marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
EST sa:
Hehe det är en som vill kolla annars så kan vi höras :) Men jämför med din cykel längder osv.

Okej. Kräng den om någon hinner före så kan vi kika vidare om den är kvar när jag får tummen ur.

Jag är ändå fortfarande gipsad och vet inte riktigt när jag kommer vara återställd till nyskick, så det är inte så prioriterat med fler cyklar just nu.

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
aribr sa:
Heldämpade ser ju fantastisk ut, alternativ för Starling Murmur? Om hardtailen blir bra kan man ju tänka sig en sådan i framtiden...

+1 ser ut som Murmur’s elaka storebror :)
Imponerande vikt med tanke på att en hållbar alu.ram väger så eller lite till... Som en jämförelse skulle det vara intressant att veta vad en Cotic Rocket/Flare MAX väger in på...

Min Rocket Max vägde ca 4 med dämpare.

marino bikes the tråd!
sobrius sa:
larsaw sa:
aribr sa:
Heldämpade ser ju fantastisk ut, alternativ för Starling Murmur? Om hardtailen blir bra kan man ju tänka sig en sådan i framtiden...

Imponerande vikt med tanke på att en hållbar alu.ram väger så eller lite till... Som en jämförelse skulle det vara intressant att veta vad en Cotic Rocket/Flare MAX väger in på...

Ok, så i runda slängar 3,6-3,7kg utan dämpare. Vilken storlek är det du har?

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Sant! Undrar hur korta man kan ha de på en single pivot...Starling Murmur har 445mm, Orange Stage 5 har 445mm, Cotic Flare Max 447mm...det är ju defnitivt inte "kort och lekfullt". Jag gillade iaf inte min gamla Radons 450mm kedjestag (29er) och skulle nog hellre ha lite kortare, men den cykeln var inte exakt modern i geon någonstans.

Det beror på pivotpunktens placering och önskad slaglängd. Är den placerad lågt eller långt bak så måste kedjstagen vara längre än om den är placerad högt eller långt fram.
Med rätt placering kan kedjestagen göras lika korta som på en HT! Tyvärr innebär det att pivotpunkten hamnar några meter framför cykeln =D

marino bikes the tråd!
s sa:
aribr sa:
Sant! Undrar hur korta man kan ha de på en single pivot...Starling Murmur har 445mm, Orange Stage 5 har 445mm, Cotic Flare Max 447mm...det är ju defnitivt inte "kort och lekfullt". Jag gillade iaf inte min gamla Radons 450mm kedjestag (29er) och skulle nog hellre ha lite kortare, men den cykeln var inte exakt modern i geon någonstans.

Det beror på pivotpunktens placering och önskad slaglängd. Är den placerad lågt eller långt bak så måste kedjstagen vara längre än om den är placerad högt eller långt fram.
Med rätt placering kan kedjestagen göras lika korta som på en HT! Tyvärr innebär det att pivotpunkten hamnar några meter framför cykeln =D

Behöver den väl inte?
Med böjt/framflyttat /annat kreativt sadelrör är det väl fullt möjligt att smeka vevlagret med däcket om man vill?

/T

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
sobrius sa:
larsaw sa:
aribr sa:

Ok, så i runda slängar 3,6-3,7kg utan dämpare. Vilken storlek är det du har?

Typ så bör det vara. L är storleken.

marino bikes the tråd!
tmalm sa:
s sa:
aribr sa:

Behöver den väl inte?
Med böjt/framflyttat /annat kreativt sadelrör är det väl fullt möjligt att smeka vevlagret med däcket om man vill?

/T

Jojo, men det blir ju jättefult! Sadelröret kommer behöva landa ungefär vid den punkt där flaskställ brukar sitta. Och med 29" hjul så kommer det bli väldigt lite plats för en dropper.

marino bikes the tråd!
s sa:
tmalm sa:
s sa:
aribr sa:

Behöver den väl inte?

/T

Jojo, men det blir ju jättefult! Sadelröret kommer behöva landa ungefär vid den punkt där flaskställ brukar sitta. Och med 29" hjul så kommer det bli väldigt lite plats för en dropper.

Så farligt blir det väl inte? 130mm slag å en snabb skiss:
ckl.JPG

/T

marino bikes the tråd!
Igår blev jag också med Marino.
Ramen kommer från en forummedlem som skrivit om sina missöden tidigare i tråden. Jag kommer troligtvis till en början använda hjul (27,5") och gaffel från min andra cykel, men om någon sitter på några schyssta delar som kan tänkas passa så är det bara att ropa till. Även om det inte brådskar så är ju målsättningen att alltid ha båda cyklarna i rullande skick.

Jag passade på att visa upp mitt fina gips när jag hämtade ramen hos EST igår.
Jag måste lära mig att lyssna på varningsklockorna när han säger "Kör ner här! Det kommer gå jättebra, vänta bara tills jag startat kameran! :D"

Marino.jpg

marino bikes the tråd!
Har inte btr 60 på sina 26" utför nån har det har jag för mig. För ett gäng år sen...sen vet jag inte vilka hjul det är på den men Sick bicycles har ju 62 på fs 29 a. Inte för att jag provat. Min 29 har 63,5 å den är nada skum. Mera orolig för bb et.

marino bikes the tråd!
It’s alive.....almost. Bilderna jag la upp tidigare i tråden var inte på min ram utan Marinos test-ram. Detta är min samling stålrör.

Bilagor

• 544BB1B6-3863-45C7-B8AB-6F18591A649B.jpeg
    544BB1B6-3863-45C7-B8AB-6F18591A649B.jpeg
    133.7 KB · Besök: 119
marino bikes the tråd!
mikipedia_ sa:
Rockingman sa:
aribr sa:
Snygg! Får vi se geo? Eller missade jag det kanske?

Här är geon, den är löst baserad på en pole 140

Det blir Dvo Diamond fram va? Matchar du det med en Jade bak?? Är själv lite sugen på en sån, men vill gärna se/känna på en först?

Det blir diamanten fram och finanserna tillåter inte en Dvo topaz just nu. jade med fjäder vore fett men cykeln är nog tillräckligt tung ändå...jag fyndade en Fox-dämpare på bike-components kampanj för någon månad sen så börjar med den. Är annars sugen på att prova Manitou mcleod men den får det bli om foxen suger

marino bikes the tråd!
Priset på ramen är klart överkomliga 550 USD plus 110 till i frakt. Han kanske har höjt priset nu för jag tror priset på hans hardtails har gått upp från 250 till 300 USD.

Jag är inne på att köra en kopparaktig färg, såg det på en starling murmur och tyckte det var grymt snyggt. Det blir kanske lite väl likt just den cykeln då ramen redan är väldigt lik en murmur så det är inte helt spikat än. Är annars inne på färgen på bilden.

Dämparen är 200x57

Bilagor

• BDD26BAC-E3C3-489A-94D1-316E5D762DDD.png
    BDD26BAC-E3C3-489A-94D1-316E5D762DDD.png
    295.9 KB · Besök: 84
marino bikes the tråd!
Sådärja, nu fattas bara cable guides och lite färg. Snart dags för byggtråd : )

Bilagor

• 26BBEDDF-8D4F-47D5-AC54-D05A379BD825.jpeg
    26BBEDDF-8D4F-47D5-AC54-D05A379BD825.jpeg
    92.4 KB · Besök: 143
marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
marr sa:
fredrik168 sa:
Paco sa:
fredrik168 sa:
När kommer första MarinÖ ????

Jag var faktiskt inne på att bygga en MarinÖ efter att ha pratat med marr då han började fundera på sin Örange.

Tyvärr så kom det en vadslagning om CV i vägen....

Den där CV förstör mycket för dig !!

Tycker du ska sluta med såndär självspäkning.

Får väl göra ett nytt försök nästa år. Fast då får det bli DVO dämpare isf. Kommer ha antingen en Topaz eller en Jade över.

marino bikes the tråd!
Paco sa:
marr sa:
fredrik168 sa:
Paco sa:
fredrik168 sa:

Jag var faktiskt inne på att bygga en MarinÖ efter att ha pratat med marr då han började fundera på sin Örange.

Får väl göra ett nytt försök nästa år. Fast då får det bli DVO dämpare isf. Kommer ha antingen en Topaz eller en Jade över.

Vad ska du riva som får något så fint över???

marino bikes the tråd!
Paco sa:
marr sa:
fredrik168 sa:
Paco sa:
fredrik168 sa:

Vore fint med jämförande test på ö, dvo, 116, fox och rs coilen. Möjligen fast också? Lite mer udda.
Får hoppas enduromtb eller liknande tar tag i det.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
mikipedia_ sa:
Paco sa:
marr sa:
fredrik168 sa:
Paco sa:
fredrik168 sa:

Vad ska du riva som får något så fint över???

Har redan en Topaz på Megan men ska slänga på en Jade och höja gaffeln till 160mm till den här säsongen. Den som blir över sätts på nästa bygge.

Tillbaka
Topp