marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Sitter och funderar på vad man ska ha för färg på'n. Har någon koll på vilka valmöjligheter man har, hela RAL-katalogen? Vill inte maila herr Marino med fler frågor än :).

marino bikes the tråd!
Han hade någon instagrambild där det var en massa olikfärgade teströr. Det var en sån bild där man får swipa höger för att se alla bilder i samma inlägg.

marino bikes the tråd!
Det finns ett par bilder på ett stort gäng rör en bra bit ner bland inläggen på marinobikes Facebook. Jag tänkte köra kopparfärg på min om det går. Såg det på en starling och det var grymt snyggt

marino bikes the tråd!
Varför vill man ha så korta kedjestag? blir det inte bara nervöst?
430-440 är väl standard o 450 långt om vi pratar plus/29"?

marino bikes the tråd!
Ett tips till alla inblandade är att ha lite koll på vilket styrlager ni ska köra också. Olika stack där vilken kan påverka styrvinkel om det är känsligt.

marino bikes the tråd!
Just nu verkar det vara så att han bara har raka 44mm inner dia headtubes. (Funkar för 1 1/8-1 1/2 tapered-gaffel)

Tänker att hojen blir lite trög o tråkig med långa kedjestag. Men vad som är långt är ju subjektivt. Vet bara att på spark 26" var det 420 mm o det var lekfullt.
På en gammal Trek 26 jag har är det 430 och den känns död som en sill.
Så det hänger väl inte helt på kedjestagen kanske.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Det borde vara så att ju lägre vevlager (och större hjul) man har, desto svårare blir det att lyfta fronten på cykeln. Så just därför är det nog vettigt med korta kedjestag på en hoj med väldigt lågt BB.

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Just nu verkar det vara så att han bara har raka 44mm inner dia headtubes. (Funkar för 1 1/8-1 1/2 tapered-gaffel)

Tänker att hojen blir lite trög o tråkig med långa kedjestag. Men vad som är långt är ju subjektivt. Vet bara att på spark 26" var det 420 mm o det var lekfullt.
På en gammal Trek 26 jag har är det 430 och den känns död som en sill.
Så det hänger väl inte helt på kedjestagen kanske.

Mon är ju 29:a 425 bak men lång å flack så då blir det inte nervöst det är liksom helheten som gör en ram inte bara ett mått :) som vissa tycks tro... Vill du ha lekfull så kör korta men är lekfull & stabil som sagt precis som jag ville ha det :)

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Tänkte ha semiplus. Alltså max 2,8.
Ett par highroller II 27x2,8 är just 718 mm diameter (mätt av nån mtbtidning). Så det borde funka. Dessutom är det sliding dropouts så det är 410-430 mm kedjestag.

Hur exakt tror du siffran 718 mm är? På en hur bred fälg? Hur mycket skiljer mellan olika däckprofiler? Tänk om ditt hjul slår 7 mm i höjdled efter en osmutt landning. Hur mycket lera får sitta på däcket?

Sedan kanske detta ser bra ut på en tvådimensionell geometriritning. I en tredimensionell värld ska ett tjockisdäck, ett kedjestag av ett stålrör och en kedjering få plats på en begräsad volym. Kollar man på t.ex. en Kona Honzo Al som är en cykel bort av ett stor företag med askorta kedjestag så är frigången mellan kedjeringen och kedjestaget ca 1 mm. Det finns verkligen ingen plats över där. En Ragley har ju någon form av specialstag som ser maskinad ut som tar ut mmindre utrymme.

Vem kommer bli först med att få en cykel byggd som inte går att använa? Pepp!

Eller så blir det perfekt...

marino bikes the tråd!
hehe ja risken lär ju finnas att det kan bli fel är inte lätt att få till kort geo å få plats med klingan med. Jag har skickat bilder på hur Ragley löst det till han. Har han byggt plus å tjockis alls innan ?

marino bikes the tråd!
Precis @makten

Bmx så resonerar man lågt vevlager+korta kedjestag alternativt högt vevlager+längre stag.

Tror att så länge det ryms rimligt stora 29” däck så behöver man inte oroa sig för att få en nervös cykel pga korts cs.

Märks ganska mycket skillnad på min singular swift beroende på hur jag stoppar vevlagret. Även om det på pappret är väldigt små skillnader.

marino bikes the tråd!
Superintressant diskussion.
Har nog tänkt länga stagen till 425.
Det jag funderar mest på är som skrivet frigången klinga-kedjestag.
Sen alltså. Ett 27x2,8 är "bara" 71 mm brett jämfört m 2,35 or som är 60 mm. Det är inte vääärldens skillnad.
Och jag tänkte inte gå all-in plus. Utan 2,8 är liksom max. Å om när jag får ramen måtten inte tillåter 2,8 så får jag väl köra 2,6. :)
Kommer förresten inte ha större klinga än 30/32 t så det borde inte bli extremtight där heller.

Uppskattar verkligen all input!! =D

marino bikes the tråd!
Här har vi en speciallösning av rang.
Men egentligen ganska enkel.
(Kommer inte be marino om en salsa wood smoke i stål)
IMG_1277.JPG

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Får in på vad? På min ht tog jag jättelånga kedjestag och jag kör aldrig däck bredare än ~60 mm.
På Marinon. ok..

caddade lite för att se hur mkt plats som blev kvar mellan klinga och däck..
då med kedjestag på 430 mm.
359 är halva hjuldiametern.
27 mm är mer än ingenting... kan nog tycka att man borde kunna klämma in ett kedjestag där.. =)
ScreenShot2017-10-01at22.15.17.png

som jämförelse har Big Honzo 416 (!) mm kedjestag, då ser det ut såhär med 2,8" Rekon.
Lite special med en platta istället för rör.
ScreenShot2017-10-01at22.00.04.png

och då är det Pressfit 92mm bred vevlagerhylsa..
ScreenShot2017-10-01at22.01.22.png

Sonder transmitter har 425 mm stag, ska klara 2,8or med en 73 mm hylsa.
då är det också en bockad platta mellan klinga och däck.
(fast glitch skrev att det var rätt tight med 2,8:or)
ScreenShot2017-10-01at22.29.12.png

GAAAH!
vad gör man?
går ned på 2,6 tum?

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
GAAAH!
vad gör man?
går ned på 2,6 tum?

Ett förhöjt kedjestag som på Salsan är väl ingen dum idé? Ser lite knäppt ut förstås, men bör inte vara problematiskt för rambyggaren antar jag. Om man inte kör reducerat sadelrör som blir för tunt på mitten för att kunna svetsa i då förstås.

Salsan har idiotkorta kedjestag (405 mm), så man behöver ju inte gå riktigt så långt. Sadelrörsvinkeln påverkar förstås hur mycket plats man har för däcket också, förutsatt att man inte kör med knäckt sadelrör.

marino bikes the tråd!
Du kan ju kolla hur han kan bygga det. Jag mätte kedjestagen på alla cyklarna som stod i min lägenhet (alla aluminium) och stagen är från 18 mm (CX) till 23 mm (DH). Sedan ska hjulet kunna flexa. Har han smala stag kan det säkert gå.

marino bikes the tråd!
Gjorde lite snabb jämförelseräkning på kostnaden för rören som Marino använder. Har varit förbryllad över den låga kostnaden nämligen. Gissningsvis använder han oreducerade 4130-rör vilket enligt mina köp av sådana rör kostar ca 57kr/meter. Reynolds 631 rör som inte är Reynolds dyraste kostar ungefär 310kr/meter.

marino bikes the tråd!
Alltså det är inte galet tight på Transmittern.
2.8 Nobby Nic på 29 id fälg funkar bra men inte överdriven marginal. Kan försöka mäta.

marino bikes the tråd!
freddiesan sa:
Gjorde lite snabb jämförelseräkning på kostnaden för rören som Marino använder. Har varit förbryllad över den låga kostnaden nämligen. Gissningsvis använder han oreducerade 4130-rör vilket enligt mina köp av sådana rör kostar ca 57kr/meter. Reynolds 631 rör som inte är Reynolds dyraste kostar ungefär 310kr/meter.

Jag ska ha fått dubbelresucerade 4130-rör som är värmebehandlad för mina 300 dollar.

marino bikes the tråd!
AddeN sa:
Ja de betalar ju knappast lika mycket för sina rör som vi får betala för dem här i Sverige.

Jag tror att den stor skillnad är vad man betalar för arbetet. Eller nu är ju märkescyklarna också byggda i låglöneländer, så det är bara att man inte betalar en massa vinst till ett cykelmärke.

marino bikes the tråd!
Där köper man direkt från tillverkaren och skippar alla mellanshandlare som brukar ta sin andel, typ butiken, landets distributör, Europa kontor, själva märket och säkert fler...

marino bikes the tråd!
Kan säga att bara materialkostnaden för rör + dropouts och braze-ons med Reynolds 631-rör ligger på minst $300 med rör direkt från Reynolds i England. Sen tillkommer kostnad för gas, tigtråd/lod, flux och självklart förbrukningsmaterial som sandpapper, avfettning och alla verktyg. Utöver det maskinkostnader och lokalkostnader samt eventuell blästring och lackering i slutändan. Sen har vi skatt och lön på det. Jag har bergis missat något också. Blir helt svettig bara jag tänker på alla kostnader eftersom jag själv går i tankarna på att bygga kommersiellt.

marino bikes the tråd!
Marknadsavdelningen är ju denna tråd? sen köpte jag styrlager jättefina tror de gick på hela 200 pix jag har med reducerat i sadelröret. Annars så är det billigare i de flesta länder än Sverige..med allt!

marino bikes the tråd!
Nu är det sista granskingen innan han börjar bygga. Tyck nu or forever hold your peace.

Frågade honom om 32t klinga + 27x2,8” + 430 mm kedjestag skulle vara några problem: ”Hola yes wont worry work ok 2.8 32T” så jag slutar oroa mig och bah sätter in pengarna! :)

Så jäääävla peppad! Utrymmet för besvikelse är enormt! =D

Head tube Inner diameter: 44 mm
Head tube length: 120 mm
Head angle: 65 deg
Seat angle: 74 deg
Bb drop: 40 mm
BB height circa 319 mm
Seattube length: 410 mm
Effective toptube circa 609 mm
(Wheelbase: circa 1169 mm?)
Chainstay length: 430 mm (sliding dropouts in center makes 420-440 mm)
Fork length A-C: 529 mm (Fox 34 140 mm)
Fork offset: 44 mm
(Reach: circa 430 mm)
(Stack: circa 606 mm ?) may change with length of head tube
rear wheel spacing: 148x12 BOOST
max standover height: max 770 mm?
Max tire size: 27,5 x 2,8 inch, DIAMETER 718 mm
Seatpost diameter: 30,9
BB width: 73 mm BSA
ISCG tabs: YES
Heat treatment: Yes
Hole for stealth dropper post cable: YES
Integrated saddle clamp: YES

C52347E7-1726-4FAC-BFB0-951EB15AF21D.jpeg

marino bikes the tråd!
Grymt detta blir ju kanoners å får det inte plast så är det ju billigt å går fint att köra mindre däck i?
Nästa år får vi ha en Marino träff ju!

marino bikes the tråd!
Gurra sa:
Nu är det sista granskingen innan han börjar bygga. Tyck nu or forever hold your peace.

Frågade honom om 32t klinga + 27x2,8” + 430 mm kedjestag skulle vara några problem: ”Hola yes wont worry work ok 2.8 32T” så jag slutar oroa mig och bah sätter in pengarna! :)

Så jäääävla peppad! Utrymmet för besvikelse är enormt! =D

Head tube Inner diameter: 44 mm
Head tube length: 120 mm
Head angle: 65 deg
Seat angle: 74 deg
Bb drop: 40 mm
BB height circa 319 mm
Seattube length: 410 mm
Effective toptube circa 609 mm
(Wheelbase: circa 1169 mm?)
Chainstay length: 430 mm (sliding dropouts in center makes 420-440 mm)
Fork length A-C: 529 mm (Fox 34 140 mm)
Fork offset: 44 mm
(Reach: circa 430 mm)
(Stack: circa 606 mm ?) may change with length of head tube
rear wheel spacing: 148x12 BOOST
max standover height: max 770 mm?
Max tire size: 27,5 x 2,8 inch, DIAMETER 718 mm
Seatpost diameter: 30,9
BB width: 73 mm BSA
ISCG tabs: YES
Heat treatment: Yes
Hole for stealth dropper post cable: YES