(lvg)hjul igen...

Wille

Ny medlem
(lvg)hjul igen...
Ett par Mavic cxp 33 mad Dura Ace nav....kan de vara nåt? Tänkte köpa nytt inför våren nämligen. Vill ha starka, snygga o snabba hjul. Har noterat att vissa hjulexperter hör på Happy hissar handbyggda före färdigbyggt.Gärna synpunkter tack!

(lvg)hjul igen...
De blir snygga och snabba, men särskilt lätta blir de nog inte.
264+125+470*2+ ca 400 för ekrar (32 håls DT comp) = 1729 g.

Hmm, vänta lite de blev hela 100 g lättare än mina r550:-)

(lvg)hjul igen...
ska man vara snabb bör man väl ha aeroekrar? framför allt är det snyggt! faktum är att jag ska fixa nya hjul till våren men är helt förlorad i hjulträsket. det luta åt lätt för mig. Tune- aeroakrar - open pro kanske. eller kanske.

(lvg)hjul igen...
de ska vara hållbara o inte behöva skickas iväg om olyckan med trasiga ekrar är framme. Funkar DT:s aeroekrar? Ser det inte konstigt ut med typ 32 eller 36 ekrar då?

(lvg)hjul igen...
Jo, det gör det nog. Men 28-ekrat kanske ser lite mer normalt ut. Hur mycket snabbare man blir med aero-ekrar får nån annan svara på. Men varför inte pröva med typ Velocitys Aerohead med offset fälg eftersom du vill att det ska vara hållbart? Jag tror de är lättare också. Och hållbara om man ska tro Mr White.

Senast redigerad av en moderator:
(lvg)hjul igen...
Kolla IRD Cadence Road VSR http://www.interlocracing.com/rims.html Grymt bra och lätta fälgar! 390 g niobiumlegering och asymmetrisk bakfälg om man vill.

Byggde själv upp ett par hjul med dessa fälgar tillsammans med Ritchey WCS Zero nav 24 ekrar 2-kors fram och 28 ekrar 3-kors bak. DT SuperComp.

Jag är supernöjd med hjulen. Cadence finns även som Aerofälg.

Bygg själv är min melodi. Det är kul och man lär sig en massa om hjul under tiden.

~K

(lvg)hjul igen...
gandhi, hur har de hållit? Är inte 24 ekrar lite för få om någon skulle få för sig och gå av? Tar man sig hem eller är det pendeln som gäller?

(lvg)hjul igen...
De har hållit finfint! Jag väger 75 kg. Inga ekerbrott än efter ca 150 mil. Har inte ens behövt efterjustera. Hjulen är fortfarande spikraka. Välbyggt antar jag ;-)

Men för all del, kör 28 eller 32. Det är ju inte så himla stor skillnad i vikt trots allt. Största anledningen till att det blev 24/28 var att jag hittade naven till riktigt bra pris på ebay.

[edit]
Dane tog hem fälgarna åt mig.

~K

(lvg)hjul igen...
Dane = Daner på forumet. Förestår firman North American Flyers som säljer finfina cyklerpryttlar. Men har jag förstått rätt att NFA är "vilande" nu?

ok, IRD Cadence, 28 st x 2 Sapim x-ray, tune eller DT bav. Håller det för 85 ganska utdragna kilo finne?

(lvg)hjul igen...
SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Dane = Daner på forumet. Förestår firman North
> American Flyers som säljer finfina
> cyklerpryttlar. Men har jag förstått rätt att
> NFA är "vilande" nu?
>
> ok, IRD Cadence, 28 st x 2 Sapim x-ray, tune eller
> DT bav. Håller det för 85 ganska utdragna kilo
> finne?

edit. småkapar tråden lite. men vi söker ju samma sak. Det slutar väl som vanligt i valet och kvalet mellan aero eller lätt om budgeten är begränsad. :-)

(lvg)hjul igen...
Seg finne kräva sega hjul:)

Cadence Aero är 30 mm djupa och väger endast 460 gram. Bra där!

Vad sägs om Aero fram och vanliga bak? Aero bak är väl inte lika viktigt? Svar från happys aero-expertis välkommet.

(lvg)hjul igen...
SuperApe skrev:
> Dane = Daner på forumet. Förestår firman North
> American Flyers som säljer finfina
> cyklerpryttlar. Men har jag förstått rätt att
> NFA är "vilande" nu?

Kolla med Dr Spoke. Han och NAF samarbetade lite. Annars kan du kolla här http://www.interlocracing.com/where2buy.html Beyondbikes bl a skickar internationellt.

~K

(lvg)hjul igen...
Aero bak har man bara av estetiska skäl, det är inget jag vet men hört. Jo, hade tänkt låta Spoke bygga hjulen. Har varit där och hört mig för lite om hjul. Jag fick lära mig mer om hjul och visste ännu mindre om hjul när jag irrade ut än vad jag trodde jag visste när jag ramlade in. :-)

(lvg)hjul igen...
Några andra förslag (snacka om trådkapning):

Alexrims (inga priser, dessa går nog bara att köpa via lbs):
DA28, aero (27 mm) och lätta (480 g).
Crostini 1.2, aero (28 mm), ngt tyngre (510 g) men med OC-fälg
R380, ganska aero (23,7 mm), lättare (435 g) och med svetsad rim joint.

Halo rims:
Mercury, aero (30 mm) och lätta (415). Undrar om det inte sådana man ska ha? Men de finns bara i 16 och 24 hålsvarianter, ca 50 £ ~ 640 bagis.

AM Classic:
350 sprint, ganska aero (24 mm) och jäävligt lätta (350 g) men någon tyckte de var mjuka (icke hållbara?) 69 eurosar på cnc bike.

(lvg)hjul igen...
Det här kan bli början till en fin hjulkomponentältartråd. Igen. Men jag vet inte om jag vågar göra som SuperApe och gå in till Dr Spoke och snacka hjul. Risken är att jag blir än mer förvirrad och vela ännu mer.

(lvg)hjul igen...
Faktum var att visst 17 blev jag klokare och samtidigt mer förvirrad av att Dr Spoke spillde över av sin hjulvisdom på mig. Det är nog helt naturligt. Men samtidgt så bestämde jag mig då för att gå den lätta vägen isf den strömlinjeformade. Men det var då det. Nu velar jag igen. och funderar på om man inte ska öveskrida 5 tuss-budgeten lite trann.

(lvg)hjul igen...
SuperApe skrev:
> priiiser då?

Uppdaterat med lite priser i de fall jag kunnat göra det.

(lvg)hjul igen...
SuperApe skrev:
> funderar på om man inte ska
> öveskrida 5 tuss-budgeten lite trann.

Det är tur man fyller 40 i sommar:-)

(lvg)hjul igen...
evosmos skrev:
> Halo rims:
> Mercury, aero (30 mm) och lätta (415). Undrar om
> det inte sådana man ska ha? Men de finns bara i
> 16 och 24 hålsvarianter, ca 50 £ ~ 640 bagis.

De där fälgarna har jag funderat på till ett cykelbygge... fast då måste man fixa nav med få hål och det verkar kunna bli ganska så dyrt. Tune har jag kollat på - någon som vet något annat märke?

Om man gör rätt och är noggrann tror jag att det håller mycket bra. Mina Mavic Cosmic Carbone SL har 16 ekrar fram (radialekrat) och 20 bak (radial vä, kors hö) och det är inga problem. Men den dagen man får ett ekerbrott kommer det nog att bli svårt att ta sig hem - men återigen, ekerbrott är inte vanligt om man ekrat rätt.

(lvg)hjul igen...
gandhi skrev:

>
> Men för all del, kör 28 eller 32. Det är ju
> inte så himla stor skillnad i vikt trots allt.

På landsvägshjul är det väl luftmotståndet man vill åt med så få ekrar som möjligt?

(lvg)hjul igen...
Johan S skrev:
> gandhi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > Men för all del, kör 28 eller 32. Det är ju
> > inte så himla stor skillnad i vikt trots allt.
>
> På landsvägshjul är det väl luftmotståndet
> man vill åt med så få ekrar som möjligt?

Nja, det är nog vikten också. Kompensation för höga (tunga) fälgar. Rätta mig om jag har fel.

(lvg)hjul igen...
Kanske är det både och, men på min nivå märker man inte stor skillnad på några 10-talet gram hit eller dit på ett hjul, eller för den delen luftmotståndet. Det är snarare benen, blodpumpen och förmågan att tåla mjölksyra som sätter mina begränsningar ;-)

~K

(lvg)hjul igen...
Jag föreslår gamla Mavic Open pro CD Ceramic från 90-talet, 470 gram, snygga, bombsäkra och styva som spett.

Undvik reflexfälgarna, de är lätta men har för lite gods i fälgsidorna.

CXP30 är king i styrka men de är tunga.

Hör gärna med Pettersson i Limmared om han har lite gammalt kvar på hyllorna, Mavic SSC 400g tubfälg är både lätt och funkar till allt från CX till kriterium.

(lvg)hjul igen...
Wille skrev:
> Ett par Mavic cxp 33 mad Dura Ace nav....kan de
> vara nåt? Tänkte köpa nytt inför våren
> nämligen. Vill ha starka, snygga o snabba hjul.
> Har noterat att vissa hjulexperter hör på Happy
> hissar handbyggda före färdigbyggt.Gärna
> synpunkter tack!

Jag håller på med att skaffa delar till nya hjul som jag skall bygga närmaste månaden.
Det är hjul som skall användas som tränings/Audax/Randonne'-hjul. Det viktiga då är att de skall vara stabila, långlivade och ändå utan att bli för tunga.
Dessutom bör de vara så 'fail safe' som möjligt, dvs hjulet skall skeva minimalt om en eker går av.
Därför väljer jag 32-ekrat, DA-nav((HB-7800 + FH-7850) och stabila men inte xtra tunga fälgar.
Eftersom jag tycker att Offset-bakfälg fungerar bra men är missnöjd på kvalite'n på Velocity OC väljer jag nu IRD Cadence-fälgar (i silver förstås)
Troligen kommer jag att ekra 3x, och med DT Rev vänster bak och DT Comp höger, men det kanske blir CX Ray och radial ekring vänster bak + fram istället.

Sådana här hjul är väl inte riktigt det som du är ute efter, en rimlig kompromiss mellan snabbhet (dvs aero) vikt och kostnad för dig kanske kan vara:
28-hål fram o bak
~25mm fälg (typ CXP33) fram
~30mm fälg [typ IRD Aero, DT RR1.2) bak
Med ~25mm fälg fram blir cykeln inte lika 'vinglig' i kantvind, kan vara skönt att slippa när man är trött i slutet på långa, hårda lopp. Dessutom ser fälgar i silver med borttagna dekaler inte för olika ut´.
Ultegra/DA-nav (de du kan få tag på i 28-hål) för livslängd och stabilitet hos hjulen (navflänsarna är bättre placerde hos dessa nav än några andra jag vet)
OBS om du köper DA-nav rekommenderar jag de nya FH-7850

SuperApe skrev:
> ska man vara snabb bör man väl ha aeroekrar?

Aeroekrar spelar mindre roll än fälgen,
dvs: lägg hellre de xtra pengarna på fälgen,
men ekrar är inte betydelselösa, så har du råd så.....
(Det går alltid att byta från DT -> CX Ray nästa säsong)

evosmos skrev:
> Vad sägs om Aero fram och vanliga bak? Aero bak
> är väl inte lika viktigt? Svar från happys
> aero-expertis välkommet.

Nja, aerohjul bak gör viss 'nytta', men (vissa) tester visar att 50-80% av den 'nytta' ett framhjul gör.
Dessutom om aerohjul inte gjorde ngn 'nytta' bak, varför kör så 'alla' tempo med TUNGA diskhjul bak?

/Håkan

(lvg)hjul igen...
Håkan, var köper du IRD Cadence fälgarna?

Det känns "fel" att ha aeroekrar på Mavic Equipe-hjulen som jag har nu och mtb-ekrar på de kommande, dubbelt så dyra, hjulen. Men det är väl ett bevis, om något, på min hjulinkompetens.

(lvg)hjul igen...
Håkan, på vilket sätt var du missnöjd med Velocity?

Edit: Föresten, ingen som har erfarenhet av Novatec-nav? Sett till pris/vikt verkar de oslagbara.

Annars får det bli DA-nav. DT-nav (240) är alldeles för dyra tycker jag.

(lvg)hjul igen...
Man kan på sina håll få tag på D-A med 24 hål för bladekrar för ca 900kr. Det är då förvisso 7700-modellen (med smal navkropp) men jag funderar ändå på ett sånt nu när jag ska bygga om ett hjul med 24 ekrar från campa till Shimano.

(lvg)hjul igen...
SuperApe skrev:
> Håkan, var köper du IRD Cadence fälgarna?
Jag hade hoppats att Daner skulle återuppliva North American Flyers,
men i vänta på det så blir det väl http://www.re-cykel.se

evosmos skrev:
> Håkan, på vilket sätt var du missnöjd med
> Velocity?
Ekerhålen var utan förstärkningsöljetter, det var dessutom grader kvar efter borrningen.
Jag fick försänka hålen från insidan mha en stjärnbits.
Dessutom var fälgen inte helt rund, utan det var ett (litet)'hopp' vid skarven.
Dessutom är det kul att testa ngt nytt märke.

NiklasL skrev:
> Tar DA 7700 tiodelat?
8, 9 och 10-delat.
Tom 7-delat (med ett shims)

/Håkan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp