marino bikes the tråd!

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Whut? Det är fine, men det är inte för alla skulle jag påstå.

Vad uträkningen gäller, så tar jag dina exempel:

"Tex pole stamina 180 Large , 630-510= 120+510+50= 680"

ELLER: 630 + 50 = 680

"Och min XL va 651 - 485 = 166 + 485 + 40 = 691mm "

ELLER: 651 + 40 = 691

En helt annan orelaterad cykel:

Orbea occam i XL.

Enligt dig: 649 - 500 = 149 + 500 + 30 = 679

ELLER: 649 + 30 = 679

Edit: bara för att vara extra tydlig så är din ekvation egentligen:

ETT - REACH + REACH + STYRSTAM = LÄNGD (här ser du kanske att reach spelar exakt noll roll).
Ja men tex min gamla camber 621-445 och min gamla sentier 640-449 där skiljer ju 19mm på ett men bara 4mm på reach. Jag hade då 60mm styrstam på min camber o 50mm på min sentier. Camber va då för liten iaf i dagens standard. Då jag ville inte ha längre stam för otb faktorn. Men visst jag köper att ni kan tycka att det verkar för enkelt.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Sammantaget spelar det så klart 0 roll.Bokstavligt talat eftersom reach-reach = 0
Måttet ett(T) - reach kan för sig själv vara intressant för någon?

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ok, om jag räknar rätt så är Custom 4 mm längre till sadeln än en Vitus trots identisk ETT. Vore en katastrof med en sådan felmarginal 😃

Allt annat oaktat så skulle jag gärna sitta runt 15 mm längre än Vitus men det kanske ger någon nackdel jag inte begriper.

JETT.PNG

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Skickat förfrågan till M nu. Får se om han går med på sliding + hanger.

Ping mig om fler ska beställa till Skåne (eller Halland antar jag)

marino bikes the tråd!
Jag lät Marino göra "sin" version av en cotic flare i strl s. Jag är inte helt hemma på det här med ramgeometri och vad som som krävs för att göra den till en bra kompis på stigen, men tänkte att en flare kan vara en bra början. Men jag kan tycka att BB hamnade lite högt och att stack också blev lite väl högt? Hur är det med dämparens placering, bör den inta vara mer horisontellt?
Jag är 168 med ganska korta ben.
Vad säger ni som kan det här?
image.png

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag lät Marino göra "sin" version av en cotic flare i strl s. Jag är inte helt hemma på det här med ramgeometri och vad som som krävs för att göra den till en bra kompis på stigen, men tänkte att en flare kan vara en bra början. Men jag kan tycka att BB hamnade lite högt och att stack också blev lite väl högt? Hur är det med dämparens placering, bör den inta vara mer horisontellt?
Vad säger ni som kan det här?Visa bilaga 444373
Bb drop är identiskt med flare så vad menar du?

Fan, Marino har hittat head tube till sadel i bike cad. Jag hittade det inte och la en halv dag att räkna ut det manuellt....

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Vad säger ni som kan det här?Visa bilaga 444373
Det riktiga måttet är ju bb dropp och det ser rätt ut. A2C för gaffeln ser inte ut att vara för 140 mm slag.

marino bikes the tråd!
Hittade ett mått på 533, så han har nog tänkt 29" gaffel.
Det här med dämpare som inte är horisontell, är det en nackdel? Har för mig att man skulle sträva efter att ha den horisontell? Har det något med progressiviteten att göra? Eller har jag knåpat ihop det i drömmen 🤔.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Hittade ett mått på 533, så han har nog tänkt 29" gaffel.
Det här med dämpare som inte är horisontell, är det en nackdel? Har för mig att man skulle sträva efter att ha den horisontell? Har det något med progressiviteten att göra? Eller har jag knåpat ihop det i drömmen 🤔.
Det läste jag också någonstans på happy. Tror est bygge. Vet inget annat om det men det ser normalt ut tycker jag. Sen om du sänker fronten 20mm så slår det på dämpare också.

Fast är alla siffror samma fast med fel ac? Då blir det inte samma ram...han får nog fixa det

marino bikes the tråd!
Det läste jag också någonstans på happy. Tror est bygge. Vet inget annat om det men det ser normalt ut tycker jag. Sen om du sänker fronten 20mm så slår det på dämpare också.

Fast är alla siffror samma fast med fel ac? Då blir det inte samma ram...han får nog fixa det
Stack var ju faktiskt ca 20mm högre än vad det borde vara, blir det måttet lägre med rätt gaffel?

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Stack var ju faktiskt ca 20mm högre än vad det borde vara, blir det måttet lägre med rätt gaffel?
Det jag menar är att om reach, hta och sta stämmer med fel AC så blir de fel med rätt AC?
Visserligen lördag morgon men så måste det bli? Du kommer att rotera allt framåt om du monterar en 27.5 140mm gaffel

Med det sagt så är det kanske helt perfekt, men det är ingen kopia på cotic flare 27.5

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Dämparplaceringen påverkar hävstången, men det är en så liten effekt att jag hade inte brytt mig så mycket om det. Dämparen måste ju fysiskt passa någonstans och jag tror det är lite så att man får vara nöjd med att den landar på underröret. Sedan är det bara att lasta volymspacers i dämparen tills man har en hoppstylta.

marino bikes the tråd!
Börjar nojja mig för storleken! Kommer den att kännas för stor? Hojjade tidigare på en kona process 111 med en reach på 417, och ett på 585. Vill ju kunna sittcykla utan att vara allt för framåtlutad men jag vill ändå ha mer reach än vad Konan har. Om man gör sadelröret brantare så kortar man väl ett? Men man vill kanske inte ha det för brant? Geon är tagen från en cotic flare i small, enl cotic mellan 165-172cm. Jag är 168, så jag kanske nojjar i onödan.

Paco

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Börjar nojja mig för storleken! Kommer den att kännas för stor? Hojjade tidigare på en kona process 111 med en reach på 417, och ett på 585. Vill ju kunna sittcykla utan att vara allt för framåtlutad men jag vill ändå ha mer reach än vad Konan har. Om man gör sadelröret brantare så kortar man väl ett? Men man vill kanske inte ha det för brant? Geon är tagen från en cotic flare i small, enl cotic mellan 165-172cm. Jag är 168, så jag kanske nojjar i onödan.
Du nojar i onödan 😉

larsaw

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Dämparplaceringen påverkar hävstången, men det är en så liten effekt att jag hade inte brytt mig så mycket om det. Dämparen måste ju fysiskt passa någonstans och jag tror det är lite så att man får vara nöjd med att den landar på underröret. Sedan är det bara att lasta volymspacers i dämparen tills man har en hoppstylta.
+1 set jag gjorde var att höja staget för bakre dämparfästet så högt som möjligt, IOM att jag är lång o ståtlig gick det att få dämparen i princip horisontellt vilket fick mig att inte behöva en massa vol.spacers :) Och dessutom leva i tron att OM jag någon gång skulle vilja testa Coil-dämpare, så blir det inte bottningsfest med std. linjär fjäder :D

vad denna manöver får för ev. negativa konsekvenser har jag inte förstånd att förstå😂🤣😇

AC3C316D-1EDD-487F-A9D7-B5FD44B5B6E8.jpeg

marino bikes the tråd!
+1 set jag gjorde var att höja staget för bakre dämparfästet så högt som möjligt, IOM att jag är lång o ståtlig gick det att få dämparen i princip horisontellt vilket fick mig att inte behöva en massa vol.spacers :) Och dessutom leva i tron att OM jag någon gång skulle vilja testa Coil-dämpare, så blir det inte bottningsfest med std. linjär fjäder :D

vad denna manöver får för ev. negativa konsekvenser har jag inte förstånd att förstå😂🤣😇

Visa bilaga 444740
Jag som inte är så lång och ståtlig kanske får svårt att få staget tillräckligt högt för att få dämparenn horisontelt på min lilla ram. Jag har frågat Marino, så vi får se vad han kan göra.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag har gamla Megan som saknar i progressivitet. Jag och många andra fick mycket riktigt fylla den med token. Nu har jag satt på en Megneg och plockat ur alla token. Så det beror på dämparen också.

larsaw

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag vill se siffror på hur hävstången förändras innan jag tycker man ska skaffa högt överrör. Är effekten verkligen märkbar?
Ja du, svårt att säga faktiskt, jag tyckte det blev en märkbar skillnad mellan min Uni 1.0 och 2.0 (där jag flyttade placeringen), DOCK så vart det inte samma dämpare så jämförelsen är ju haltande...
(DVO Topaz med 3 vol spacers på Uni 1 och BOS Kirk med ingen vol.spacing på UNI 2 och 3...)
Men iom att flera andra med FOX och RS-dämpare fått peta in en massa vol.spacers till sina Marino FS-hojar så tror jag att det är rätt väg att gå...

Om vi kikar på "den levande SP legenden" Orange Five från 2015:
1601306397432.png

Och anno 2020:
1601306466450.png

Så ser det ju ut som om jag inte är helt ute och cyklar (utan bara litar på Orange R'nD :)

PerMB

Ny medlem
marino bikes the tråd!
Hej.
Tänkte också förverkliga en dröm och beställa marino ram.
Vi kom en bra bit på väg (fått en ritning och lite goda råd) och hade bara färg och stålkvalite kvar att bestämma.
Sedan en månad är det dock knäpptyst från marino och jag får inget svar.
Någon här med liknande erfarenhet? Bara att vänta?

marino bikes the tråd!
Jag har hörde ifrån honom i onsdags. Hade lite frågor och synpunkter och jag mailade honom i lördags men ingen reaktion på det. Är det inte nu han brukar dra iväg på semester, tror att det var så den här tiden förra året... Hur länge får man vänta från att man har beställt sin ram tills man har den hemma tro??

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja, den går från försumbart regressiv till försumbart progressiv. Här kan du se siffror: http://linkagedesign.blogspot.com/search/label/Orange

Det spelar verkligen inte roll. Hävstången är ju i princip en konstant genom slaget. DH-hojen är ytterst marginellt progressiv med försänkningen av dämparen ned i underröret.

Man kan säga mycket trams för att marknadsföra saker. Jag är dessutom rätt säker på att vi har haft den här diskussionen tidigare :D

larsaw

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja, den går från försumbart regressiv till försumbart progressiv. Här kan du se siffror: http://linkagedesign.blogspot.com/search/label/Orange

Det spelar verkligen inte roll. Hävstången är ju i princip en konstant genom slaget. DH-hojen är ytterst marginellt progressiv med försänkningen av dämparen ned i underröret.

Man kan säga mycket trams för att marknadsföra saker. Jag är dessutom rätt säker på att vi har haft den här diskussionen tidigare :D
Jo, håller med, det är troligen på marginalen skillnaden ligger... I mitt fall handlar det mer om annan dämpare med annan troligen med progressiv luftkammare...

BigF

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag har kommit fram till att jag villhöver en monster gravelbike likt Beaux Jaxon från Bearclaw Bicycle Co. och tänkte låta Marino bygga ramen. Jag fastnar dock på BB Offset när jag lägger in data på hemsidan. Någon vänlig själ som vill förklara för mig vad det innebär samt hur jag kommer fram till rätt mått?

Tack på förhand!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer