Malmö Velo Classic

Malmö Velo Classic
När jag körde CC GF Eslöv senast, 2011, stod det polis(bil) och stängde av rv 17 för trafik bakifrån samt polis(man) och stoppade mötande trafik i korsningen ut på rv 17 (vi blev ju t.o.m. invinkade på vänster sida om refugen ut på stora vägen. Nu låg jag rätt långt fram i klungan men upplevde inte att trafik kom ifatt bakifrån och ville köra om innan rondellen vid lv 108. Däremot efteråt, men det är ju inte så konstigt. Jobbigast var dock fotografbilen som (gång på gång) kom och försökte köra förbi på den smala vägen upp mot Knutstorp och på Söderåsen...

Men det är vad jag förstår så är CC GF (Eslöv/Kungsbacka) inte heller är SCF sanktionerade. Det finns iaf inte med på http://www.scfmotion.se/index15w.php ... Och jag förstår också varför när SCFs regelverk omöjliggör lopp av "gran fondo"-typ i Sverige (vilket MVC arrangören så korrekt poängterar) samtidigt som de är väldigt populära och kanske t.o.m. en bra inkörsport till riktiga tävlingar.

Men SCF verkar inte vara så värst intresserade av motionärer längre (vad jag förstått) så kanske det är en utopi att tro att de skulle ta till sig av kritiken och utöka sitt regelverk för att omfatta även "gran fondo"-lopp istället för att sura ihop och hota med att stänga av de licensierade cyklister som valde att delta (vilket de iofs tekniskt sett rätt till).

Malmö Velo Classic
Får väl tillägga att min grundinställning till både MVC och Eslöv GF är positiv. Det har verkligen varit kul att delta och nästa år hoppas jag att jag kan pricka in båda.

Malmö Velo Classic
> Var är Garry?

You called.....

> Men det är vad jag förstår så är CC GF (Eslöv/Kungsbacka) inte heller är SCF sanktionerade. Det finns iaf inte med på http://www.scfmotion.se

Jag äger www.scfmotion.se - Bokstäverna betyder Svensk Cykelkalendern För MOTIONärer.

Alla lopp i Sverige kan få en inloggning och har sina lopp där. Alla dessa lopp kommer sedan ut i motionskalendern. Inför 2013 flyttas allting till ett nytt domän för att undvika förväxling med den tiden jag drev scfmotion i samarbete med förbundet.

Just eviga frågan om tidtagning och resultatlistor är stort.

Jag har ett LÅNNGGGTTTTT svar om ovanstående.

(Klicka vidare till nästa inlägg om inte du vill fördjupa dig i detta..)

<långt dok>
Enligt Sydsvenskan riskerar licenserade cyklister som deltog i Malmö Velo Classics att stängas av.

http://www.sydsvenskan.se/Pages/ArticlePage.aspx?id=655268

"Enligt Cykelförbundets generalsekreterare Anders Karlsson ska lördagens lopp nu granskas.–  Om arrangörerna har upprättat en resultatlista efter kronologisk ordning så är det en tävling. Vi har inte sanktionerat loppet och då får licensierade cyklister inte delta. De kan få böter och indragna licenser."

Hedebytrampen (TrosabygdensOK-Cykel) - ett sanktionerat motionslopp (samma helg) framställde en resultatlista. Från klubbens hemsida:http://www2.idrottonline.se/TrosabygdensOK-Cykel/HEDEBYTRAMPEN/

"Resultat 90 km Resultat 55 km" med länkar till resultatlistan.

Resultatlistan presenteras med snabbaste först och även placeringar och tidsmarginal mot segaren

Det står "Fastän det var ett motionslopp (de som har samma kilometertid får samma placering)" vilket betyder att cyklister som kom in på (t ex) 02:20:19 och 02:20:20 fick km/h 38,48 fick placering även om de var en sekund ifrån varandra.

Länken går till http://www.tbok.se/HT2012-Resultat90km.pdf

Det har länge varit en praxis att köpa tjänsten från tidtagningsförtag eller lämnar ut tider till annan tredje part så att en resultatlista med placeringar är tillgängligt. (Men ej på klubbens egen hemsida).

Cykelvasan framställer resultatlistan i motionsklass med placeringar. Det går inte ihop med "Om arrangörerna har upprättat en resultatlista efter kronologisk ordning så är det en tävling".

30 topp listan från 90km motion Cykelvasan 2012.
http://www.vasatrampet.se/cv_2012.jpg

Förbundets regler för sanktionerat motionslopp (Klass B) säger att man ska släppa iväg cyklister i grupper om 70 st med 2-3 minuter mellan grupperna. Det leder till att många arrangörer väljer att arrangera sina lopp utanför cykelförbundet. Risken är att klunga 2 får rygg på klunga 1 och struntar i stopp- och väjningsplikt i sin iver att komma ikapp. Det skapar en orolig och farlig moment. Enligt uppgift hade arrangören av Malmö Velo Classics motorcyklar, sjukvårdare och tog väl hand om deltagare. Man vill inte köra det som ett Klass A motionslopp eftersom man (hela Cykel Sverige) vet att deltagare vill inte gå med i en förening och skaffa en licens då man ska bara testa på ett lopp. I Klass A motionslopp SKA alla deltagare ha en licens och vara medlem i en förening.

Med start 1995 med Vasatrampet i Mora har vi lärt oss tillräckligt mycket om startproceduren att veta hur vi bäst släpper iväg våra deltagare. Ingen arrangör har råd med farliga moment eller krångliga regler. Jag väljer idag att arrangera mitt lopp utanför cykelförbundet. Jag är rädd att jag blir anmäld till disciplinnämnden om jag skaffa sanktion för loppet och struntar "70" regeln. Försvaret "Alla andra gör samma sak" är inget ursäkt. (En annan anledning är att jag vägrar att ha mitt lopp klassificerat som en tävling på förbundets website men det är another battle for another day. Vi har aldrig haft tidtagning i Vasatrampet. )

2006 presenterade vi i SCF Motionskommittén "Morgondagens motionslopp" för Cykel Sverige där vi förklarade hur man kunde ha en tävlingsmoment under motionslopp på ett säker sätt. (Jag klipper 20 sidor och 4 års erfarenhet här. - Jag satt med i SCF styrelsen 2005-2010). Efter några testlopp kom det in ett antal likadana motioner om denna nya tävlingsform (som var då klart att lanseras) till årsmöte 2010 och vi blev lovade en utredning. Vi var ca 20 aktörer från motionscykel Sverige som tog för givet att vi skulle ingå i diskussionerna/utredning. Dagarna inför ett SCF styrelsemöte september 2010 körde förbundet en egen utredning på kansliet utan någon kontakt med "motions cykel Sverige". Man kom fram till ett förslag över de nya reglerna (styrelsebeslut sep 2010 klubbade förslaget utan diskussion) som gäller idag. Efter fem år med motionskonferens (2005-2010) där vi hade kontakt med de direktberörda insåg jag att dessa regler aldrig skulle accepteras.

Och så blev det. Under 2011 och 2012 har många arrangörer av "Klass B" sanktionerad motionslopp struntat i förbundets regler och släppt iväg hela startfält. Vid SCF åsiktstorget vid Solnamöte hösten 2011 hade Styrelseledamöter Ekman och Näslund hand om "arrangemang". Jag förklarade detta då och gentlemännen lovade att ta med sig detta. På SCF årsmöte mars 2012 kom det fram att ingen hade tagit hand om synpunkterna och materialet från åsiktstorget. Företeelsen att struntar i förbundets regler har inte blivit mindre under 2012. Som ni ser själva (Hedebytrampen och Cykelvasan) framställer man även resultatlistor.

Till saken
Enligt uppgift var Malmö Velo Classics välordnat möjlighet för motionärer att prova sina tävlingsförmåga på en säker bana. Pga "70 regeln" ville man inte ha sanktion. Förbundet hotar nu med straff och avstängning. Är detta bra för svensk cykel och utveckling?

Mitt förslag som jag har kört mitt sedan 2006 finns kvar. Det har förankrats och många arrangörer vill ordna sanktionerade lopp med följande former.

Alla startar samtidigt
MC förare, rullande avstängningen
Tillstånd från länsstyrelsen
Sjukvårdsbilar
Kvastbilen efter tävlingsmoment
Fripassage i trafiken om man ligger före kvastbilen
Vanligt motionslopp och stopplikt om man blir omkörd av kvastbilen
Slutpatrull efter sista cyklisten
Inget krav på licens
Inget kvar på medlemskap i en förening.
Medalj för alla efter målgång.

Arrangören tar på sig att delar ut en reklam lapp från SCF med lämplig budskap:
T exVill du börja tävla? (Så här gör du)
Vill du träna med andra i en förening (Kontaktuppgifter till klubbar)
Köp licens (En förklaring och reklam för förbundets motionslicens)
SCF (riks, distrikts eller föreningar) kan även stå vid start/mål och gör reklam för SCF verksamhet.

Är inte det dags för SCF att inse vilken typ av motionslopp våra motionärer vill vara med på? Dags att lyssna på arrangörer på vilken typ av lopp man vill arrangera? Att man förstår att dessa lopp är rekryteringslopp till fortsatt cykling och nya medlemmar. Som det är i dagarna får deltagare veta att man blir avstängt om man har en licens. Enkel lösning, köp aldrig en licens från cykelförbundet, bli aldrig medlem i en cykelförening. (Det är slutsatsen många lär väl dra nu efter artikeln i Sydsvensken).

Man borde (SKA) vara medlem i en förening om man ska tävla i en idrott enligt RF. Men Lidingöloppet, Göteborgsvarvet med flera struntar i detta och ingen från RF eller Friidrottsförbundet reagerar. Vid propaganda och rekryteringslopp borde man kunna tillåta detta med det ärade syftet att skaffa fler medlemmar, säljer fler licenser och skapar positivt PR för SCF.

Är inte det dags att inse vilka möjligheter dessa lopp ge istället för att komma med pekfingret och regler och paragrafer. I jakt på att få alla rutor kryssat går man miste om en enorm rekryterings möjlighet och sanktionsavgifterna.

Eller?
<långt dok>

Garry Jones
Ordförande
Dalarnas Cykelförbund

Malmö Velo Classic
GarryJones skrev:
-------------------------------------------------------
> > Var är Garry?
>
> You called.....
>
> [en massa text]
>
> Är inte det dags för SCF att inse vilken typ av
> motionslopp våra motionärer vill vara med på?
> Dags att lyssna på arrangörer på vilken typ av
> lopp man vill arrangera? Att man förstår att
> dessa lopp är rekryteringslopp till fortsatt
> cykling och nya medlemmar. Som det är i dagarna
> får deltagare veta att man blir avstängt om man
> har en licens. Enkel lösning, köp aldrig en
> licens från cykelförbundet, bli aldrig medlem i
> en cykelförening. (Det är slutsatsen många lär
> väl dra nu efter artikeln i Sydsvensken).
>

Heja Garry! Mycket text kanske, men läsvärt.

Och med det du skriver om SCFs styrelse och hur de förkastat de utredningar och arbete som du och andra i motionskommittén gjort för att förbättra regelverket kring motionsloppen (och genom detta locka fler cyklister till klubbarna) gör ju att jag blir än mer övertygad att jag som icke elitcyklist aldrig någonsin kommer gå med i en SCF-ansluten klubb, eller ens tycker det är intressant att med tävlingslicens stötta & sponsra ett så trångsynt förbund.

Malmö Velo Classic
Väldigt bra skrivet och tänkvärt Garry!

Jag skulle väldigt väldigt väldigt gärna ha ett vettig svar från SCF om vad de anser om dessa "masstartlopp" med tidtagning. Det är uppenbart det som vi cyklister vill ha.
Är man som jag inte tillräckligt bra för att delta i en "riktig" cykeltävling där jag garanterat skulle komma sist, så är jag ju hänvisad till dessa lopp. Det ser jag inte som någon bestraffning heller i och med att det är just mängden cyklister som gör dessa lopp roliga och intressanta för mig.
MVC var helt klart ett MYCKET säkrare lopp än Ringsjön runt som jag aldrig kommer att cykla igen - på asfalt. Mtb-rundan är dock lockande. :)
Att säga att MVC skulle vara farligare än ett sanktionerat lopp är bara "bull". Jag förstår att det är "folkfesten" Ringsjön runt vill åt men att släppa ut "skolklasser och cykelkorgar" som cyklar en kortare runda där det sedan kommer motionärer som kör en längre runda och håller över 30 km/h i snitt på samma sträcka är helt vansinnigt! Dessutom på väldigt trafikerade vägar. Aldrig igen säger jag!
Göingerundan var mycket trevligare och säkrare så det ser jag fram mot redan nu - och de har tidtagning och de har särskild medalj till de som cyklar snabbast på långa rundan (inte aktuellt för mig) och de har resultatlistor med tid - dock inte i resultatordning.
Att dessutom arrangören verkar vara en trevlig prick som bemödar sig med att svara i så väl bloggar och tidiningsdiskussioner gör inte saken sämre. Jag har inga problem att betala lite extra om jag får något för pengarna. Det får man INTE på Ringsjön runt. Förbundet och medarrangerande klubbar tjänar så klart en hacka och det är ju inte fel det heller. Men som deltagare får man inte särskilt mycket...men en jäkla upplevelse var det i år som sent ska glömmas - med tanke på vädret! :O

Malmö Velo Classic
Crille68 skrev:

> Jag skulle väldigt väldigt väldigt gärna ha ett vettig svar från SCF om vad de anser om dessa "masstartlopp" med tidtagning.

Jag citerade förbundet.....

"Enligt Cykelförbundets generalsekreterare Anders Karlsson ska lördagens lopp nu granskas.–  Om arrangörerna har upprättat en resultatlista efter kronologisk ordning så är det en tävling. Vi har inte sanktionerat loppet och då får licensierade cyklister inte delta. De kan få böter och indragna licenser."

Så är det. Anders Karlsson skriver helt korrekt enligt de gällande regler och beslut som finns idag. Jag kan faktiskt ge honom mycket stöd för han som GS är bunden till sin arbetesgivare och de reglerna som har skapats av en fridemokrati.

Det finns dock ingen skillnad mot de resultatlistor som MVC framställda och de som många sanktionerade lopp har gjort.

Tro inte jag lade ner och sade "hoppsan" då förbundet skapade dessa nya regler. Jag gick "all-in" och vid årsmöte 2011 låg jag bakom 21 motioner av 28 vid förbundets årsmöte. Avslag på samtliga. Vid årsmöte 2012 försökte vi igen men denna med endast några få motioner från Dalarnas CF. Avslag på samtliga igen.

Ni som tycker på happymtb, funbeat, facebook, ckse och så vidare är aldrig med på årsmöte SCF då frågorna avgörs. Jag har kört en one-man-show de sista åren. För jag tror på motionen inom SCF. Med en samlad marknadsföring och kontakt mellan arrangörer så kan man skapa fler, bättre och säkrare lopp. (More, better and safer). Jag ser att på rätt sätt så kan förbundets sanktion och säkerhetsregler vara en stämpel som identiferar lopp som man kan lita på, som alla vill vara med och cyklar.

Så är det inte idag. Hur det blir imorgon är upp till oss alla.

Malmö Velo Classic
Jag tyckte tyvärr Göingerundan, som annars är väldigt trevlig, inte var särskilt säker. Jag var i en stor grupp cyklister och på de mycket smala vägarna blev det ett par vurpor bl.a. med ambulanstransport som följd. 70 cyklister per grupp är på tok för mycket t.o.m. det för den rundan. 10-15 hade nog varit vettigare.

Malmö Velo Classic
SCF är ju geniala, genom att inte vilja förändra regelverket för motionslopp ser man till att inte locka nya cyklister att gå med i klubb och lösa licens. Och för de cyklister som inte har licens spelar ju det här med SCF-sanktionering eller ej för granfondolopp ingen roll alls så varför skulle de vilja förändra? Moment 22. Status Quo. Perfekt för en styrelse utan visioner!

Så det borde vara upp till de licensierade (tävlings)cyklisterna att ta strid för sin sak om de vill kunna köra MVC, CC GF etc utan hot om böter & uteslutning.

Malmö Velo Classic
Jo, jag vet det Garry...tyvärr så har jag också läst hans svar i Sydsvenskan...och på hans svar vet man inte om man ska skratta eller gråta.
Jag skulle vilja veta vad han tycker om detta med att dessa lopp är så populära att t.o.m. licensierade cyklister väljer att deltaga i dessa och riskera böter. DET måste ju vara ett ganska dåligt betyg till det SCF...OM de/han kan tänka ett litet steg längre än den egna näsan räcker.

Detta med att SCF hänger upp sig på att det inte får publiceras resultatlistor i tidskronologisk ordning utan endast i nummerordning känns minst sagt jävlig förlegat! Har de i förbundet sovit i skogen de senaste 15 åren och inte förstått att det kommit datorer, kalkylprogram, Internet och forum... Herre Gud! De verkar tro att det fortfarande är skrivmaskiner med karbonpapper och stencileringsapparater som är höjden av utveckling och spridande av budskap som gäller! Det är ju så jäkla skenheligt att...pulsen går upp...milt uttryckt.

Vad det gäller möten och att delta på dessa och motioner så är det väl som alltid vad jag förstått. Få kommer, än mindre säger något och kommer med förslag och när det väl kommer förslag från andra än styrelsen så röstas dessa förslagen ned. Det är ju Styrelsen som ska Bestämma!............annars blir de ledsna och då vill inte de vara med och leka längre...
Jag är ny här i cykelvärlden och det har följaktligen inte varit aktuellt att gå på några möten. Dock är jag med i en förening och vem vet, kanske kommer jag på något "stormöte" någon gång också.

Angående Göingerundan och säkra cykellopp så är det svårt när det är fler än en cyklist...för det är väldigt lätt att köra in i bakhjulet på framförvarande och så är olyckan ett faktum. Har man otur så slår man sig riktigt mycket. Jag har klarat mig ännu men har haft flera krascher i min absoluta närhet när någon eller några inte uppmärksammat att framförvarande cyklister bromsar...och det känns alltid lika olustigt när man hör ljudet av en cykel som går omkull...usch...
Tur att det är så härligt att cykla att detta glöms bort! :)

Malmö Velo Classic
> SCF är ju geniala, genom att inte vilja förändra regelverket för motionslopp

SCF vill följa reglerna som RF har bestämt.

RF:s Stadgar
12 kap Tävlingar
3 §* Rätt att delta i SF:s tävlingar
Endast idrottsutövare som är medlem i förening ansluten till SF har rätt att delta i detta SF:s tävlingsverksamhet. SF har rätt att i sina stadgar eller tävlingsregler ange ytterligare förutsättningar för deltagande.

SCF Tävlingsregler
Del 1
ALLMÄN ORGANISATION AV CYKELSPORTEN
§3 Förbjudna tävlingar
1.2.019
En licensinnehavare får ej delta i tävling som ej finns upptagen på nationella, kontinent- eller världsprogrammet eller som ej är kända av nationsförbund, världsdelsorganisation eller UCI. SCF kan godkänna speciella undantag för tävlingar eller speciella arrangemang i sitt eget land.

----------------------

Dvs.
RF Kräver att få att vara med i en sanktionerat cykeltävling i Sverige SKA man vara medlem i en förening ansluten till SCF.

SCF vill att licenserade ska bara åka de tävlingar som är sanktionerade. Men SCF har möjlighet att godkänna speciella undantag.

Därför:
Om en arrangör ordnar en cykeltävling som inte är sanktionerat av SCF så kan SCF tillåta sina licesnerade cyklister delta. Arrangören av icke-sanktionerat tävling omfattas inte av RF kraven om medlemskap i en förening. (Vem som helst kan tävla men licenserade behöver blir undantagna SCF Krav. SCF äger den bollen).

Om en arrangör ordnar en cykeltävling som är sanktionerat av SCF så får inte SCF tillåter icke-SCF klubbmedlemmar att delta.

Men.
Cykel konkurrerar med andra idrotter om deltagaravgifter. Under många år har några av Sveriges största sanktionerade löptävlingar struntat i RF kraven. (Det får inte de göra). RF har inte vidtaget åtgärdar mot de tävlingar.

Dalarnas CF har under ett antal år påpekat detta vid SCF årsmöte i form av diverse motioner. Vi menar att i propaganda- och rekyteringssyfte borde vi kunna tillåta vem som helst att tävla i en ny form av tävlingar under vissa premiser. Vi menar att det är på detta sätt (sänkt ingångskrav och ingångströskel) att vi locka fler till sporten och medlemskap i förening, riktiga tävlingar och licensinnehav.

Vidare om man nu inte vill bryta med RF stadgan så finns det 2 alternativ.
1)
Tillåta eventbolag köra en serie av dessa tävlingar (utan sanktion) och godkänner speciella undantag för licenserade att vara med.
2)
Tillsammans med andra SF där "mass particpation" är vanligt förekommande (skidor, friidrott, triathlon, bilsport, simning, kanot, osv) motionera till RF-stämman om en klausal till sina stadgarna "12 kap Tävlingar". (Där man ge SF rätt att ta bort medlemskravet några gångar om året i rekryterings- och propaganda syftet).

Malmö Velo Classic
OK, som jag tolkar det:
RF-stadgan har en paragraf som SCF känner sig manade att slaviskt följa medan flertalet andra specialidrottsförbund inte gör det. RF ser mellan fingrarna och vidtar inte åtgärder, förmodligen för att de ser den större nyttan av att låta det bero. SCF vill inte (?) ändra på RFs stadgar och de övriga beröra förbunden ser förmodligen inte behovet av att ändra på en regel som i praktiken inte gäller.

För cykelmotionärer (som jag själv) spelar det i praktiken kanske mindre roll, de flesta av oss cyklar för att det är roligt och inte för att vinna poäng eller pokaler och för det behöver man ingen tävlingslicens eller ens vara medlem i SCF-ansluten klubb. Men jag tycker det är synd att inte SCF lyfter blicken från pappret och ändrar sitt syn på granfondolopp - antigen genom att se mellan fingrarna och inte hota att straffa de medlemmar som deltar eller kanske t.om. ändra i sitt regelverk så att de som vill får arrangera populära motionslopp under SCFs flagg.

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> Vilka fler regler ska man inte följa?

Det är inte ett självändamål att SCF ska bryta mot RFs regler men om inte RF vidtar åtgärder mot andra förbund som bryter mot samma RF regel och inte heller själva agerar för att ändra stadgan för att tillåta något som de ändå inte verkar tycka är viktiga nog för att sanktionera så varför är SCF så papperstrogna?

Malmö Velo Classic
Jag tror att det är främst ett ekonomiskt skäl till att inte sanktionera loppet. Det ger ju klirr i kassan.
Man kan även dra ned på andra delar såsom sjukvårdsbilar, ledarbilar-mc, flaggvakter med mera och det ger resultat.

Malmö Velo Classic
zodah skrev:
> Ja hemska tanke, tjäna pengar.

+1 på detta, jag tycker ju personligen att MVC har varit raka till skillnad från andra "företag" och klubbar då de har helt öppet gått ut med att det är ett företag som anordnar detta lopp. Efter informationen jag har fått så försöker de ju även se till att gynna lokala föreningar och ge dem pengar, cred etc.

Vilken klubb i Sverige har motionslopp för att det är "kul" det är ju klubbens inkomst för att kunna bedriva verksamhet ytterligare ett år, men sedan kan ju jag tycka att vissa klubbar borde skämmas då de agerar först och främst genom att lägga pengar på hög och inte göra några insatser för att främja cyklingen, vissa av dessa klubbar har helt klart ekonomi för att kunna hålla med elitlag och genom detta öka intresset för cykling i närområdet eller varför inte i media (utopi jag vet!).

Pengar får hjulen att rulla =)

Har även skrivit lite tankar om MVC, SCF och de cyklister med licens som körde loppet, ni kan om ni vill läsa om det här: http://cykelbloggar.blogspot.se/2012/09/diskussionen-om-malmo-velo-classic.html

Har även fått mail av MVC och jag måste säga att de har många vettiga åsikter, och jag upprepar att SCF bör tänka till lite, och återigen påminna sig varför de finns till: För sin egen skull, eller för svenska cyklisters skull?

Mvh
Fritz

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> Jag tror att det är främst ett ekonomiskt skäl
> till att inte sanktionera loppet. Det ger ju klirr
> i kassan.
> Man kan även dra ned på andra delar såsom
> sjukvårdsbilar, ledarbilar-mc, flaggvakter med
> mera och det ger resultat.

Inte om man ska tro arrangörens kommentarer i t.ex. Sydsvenskan - http://www.sydsvenskan.se/sport/cyklister-kan-forlora-licenser

Vi hade mycket gärna arrangerat tillsammans med en SCF-ansluten cykelklubb, tyvärr kan man då inte hålla en tävling som Malmö Velo med gemensam start. Man får då endast ha 70 personer i varje startgrupp med 2 minuters mellanrum. Kostnaden för sanktion för Malmö Velo Classic skulle kosta 12.000 kr vilket vi gärna hade betalt - tror att vi hade fått många fler cyklister om tävlingen kunnat få sanktion i den form den genomfördes. Nu fick vi istället teckna separat försäkring för alla deltagare som också kostade pengar!
/ Anders Sjöberg

Malmö Velo Classic
"Jag tror att det är främst ett ekonomiskt skäl till att inte sanktionera loppet. "

Föreningar med många år på nacken har oftast en egen uppfattning om hur man arrangera sitt motionslopp. Man struntar oftare och oftare i förbundets regler.

Då ett nytt lopp startas upp kontaktar man SCF och man får höra vad sanktion innebär.

Klass A - Alla ska ha en licens och vara medlem i en klubb.
Klass B - Man får släppa iväg max 70 stycken i en klunga. 2-3 minuter mellan startgrupper. Ingen tidtagning.

Inga andra alternativ finns.

Vill man hitta dessa "motionsregler" ska man leta efter ett förslag i bilaga 7 till SCF styrelsemöte den 11 september 2010. Och sedan vidare i själva protokollet för beslutet - Självklart för alla?

Om inte du vill klicka nu...

Utdrag från bilagan
"
Allt som arrangeras är i grunden tävling i någon form.

Vid arrangemang där tid anges och på något sätt föranleder premiering i form av priser eller i listor som på något sätt kan läsas som resultatlista krävs tävlingslicens och föreningstillhörighet.

I arrangemang där ovanstående inte förekommer krävs ej licens eller föreningstillhörighet. Förslaget är att införa nya tävlingsklasser som f n har arbetsnamnet Motion A Herr resp Dam samt Motion B som är mixad

I Motion A gäller följande:
Krav på årslicens (kostnad 250:-) alt engångslicens (75:-)*
Ranking, endast deltagare med årslicens
Resultatlista och priser efter prestation
Kommissarie skall medverka
Tillstånd för tävling på väg från Länsstyrelsen
Samma säkerhetskrav som övriga tävlingsklasser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer

I Motion B gäller följande:
Max 70 deltagare startar samtidigt med två minuters intervall.
Ingen tidtagning
Ingen ranking
Lottning priser
Ingen langning, endast depåer
Ingen service, endast depåer
Inget krav på licens eller föreningstillhörighet

http://iof1.idrottonline.se/ImageVaultFiles/id_28330/cf_74/Bil 7 Ärenden från F-möte.doc

* lägsta krav 2012 är den nya baslicens / engångslicens 125kr 2012
----------------------------------
Sedan minns jag det var något tillägg till dessa regler gällande MTB lopp. Det hittar jag inte. (Finns säkerligen i ett SCF protokoll)

Vidare i samma bilaga /vänster spalten / ser ni "min" motion där jag föreslog årsmöte följande:
• Nya regler för propagandatävlingar
• I propagandatävlingar får man ställa upp utan föreningsmedlemskap eller licens.
• Propaganda betyder propagera. Arrangören ska lämna ut information om fortsatt cykling till alla deltagare. I rekryteringssyfte ska emailadresser över alla startande skickas till SCF.

..... och arbetsgruppens förslag till ett ställningstagandesom som styrelsen beslutade om 11 september

Grundkravet för att tävla är att man tillhör en förening, det ska vi aldrig ”tumma på”.
Licensen är för vår sport ”kvittot” på att man är försäkrad

-------------------------------------
Vidare kan man hitta mina försök att få "grundkravet" ändrat i protokollen från årsmöte 2011 och 2012.

Då jag kom med i SCF styrelse 2005 hade vi ca 80 sanktionerade lopp. Mina årsbudget 2006-2009 var 65K, 100K. 150K och 130K. Då lanserade vi motionskalendern i SCF regi, www.scfmotion.se, Cykel 42, motionskonferens, marknadsföring av SCF sanktionerade motionslopp och andra åtgärda. Vi fick upp antalet till 138 sanktionerade motionslopp 2009. En siffra som är nere i ca 70 stycken idag. Enligt SCF verksamhetsberättelse 2008 kommer det in 1,6 miljoner årligen från motionärer till SCF.

SCF styrelsebeslut september 2011 är alltså "i listor som på något sätt kan läsas som resultatlista krävs tävlingslicens och föreningstillhörighet." - Det hade jag glömt.

OBS 1 "På NÅGOT SÄTT sätt kan läsas som resultatlista"? Då man kan oftast själv tanka hem tiderna och sortera om till en resultatlista (för det är ETT SÄTT) omfattar SCF regler i stort sätt alla sanktionerade motionslopp med tidtagning och alla sanktionerade motionslopp med fler än 70 i en eller fler startgrupp(er).

OBS 2 "Det står Klass B - Ingen tidtagning"
Just begreppet "Tidtagning" reds ut av Polisstyrelsen 1975. (Ett beslut som fd VD Janne Svensson i Vätternrundan presenterade för mig vid motionskonferens januari 2005)
Tidtagning = Avverkat tid = Tävling = = Tillstånd krävs
Tidsregistrering = Klockslag vid start/Klockstart vid mål = Motion = Inget tillstånd krävs

Med "tidsregistrering" får det stå ( tex)
Starttid kl 09.00
Måltid kl 13.34
Om man har "tidtagning" står det istället 4:34.

Comments?

Malmö Velo Classic
Garry, nu tror jag faktiskt du har fel, speciellt i det du skriver . .. Tidsregistrering = Klockslag vid start/Klockstart vid mål = Motion = Inget tillstånd krävs ..

Tycker det är dags att du uppdaterar dig hos Länsstyrelsen om vad som gäller, jag har själv haft en "dust" med dem (Dalarna) i våras. Nu är det så illa att enligt Länsstyrelsen så skall man egentligen söka tillstånd redan om man har en organiserad träning genom en förening på allmän väg. De har även utökat ansökningstiden (läs lite om Skåne 2 dagars) tror det är 4 månader idag, och du måste betala in ansökningsavgiften när du skickar in ansökan, som det inte är säkert att du får tillbaka om ni får avslag.

Mvh
Fritz

Senast ändrad:
Malmö Velo Classic
Fritz:

Sorry, det är du som har fel. Se pm:et jag skickade dig.

> Tidsregistrering....

Jag har själv sett dokumentet.
Scandic Hotel, Jönköping
SCF motionskonferens januari 2005

Malmö Velo Classic
Hela "idrottsrörelsen"s organisation, med föreningar, specialförbund och riksförbund uppkom ju för mer än 100 år sedan när sammhället såg ut på ett annat sätt. Inte konstigt dom inte hänger med när sammhället och idrotten förändras.

Malmö Velo Classic
OBS! Det är Garrys version ni läser. Det är inte säkert att andra inblandade delar hans uppfattning.

Jag förstår inte varför Garry har så stort behov att vara med i en idrottsorganisation som han har så stora problem med.
Är det inte bättre att lägga engagemanget i Korpen så du slipper de andra som sysslar tävlingsidrott och regelverk ifrån UCI och RF?

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> OBS! Det är Garrys version ni läser. Det är
> inte säkert att andra inblandade delar hans
> uppfattning.
>
> Jag förstår inte varför Garry har så stort
> behov att vara med i en idrottsorganisation som
> han har så stora problem med.
> Är det inte bättre att lägga engagemanget i
> Korpen så du slipper de andra som sysslar
> tävlingsidrott och regelverk ifrån UCI och RF?

Vilka "inblandade"? Det är väl ganska uppenbart att de i SCFs styrelse inte delar hans uppfattning och det är ju det som är problemet...

Att Garry sen inte bara viker ner sig utan står upp för sin övertygelse om vad som är bäst för denbreda cykelsporten i Sverige (och som väldigt många utanför styrelsen delar enligt min uppfattning) är hedervärt.

Malmö Velo Classic
Eller så låter man konkurrerande eventbolag ta hand om tävlingarna och slipper på så sätt 10 man-år av tröskande i olika styrelsemöten för att komma fram till om cykeldatorer är förenligt med idrottens själ?

Malmö Velo Classic
Nu klarade inte "eventbolaget" av att genomföra ett säkert motionslopp. Det var tydligen ett antal korsningar som det inte var flaggvakter i och ett antal incidenter med mötande trafik.

Malmö Velo Classic
Miss Lycka. du vet att grundregeln för cyklister som deltar i ett motionslopp "Trafikregler gäller" i alla fall i de som jag har kört.

Mvh

//Fritz

Malmö Velo Classic
Nä visst är det så, berätta det för Roslagsvåren och Hösten också, de är också "motionslopp" med resultatlista och chip och hela fadderulan =) Sedan kan man ju fundera hur "studenten" har kommit över VR:s alla deltagare och lagt ut den "inofficiella" resultatlistan på nätet, undrar hur den där "studenten" går runt PUL tillsammans med VR?

//Fritz

Malmö Velo Classic
Miss Lycka skrev:
> Nu klarade inte "eventbolaget" av att genomföra
> ett säkert motionslopp. Det var tydligen ett
> antal korsningar som det inte var flaggvakter i
> och ett antal incidenter med mötande trafik.

Då du uppenbarligen inte körde Malmö Velo Classic själv, eller?

Undrar jag vilka korsningar du pratar om, där det inte fanns flaggvakter?

Är du en sådan blådåre som bara kör rakt ut i korsningar, när det vankas motionslopp/tävlingar?

Malmö Velo Classic
kiltedyaksmen skrev:
> Miss Lycka skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu klarade inte "eventbolaget" av att
> genomföra
> > ett säkert motionslopp. Det var tydligen ett
> > antal korsningar som det inte var flaggvakter i
> > och ett antal incidenter med mötande trafik.
>
> Då du uppenbarligen inte körde Malmö Velo
> Classic själv, eller?
>
> Undrar jag vilka korsningar du pratar om, där det
> inte fanns flaggvakter?
>
> Är du en sådan blådåre som bara kör rakt ut i
> korsningar, när det vankas
> motionslopp/tävlingar?

Precis! Jag låg i förstaklungan hela loppet och måste säga att det var ett av dom mer välorganiserade och lugna loppen jag kört. Och om det fanns incidenter i den gruppen så var det inte p g a arrangören utan individuella cyklister.

Malmö Velo Classic
Hmmm, hur var det nu med hörsägen vs ögonvittne.

Blir väldigt glad av att höra att det verkar varit bättre arrangerat med säkerhet etc på årets MVC än vad jag uppfattade att det var på förra årets. Men tycker ändå att det är lite väl mastigt att släppa iväg 600+ cyklister i en start på allmänna vägar. Typ 3 x 200 hade nog varit trevligare för alla, inte bara de som cyklar utan även för medtrafikanterna.

Tillbaka
Topp