marino bikes the tråd!

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Borde inte vara nåt problem. Har alltid fått dubbla uppsättningar av axlar och klämmor till mina ramar.
Ja, fast tänker att det inte brukar komma med QR som standard nuförtiden?

Vi bestämde precis att påhängscykeln ska med också så lite synd att jag inte matchade färgen. Hade varit lite cool.
Mr pushbike 5år är så jävla slö i uppförsbackarna så ska vi kunna cykla mer än skogsmusen så är det nog bäst att dra honom på gröna faran.

jonasmilton

Ny medlem
marino bikes the tråd!
N

Nja inte galet , men 66grader ht ? 64 hade väl varit mer nice kna jag tycka . Men beror ju lite på hur du cyklar så klart.

Var lite osäker på hur slack jag ville ha, men det blev 66 till slut. Har för mig att jag sett att det finns headset som minskar vinkeln ytterligare, så det kan ju bli ett alternativ om jag blir sugen på det.

Förutom fel hjulstorlek?

Skojar. Lite slack sadelstolpsvinkel, särskilt när du höjer sadeln. Visst är det en 650b?

Haha, jag växlade en del mellan 27,5 och 29 men det landade till slut på 27,5. Hoppas på att det kommer kännas bra.

Jag hade siktat på att få in en så lång dropper som möjligt när du ändå måttbeställer. Men det är vad jag drömmer om...

Jag har en dropper med 150 mm slag som jag tänkt använda till en början, tror att jag får plats med 170 mm också om jag vill uppgradera framöver.

Bifogar bild på den slutgiltiga ritningen.

image.png

apabepa

Medlem
marino bikes the tråd!
Märkte av en "spricka"/eller bara lackskada på top tube gusset idag. Ni med mer erfarenhet, vad ska jag tänka på eller göra åt det? Kommer inte ihåg att jag slagit i ramen där, ganska svårt att komma åt, hoppas inte det är spår av större ramskada eller nåt sånt.

IMG_20210301_172153__01.jpg
IMG_20210301_172131.jpg

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nästan 100 på att det bara är färgen som släppt där. Är ju inte svetsat där så tror det bara är färgen. Vad är det för ram?

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Blir spännande att se om den är byggd 15e April eller om det blir att bygga ihop Cyclepro istället.

På fem dagar har den rört sig från TOMAS VALLE till Lima (Det första ligger vad jag förstår i Lima).
Ska den sen ut och åka på Panamakanalen så kan det nog sluta hur som helst.

track.PNG

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
14 dagar från tummen ur till Malmö. Kan vara intressant för någon.
Nu ska vi se hur lång tid det tar för PN att tulla den.
Dags att börja fixa med komponenterna. Jag hade tänkt lyrik men vet inte om ryggen pallar HT enduro i år. (Kanske är yngre nästa år).
Ska serva och höja en recon till att börja med.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Så nu är den hemma. Jag som inte hunnit fippla ihop gaffeln.

Importmoms 538,00 kr
Tullavgift 56,00 kr
Deklarationsavgift 125,00 kr (inkl. moms 25,00 kr)

Betalt belopp 719,00 kr

Det blev inga PM mount. IS på drop out. Får kanske köra 160mm att tag.
Jag måste också slipa ner lacken i dropouts lite för att det ska passa bra.

3035g med axel och klämma

Senast ändrad:

Bonzo

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Så nu är den hemma. Jag som inte hunnit fippla ihop gaffeln.

Importmoms 538,00 kr
Tullavgift 56,00 kr
Deklarationsavgift 125,00 kr (inkl. moms 25,00 kr)

Betalt belopp 719,00 kr

Det blev inga PM mount. IS på drop out. Får kanske köra 160mm att tag.
Jag måste också slipa ner lacken i dropouts lite för att det ska passa bra.

3035g med axel och klämma
Jag måste tydligen göra rent glasögonen, för jag ser inte ens bilden som du lagt upp.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
den verkar rak men svårt att få dropouts exakt rätt så axeln löper rätt i gängan.
2.8'' blir rätt tight. Får se om jag orkar plocka av 29'' och testa det med

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Så här blev version 1. Helvete vad flack den är....vi får se hur det känns och vad min fru säger.

Var mening att den skulle byggas av skrot men efter att jag fick bunkringspanik och köpte en ny grupp så blir det svårt att hävda det.
Skrotet nu är väl Lidl sadel, stolpe med setback och en inkompetent renoverad skitgaffel. (Tvek på att jag ska riva någon dyrare gaffel... kanske inte så dumt att lämna bort det)
Resten låg i lådorna. Typ.

14.9kg utan dropper men med hjul på runt 4kg styck. Ungefär som väntat.

Hade ingen is adaptor for 180mm så fick ta dotterns kasserade 160mm RT10 som väger bly och inte tål metall. Vad kommer att hända, slår sig av värmen?

Vågar man sätta mer än 160 på dropout monterad IS?

Måste även fixa en QR klämma eftersom vi ska köra utan dropper (pga påhängscykel).
Och vita buntband kanske passerar skammgränsen. Får fixa svarta.

20210326_112345.jpg

DarthVidar

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Hur funkar det att beställa från herr Marino nu? Hur lång tid tar det från beställning till leverans?

Jag är lite sugen på lite peruanskt stål men har blivit lite avskräckt av vad folk skriver här med rapporter om dålig kommunikation, produktionsfel och hiskeligt lång leveranstid...

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Just nu är det några som väntat i över ett år pga pandemi.

Vanligtvis är det inte så illa, hade nog inte beställt en Marino just nu om jag vill ha den för denna säsong men för nästa borde det ju funka.

Laan84

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ni som beställt FS-ramar, är det främst för att få ner kostnaden jämfört med de etablerade märkena eller för att få just er geo. Har läst ett antal gånger i tråden om personer som ”kopierar” någon befintlig cykels geo.

själv är jag lite sugen på en Ibis Ripley af, men kan inte motivera kostnaden för mig.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det är kanske lättare för Marino att replikera en cotic än en ripley.

För mig är det tillgång och justerad geo. Självklart utgick jag från en befintlig geo för rimlighet.

DarthVidar

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Tack för svar!

Jag har iofs ingen brådska utan är mer intresserad av att få en ram precis som jag vill ha den. Men det låter ju trist att behöva vänta i över ett år... Det blir nog att vänta.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag beställde i början på nov och fick den nyss. En HT. En del har nog tagit tid pga saknade komponenter. Sen ökar säkert efterfrågan både pga brexit,covid o ståltrend.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det har du iofs rätt i, mest ett exempel. Sen kan man ju också fundera på rättigheter till design osv.

Det är bara vinklar o måt som kopieras inte detaljkonstruktion. Om linkage har patent så får man så klart inte bryta det. Jag har uppfattat det som att det är enklare länkar man svetsar så det kanske är ett begränsat problem. Sen är det nog inte förbjudet att få lite svetshjälp på sin hembygda replika.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Om man skulle få för sig att titta på fs i framtiden... Vad ska man förvänta sig av länkage jämfört med tex en mega 2018?
Är det as man ska oroa sig för, blir det ett jävla gungande?
Det är 120-130mm det skulle röra sig om så det måste gå att cykla platt men ändå hantera rötter och skit.
Jag antar att jag skulle utgå ifrån någon cotic design eller finns det bättre?

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Om man skulle få för sig att titta på fs i framtiden... Vad ska man förvänta sig av länkage jämfört med tex en mega 2018?
Är det as man ska oroa sig för, blir det ett jävla gungande?
Det är 120-130mm det skulle röra sig om så det måste gå att cykla platt men ändå hantera rötter och skit.
Jag antar att jag skulle utgå ifrån någon cotic design eller finns det bättre?
Hade inte kört på ett länkage med Marino, för många rörliga delar. Single pivot funkar bra.

SP är trampeffektiv om man sätter pivot punkten på rätt ställe med rätt vinkel på dämparen.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Hade inte kört på ett länkage med Marino, för många rörliga delar. Single pivot funkar bra.

SP är trampeffektiv om man sätter pivot punkten på rätt ställe med rätt vinkel på dämparen.
Ok, och rätt vinkel är nosen nedåt eller så enkelt är det inte? (Kollar est hoj)

Ser nu att cotic inte har single pivot utan linkage driven single pivot.
Vad är det man vill styra? Progressivitet eller utväxlingen mellan hjul och dämpare? Är det samma sak?

Finns det några exempel på fabrikscyklar med sp utom orange?

Stefan_R

Medlem
marino bikes the tråd!
Ok, och rätt vinkel är nosen nedåt eller så enkelt är det inte? (Kollar est hoj)

Vad är det man vill styra? Progressivitet eller utväxlingen mellan hjul och dämpare? Är det samma sak?

Du kan läsa lite om suspension design här
Och här

Rena single pivot bikes med direkt koppling mellan dämpare och baktriangel finns nästan inga förutom orange. Nästa alla har nu en liten inkage eller en förlängning för dämparen.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!

Starling kör på ren single pivot också, och det kommer snart en kolfiber variant från öst, men kommer inte ihåg namnet.

Länkaget styr progressivitet, single pivot kan bara bli lite lite progressivt, oftast linjärt eller svagt regressivt.

Edit: om man vill ha mera progressive med ren single pivot får man kapa eller böja downtube så att dämparen får plats, något jag inte skulle rekommendera med en Marino.

Paco

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Starling kör på ren single pivot också, och det kommer snart en kolfiber variant från öst, men kommer inte ihåg namnet.

Länkaget styr progressivitet, single pivot kan bara bli lite lite progressivt, oftast linjärt eller svagt regressivt.

Edit: om man vill ha mera progressive med ren single pivot får man kapa eller böja downtube så att dämparen får plats, något jag inte skulle rekommendera med en Marino.

Vill man få en ram med kapad/böjd downtube är det bara att börja fjäska för @EST , eller erbjuda honom en stor säck med pengar 😃

Men.....jag tror faktiskt inte att Marino har några problem med att lösa det problemet annars.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!

Ska kolla på starling. Även om jag läser på om dämpning så faller det lite om jag inte har en förlaga att utgå ifrån.

Undrar om inte Marino snäppt upp kapaciteten och precisionen lite. Annars är det jag som haft tur.
Hur som helst vill jag gärna undvika böjt down tube pga att jag vill ha raka rör.

Kanske blir en trend med baktriangel i alu annars.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
BTR pinnon är fin men köp är inte aktuellt.

Jag har inte läst på än men tänker att cotic har gjort det och lagt till sin lilla länk pga anledning.

Sen kan det vara kul att köra basic men det var inte det jag var ute efter den här gången. Vi får se, det är inget som ska hända nu.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Dual Link med stel triangel kanske vore nåt för Marino nu när han börjat fräsa komponenter?

Edit. Ser att det finns både dual link och high pivot bland stålcyklarna. Den senare är väl en upp och ner single pivot

Senast ändrad:

aanee

Medlem
marino bikes the tråd!
Läste denna tråd från början till slut i helgen och har spenderat på tok för många timmar i bikecad sen dess. Rent hypotetiskt, någon som vet om de kan bygga med böjd sadelstolpe? Ser att de i alla fall säljer två ramar med det på sidan just nu. Men vill inte mejla och fråga för än jag ordentligt bestämt mig för att beställa från dem. Samtidigt som jag skulle vilja veta om min fantasi-geo jag snart slipat på i en vecka faktiskt skulle gå att förverkliga.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer