LVG: Hur viktig är kadensträning?

Obed

Aktiv medlem
Tror jag kör för tungt på landsväg i till skillnad från skogsåkning och DH.

Hur viktigt är det att hålla korrekt snurr på vevandet?

innan du baserar din träning på tro är det bättre att du skaffar dig kunskap så du VET om du gör rätt eller fel för stunden och behöver kadensträning (vilket jag egentligen inte vet exakt vad det är, men misstänker kortare intervaler på väligt högt rpm, enbenstramp eler styrketröck)...

Det beror ju på vad du är van vid och hur pass låg kadens du har idag, men om du kör på tunga växlar och låg kadens kommer knäna förmodligen att bli ett problem till slut. Det är ju olika saker som tränas på olika kadens också.

Låg kadens=Styrka
Hög kadens=Hjärta och lungor

Anders G skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju olika saker som tränas på olika kadens också.
>
> Låg kadens=Styrka
> Hög kadens=Hjärta och lungor

?

Det är väldigt individuellt, vissa gillar lätta växlar och vissa gillar tunga växlar. Jag brukar variera, men kör nog mer låg kadens än hög. Har aldrig använt kadensmätare, men det går lätt att räkna ut sin kadens i farten utan det. Räkna antal trampvarv under 15 sekunder, sen gångra med fyra.

Det viktiga är att inte belasta knäna alltför tungt, så använd sunt förnuft. :-)

/Leo

Senast redigerad av en moderator:
Lämnade ute lite saker i ekvationen kanske... Men vid styrka på cykeln brukar man ju träna på låg kadens och tung växel medans syreupptag och hjärta lungor körs på en högre kadens med olika ansträngningsgrad beroende på vad man vill uppnå, eller?

Anders G skrev:
> Lämnade ute lite saker i ekvationen kanske... Men
> vid styrka på cykeln brukar man ju träna på
> låg kadens och tung växel medans syreupptag och
> hjärta lungor körs på en högre kadens med
> olika ansträngningsgrad beroende på vad man vill
> uppnå, eller?

lungorna behöver nog ingen speciel träning, och vill du träna de (egentligen andningsmuskulaturen) är nog djupa andetag med något motstånd effektivast.

låg kadens utesluter ju inte träning av hjärtat direkt, det måste ju fortfarande pumpa i princip samma mängd blod om vi håller oss inom rimliga kadensvärden.

Ja ja vad petigt det ska vara;-) Jag har ju inte läst idrottsfysiologi så det är väl inte så mycket att diskutera från min sida, försökte bara göra en grov förenkling och använde lite fel exempel.

jo. jag ville mest få lite diskussion bara. trådarna brukar ju bli lite mer nyanserade då.

faktum är att man lika gärna skulle kunna säga så här:

Låg kadens= Hjärta och lungor
Hög kadens= styrka

(den vanligaste styrketräningen på cykel är nog spurter)

vad är normal kadens för motionärscyklister, har provat att räkna medans jag cyklar och min kadens ligger runt 70 vilket jag tror kan vara lite lågt

Jag har skitsvårt att hålla kadens under 90, det blir galet tungt då tycker jag. Över 110 går det fort, är jag normal?

normalt?

uppför/nedför, ståendes/sittandes, hög intensitet/låg intensitet och vid vilken typ av träning på vilken cykel med vilken vevarmslängd, vilken benlängd, samt vilket syfte med träningen?

det finns nog inget allmängiltigt svar på den frågan, men mellan tummen och pekfingret så ska det kännas bra när du cyklar. du ska även kunan behärska att använda olika kadens vid olika tillfällen.

edit: normal kadens för motionärer är oftast inte en bra hälsosam kadens.

Senast redigerad av en moderator:
Lite enkelt:
Att träna kadensen är ett sätt att hitta rytmen där din "motor" jobbar bäst.

Du har ett optimum där effekten peakar. Jämför att köra samma sträcka med högt pålagd kraft och låg kadens (t ex 70-75 rpm) samt hög kadens ( t ex 85-95 rpm)och ngt lägre pålagd kraft. Du märker snabbt att du tröttar ut muskeln mycket fortare i det första fallet.

Du kan träna det neuromuskulära systemet med spinnövningar med lätt motstånd. Se ett av mina inlägg i: http://happymtb.org/forum/read.php/1/941371/943502#msg-943502

Med enbensövningar tränar du styrka och teknik.

Tränar du styrka så tränar du inte det aeroba systemet i så stor omfattning. Med spinnövningar tränar du det till viss del. För att träna aerobt och anaerobt så måste du hitta rätt kombination av kadens och motstånd som passar dina förutsättningar.

Spinna med hög kadens och bibehållen kraft ger hög effekt.

Hälsning,
Benny

Tack för alla synpunkter. Har börjat veva lite mera. Hade nog lite för dålig kondis för att orka veva tillräckligt fort uppför. Men iofs har jag ändå kört tyngre än normalt förr om tiden oavsett kondis.

Miss Lycka, cykla med andra cyklister är kanon ur de flesta aspekter. Försöker hänga med andra cyklister, men happy rides här i gbg har ju så hög snittfart.

Obed skrev:
> Miss Lycka, cykla med andra cyklister är kanon ur
> de flesta aspekter. Försöker hänga med andra
> cyklister, men happy rides här i gbg har ju så
> hög snittfart.

Kolla in Hisingens Cykelklubb. De har motionsrundor c:a 3ggr/veckan, men nu verkar det ha gått in i höstsäsong och kör bara söndagar. De lägger upp det så att man väljer en av tre hastighetsgrupper: 23km/h, 26km/h och 29km/h och sedan så ska gruppen hålla ungefär den hastigheten i snitt under rundan (http://www.hisingensck.se/traning/fartgrupper.php)

http://www.hisingensck.se/forum/viewforum.php?f=97

Jag tror inte man måste vara medlem för att hänga på..

Hur bra eller dumt skulle det vara att ha något längre vevarmar, och på det sättet fuska ner kadensen och dessutom få lite hävarm i backarna där jag är röten? 175 eller 177 istälet för 172,5.

Tillbaka
Topp