Wille skrev:
-------------------------------------------------------
> Ett par Mavic cxp 33 mad Dura Ace nav....kan de
> vara nåt? Tänkte köpa nytt inför våren
> nämligen. Vill ha starka, snygga o snabba hjul.
> Har noterat att vissa hjulexperter hör på Happy
> hissar handbyggda före färdigbyggt.Gärna
> synpunkter tack!
Jag håller på med att skaffa delar till nya hjul som jag skall bygga närmaste månaden.
Det är hjul som skall användas som tränings/Audax/Randonne'-hjul. Det viktiga då är att de skall vara stabila, långlivade och ändå utan att bli för tunga.
Dessutom bör de vara så 'fail safe' som möjligt, dvs hjulet skall skeva minimalt om en eker går av.
Därför väljer jag 32-ekrat, DA-nav((HB-7800 + FH-7850) och stabila men inte xtra tunga fälgar.
Eftersom jag tycker att Offset-bakfälg fungerar bra men är missnöjd på kvalite'n på Velocity OC väljer jag nu IRD Cadence-fälgar (i silver förstås)
Troligen kommer jag att ekra 3x, och med DT Rev vänster bak och DT Comp höger, men det kanske blir CX Ray och radial ekring vänster bak + fram istället.
Sådana här hjul är väl inte riktigt det som du är ute efter, en rimlig kompromiss mellan snabbhet (dvs aero) vikt och kostnad för dig kanske kan vara:
28-hål fram o bak
~25mm fälg (typ CXP33) fram
~30mm fälg [typ IRD Aero, DT RR1.2) bak
Med ~25mm fälg fram blir cykeln inte lika 'vinglig' i kantvind, kan vara skönt att slippa när man är trött i slutet på långa, hårda lopp. Dessutom ser fälgar i silver med borttagna dekaler inte för olika ut´.
Ultegra/DA-nav (de du kan få tag på i 28-hål) för livslängd och stabilitet hos hjulen (navflänsarna är bättre placerde hos dessa nav än några andra jag vet)
OBS om du köper DA-nav rekommenderar jag de nya FH-7850
SuperApe skrev:
> ska man vara snabb bör man väl ha aeroekrar?
Aeroekrar spelar mindre roll än fälgen,
dvs: lägg hellre de xtra pengarna på fälgen,
men ekrar är inte betydelselösa, så har du råd så.....
(Det går alltid att byta från DT -> CX Ray nästa säsong)
evosmos skrev:
> Vad sägs om Aero fram och vanliga bak? Aero bak
> är väl inte lika viktigt? Svar från happys
> aero-expertis välkommet.
Nja, aerohjul bak gör viss 'nytta', men (vissa) tester visar att 50-80% av den 'nytta' ett framhjul gör.
Dessutom om aerohjul inte gjorde ngn 'nytta' bak, varför kör så 'alla' tempo med TUNGA diskhjul bak?
/Håkan