del, men inte hittat nå'n framväxel som har MTB-form på Cage:n och LVG Cable Pull.
Numera tycks det mesta som avviker från std konfig funka halvdant. Själv bytte jag från 50/34 till 50/39 (tiagra 4700) och nedvxl är opålitlig. Ligger kedjan på de sista kransarna går det inte.

Gjorde en liten fuling och satte dit ett 39T 5800, som var enkelt och billigt. Senare fick jag syn på 4703 50T som jag gissar har den ramp som behövs, men har inte haft tid att prova. Verkar som man alltid åker på att byta båda drev, eftersom de är matchade parvis. Ger bra växling även för stora steg i utbyte mot minskad flexibilitet för hemmasnickrade kombos, verkar det som.

Oops! Här har man slarvat med att uppdatera.
Jag köpte en FD-M4000-3, mest för att jag tyckte att den var snygg, och mekade dit.

Så här gick det:
Tvärtemot vad internetet påstår; så drar handtaget för MYCKET vajer.
Detta löstes genom att låta vajern vara väldigt slak i innerläget, men det skapade ett nytt problem: Trimlägena hamnade helt fel.
Detta löstes genom att bredda korgen, så att man inte behövde trimma. :-) Det funkade jättebra på lilla, men på stora tog korgen i vevarmen. :-(
Detta löstes genom att göra korgen smalare längs ner/bak (den del som inte används när man inte har nå'n granny).
Ändlägesskruvarna byttes mot längre (det hade räckt att byta den yttre, men det såg muppigt ut med en lång och en kort).
Klart !

Tillbaka
Topp