[Lvg] VM 2025, Kigali, Rwanda

1000020178.webp

Verkligen märkligt med Remcos andra byte. Tror bara det var totalfrustration och att han var på väg kliva av där. Inget fel på den cykeln enligt Belgarna

Tycker det är kul att det finns en sådan Stjärna. Då blir det mer spännande nästan, "kan någon komma ikapp", eller "kan någon utmana" ? Betydligt tristare om det alltid är 10 lika jämna personer som spurtar om det.

Öh? Loppet saknade ju precis allt vad spänning heter sista 6-7 milen. Om man satt på nålar och undrade om "någon kunde komma ikapp" har man nog sett för få av Pogacars solokörningar.

Ändå väldigt taktiskt av Tadej att ligga strax över minuten före, så hans följebil fick ligga bakom. Sen höll han ju det avståndet bara. Undrar hur mycket han hade kunnat distansera Remco egentligen

Får väl tillägga att jag inte tycker alla tävlingar där Pogacar är med är tråkiga. Vårklassikerna med hård men inte bergig banprofil, där MvdP, Pedersen och ett gäng andra gubbar kan utmana, bjuder fortfarande på stor underhållning.

Får väl tillägga att jag inte tycker alla tävlingar där Pogacar är med är tråkiga. Vårklassikerna med hård men inte bergig banprofil, där MvdP, Pedersen och ett gäng andra gubbar kan utmana, bjuder fortfarande på stor underhållning.
Bara de där han drar med 5-10 mil kvar... Vilket har varit några bara i år.

Lite tröttsamt med det sedvanliga happygnället när Pogacar ställer skåp. Uppskattar man sporten uppskattar man väl en stor mästare också. Är det främst ”spänning” man är ute efter kan man ju titta på en thriller istället.

Hon uttalade det väl som Neve? Vilket är rätt (konstigt nog).
Nja, mer Neev om man kör någon sorts engelsk kvasifonetiskt uttal. Eller Niv om man kör "svenska". Neve är mer Nevv om det skulle vara svenskt. Hur som helst vore det väl bra om hon kunde lära Roberto korrekt uttal så att han kan använda det (inte för att han kommenterar så mkt damcykel).

Lite tröttsamt med det sedvanliga happygnället när Pogacar ställer skåp. Uppskattar man sporten uppskattar man väl en stor mästare också. Är det främst ”spänning” man är ute efter kan man ju titta på en thriller istället.
Citat från tråden:

"Det var väl välförtjänt vinst, och Pogacar förtjänar och hedrar tröjan, men lite tråkigt lopp."

"Välförtjänt vinst men ack så tråkigt att titta på."

Skulle säga att båda uttrycker beundran även om de tycker att loppet var tråkigt (rimligen p.g.a. avsaknad av osäkerhet).

Jag tror att de flesta tycker att osäkerhetsmomentet kring vem som ska vinna är en rätt viktig komponent i vad som gör idrottstävlingar intressanta att titta på.

Om överlägsenhet är det primära kan man ju sätta sig och titta på repriser av dominanta uppvisningar istället för att titta på något där man inte vet hur tävlingen kommer att arta sig och därmed riskera att få se en jämn tävling utan en överlägsen segrare.

Topp-10 längsta solosegrarna på linjelopp på herrsidan (proffs):

1759093381438.webp

Noterbart: Fyra av de tio är satta de senaste fyra åren. Förvisso kan man nog fundera på värdena för segrar innan det då alla är jämna tiotals kilometer, men det är nog inte helt osannolikt att de senast fyra åren alla ligger topp-10 även om ordningen på tidigare kanske inte är exakt rätt.

Har ingen nämnt Baja Maja besöken? Lite udda i ett cykellopp, men... De såg roligt ut

Ingenting är udda i cykellopp. Vi minns när Dumoulin sket under en vägskylt på girot och även Sagans panikbesök i några åskådares husbil under touren. Dom som sett touren senaste 25 åren kan omöjligt undgått storyn om Knut Knudsen som sket i cykelkepsen. Bajamaja kvalar knappt in på listan över toabesök i kris, kanske därav den uteblivna uppståndelsen.😁

Å andra sidan, nästa VM gör i Montreal med en bana som starkt påminner om GP-loppets vilket någon sloven verkar ha för vana att vinna.
Och 2027 är det dags för Sallanches på en bana som sägs vara väldigt lik den 1980 (ev. lite tuffare) då totala resultatlistan för de som kom i mål såg ut så här.
1759125001716.webp

Min gissning är att den banan skulle kunna passa en viss sloven rätt bra.

Senast ändrad:
Topp-10 längsta solosegrarna på linjelopp på herrsidan (proffs):

Visa bilaga 796351

Noterbart: Fyra av de tio är satta de senaste fyra åren. Förvisso kan man nog fundera på värdena för segrar innan det då alla är jämna tiotals kilometer, men det är nog inte helt osannolikt att de senast fyra åren alla ligger topp-10 även om ordningen på tidigare kanske inte är exakt rätt.
Jag köper inte att de senaste 4 åren har enskilda överlägsna segrare, särskilt med tanke på att det är tre olika cyklister! Så det måste vara nånting annat och det borde vara antingen att det är hårdare banor eller att "pelotonen" eller utbrytargrupper bakom inte kan organisera sig.

Gillar sådana banor / etapper. Som en del av vårklassikerna, långa lopp med en hel del backar som kan vara avgörande.

Tråkigast är utan tvivel platta etapper med en stor klungspurt, borde förbjudas. Och kul att se när riktiga storstjärnor är med.

Jag köper inte att de senaste 4 åren har enskilda överlägsna segrare, särskilt med tanke på att det är tre olika cyklister! Så det måste vara nånting annat och det borde vara antingen att det är hårdare banor eller att "pelotonen" eller utbrytargrupper bakom inte kan organisera sig.
Är ju ren fakta att de senaste fyra åren har solosegrare som kört solo en lång sträcka in till mål! 😉

I år var banan riktigt hård, i fjol var den hård medan jag skulle säga att den 2023 om något var lite lättare än vanligt och 2022 rätt ordinär.

Jag tror som @Ilritorno att, i alla fall en del av, förklaringen är i att det körs hårdare i tidigare skeden av loppen. En annan förändring som skett sedan förr i tiden är att antalet cyklister för de stora länderna minskats. Den ändringen har dock fler år på nacken (minns inte exakt hur utvecklingen sett ut). Färre hjälpryttare gör att det finns färre som kan offra sig för att jaga ikapp utbrytningar.

Sen tycker jag det är vettigt med variation av bantyp på VM mellan olika år. Ibland platt för spurtarna, ibland korta men många backar för klassikeråkarna och ibland längre backar för klättrarna. Då får olika typer av duktiga cyklister chansen att bli världsmästare.

Nej, du är inte ensam.
+1!
Är ju ren fakta att de senaste fyra åren har solosegrare som kört solo en lång sträcka in till mål! 😉

I år var banan riktigt hård, i fjol var den hård medan jag skulle säga att den 2023 om något var lite lättare än vanligt och 2022 rätt ordinär.

Jag tror som @Ilritorno att, i alla fall en del av, förklaringen är i att det körs hårdare i tidigare skeden av loppen. En annan förändring som skett sedan förr i tiden är att antalet cyklister för de stora länderna minskats. Den ändringen har dock fler år på nacken (minns inte exakt hur utvecklingen sett ut). Färre hjälpryttare gör att det finns färre som kan offra sig för att jaga ikapp utbrytningar.

Sen tycker jag det är vettigt med variation av bantyp på VM mellan olika år. Ibland platt för spurtarna, ibland korta men många backar för klassikeråkarna och ibland längre backar för klättrarna. Då får olika typer av duktiga cyklister chansen att bli världsmästare.
Inte överlägsna som i lång solo, men som i mycket högre kapacitet än de andra, Pogi är förvisso det man mot man, men en organiserad grupp bör kunna ta honom om han tvingas soloköra 60 km.
Jag tycker också att loppen bör varieras, men de verkar alltid vara förutsägbart långa så där varieras inte.

2023 var hård på sitt sätt. Inte lika många höjdmeter jämfört med andra hårda år, men den knixiga banan men väldigt mycket svängar, många ingångdrag och förstås hur de körde på banan gjorde det ju till ett väldigt tufft lopp. Knäckte ju Remco bland annat. Alla i toppgruppen, Pogi, VwA och Pedersen, var mosiga när MvdP satte in sin avgörande attack. Det var ju egentligen bara han som hade något att köra med på slutet.

Tillbaka
Topp