marino bikes the tråd!

zyklom

Medlem
marino bikes the tråd!
Förutom skit ser det ut som rost, håller med.
Gjorde en behandling i ramen med linolja vid bygget, men hur länge och bra den hjälper vet i fan.
Upptäckte sprickan idag efter passet. Va inte där senast jag va ute häromdagen.

NickPick

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
zyklom sa:
Förutom skit ser det ut som rost, håller med.
Gjorde en behandling i ramen med linolja vid bygget, men hur länge och bra den hjälper vet i fan.
Upptäckte sprickan idag efter passet. Va inte där senast jag va ute häromdagen.
Wow.... Slit o släng ? eller ja slit och svetsa förmodar jag.

zyklom

Medlem
marino bikes the tråd!
EST sa:
zyklom sa:
Marino svara han bygger ny ram med ny förstärkning. Garanti.
Behöver bara skicka över lite siffror så ska han börja.
Grymt å skönt med snabbt svar !! Var den gammal denna??
Ja, och han står verkligen bakom sin produkt.
Så jävla sjukt att jag byggde klart den o tog första åket utför på dagen exakt 1 år sen. (Referens min byggtråd)
5ABFC956-6E09-4B8F-8758-D894A6BBE034.jpeg

Marino skrev att han numer kör med denna förstärkning ist för den gamla. Lär hålla.

VanGarg

Medlem
marino bikes the tråd!
Har Marino marknadens bästa garanti för sina ramar eller?

Får verkligen intrycket av att om något strular så löser han det utan krångel eller frågetecken.
Börjar dra lite i custom-tarmen...

revben

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
VanGarg sa:
Har Marino marknadens bästa garanti för sina ramar eller?

Får verkligen intrycket av att om något strular så löser han det utan krångel eller frågetecken.
Börjar dra lite i custom-tarmen...
Med marknadens sämsta qc så krävs det att man tar igen det någon annanstans.

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nu när det finns så många Marinos så verkar ju facit vara att dom går av väldigt ofta. Vill man experimentera och har andra fungerande cyklar så är det svårt att hitta något annat alternativ för lika låg kostnad, men man ska ju inte räkna med att ha en fungerande cykel.

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Tråkigt att den gick av men bra att Marino står bakom produkten. Tror att det är kanske dags för Marino att tänka på förstärkningar (tex inte ha BTR style förstärkningen) och leverage på heldämpade ramarna (kanske lägre generellt).

Såg att det numera finns en distributör i UK (kanske inte så bra med tanke på brexit) så det kanske kan gå fortare med reklameringar, så det är ju nått.

Annars, är det nån HT som gått av?

Hasse#7

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Nu när det finns så många Marinos så verkar ju facit vara att dom går av väldigt ofta. Vill man experimentera och har andra fungerande cyklar så är det svårt att hitta något annat alternativ för lika låg kostnad, men man ska ju inte räkna med att ha en fungerande cykel.
För rättvisans skull bör man väl räkna in att kunden får vara med att bestämma nästan vad som helst så länge hjulen inte fastnar i geometrin. Detta betyder att cyklarna är unika, oprövade och används av en cyklist med en uppskattad våldsamhet vilket både kan vara lindrigare eller värre. Troligen värre eftersom en mainstream skogscyklist nog har mer säkerhetsmarginaler, inte bygger från ram, inte handlar på oklara grunder med justa men diffusa köpvillkor från Peru och framförallt inte designar sin egen cykel. Min känsla är nog att det är ganska dåligt av de stora märkena om de misslyckas med sin QC med tanke på resurserna och volymerna av samma vara. Marino är för entusiaster med egen vilja och konsekvenstänk.

Paco

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Är det nån mer än Larsas och Zykloms ramar som har spruckit?
Att det är ett gäng ramar som inte varit helt raka vet vi ju.

Både min och ESTs ht har använts flitigt och blivit ordentligt plågade, fast på olika sätt?, utan att gå av....

aribr

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Borde också tillägga att mina cyklar klarade sig utan anmärkning även fast jag väger närmare 100 och tog de till parken. Det finns ju en anledning för att jag beställde min 3e ram :).

larsaw

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Hasse#7 sa:
jofahjalm sa:
För rättvisans skull bör man väl räkna in att kunden får vara med att bestämma nästan vad som helst så länge hjulen inte fastnar i geometrin. Detta betyder att cyklarna är unika, oprövade och används av en cyklist med en uppskattad våldsamhet vilket både kan vara lindrigare eller värre. Troligen värre eftersom en mainstream skogscyklist nog har mer säkerhetsmarginaler, inte bygger från ram, inte handlar på oklara grunder med justa men diffusa köpvillkor från Peru och framförallt inte designar sin egen cykel. Min känsla är nog att det är ganska dåligt av de stora märkena om de misslyckas med sin QC med tanke på resurserna och volymerna av samma vara. Marino är för entusiaster med egen vilja och konsekvenstänk.
Fint sammanfattat Hasse! När Marino frågade mig om jag ville ha dom helt (för honom) färska reducerade Reynolds 725-rör till min nu spruckna E2'a, så svarade jag glatt JA. Att han inte riktigt visste vart reduceringen i röret började blev tyvärr tydligt... Dom nya ramarna han tillverkar som har den förstärkningen som jag använde (uppe vid styrhuvudet), är troligen byggda utan reducerade rör (iaf inte på överröret).

Hasse#7

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Hasse#7 sa:
jofahjalm sa:
Fint sammanfattat Hasse! När Marino frågade mig om jag ville ha dom helt (för honom) färska reducerade Reynolds 725-rör till min nu spruckna E2'a, så svarade jag glatt JA. Att han inte riktigt visste vart reduceringen i röret började blev tyvärr tydligt... Dom nya ramarna han tillverkar som har den förstärkningen som jag använde (uppe vid styrhuvudet), är troligen byggda utan reducerade rör (iaf inte på överröret).
Japp, tester live på oprövade idéer som kunder accepterar eller väljer bort. Jag skulle tycka att det var idiotiskt om det inte var så prisvärt när det blir rätt och han rättar till allt som blir fel. Det man undrar mest är hur han får ihop tid och ekonomi i sin ända av byggena.

smelk

Medlem
marino bikes the tråd!
Hej. Är sugen på ett marino bygge. Vad använder mr marino för lager och axel i pivotpunkten på en fs? E de någon standard han kör med eller väljer alla egna mått på axlar och lager?

smelk

Medlem
marino bikes the tråd!
Vet du vad du har för lager i din? Axlar anpassar han ju säket efter lagret med rätt axeltollerans. Men detta kanske inte va något ni diskuterade när ni beställde?

smelk

Medlem
marino bikes the tråd!
Varför jag frågar är för jag länge tänkt bygga en egen hoj o har även sneglat på denna tråd och tycker de låter väldigt prisvärt. Är jävligt trött på o byta lager i svingen och har en hel del lagermetall hemma liggandes. Vill gärna ha svingen uppbyggd av bussningar istället för lager. Så tänkte att jag kanske kan bygga bussningar som är anpassade efter hans lagermått och byta ut framtriangelns hål till samma som baksvingen. Vad är lättast?? Försöka förklara de eller skicka en axel med bussningar till marino så han kan bygga efter de?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Sorry jag har bara en HT från han så ingen aning men det är standard lager bara köpa på Momentum eller vart som :)

smelk

Medlem
marino bikes the tråd!
Okej, har inte läst tråden supernoga men känns som du va en av experterna🙂, tack endå!. Ja standardlager lär de ju va men bygger han alla cyklar med samma lagerstandard och axlar eller är detta något som diskuteras med marino när man beställer en fs?

jofahjalm

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Han lär ju avnända standard maskinlager. Har du åsikter om axeln är det väl bäst att framföra detta. Större lager är bättre (och tyngre).

smelk

Medlem
marino bikes the tråd!
Du gör helt rätt EST o kör HT:) har gjort de senaste året oxå. En whyte 905. Har lite arbetsskada inom området oxå då jag arbetat på SKF o konstruerat mätinstrument som kontrollmäter lager. Så vet att kullager inte är gjorda för sådan belastning och har själv kollat mina lager på mina senaste cyklar, capra och strive och då är lagrena helt förstörda efter ett 2 timmars pass.. Så vill ha en fs men en underhållsfri sådan... Eller iallafall lika undeehållsfri som en ht. :) bygger jag med lagerbanor och en ihålig axel så tänker jag att det kommer förmodligen bli lättare även om jag inte bryr mig så mycket om centrerad extra vikt.. E de bästa att skicka färdig axel och lagerbanor o går de ens att göra tror ni?

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Nice jag gjorde saker till skf förut centerlest slip saker, stopp, mothåll till slip saker mm.
Jag kör mest fs sen jag byggde min faktiskt men ht är riktigt kul.
Förra fs en gjorde jag med bussningar men hade problem med att det skruvade upp sig. Denna har jag kört över 100 mil med å allt bara funkar trots kullager😁

smelk

Medlem
marino bikes the tråd!
Intressant. Kul o veta hur du gjorde oxå. Hur byggde du upp med bussningar och låste axeln? Så som jag tänkte bygga va att köra flänsbussningar i svingen för o få kraften så långt ut som möjligt och sen en ihålig rostfri axel igenom. Låsa den med en huvudlös M6 spetskruv, gänga i mitten av ramen o spetsen i axeln.
Bifogar en bild på materialet jag tänkte bygga med. Har en rostfri axel i 25mm i diameter med js 6 eller något. +, - nån tusendel som jag tänkte borra ur. Sen Lagermetallen är runt 46,4mm i diameter som jag tänkte göra ett par flänslager av. Men sen för o förklara de för marino blir säkert knepigt.. Vad kör du för fs est som håller föresten?

Bilagor

zinkpasta

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Hmm, jag har varit allmänt skeptisk innan (pga diverse sneda ramar och felleveranser), men nu står jag här och suktar efter en stål-HT, hittar inget som riktigt passar för direktköp (närmast kommer Kona Honzo ST och Canfield Nimble 9), så då är det dags att omvärdera. Och kvalproblemen har man ju inte hört om på ett tag iaf. :-)

Är dock rädd att jag kommer att fucka upp om jag ska rita själv.. men om man ska ge sig på det, vad rekommenderas för program? Sen kanske jag postar här för vidare hån/förslag på ändringar/...

Andra tips på vägen? Tänkte ägna nån timme åt att ögna igenom iaf de senaste sidorna i tråden.

..Egentligen vill jag typ ha en Kona Honzo ST i stl XL men gjort för 130-140mm gaffel och 66-67° HA (som konstaterats i annan tråd). Gärna med sliding dropouts också.

EST

Aktiv medlem
marino bikes the tråd!
Du behöver inte rita ta bara den geon å skriv om till det du vill ha så ritar han. Däremot så är det lockdown där så bara han jobbar å inga av hans anställda så kanske inte bästa tiden tyvärr....

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer