"Jag tror att det är främst ett ekonomiskt skäl till att inte sanktionera loppet. "
Föreningar med många år på nacken har oftast en egen uppfattning om hur man arrangera sitt motionslopp. Man struntar oftare och oftare i förbundets regler.
Då ett nytt lopp startas upp kontaktar man SCF och man får höra vad sanktion innebär.
Klass A - Alla ska ha en licens och vara medlem i en klubb.
Klass B - Man får släppa iväg max 70 stycken i en klunga. 2-3 minuter mellan startgrupper. Ingen tidtagning.
Inga andra alternativ finns.
Vill man hitta dessa "motionsregler" ska man leta efter ett förslag i bilaga 7 till SCF styrelsemöte den 11 september 2010. Och sedan vidare i själva protokollet för beslutet - Självklart för alla?
Om inte du vill klicka nu...
Utdrag från bilagan
"
Allt som arrangeras är i grunden tävling i någon form.
Vid arrangemang där tid anges och på något sätt föranleder premiering i form av priser eller i listor som på något sätt kan läsas som resultatlista krävs tävlingslicens och föreningstillhörighet.
I arrangemang där ovanstående inte förekommer krävs ej licens eller föreningstillhörighet. Förslaget är att införa nya tävlingsklasser som f n har arbetsnamnet Motion A Herr resp Dam samt Motion B som är mixad
I Motion A gäller följande:
Krav på årslicens (kostnad 250:-) alt engångslicens (75:-)*
Ranking, endast deltagare med årslicens
Resultatlista och priser efter prestation
Kommissarie skall medverka
Tillstånd för tävling på väg från Länsstyrelsen
Samma säkerhetskrav som övriga tävlingsklasser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer
I Motion B gäller följande:
Max 70 deltagare startar samtidigt med två minuters intervall.
Ingen tidtagning
Ingen ranking
Lottning priser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer
Inget krav på licens eller föreningstillhörighet
http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_28330/cf_74/Bil 7 Ärenden från F-möte.doc
* lägsta krav 2012 är den nya baslicens / engångslicens 125kr 2012
----------------------------------
Sedan minns jag det var något tillägg till dessa regler gällande MTB lopp. Det hittar jag inte. (Finns säkerligen i ett SCF protokoll)
Vidare i samma bilaga /vänster spalten / ser ni "min" motion där jag föreslog årsmöte följande:
• Nya regler för propagandatävlingar
• I propagandatävlingar får man ställa upp utan föreningsmedlemskap eller licens.
• Propaganda betyder propagera. Arrangören ska lämna ut information om fortsatt cykling till alla deltagare. I rekryteringssyfte ska emailadresser över alla startande skickas till SCF.
..... och arbetsgruppens förslag till ett ställningstagandesom som styrelsen beslutade om 11 september
Grundkravet för att tävla är att man tillhör en förening, det ska vi aldrig ”tumma på”.
Licensen är för vår sport ”kvittot” på att man är försäkrad
-------------------------------------
Vidare kan man hitta mina försök att få "grundkravet" ändrat i protokollen från årsmöte 2011 och 2012.
Då jag kom med i SCF styrelse 2005 hade vi ca 80 sanktionerade lopp. Mina årsbudget 2006-2009 var 65K, 100K. 150K och 130K. Då lanserade vi motionskalendern i SCF regi, www.scfmotion.se, Cykel 42, motionskonferens, marknadsföring av SCF sanktionerade motionslopp och andra åtgärda. Vi fick upp antalet till 138 sanktionerade motionslopp 2009. En siffra som är nere i ca 70 stycken idag. Enligt SCF verksamhetsberättelse 2008 kommer det in 1,6 miljoner årligen från motionärer till SCF.
SCF styrelsebeslut september 2011 är alltså "i listor som på något sätt kan läsas som resultatlista krävs tävlingslicens och föreningstillhörighet." - Det hade jag glömt.
OBS 1 "På NÅGOT SÄTT sätt kan läsas som resultatlista"? Då man kan oftast själv tanka hem tiderna och sortera om till en resultatlista (för det är ETT SÄTT) omfattar SCF regler i stort sätt alla sanktionerade motionslopp med tidtagning och alla sanktionerade motionslopp med fler än 70 i en eller fler startgrupp(er).
OBS 2 "Det står Klass B - Ingen tidtagning"
Just begreppet "Tidtagning" reds ut av Polisstyrelsen 1975. (Ett beslut som fd VD Janne Svensson i Vätternrundan presenterade för mig vid motionskonferens januari 2005)
Tidtagning = Avverkat tid = Tävling = = Tillstånd krävs
Tidsregistrering = Klockslag vid start/Klockstart vid mål = Motion = Inget tillstånd krävs
Med "tidsregistrering" får det stå ( tex)
Starttid kl 09.00
Måltid kl 13.34
Om man har "tidtagning" står det istället 4:34.
Comments?