marino bikes the tråd!

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Med tanke på att Sicks ramar bucklar sig och Marinos är skeva så verkar det som en gyllene kombination. Men de som betalat Sick utan att få leverans kan ju betala Marino (igen) och äntligen få sin ram.

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
aribr sa:
2 av 3 raka Marinos här. Det var titan ramen från Sick som bucklade eller hur?
Japp. Och det gör att alla varningsklockor ringer för mig. Det ska till en del att böja titanrör och det skvallrar om att man inte vet vad man håller på med vad gäller hållfasthetsberäkningar eller att man vet hur man simulerar last i t.ex. Solidworks. Det väcker inte direkt förtroende om de andra ramarna om man säger så.

Edit: Lade till lite mer text.

Senast ändrad:

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
Med tanke på att Sicks ramar bucklar sig och Marinos är skeva så verkar det som en gyllene kombination. Men de som betalat Sick utan att få leverans kan ju betala Marino (igen) och äntligen få sin ram.
De som bucklades var titan som inte Marino hade nånting att göra med

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
aribr sa:
Japp. Och det gör att alla varningsklockor ringer för mig. Det ska till en del att böja titanrör och det skvallrar om att man inte vet vad man håller på med vad gäller hållfasthetsberäkningar eller att man vet hur man simulerar last i t.ex. Solidworks. Det väcker inte direkt förtroende om de andra ramarna om man säger så.

Marinos stålramar håller :)

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
aribr sa:
Mathias sa:
aribr sa:

Det spelar ju ingen roll hur bra Marino svetsat om Sick gjort en design som inte håller.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
aribr sa:
Mathias sa:
aribr sa:

Det spelar ju ingen roll hur bra Marino svetsat om Sick gjort en design som inte håller.
Sant, men stål HTs har samma förstärkningar som tex min HT och betydligt tjockare förstärkning mellan topprör och sadelrör. Vad FS gäller så har jag ingen aning, skulle nog inte köpt en sån iom att Sick har ingen aning vad de gör. Har säkert inte kollat vad som händer med Leverage kurvan mm.

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Konstruktion är samma som Marinos egna bara annan geo. Å de som böjde sig var Taiwan titan ramar som sagt med helt annan design på så det behöver man inte oroa sig för.

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Alltså, varför ens tänka tanken att köpa en ram av en tvivelaktig designer (av fler skäl än den böjda ramen) som är ihopsatt av en firma som har erkänt halvkass QC - när det finns massor av andra ramfabrikatörer som gör likvärdiga eller bättre ramar till i princip samma peng? Är det av samma skäl som det är kul att spela på Lotto, för att man har en chans till vinst? Eller är det för att det upplevs som så billigt att en chansning inte är en så stor förlust? Jag fattar inte.

Edit: Autocorrdgt.

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Framförallt ser jag inte "kapet"? Är det inkl. Eller ex. Frakt? 300$ plus frakt och moms och tull blir ju typ 4k hem till dörren.
Är ju inte långt asbilligt.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
Alltså, varför ens tänka tanken att köpa en ram av en tvivelaktig designer (av fler skäl än den böjda ramen) som är ihopsatt av en firma som har erkänt halvkass QC - när det finns massor av andra ramfabrikatörer som gör likvärdiga eller bättre ramar till i princip samma peng? Är det av samma skäl som det är kul att spela på Lotto, för att man har en chans till vinst? Eller är det för att det upplevs som så billigt att en chansning inte är en så stor förlust? Jag fattar inte.

Edit: Autocorrdgt.
Custom geo (anledning för varför jag hellre hadde köpt en Marino custom istället för sick ramarna).

H.

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
glitch sa:
Framförallt ser jag inte "kapet"? Är det inkl. Eller ex. Frakt? 300$ plus frakt och moms och tull blir ju typ 4k hem till dörren.
Är ju inte långt asbilligt.
+1

För de pengarna finns det väl massa annat som lockar mer.

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
EST sa:
Konstruktion är samma som Marinos egna bara annan geo. Å de som böjde sig var Taiwan titan ramar som sagt med helt annan design på så det behöver man inte oroa sig för.
Vad jag menar är att de uppenbarligen inte vet hur man hanterar program som t.ex. Solidworks, annars hade man inte fått ett veckat underrör. Eller så har man dålig koll på vem man har som leverantör av titan och har fått någon riktig skitkvalité. I vilket fall har man inte testat produkten ordentligt innan man levererat till kund. Var för sig är orsakerna lika graverande och är inte något som skapar förtroende hos mig som kund. Och om man nu inte har räknat på hållfastheten utan gått mer på känn även med stålramarna så är det kunden som får testa om rördiametrar, rörtjocklekar, stålblandning och vinklar sammanfaller till en helhet eller om det blir pannkaka där med.

(Här är en bra intro-guide för cykeldesign i Solidworks för övrigt)
Edit: Bonus. Design av galet over-engineer:ade drop-outs inklusive hårdtestning i SW.

Senast ändrad:

Startgas

Medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
EST sa:
Vad jag menar är att de uppenbarligen inte vet hur man hanterar program som t.ex. Solidworks, annars hade man inte fått ett veckat underrör. Eller så har man dålig koll på vem man har som leverantör av titan och har fått någon riktig skitkvalité. I vilket fall har man inte testat produkten ordentligt innan man levererat till kund. Var för sig är orsakerna lika graverande och är inte något som skapar förtroende hos mig som kund. Och om man nu inte har räknat på hållfastheten utan gått mer på känn även med stålramarna så är det kunden som får testa om rördiametrar, rörtjocklekar, stålblandning och vinklar sammanfaller till en helhet eller om det blir pannkaka där med.

Edit: Bonus. Design av galet over-engineer:ade drop-outs inklusive hårdtestning i SW.
Du skriver i fel tråd, det finns redan en tråd om Sick.

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Startgas sa:
Mathias sa:
EST sa:

Nu handlar det ju lite om båda men visst.

Paco

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
Startgas sa:
Mathias sa:
EST sa:

Ingen av oss som har köpt ramar från Marino har haft några som helst problem med hållfastheten så jag förstår inte riktigt vad ditt problem är?

DarthVidar

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Paco sa:
Mathias sa:
Startgas sa:
Mathias sa:
EST sa:

Ingen av oss som har köpt ramar från Marino har haft några som helst problem med hållfastheten så jag förstår inte riktigt vad ditt problem är?
Nog lär väl skiten hålla men jag tycker nog inte heller att det låter som världens kap att köpa en ram designad av några virriga dårar som själva precis börjat cykla mtb som sen är tillverkad av någon med taskig qc. Om man inte är galet kåt i knasig geometri så kan man få bra mycket mer för sina slantar.

Mathias

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Paco sa:
Det har jag inte heller påstått. Läs igen, eller så förklarar jag.
EST skrev "Konstruktion är samma som Marinos egna bara annan geo. Å de som böjde sig var Taiwan titan ramar som sagt med helt annan design på så det behöver man inte oroa sig för.".
Vi pratar alltså om Sicks ramar här. Jag menar att man inte heller kan lita på Sicks stålramar (av flera skäl som står nämnda ovan). Lägg på det Marinos något bristfälliga kvalitetskontroll och man en multiplikation av risker som ökar chansen av dåligt resultat. Och det som föranledde diskussionen var att Marino säljer Sicks ramar och det var flera som var köpsugna. Jag ifrågasatte det. Är det mer tydligt nu?

larsaw

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Vad är problemet med av Marino-tillverkade ramar med SICK-logga och geo, om geometrin ändå år ok och Marino ändå ALLTID backar upp en ev. felkonstruktion (miss i QC), som just nu kan köpas till oslagbart lågt pris och snabb leverans?

Rattnalle

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Vad är problemet med av Marino-tillverkade ramar med SICK-logga och geo, om geometrin ändå år ok och Marino ändå ALLTID backar upp en ev. felkonstruktion (miss i QC), som just nu kan köpas till oslagbart lågt pris och snabb leverans?
USPen för Marino är väl att få bestämma geometri själv? Färdiga ramar finns det ju hur många som helst även på närmare håll.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Är ramarna billigare än custom?

Paco

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Mathias sa:
Paco sa:
EST skrev "Konstruktion är samma som Marinos egna bara annan geo. Å de som böjde sig var Taiwan titan ramar som sagt med helt annan design på så det behöver man inte oroa sig för.".
Vi pratar alltså om Sicks ramar här. Jag menar att man inte heller kan lita på Sicks stålramar (av flera skäl som står nämnda ovan). Lägg på det Marinos något bristfälliga kvalitetskontroll och man en multiplikation av risker som ökar chansen av dåligt resultat. Och det som föranledde diskussionen var att Marino säljer Sicks ramar och det var flera som var köpsugna. Jag ifrågasatte det. Är det mer tydligt nu?
Jag är helt med på vad du pratar om. Dock så tycker jag att du överdriver nåt enormt.

Rattnalle

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Paco sa:
Mathias sa:
Paco sa:
Jag är helt med på vad du pratar om. Dock så tycker jag att du överdriver nåt enormt.
Ni tycker bara olika. Jag som också är lite skeptisk tycker många överdriver fördelarna, eller försäljningsargumenten, något enormt också. Det är en fråga om perspektiv :-)

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
aribr sa:
larsaw sa:
Är ramarna billigare än custom?
Ja, det är väl det som är frågan och just om geon är ok.
Om Sick nu tappat all cred så är det inte så mycket annat som spelar.

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Om man inte vill ha nåt behöver man inte köpa lovar gud va tröga folk är helt jävla ofattbart ibland.

Hasse#7

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Är inte syftet med denna tråd att hjälpa en liten Peruansk tillverkare med sviterna efter att ha blivit lurad av skitstövlar med för mycket ego och låg eller ingen heder? Hoppas det löser sig. Det är så tråkigt när ärlighet och vilja straffas med motsatsen.

Doctor C

Medlem
marino bikes the tråd!
Jag är sugen på att beställa en ram från Marino men skulle behöva bolla lite idéer. Formuläret på Marinos hemsida känns inte helt användbart och jag har ingen erfarenhet av att designa cyklar. Kan man bolla sina idéer och önskemål med Marino eller ska man vända sig till Happys samlade kompetens?

Har idag en Sonder Transmitter 27.5+ som jag trivs bra med. Den är dock skev i ramen och skall returneras så Marino är inte ensam om att missa i kvalitetskontrollen. En önskan vore att få till en cykel som påminner om Transmittern i geometri och känsla (rapp och lekfull) men som är heldämpad. Jag tänker mig 120mm fjädring bak, 130mm fram. Själv är jag 181cm kort och pendlar mellan 74-78 kg.

Lite klipp och klistra med siffror ger mig följande:

27.5+ (3.0) Single pivot
ST - Seat tube 450
HT - Head tube 110
HA - Head angle 65.5
SA - Seat angle 75
SK - Stack 600
RE - Reach 460
BB - BB drop 36
SO - Stand over ? Låg
CS - Chainstay ? Så korta som möjligt

Vad tror ni om detta?

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Blir inte cykeln vansinnigt låg med 27.5+ och BB drop på 36mm?

Jag skulle ha kört längre reach och brantare sadelrör. Och jag föredrar inte så korta chainstays som möjligt.

MtbIte

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Doctor C sa:
Jag är sugen på att beställa en ram från Marino men skulle behöva bolla lite idéer. Formuläret på Marinos hemsida känns inte helt användbart och jag har ingen erfarenhet av att designa cyklar. Kan man bolla sina idéer och önskemål med Marino eller ska man vända sig till Happys samlade kompetens?

Har idag en Sonder Transmitter 27.5+ som jag trivs bra med. Den är dock skev i ramen och skall returneras så Marino är inte ensam om att missa i kvalitetskontrollen. En önskan vore att få till en cykel som påminner om Transmittern i geometri och känsla (rapp och lekfull) men som är heldämpad. Jag tänker mig 120mm fjädring bak, 130mm fram. Själv är jag 181cm kort och pendlar mellan 74-78 kg.

Lite klipp och klistra med siffror ger mig följande:

27.5+ (3.0) Single pivot
ST - Seat tube 450
HT - Head tube 110
HA - Head angle 65.5
SA - Seat angle 75
SK - Stack 600
RE - Reach 460
BB - BB drop 36
SO - Stand over ? Låg
CS - Chainstay ? Så korta som möjligt

Vad tror ni om detta?
Jag mailade min geo till Marino och sen så bollade jag ideer med honom och det gick väldigt smidigt.

Doctor C

Medlem
marino bikes the tråd!
aribr sa:
Blir inte cykeln vansinnigt låg med 27.5+ och BB drop på 36mm?
Jag skulle ha kört längre reach och brantare sadelrör. Och jag föredrar inte så korta chainstays som möjligt.
Jo, du har nog rätt. Tog siffran från Scott Spark Plus (som jag kört en del på) och den är väldigt låg. Gillar dock den låga tyngdpunkten.
Man kanske skulle kunna nöja sig med 20 mm BB drop?
Lämplig längd på kedjestag kanske blir runt 435 mm?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Säg vad du vill ha för BB höjd istället det tycker jag är lättare :) Men skicka en bild på geon där du skrivit in dina mått bara stryka över från nån bild du hittar. Sen gör Marino en ritning för godkännande.
Men bra att ha så mycket som möjligt nerskrivet så han inte missar nåt :)
På samma ställe det de vet tex sadelrör däck frigång mm

Doctor C

Medlem
marino bikes the tråd!
EST sa:
Säg vad du vill ha för BB höjd istället det tycker jag är lättare :) Men skicka en bild på geon där du skrivit in dina mått bara stryka över från nån bild du hittar. Sen gör Marino en ritning för godkännande.
Men bra att ha så mycket som möjligt nerskrivet så han inte missar nåt :)
På samma ställe det de vet tex sadelrör däck frigång mm
Jag mailade Marino min spec ovan. Får se vad han kommer upp med, presenterar resultatet här. :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer