marino bikes the tråd!

BigF

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
BB drop har jag koll på. Jag skrev ett frågetecken i rutan för BB offset vid beställning. Får ta den bollen när jag fått kontakt med Mr. Marino.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Iom att jag skrev den ordersheeten så kan jag nog svara. BB offset är offseten för SEAT TUBE från BB.

Dvs 30mm offset betyder att du vill ha seattube 30 mm längre fram än mittpunkten på BB.

Hoppas att Marino gör det lite tydligare i nästa revision.

Edit: Finns en bild nederst på sidan där man kan se BB offset.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Skickar ni till honom via email?

I så fall prova sociala medier (men kom ihåg att Covid har ett hårt grepp runt Peru just nu).

unsuspected

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag har kommit fram till att jag villhöver en monster gravelbike likt Beaux Jaxon från Bearclaw Bicycle Co. och tänkte låta Marino bygga ramen. Jag fastnar dock på BB Offset när jag lägger in data på hemsidan. Någon vänlig själ som vill förklara för mig vad det innebär samt hur jag kommer fram till rätt mått?

Tack på förhand!
Är Bear Claw ett märke för björnar med tanke på modellnamnen?

BigF

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
I morse fick jag mail om att de mottagit min order. Jag är nöjd om cykeln är klar till nästa sommar. Sist jag beställde dröjde det fem månader från beställning till leverans. Gott om tid att skramla fram delar till bygget.

marino bikes the tråd!
Det har varit ca 5 dagar mellan svaren från Marino. Beställde i onsdags, hoppas att få en orderbekräftelse snart. Han säger att han ska ha ramen klar på 7 veckor, tror att han gissade på 2-3 veckors leveranstid.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ok, de hade nog tappat min order under en möbel. Efter påminnelse så sparkar det igång. Skönt att slippa ytterligheter som social media.

Tyvärr vill min nya kamrat rita upp det med 20% SAG. Blir genast lite skakigt eftersom BikeCad påstår att det bara skiljer 0,8 grader HTA på 20% & 140mm slag. Jag får se vad han säger, jag tycker det borde vara en bit över 1 grad.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det har varit ca 5 dagar mellan svaren från Marino. Beställde i onsdags, hoppas att få en orderbekräftelse snart. Han säger att han ska ha ramen klar på 7 veckor, tror att han gissade på 2-3 veckors leveranstid.
Är ni överens om hur mycket SAG det är uppritat med? Han la in mina siffror från formuläret men med 20% SAG så reach och vinklar blir off.

marino bikes the tråd!
Faan! Man är ju för klantig! Trodde att jag skickade honom beställningen i tisdags men nu när jag skulle maila honom för att stöta på lite, (tycker att det är lite för långt mellan svaren från honom) så visade det sig att jag mailat mej själv.😡
Jag lät Marino använda geon från en cotic flare så alla vinklar och mått är från den, så han har inte specat någon sag.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Faan! Man är ju för klantig! Trodde att jag skickade honom beställningen i tisdags men nu när jag skulle maila honom för att stöta på lite, (tycker att det är lite för långt mellan svaren från honom) så visade det sig att jag mailat mej själv.😡
Jag lät Marino använda geon från en cotic flare så alla vinklar och mått är från den, så han har inte specat någon sag.
Ok, då verkar dina mått vara static med 140mm gaffel enligt cotic.
Vi får se vad han svarar. Skojfriskt om de ritat din utan sag och min med.

EDIT, iofs mer intressant på en HT men ändå

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nu har han fått till det ungefär som jag menade. Den är ändå 2-3 mm längre och högre än min egen cad. Kan det vara små skillnader i head set och gaffel som gör det eller har jag fipplat till det? Jag har ställt frågan till killen jag mailar med men tror att jag får vara nöjd som det är.... annars lackar han väl snart på mig.

Jag får sliding dropouts så det blir riktigt kul. Tror jag kan lära mig en del på detta. Säkert om geo, kanske till o med att cykla.
Tire clearance för 29 är oklar så får jag inget bra svar på det så kanske jag släpper det och höjer den 5mm vid bb.

Startgas

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag hade iaf inte hakat upp mig på några millimeter hit eller dit när det gäller Marino, när tex gigantiska specialized gjorde deras Demo med sadelrör som lutade åt sidan. Det känns orealistiskt att det inte skulle diffa från ritningen.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nu är det lite mot min natur att inte haka upp mig på millimeter. Istället fortsätter jag till det stämmer och det gör det nu. Problemet var att Marinos ritning hade 3mm mer bygg i undre head set eller gaffel.
Dessutom angav de inte ETT(Taiwanese) utan ETT. Om man ska tro bilderna på Honzo och många andra så är ETT(T) det vanliga och det som jag själv tycker är vettigare. Skit samma, skillnaden blir 2mm på front center och 1mm på ETT(T).

Capture.PNG

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Då var jag beställd och $100 är betalt. I bästa fall ramlar den väl in på vårkanten någon gång...vi får se.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Finns det mer att begripa om 44mm head tube än att den är 44m?
Jag inbillar mig att ZS44/28.8 + EC44/40 ska funka.
Tex

Jag antar att det är en standard 34.9 seat clamp? Jag kommer att köra utan dropper och behöver en QR. (ska dra en trailer bike). Just det ja, den är ju till min fru så även framtida dropper måste kunna justeras för två personer.

Bonzo

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Finns det mer att begripa om 44mm head tube än att den är 44m?
Jag inbillar mig att ZS44/28.8 + EC44/40 ska funka.
Tex

Jag antar att det är en standard 34.9 seat clamp? Jag kommer att köra utan dropper och behöver en QR. (ska dra en trailer bike). Just det ja, den är ju till min fru så även framtida dropper måste kunna justeras för två personer.
På min Marino var det någon udda storlek på sadelklämman. Vet inte om han ändrat det sedan dess då de tidigare klämmorna hade en tendens att gå sönder, som min gjorde.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
På min Marino var det någon udda storlek på sadelklämman. Vet inte om han ändrat det sedan dess då de tidigare klämmorna hade en tendens att gå sönder, som min gjorde.
Ok, tack. Får lugna mig med klämma då. LBS ska ju ha jul de med. Håller på och inventerar lite. Blir byggt med grejor jag har liggande först och sen kommer säkert det mesta att bli uppgraderat...

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer