(lvg)hjul igen...

(lvg)hjul igen...
evosmos skrev:
-------------------------------------------------------
> Förresten, vad är det som avgör styvheten? Det
> är inte ekerspänningen, så det måste vara
> fälgen.

Inte enbart, även ekrarna spelar stor roll, antal och tjocklek och längd (4X flexar (lite) mer än radial)
Även naven spelar roll och då ffa hur navflänsarna är placerade. Flänsarnas diameter spelar mindre roll än man kan tro.

/Håkan

(lvg)hjul igen...
evosmos skrev:
> Knyckt från ett annat forum, så kan det gå med
> radialekring
>

Iofs ganska dumt att använda det navet till radialekring då garantin inte gäller vid radialekring och navet inte är godkännt till det av tillverkaren.

(lvg)hjul igen...
Anders G skrev:
> evosmos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Knyckt från ett annat forum, så kan det gå
> med
> > radialekring
> >
>
> Iofs ganska dumt att använda det navet till
> radialekring då garantin inte gäller vid
> radialekring och navet inte är godkännt till det
> av tillverkaren.

Info: bis 28 Loch für Radial Einspeichung geeignet (gäller iaf Mig 70).

(lvg)hjul igen...
Jag kan faktiskt inte riktigt se någon fördel med radialekring. Det ska visst vara lite mer aero (med betoning på lite). OK, det ser fräckare ut, det medger jag.

(lvg)hjul igen...
Jag vill inte vara trist men den enda fördelen jag kan se med radialekring är att man kan använda en kortare eker och tjäna lite vikt. I övrigt så påfrestar det bara navflänsen och fälgen mer än ett tangentiellt ekrat hjul. Väger man dessa egenskaper så vinner det senare i mina ögon.

(lvg)hjul igen...
cerberos skrev:
> Jag vill inte vara trist men den enda fördelen
> jag kan se med radialekring är att man kan
> använda en kortare eker och tjäna lite vikt. I
> övrigt så påfrestar det bara navflänsen och
> fälgen mer än ett tangentiellt ekrat hjul.
> Väger man dessa egenskaper så vinner det senare
> i mina ögon.

Tycker du inte isåfall det är märkligt att såpass många (fabriksbyggda) hjul är radialekrade?

(lvg)hjul igen...
Fast de fabriksbyggda hjulen håller ju på med en massa olika fancy-ekringar i olika lustiga mönster och klungor. Så vad dessa tillverkare håller på med säjer ju inte allt.
Dock kör jag också med radialekrat fram och det har fungerat utmärkt, jag har väll dock aldrig reflekterat över det direkt:D

(lvg)hjul igen...
Undantaget jag kan se är när man har en högre fälg med en styvare struktur runt ekerhålet. Då kan du förspänna ekern med ett högre moment. Säkert såpass att du kan få en förspänningskrfat på uppemot 2kN.

Resten är nog tyvärr estetik som med många produkter...hjul etc. men den diskussionen är nog infekterad som det är......

(lvg)hjul igen...
Anders G skrev:
> Mig 70 (framnav) är ok att radialekra ja. Men
> baknaven är inte godkännda för radialekring.
>
> Edit: hittade en pdf för mag 190 som det ser ut
> att vara på bilden här
> http://www.starbike.com/images/tune/PDF/mag_190_ko
> ng_kong_superscharf_de_en.pdf där det tydligt
> står lace only with three-cross spoke pattern any
> other lacing will void the waranty of this hub.

Du har säkert rätt. Men Kong är inte för lvg utan är ett skivbromsnav. Och Mag 190 har ersatts av Mag 180. Hittar tyvärr inget på Tunes webbsajt, men det vore onekligen bra att veta hur det ligger till med baknaven - det är ju ganska vanligt med radialekring på vä-sidan numera.

(lvg)hjul igen...
Ngn som vet hu bra (hållbara) DT Revolution är jämfört med Dt Comp? Klarar man sig med DT Comp på drevsidan bak och resten Refolution. CX Ray var mycket dyrare:-(

Och en fråga till som maler i skallen på mig men hjulexperterna kanske har ett svar på är: Är svetsade fogar i fälgar att föredra (typ SUP (Mavic), STW (Ambrosio), WJ (Alex))?

(lvg)hjul igen...
evosmos skrev:
>
> Och en fråga till som maler i skallen på mig men
> hjulexperterna kanske har ett svar på är: Är
> svetsade fogar i fälgar att föredra (typ SUP
> (Mavic), STW (Ambrosio), WJ (Alex))?

Svetsat är starkare än stift. Sedan innebär stiftkonstruktionen ofta att det finns två gjutna kanaler i fälgen som gör dem lite tyngre. Det finns de som menar att fogens styrka är av ringa betydelse, kanske, den enda kvalitetsfälg som brustit för mig var med stift, cxp21.

(lvg)hjul igen...
fälgen dras ihop av ekrarna, så skarven dras ihop av detta också. Sen kan man med vissa fälgar med stift få problem att själva stiftet lossnar lite och låter när man cyklar...

CX-Ray är mer aero än dt comp och dt rev, men detta är egentligen bara intressant på framhjulet. Man kan få nytta av det bak också, men inte lika mycket och då sannolikt mer på vänstersidan än högersidan (då vänstersidans ekrar är mer utsatta för vinden). DT Comp och Revolution är hyfsat lika i hållbarhet, men man får ett styvare hjul med Comp.

(lvg)hjul igen...
hakanf skrev:
> CX-Ray är mer aero än dt comp och dt rev, men
> detta är egentligen bara intressant på
> framhjulet. Man kan få nytta av det bak också,
> men inte lika mycket och då sannolikt mer på
> vänstersidan än högersidan (då vänstersidans
> ekrar är mer utsatta för vinden).

Hmm... fartvind?

(lvg)hjul igen...
hakanf skrev:
> fälgen dras ihop av ekrarna, så skarven dras
> ihop av detta också.
Stämmer, svetsad skarv eller ej hos fälgen spelar ingen roll för hållbarhet/styrka hos hjulet.

> CX-Ray är mer aero än dt comp och dt rev, men
> detta är egentligen bara intressant på
> framhjulet. Man kan få nytta av det bak också,
> men inte lika mycket och då sannolikt mer på
> vänstersidan än högersidan (då vänstersidans
> ekrar är mer utsatta för vinden).
Stämmer inte.
Det är lika mycket luft på höger och vänster sida av cykeln.

> DT Comp och
> Revolution är hyfsat lika i hållbarhet,
Beror på belastningen, men hållbarheten är inte ngn begränsande faktor hos ekrar.
I korrekt byggda hjul slits inte ekrar, vare sig det är DT Comp eller DT Rev.

> men man får ett styvare hjul med Comp.
Stämmer nästan, det beror på var ekrarna sitter.
Om man jämför två vanliga hjul, allt är lika förutom:
Hjul 1 - DT Comp vänster DT Rev höger
Hjul 2 - DT Rev vänster DT Comp höger.

Båda hjulen har alltså lika många ekrar av Rev resp Comp, men de är inte lika styva.

Jag tycker att hakanf borde ha skrivit:
Genom att använda DT Comp på höger sida bak istf DT Rev får man ett styvare hjul, som dessutom är mkt lättare att bygga.
Genom att använda DT Comp på höger sida bak och DT Rev på vänster sida istf DT Comp får man ett hjul med minimal risk för ekerbrott pga utmattning och styvheten påverkas endast mariginellt, hjulet blir dessutom en aning lättare, men tyvärr ngt svårare att bygga.

/Håkan

(lvg)hjul igen...
Halloj! Jag har följt diskussionen här o kapar in med en lite fråga. Det är så att jag såg idag att jag håller på att bromsa igenom min bakfälg :-o
m a o nytt hjul är högaktuellt...

Jag har ett relativt nytt framhjul med svart cxp33 fälg på 32h Record nav, 3 kors. Och instinktivt tänkte jag ju köra på en 32h cxp33 bak också, men... det här med offsetting bakfälg, IRD cadance VSR, lät riktigt intressant. Vad tror ni om det? Kommer det se väldigt konstigt ut med cxp33 fram o ev IRD bak? Kan läggas till infon att det är en CX hjulen sitter på o fokus ligger på hållbart/bombsäkert men helst inte för tungt.

/micke

(lvg)hjul igen...
HåkanC skrev:
> > CX-Ray är mer aero än dt comp och dt rev, men
> > detta är egentligen bara intressant på
> > framhjulet. Man kan få nytta av det bak
> också,
> > men inte lika mycket och då sannolikt mer på
> > vänstersidan än högersidan (då
> vänstersidans
> > ekrar är mer utsatta för vinden).
> Stämmer inte.
> Det är lika mycket luft på höger och vänster
> sida av cykeln.
>
det är förvisso lika mycket luft på höger och vänster sida av cykeln, men högersidans ekrar är mer i lä bakom sittröret då ett bakhjul är asymmetriskt pga kassetten (även om man skulle ha en asymmetrisk bakfälg).

> Jag tycker att hakanf borde ha skrivit:
> Genom att använda DT Comp på höger sida bak
> istf DT Rev får man ett styvare hjul, som
> dessutom är mkt lättare att bygga.
> Genom att använda DT Comp på höger sida bak och
> DT Rev på vänster sida istf DT Comp får man ett
> hjul med minimal risk för ekerbrott pga
> utmattning och styvheten påverkas endast
> mariginellt, hjulet blir dessutom en aning
> lättare, men tyvärr ngt svårare att bygga.
>
>
Jag har inte riktigt det högtravande språket, men visst. Det är dock ännu lättare att bygga med CX-Ray, då man enkelt håller mot ekervridningen med sånt här verktyg:
mswerkzeug.jpg ht=385

på kassettsidan bak bör man dock använda DT Comp, Supercomp eller Sapims motsvarande runda ekrar.

(lvg)hjul igen...
hakanf skrev:
> >
> det är förvisso lika mycket luft på höger och
> vänster sida av cykeln, men högersidans ekrar
> är mer i lä bakom sittröret då ett bakhjul är
> asymmetriskt pga kassetten (även om man skulle ha
> en asymmetrisk bakfälg).

Om ditt resonemang skulle stämma så skulle det alltså inte vara ngn ide' att ha ett diskhjul med 'smal profil' bak. Hela det hjulet skulle ju döljas bakom sittröret.
Dessutom är båda sidor av bakhjulet i lä bakom ben/fötter under en stor del av tiden.

Aerodynamiken hos framhjulet är viktigare än den hos bakhjulet,
men även hos bakhjulet spelar aerodynamiken roll.
På båda sidor av bakhjulet är aerodynamiken viktig.

/Håkan

(lvg)hjul igen...
benen rör upp aerodynamiken för bakhjulet en hel del, så det handlar mer om hur bra fälgen/hjulet "släpper" luftströmmen längst bak.

Förstår dock inte riktigt resonemanget varför det skulle vara dåligt att gömma hjulet bakom sittröret - det är ju det man försöker göra på tempocyklar där sittröret helst ska följa hjulets framkant. Zipps diskhjul är platt för att luften ska flöda friare mellan det och sittstagen och till viss del kedjestagen (står om detta på deras hemsida). Alltså har man på ett vanligt hjul en något mer aero högersida än vänstersida, då ekrarna trycker en luftvåg framför sig som kommer påverkas mer av stagen på vänster sida än höger då de helt enkelt är närmare där. Därför kan det vara en idé att ha aeroekrar på vänster bak, men det är ändå inga jätteskillnader i aerodynamik (speciellt inte om det blåser mer kantvind).

(lvg)hjul igen...
mike_s skrev:
> Kommer det se väldigt konstigt ut med
> cxp33 fram o ev IRD bak? Kan läggas till infon
> att det är en CX hjulen sitter på o fokus ligger
> på hållbart/bombsäkert men helst inte för
> tungt.

Det kommer nog se okej ut. IRD finns ju i svart också. Det är nog svårt att hitta lättare fälg än IRD till det priset. Tydligen så är niobiumaluminiumlegeringen starkare än de vanliga aluminiumlegeringarna så det borde gå att köra cx med IRD, men släng iväg ett mail till http://www.interlocracing.com och fråga dem. De är rätt bra på att svara på mail.

~K

(lvg)hjul igen...
Är det någon som byggt några hjul av de delar som näms i tråden?
Det vore intressant att veta är själv på planeringsstadiet till ett par hjul med DA nav med antingen
kantrådsfälg eller tubfälg. Tycker det blir dyrt med tubdäck, en punka och hejdå till några hundra.
Men det är väl som champagne vs mousserande vin.

(lvg)hjul igen...
MEL F.AT skrev:
> Är det någon som byggt några hjul av de delar
> som näms i tråden?

Ja. Jag har byggt lvg-hjul på IRD Cadence Road fälgar (VSR bak) och Ritchey WCS Zero nav. 3-kors 28 ekrar bak och 2-kors 24 ekrar fram (ekrar DT SuperComp). Mycket nöjd. Fina och lätta fälgar.

~K

(lvg)hjul igen...
Angående Richey WSC naven så är maskinkulagerna dåligt tätade. Har själv ett par WCS Protocol hjul med framlager som läckt in vatten och gått torra. Väntar på nya lager. Jag har bara kört en dag i rejält regnväder, tycker de skulle tåla en blöt dag.

(lvg)hjul igen...
MEL F.AT skrev:
> Angående Richey WSC naven så är maskinkulagerna
> dåligt tätade.

Är det orsaken till Ritcheys Factory Recall?

Mina nav har funkat bra hittills.

(lvg)hjul igen...
gandhi skrev:
> Köpte mina från Ben's Cycles ebaystore för ett
> par år sedan

Festligt. Där köpte jag mina också.

(lvg)hjul igen...
SeALBoY skrev:
> Någon som kan länka till ett par bra clincher
> hjul som är Campa vänligt under 1501g och ett
> pris runt 4000kr.?!

dessa??
<http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=21550>

(lvg)hjul igen...
Köper du DT 1540 Mon Chasseral får du gärna skriva om hur de är sen. Har nämligen planerat in ett par sådana med. Verkar grymt prisvärda och bra.

(lvg)hjul igen...
MEL F.AT skrev:
> Är det någon som byggt några hjul av de delar
> som näms i tråden?
Jag har precis byggt ihop ett par träningshjul med IRD Cadence och VSR-fälgar, men pga vädret ännu inte använt dem.
Med DA-nav och 32 runda DT-ekrar+mässingsnipplar/hjul väger hjulen precis under 1600g/paret. Dvs mindre än tex Ksyrium SL och Fulcrum 1.

SeALBoY skrev:
> Får nog bli ett par DT 1540. Jag hör av mig när
> jag kört några vändor...

Försök att få prova ett par ngnstans istf att köpa grisen i säcken.
DTs framhjul är bra, även med 28 tunna-ekrar.
Med bakhjulet är det en helt annan historia, DT-navet har flänsarna såpass långt mot centrum att hjulet blir väldigt instabilt, dessutom är 28-håls fälgen väldigt flexibel. Syns tydligt i det här testet
normal_DT_-_Easton_-_Fulcrum_1_-_Cosmic_Elite_-_Tour_6_2005.jpg

Ett sätt att motverka det, om man vill behålla DT-nav och fälg, är att välja fälg o nav med 32-hål och kraftigare ekrar på höger bak, typ DT Comp.
32-håls DT-fälgen är mycket stabilare än 28-håls, men den är då oxå tyngre.

Men varför jag skrev att du bör prova innan köp är att trots alla nackdelar jag har räknat upp kan det vara så att även ett instabilt DT-bakhjul kan fungera för dig.
Det beror mycket på cyklisten, därför bör du prova innan köp för att vara säker.
Det vore väl inget kul att första gången du är ute med de nya hjulen höra hur bromsklossarna skrapar emot fälgen varje gång du ställer dig upp för att trycka på i en backe?

/Håkan

(lvg)hjul igen...
ahh vaf*n.. som någon skrev tidigare.. Köpa ny cykel är ju lätt om man jämför med att köpa hjul! =D

Vart lite sugen på och bygga ett par bra hjul i färgen VIT nu. Halo har fälgen. Men vem har vita ekrar & nav?! Bara en lite fix ide´..

Annars får jag kopira Håkans hjulbygge =D

(lvg)hjul igen...
Hade jag inte precis köpt ett par Hed Jet-hjul så hade jag absolut köpt dem för det priset som CRC säljer dem för.
På de andra butiker jag kollat ligger de på dryga 6000kr.

Fast om de är bra eller inte vet inte jag, det vet ju bara Tour.

Tillbaka
Topp