marino bikes the tråd!

marino bikes the tråd!
Halloj! Är sugen på en Marino. Undrar om någon här på happy har beställt från honom på sistone, hur lång är leveranstiden?
Någon som kanske vill vara med på samfrakt, Stockholm/Uppsala?
Matte

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nej, men jag är på gång. Nån som ska beställa till Skåne?

Jag satte mig för att göra klart detta nu. Tappade sugen lite innan när goda råd tvingade mig att kompromissa.
Så här sitter jag med räknestickan när jag inser att det borde vara fel att jämföra ETT om inte stack är samma?

Är jag snett ute eller hur räknar jag om detta med hänsyn till stack eller bättre saddle height?

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Fast vi har precis bestämt att jag (min fru) ska sittcykla och då måste ETT vara ok-ish.
Och jag ändrar inte stack med spacers eller annat. Jag försöker jämföra 2 cyklar och hur jag får rätt avstånd till sadeln.

Högre stack måste ge längre ETT allt annat lika...som @liveforthis säger..eftersom mätpunkten hamnar högre upp?
Så samma ETT på högre stack ger kortare till sadeln än samma siffra med lägre stack....tror jag att det blir...eftersom den låga cykeln har mer stolpe kvar till sadeln från mätpunkt....fan, var är alla ingenjörer?

DVS, när jag jämför min låga geo med cyklar med högre stack så ska jag lägga till X på min ETT för att fatta hur sadeln kommer att sitta relativt den högre hojen. Jag har råd med ett lägre ETT på en lägre hoj.

Jag försökte vänta på att dottern skulle växa och börja med trigonometri. Fast hon är bara åtta så jag tappade tålamodet och googlade istället.

Kan det vara x = Delta ETT / Tan(STA)?

och hur fan slår man det på miniräknaren? Kan tan(76) vara cirka 4?

Sen fattar jag inte heller hur ETT påverkas av FS vs HT så jag jämför hur jag vet att jag satt på en sentier med 19mm högre stack så Delta ETT kan vara 19/tan(76) = 4,75 mm.

Jag får sätta mig med papper och penna ikväll.

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nej. Om man bara förlänger styrhuvudet, eller samma sak: mäter från undersidan av styrstammen och lägger på mer distanser, så blir ETT kortare för att gaffelvinkeln är flackare än sadelrörsvinkeln på en aggro-HT.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nej. Om man bara förlänger styrhuvudet, eller samma sak: mäter från undersidan av styrstammen och lägger på mer distanser, så blir ETT kortare för att gaffelvinkeln är flackare än sadelrörsvinkeln på en aggro-HT.
Jag tror jag menar annat. Och/eller jag har blivit för trög.

Oavsett vilket har jag fel ovan. Jag måste räkna om båda cyklarna till avstånd vid sadelhöjd till head tube cc?

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Då förstår jag inte vad du menar.
Jag var lite yr.

Det jag menar är att jag vill jämföra hur långt till sadeln det från head tube cc på en Sentier vid 715 sadel höjd med samma på en custom geo.

Jag tror avståendet räknas ut ungefär som tan STA = (Sadel höjd - STACK)/ X
Där de totala avståndet vid sadel höjd är ETT + X.

MEN jag måste dubbel kolla så jag fattar högstadie matten och rita ut triangeln en gång till så jag tänker rätt. Har lite jobb + barn på gång samtidigt.

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag var lite yr.

Det jag menar är att jag vill jämföra hur långt till sadeln det från head tube cc på en Sentier vid 715 sadel höjd med samma på en custom geo.

Jag tror avståendet räknas ut ungefär som tan STA = (Sadel höjd - STACK)/ X
Där de totala avståndet vid sadel höjd är ETT + X.

MEN jag måste dubbel kolla så jag fattar högstadie matten och rita ut triangeln en gång till så jag tänker rätt. Har lite jobb + barn på gång samtidigt.
OK, förstår nu vad vill göra, men förstår inte formeln. Men man kan flytta sadeln några cm fram och bak, så ETT är inte en bra matt. Om STA skiljer sig inte mycket, är reach bättre.

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja för min nya Marino har tex 30mm kortare headtube och ca 20mm kortare ETT än min orange men just att headtube är kortare gör också att den känns inte mycket mindre trots 10mm kortare reach . Då mitt styre hamnar lite längre ner från sadeln så sitter jag inte lika rakt som på min orangea ram.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
OK, förstår nu vad vill göra, men förstår inte formeln. Men man kan flytta sadeln några cm fram och bak, så ETT är inte en bra matt. Om STA skiljer sig inte mycket, är reach bättre.
Så får du inte säga.:) Jag måste hitta ett perfekt ETT. Om ESD har för kort ETT för alround cykling så måste det finns ett som är precis lagom.

Nu ska vi se om någon minns nåt från skolan! Först fällan är att det verkar som de flesta cyklar redovisas med Taiwanesiskt ETT. Jag antar att alla visste det utom jag?

Nu ska vi se...en powerpoint på detta
Nu behöver jag antingen en ingenjör eller en 9e klassare för att kontrollera detta. Någon?

2020-09-23 18_47_01-PowerPoint Slide Show - [Presentation2.pptx].png

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Så får du inte säga.:) Jag måste hitta ett perfekt ETT. Om ESD har för kort ETT för alround cykling så måste det finns ett som är precis lagom.

Nu ska vi se om någon minns nåt från skolan! Först fällan är att det verkar som de flesta cyklar redovisas med Taiwanesiskt ETT. Jag antar att alla visste det utom jag?

Nu ska vi se...en powerpoint på detta
Nu behöver jag antingen en ingenjör eller en 9e klassare för att kontrollera detta. Någon?
Antar att du vill har distans d = rot((ETT + x)^2 + Y^2). Och x = tan(90 - STA) * Y.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Antar att du vill har distans d = rot((ETT + x)^2 + Y^2). Och x = tan(90 - STA) * Y.
Det är x jag är ute efter tror jag.

är inte tan(90-STA) = 1/tan(STA)?

Som jag skriver i mitten där pilen pekar?
Det är bara att du byter vilken som är opposite och vilken som är adjacent?

EDIT. Sen har jag gjort fel i CAD. h är inte 715mm, det är den röda linjen som är det.

EDIT2. Om jag slår det på miniräknaren så blir båda 1/4 för sta=76.

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det är x jag är ute efter tror jag.

är inte tan(90-STA) = 1/tan(STA)?

Som jag skriver i mitten där pilen pekar?
Det är bara att du byter vilken som är opposite och vilken som är adjacent?

EDIT. Sen har jag gjort fel i CAD. h är inte 715mm, det är den röda linjen som är det.

EDIT2. Om jag slår det på miniräknaren så blir båda 1/4 för sta=76.
Edit: ja, tan(90-STA) = 1/tan(STA)

Men x har ingenting med ETT att göra.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Edit: ja, tan(90-STA) = 1/tan(STA)

Men x har ingenting med ETT att göra.
Njä, men x+ETT + stam = avståndet rumpa => hand?

Det måste väl vara intressant? ETT är ju random för individen eftersom det inte räknar faktiskt sadel position?

Dessutom kan jag inte jämföra ETT på sentier med ETT på en custom geo eftersom både stack och STA skiljer. Så det blir meningslöst?
Eller vad missar jag?

Berk

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Njä, men x+ETT + stam = avståndet rumpa => hand?

Det måste väl vara intressant? ETT är ju random för individen eftersom det inte räknar faktiskt sadel position?

Dessutom kan jag inte jämföra ETT på sentier med ETT på en custom geo eftersom både stack och STA skiljer. Så det blir meningslöst?
Eller vad missar jag?
Ja, precis! ETT är nästan meningslös som jag redan skrev ovan! Varför använder du ETT då?

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Ja, precis! ETT är nästan meningslös som jag redan skrev ovan! Varför använder du ETT då?
För att jag fick input ovan att ETT var för kort för allround på min design. Reach är främst intressant för ståcykling? Eller när inte sta blir 3 grader brantare varje år.

Nu försöker jag jämföra stolpe cc till styre cc med min gamla cykel som jag vet hur jag vill sitta på.

Känns relevant. Jag tror x är korrekt ovan. Ska slänga ihop en Excel i morgon för att diffa några olika geo.

Jag kallar det JETTT. Jontes effective top tube Taiwanese.

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Min tex toptube 638mm - reach 475 = 163mm + reach 475mm + styrstam 50mm = 688mm. Ta da , alltid mätt så och alltid stämt med för mig iaf så kan jag justera någon mm med sadel .

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Om jag förstår det rätt så blir det samma som ett +stam =691

Vi ska se när jag är klar hur många mm det slår på. Blir mindre fel vid brantare sta.
Haha ja det blir det ju fan, dock kan en cykel ha ETT på säg 650mm o reach 470 sen kan en annan hoj ha ETT 650 men med 485 reach så därför räknar jag alltid ut skillnaden mellan ETT o reach sen lägger på reach o stam för och få fram lämplig stam längd. När jag vet att jag vill sitta på ~70cm mellan sadel / styre .

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Haha ja det blir det ju fan, dock kan en cykel ha ETT på säg 650mm o reach 470 sen kan en annan hoj ha ETT 650 men med 485 reach så därför räknar jag alltid ut skillnaden mellan ETT o reach sen lägger på reach o stam för och få fram lämplig stam längd. När jag vet att jag vill sitta på ~70cm mellan sadel / styre .
Allt är helt obegripligt. Vart sadelröret sitter på en mtb varierar ju enormt. Överrörslängd kopplat till reach mellan olika modeller varierar enormt. Ska ditt avstand bara vara horisontalt på något sätt? Sadel flyttar sig längre bort när du höjer sadeln, stammens längd är inte bevarad om du mäter horisontellt. Men det är fint att du försöker använda siffror, ser seriöst ut...

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Allt är helt obegripligt. Vart sadelröret sitter på en mtb varierar ju enormt. Överrörslängd kopplat till reach mellan olika modeller varierar enormt. Ska ditt avstand bara vara horisontalt på något sätt? Sadel flyttar sig längre bort när du höjer sadeln, stammens längd är inte bevarad om du mäter horisontellt. Men det är fint att du försöker använda siffror, ser seriöst ut...
Ja du bra fråga. Har inget bra svar mer än att jag gjort så innan och det stämmer med hur jag vill sitta. Där av skillnaden mellan reach o ett då det måste ju bli skillnaden mellan sadelrör o centrum vevparti. Så tror det funkar fint om man vet vilken längd man vill ha . Spelar ingen roll vilken cykel jag än mäter så här på så blir det rätt mått för (mig) . Har samma mått på min bruks hoj med.

Tex pole stamina 180 Large , 630-510= 120+510+50= 680
Det är ju inte nämnt men på en xc/trail/enduro cykel vill jag sitta på 68-70 cm mellan sadel o styre då jag gillar att sitt cykla också , där av kanske jag inte hade valt just en stamina 180 men ändå.

Senast ändrad:

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag önskar bara att du ska förstå att det där inte hjälper någon annan. Det är också värt att veta att man inte kan beskriva två (eller tre) dimensioner med bara ett tal.

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Jag önskar bara att du ska förstå att det där inte hjälper någon annan. Det är också värt att veta att man inte kan beskriva två (eller tre) dimensioner med bara ett tal.
Fast Jo om man vet vad man vill ha mellan sadel o styre så. Du vet nya cyklar med längre reach och längre toptube har allt som oftast också brantare sadelrör så diffen är minimal när sadel höjs. Visst 1995 när sadelrörsvinklen va 68 grader då gjorde det rätt stor skillnad. Men då va även toptube o reach mycket kortare och där av styrstammarna längre. Sen att folk köper hojar på enbart reach det hjälper inte alla andra heller. Då vi är för olika i kroppen. Men åter igen vet man hur långt man vill ha mellan sadel o styre så stämmer mitt räkne sätt bra.

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Det är väl fair enough men jag ska jämföra ett på två ramar och då vill jag kompensera för skillnad i stack. Genom att räkna på samma höjd på sadel.

Problemet är väl att det kanske skiljer väldigt lite men då vet jag det.
Vi ska inte säga att grundläggande trig är överkurs. Tänk på barnen.

Premissen är att ETT kan vara för kort för sittcykling. Av det följer att ett också kan vara lagom.

Jag kan gärna använda andra mått. ETT kom upp ovan när jag bad om feedback.

Sen kommer drop/rise spela in men det är mer bikefit än jämförelse av geo?

Avstånd bb sadelrör horisontalt =ett(t) -reach måste vara relevant men det verkar man inte ta hänsyn till nu för tiden. 10mm bb offset kanske muntrar upp lite och knäna blir glada?

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Liveforthis,du ser väl att din uträkning är bara ETT + styrstam?

Iaf. så håller jag med jofa här, det går inte att fixa storleken på en cykel utifrån ett tal.

Vad var ursprungsfrågan igen? Är lite förvirrad (är förhoppningsvis inte den enda).

jonte987

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Du ser väl att din uträkning är bara ETT + styrstam?

Iaf. så håller jag med jofa här, det går inte att fixa storleken på en cykel utifrån ett tal.

Vad var ursprungsfrågan igen? Är lite förvirrad (är förhoppningsvis inte den enda).
Jag ska jämföra ett mellan två ramar med olika stack. Fast nu är väl frågan mer om det är meningslöst eller inte. Justerad ett kan i alla fall inte vara mer meningslöst än vanlig ett.

liveforthis

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Liveforthis,du ser väl att din uträkning är bara ETT + styrstam?

Nej det är det inte för som jag nämnt ovan kan 2 cyklar ha lika långt ett men olika lång reach el olika ett men samma reach.
Och aldrig sakt något om att det är så här man räknar ut en storlek för en cykel. Utan hur jag räknar ut min storlek baserat på att jag vet att jag vill ha 68-70cm mellan sadel och styre.

Reach när man står cyklar eller åker nerför . ETT mer relevant vid sitt cykling.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Whut? Det är fine, men det är inte för alla skulle jag påstå.

Vad uträkningen gäller, så tar jag dina exempel:

"Tex pole stamina 180 Large , 630-510= 120+510+50= 680"

ELLER: 630 + 50 = 680

"Och min XL va 651 - 485 = 166 + 485 + 40 = 691mm "

ELLER: 651 + 40 = 691

En helt annan orelaterad cykel:

Orbea occam i XL.

Enligt dig: 649 - 500 = 149 + 500 + 30 = 679

ELLER: 649 + 30 = 679

Edit: bara för att vara extra tydlig så är din ekvation egentligen:

ETT - REACH + REACH + STYRSTAM = LÄNGD (här ser du kanske att reach spelar exakt noll roll).

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer