Mallorca 2016

Mallorca 2016
Ska dit 27 april. Sjukt taggad ?. Har inte lyckats få tag i biljetter till 312 loppet. Någon som vet chanserna via väntelistan eller biljett på plats samma dag?

Mallorca 2016
För er som cyklar lvg kan jag verkligen rekommendera väg Ma-3511 från Sineu till Llubi. Åt det hållet är det otroligt skön nedförsåkning på en ringa trafikerad väg. Det brukar mest vara cyklister på den vägen och många väljer att cykla den uppför på väg till velodromen (?) i Sineu.

Här har ni Strava för nedför - https://www.strava.com/segments/4511468

Samma segment uppför - https://www.strava.com/segments/6001920

Mallorca 2016
Kom på den viktigaste frågan angående om man ska bo i Palma eller Alcudia. Det är brännan. Man får helt klart bäst bränna om man bor i Palma då man får solen i nyllet på väg ut på förmiddagen och således solen i nyllet på väg tbax på eftermiddagen. Så om man inte bara vill ha bränna på vaderna så är valet givet.

Mallorca 2016
Vilket som är mest intressant beror ju på om man är van vid att människor tittar bak på en eller om de ligger bakom och mest ser vaderna . ;-)

Mallorca 2016
Vi är 6 pers som åker ner i mitten på april, 15-21/4 närmare bestämt. Kommer bo i Can Picafort.
Sitter nu och skissar på rutter och baserat på tidigare tips i tråden så känns rutten Andratx - Port Pollenca en av dagarna given.
Orkar dock inte cykla Can Picafort - Andratx utan hittade då mallorcacycleshuttle.com som kör till Andratx från Alcudia alt. Port Pollenca.
Från Alcudia verkar det dock inte finnas några (lediga) turer när vi är nere. Finns från Port Pollenca men hade hoppats på nåt närmare Can Picafort. Det blir ju ganska tidig avfärd som det är ändå.
Så, nån som känner till nåt alternativ? Hur brukar ni göra?

Mallorca 2016
Letar upp billiga hotellrum i Santa Ponca eller Paguera. Har bott i Santa Ponca en natt billigare än den vad bussen skulle kosta.
Ett annat alternativ är att cykla till Sa Pobla och sen ta tåget till Palma.

Mallorca 2016
poscar sa:
Vi är 6 pers som åker ner i mitten på april, 15-21/4 närmare bestämt. Kommer bo i Can Picafort.
Sitter nu och skissar på rutter och baserat på tidigare tips i tråden så känns rutten Andratx - Port Pollenca en av dagarna given.
Orkar dock inte cykla Can Picafort - Andratx utan hittade då mallorcacycleshuttle.com som kör till Andratx från Alcudia alt. Port Pollenca.
Från Alcudia verkar det dock inte finnas några (lediga) turer när vi är nere. Finns från Port Pollenca men hade hoppats på nåt närmare Can Picafort. Det blir ju ganska tidig avfärd som det är ändå.

Det spårade ur lite med triathlon-klubben, så vi är 45 pers i Can Picafort den 16-23/4. Det blir mkt svenska där då. Jag tänker mig att ni kan kolla med ert hotell om de inte kan köra er och cyklarna mot en rimlig ersättning? De ska säkert ändå till flygplatsen ngn dag och hämta nytt folk.

Mallorca 2016
earnstrom sa:
poscar sa:

Det spårade ur lite med triathlon-klubben, så vi är 45 pers i Can Picafort den 16-23/4. Det blir mkt svenska där då. Jag tänker mig att ni kan kolla med ert hotell om de inte kan köra er och cyklarna mot en rimlig ersättning? De ska säkert ändå till flygplatsen ngn dag och hämta nytt folk.

45? Och ni har alla med cykel? Vilken flight?

Mallorca 2016
Skogling sa:
earnstrom sa:
poscar sa:

45? Och ni har alla med cykel? Vilken flight?

Nä, kanske hälften. Ving från gbg.

Mallorca 2016
Cujo sa:
Mycket ärmlöst och kompressionstrumpor på Mallorca den vecka då...

Nja, åtminstone mitt gäng är rätt noga med (cykel-)klädsel och etikett. Men iaf förra året var det väldigt gott om självupptagna medelålders tyskar som hade mössa för att hantera kylan (0.5% kroppsfett) som gick i kompression hela tiden.

Mallorca 2016
Är det "cash is king" som gäller för för kaffe och lunch under cykelturerna?

Var dricker man den bästa kaffet? Var finns den godaste lunchen? Några tips?

Är nere över påsk och cyklar 3 dagar, tor-lör och utgår ifrån Palma

Mallorca 2016
De flesta ställena tar kort men cash är alltid king när man cyklar. Tycker de har bra fika och lunch i de flesta byarna. Förvånansvärt bra faktiskt. Man brukar oftast se om det är ett bra ställe eller inte.

Mallorca 2016
Jag var nere 1 v nyligen, kom hem i fredags. Det började med 15 grader och sol, blev hela tiden kyligare och mindre sol, så slutade med 9 grader och ösregn. Men jag fick in några riktigt fina rundor, så jag är rätt nöjd ändå!

img_1681.jpg

img_1697.jpg

img_1739.jpg

img_1794.jpg

Mallorca 2016
Mallis i mars skulle jag alla gånger plocka med diverse kläder/förstärningsplagg till. Det kan vara fint men det är inte stabilt nog för att åtminstone jag ska kunna vara garanterad cykling om vädergudarna är lite vresiga. Hellre ha med sig lite för mkt än för lite är mitt sätt att resonera, i alla fall så länge det inte börjar "kosta" att ta med mer saker.

Mallorca 2016
Mäh, är mallis ett sånt där snobbställe där det finns klädetikett?
Aja, jag sk*ter i det och har som vanligt på mig vad som ligger högst upp i lådan. Det kränker iaf omkörare, typ, "äh bara en ful gammal gubbe att kränka, jag känner mig kränkt"

Mallorca 2016
Kränkt av att det tänkta kränkningsobjektet inte är tillräckligt kränkbart!? Kränkningshysterin når verkligen ständigt nya höjder.

Mallorca 2016
Just ja, Mallis i mars. Ta med armvärmare, benvärmare, underställ, långfingrat, buff och regnjacka alt väst att ha i fickan. 6 plusgrader på Piggen senast, då är det skönt att sätta på sig ett extra plagg innan man cyklar utför ;)

Mallorca 2016
Börjar bli dags, jag åker ner på Söndag med triponsport/cykelklubben nere 17-26 April.
Blir intressant att bo i palma trakten som omväxling mot alcudia då.

Mallorca 2016
staine sa:
Mäh, är mallis ett sånt där snobbställe där det finns klädetikett?
Aja, jag sk*ter i det och har som vanligt på mig vad som ligger högst upp i lådan. Det kränker iaf omkörare, typ, "äh bara en ful gammal gubbe att kränka, jag känner mig kränkt"

Nä, jag har varit nere flera år och verkligen få se mycket i klädväg. Dessutom är ju Mallis en cykelsemesterö generellt så det finns allt från lilahåriga tanter 70+ som cyklar i havaianas-tofflor till snyggt klädda proffs, dvs hela utbudet...

Senast ändrad:
Mallorca 2016
Testade en för mig ny godbit nu senast, ut från palma och sen kan man göra lite olika men t.ex. mot Valdemossa sen vika av mot Banyalbufar och där finns sen en liten pralin ner mot Port Es Canonges. Från den lilla stranden/hamnen är det sen finfin klättring tillbaka upp till huvudvägen. Mycket lugnt, träffade inte en enda cyklist och bara en bil på den klättringen.
Har man lite mindre tid/ork går det fint att rulla ner igen sen mot Esporles och sen tillbaka till Palma via Establiments.
escanonges.jpg

Är man pigg är det bara fortsätta längst kust åt nåt av hållen.

Vi har alltid bott i Palma, sista gångerna i hyrd lägenhet. Sambon är inte cykelintresserad och sista gångerna har vi rest med småbarn så det har varit perfekt att bo mitt i Palma och ha gångavstånd till strand / restauranger / shopping .etc
Palma är en kanonfin stad så jag ser inte riktigt poängen med att bo i hotelgetthona som S'Arenal osv. om man inte bor där av andra skäl typ "lollo och berniehotell" eller dylikt.

Kan rekommendera Chevresalladen på Tapas Club i Portixol
tapas.jpg

Mallorca 2016
glitch sa:
Testade en för mig ny godbit nu senast, ut från palma och sen kan man göra lite olika men t.ex. mot Valdemossa sen vika av mot Banyalbufar och där finns sen en liten pralin ner mot Port Es Canonges. Från den lilla stranden/hamnen är det sen finfin klättring tillbaka upp till huvudvägen. Mycket lugnt, träffade inte en enda cyklist och bara en bil på den klättringen.

Tack för tipset, ska provas om två veckor!

Mallorca 2016
Ska till Mallorca vecka 21, närmare bestämt Alcudia...

primärmålet för resan är cykling men även ett par löppass ska betas av.

åker ensam så möter gärna upp om någon mer är på ön utan träningskompis?

Cyklar kanske 10milsrundor i 26-27 km/h och springer 10-12 kilometer i 5-tempo.... Men sätter självklart fart efter kamrat!

Mallorca 2016
Om en vecka är jag på Mallis, kanske ute på den första rundan så här dags.....! Bävar lite för hur min cykel ser ut dock, har stått i ouppvärmt förråd sen i slutet på Augusti, Mallorca vintern kan ju vara lite rå och fuktig...

Mvh Ulf S.

Tillbaka
Topp