marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
happymtb.fr sa:
Rätt billig program, 25usd om jag minns rätt. En bra investering helt enkelt!

Larsaw, ursäkta min ärlighet och avsaknad av försiktighet, om jag förstår rätt har du ingen cykel nu pga av stöld och du vill typ utveckla din egen länkage, be herr Marino att tillverka en helt ny typ av cykel för honom med eventuellt alla jigg och sånt som det innebär och till slut bygga upp cykeln med noga utvalda komponenter med avseende på pris, prestanda och vikt?

Våren kommer om 1-2 månad så att jag undrar om du inte ska göra en satsning på internetcykling och zwift för i år istället? ??

Eller köpa en färdigbyggd cykel på en gång? Visst blir det mer lagom svennebanan-känsla med en icke custom cykel men du kommer istället att kunna cykla!!!

+1000

marino bikes the tråd!
Nä, ovan är mer något jag fnulat på lääääänge, men ska jag be Marino bygga ngt åt mig NU så blir det en något kortare variant på Rockingman's ram.
Möjligen med en ngt högre baktriangel för ökad progressiv utväxling för att kunna knö in en fjäderdämp ngn gång i framtiden...
OM jag går på Peruansk custom stål, så blir det med en DVO Topaz Air (för att det är den mest liknande dämparen till den Marz Roco jag körde på tidigare).

marino bikes the tråd!
Det enda som hindrar mig är att konceptet med stål-FS byggd med låg SP baktriangel så som Marino och Starling Murmur bygger på, känns som dom kommer käka dämpare (eller iaf bussningar) pga flexet...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Det enda som hindrar mig är att konceptet med stål-FS byggd med låg SP baktriangel så som Marino och Starling Murmur bygger på, känns som dom kommer käka dämpare (eller iaf bussningar) pga flexet...

Marino Kan inte uppdatera med en yoke(?) typ Shan No 5? Adderar ju iofs lite komplexitet och så det kanske bara är kontraproduktivt..

/Johan

marino bikes the tråd!
larsaw sa:

Det där tror jag inte du behöver oroa dig för. En sådan SP är ointuitivt nog ett styvt sätt att bygga en cykel på. Ska du ha en flexig cykel är många ledpunkter lösningen.

Om du ska ha en länkagedel som är ett stålblock tror jag också risken finns att det blir förvånandsvärt tungt.

marino bikes the tråd!
Hans bak känns riktigt stabil på bild. Min pyren åt lager däremot fjantigt mycket på den korta tid 80 mil 2 uppsättningar!

marino bikes the tråd!
Jo ni har kanske rätt, jag kan ju iof ha is i magen i väntan på att försäkrings-slanten ska dimpa ner (även om det är frestande att beställa redan nu)... Men jag inväntar nog att Rockingman får hem sin guldklimp o kan bekräfta hur pass styv / flexig bygget blir.

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Jo ni har kanske rätt, jag kan ju iof ha is i magen i väntan på att försäkrings-slanten ska dimpa ner (även om det är frestande att beställa redan nu)... Men jag inväntar nog att Rockingman får hem sin guldklimp o kan bekräfta hur pass styv / flexig bygget blir.

Du vet att du vill Larsa. Ramen är det viktigaste, varför vänta?

marino bikes the tråd!
bra tryck på länkagenörderiet! Från att ha kört på "svajig" 160 mm luftburksfjädring till 140 mm coil med ställbar bottom out (DHX) så känns fasen coilen som 180 mm om man jämför med luftburken... Vet inte om jag hade tur men länkaget verkar jobba väldigt fint kring sag punkten, det är lite väl stora hopp mellan fjädrar annars.

kanske dags för en happymtb stål fs design, gruppbeställning från Peru? :)
skulle vara intressant att testa ett par olika baksvingar med olika rör för att hitta optimalt flex/grepp.

marino bikes the tråd!
konken sa:
bra tryck på länkagenörderiet! Från att ha kört på "svajig" 160 mm luftburksfjädring till 140 mm coil med ställbar bottom out (DHX) så känns fasen coilen som 180 mm om man jämför med luftburken... Vet inte om jag hade tur men länkaget verkar jobba väldigt fint kring sag punkten, det är lite väl stora hopp mellan fjädrar annars.

kanske dags för en happymtb stål fs design, gruppbeställning från Peru? :)
skulle vara intressant att testa ett par olika baksvingar med olika rör för att hitta optimalt flex/grepp.

+1 och där skulle ju Marino’s lokalkontor i Örebro kunna bistå... ;)

marino bikes the tråd!
Ser kanon ut! Detta är till ett företag som lämnar livstids garanti!

FB_IMG_1518537617696.jpg

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Finns det kompletta geotabeller på sick nånstans? Det jag hittar på hemsidan visar ju inte hjulbas mm.
Tycker de har lite jobbig attityd allt ska vara så rock n roll hela tiden.

marino bikes the tråd!
Ska lifstidsgaranti kosta som 2 ramar? Dvs. Sick Bicycles kostar ung. 3x så mycket som en ram från Marino. Känns skumt. Vad geo tabeller gäller så vet jag inte, men skulle gissa på en låååång hjulbas.

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
aribr sa:
Ska lifstidsgaranti kosta som 2 ramar? Dvs. Sick Bicycles kostar ung. 3x så mycket som en ram från Marino. Känns skumt. Vad geo tabeller gäller så vet jag inte, men skulle gissa på en låååång hjulbas.

De tillverkas väl inte i Peru heller? Marsvin är billigt, Shepards pie och stout är dyrt.

Ramen som EST postade tillverkades i Peru tror jag. Var det en prototyp för Sick? Dvs om det är en Sick.

marino bikes the tråd!
Vad jag kan se, från de två sista bilderna på Sick's Instagram konto, så är det ramar från Marino som de postar. Både Wulfen och Death Wish verkar vara Peruanska. Säkert kommer nån som vet mera rätta mig om jag har fel.

marino bikes the tråd!
Hmmm jag säger inget ;) Men de Sick har egna ritningar RIKTIGA & egna specar på allting & många ramar de hade innan förutom de dyra i Reynolds gjordes i china nånstans därborta iallafall inklusive alla titanramar de har. Så om det är så att M gör dessa deras så tycker jag att det är bra. Om det gäller sick så pröjsar man endel för coolhet & utväckling speciellt det senaste är värt mycket + att detta är med tull å mons mm & livstidsgaranti så jag tycker att det är grymt bra :)

marino bikes the tråd!
Intressant hehe. Håller med dina punkter och Wulfen är ju inte alls dumt prissatt faktiskt, dvs om den har nått med M att göra. Har säkert kostat sitt att hitta optimalt geo osv.

marino bikes the tråd!
revben sa:
Kollar man här http://sickbicycleco.bigcartel.com/category/frames så fullständigt osar det Marino om de tre översta ramarna, de har ju faktiskt Marinos egna sadelklämmor på :) Kul att han får mer att göra. Har fortfarande inte blivit av med min första ram, kanske kan sälja den till Sick nu då haha.

Inte bara sadelklämmorna, även förstärkningarna runt styrhuvudet osar MARINO!
BTW, den där "Death from above" var riktigt cool: http://sickbicycleco.bigcartel.com/product/death-from-above

marino bikes the tråd!
Sick verkar göra coola grejer men hur tänkte dom kring reach-måttet?
Medium 510
Large 520
X large 555
Att det är bara 10mm skillnad mellan M och L låter sjukt plus att 510mm för en medium är sjukt långt... Pole har t.ex. 480 för en medium, 510 för en large och 535 på xl

marino bikes the tråd!
En sak som inte är så bra, dvs, om herr M har nått med ramarna att göra, är denna lilla bit från deras sida:

"Each steel frame is carefully designed and handmade in the UK, Every single part is cast, cut, extruded milled, turned and brazed here in the UK."

...men som sagt, vi vet inget.

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
Aha då fattar jag. Jag har följt dem rätt länge å även fått hjälp när jag byggde min ram. Å allt jag kan säga är att de har varit väldigt tydliga med vilka ramar av deras som görs i uk å vilka som inte görs där. Väldigt tydliga?

marino bikes the tråd!
Är väldigt nära att beställa en FS från Marino med geo enligt bild nedan. Det finns också en bild då cykeln bottnar helt.

Vad säger happy? Är det här rimligt? Är det för lite tolerans mellan hjul och sadelrör vid bottning?

Bilagor

• Geo.JPG
    Geo.JPG
    79.8 KB · Besök: 134
  • tabell.JPG
    tabell.JPG
    37.5 KB · Besök: 83
  • botten.JPG
    botten.JPG
    77.2 KB · Besök: 80
marino bikes the tråd!
Vad är den faktiska hjuldiametern? Ser helt ok ut tycker jag, men varför inte öka kedjestagen till 440 och sätta sadelstolpe vinkeln till 76.5-77. Då du får lite mera utrymme och kan andas lugnt. Vad har denna för slag bak förresten?

marino bikes the tråd!
Jag ska få ut 125 mm enligt bikechekcer...

I bikechecker har hjulen en radie på 374 mm, vilket skulle motsvaras av 29x2,5

Jag har varit inne på att öka kedjestagen och ändra sadelrörsvinkeln, men tänker att korta kedjestag ger lite livligare cykel. Kommer mest hasa runt i Hellas och tänker att jag inte vill ha för mycket monstertruck... Hade tidigare en cykel med 449 mm kedjestag och kan väl inte säga att den var lekfull. Sen i somras har jag kört på en hardtail med 425 mm kedjestag och jag tycker det har varit väldigt utvecklande. Sen så har fått för mig att med för branta sadelstolpar kommer knät framför pedalen om man sitter och trampar, vilket skulle vara dåligt för det. Å andra sidan försöker jag att stå så mycket som möjligt.

Hela cykeln är "designad" av att jag har 29-hjul, en pike med 140 mm slag och en dämpare med 190x51 som har blivit över sen min förra FS. Utifrån det har jag försökt fått ut så mycket slag som möjligt.

marino bikes the tråd!
Jag gissar att det funkar, men jag hadde personligen tagit lite mera marginaler (eller kört med 2.4 bak, vilka 29x2.5or finns det?).

marino bikes the tråd!
Tack för input!

Ja, det lutar nog åt gå på säker sida och förlänga kedjestag + räta upp sadelrör.

Kommunikationen med Marino är lite haltande... har svårt att få svar på frågor och de där bikecad-skisserna han skickar är inte supertydliga.

marino bikes the tråd!
Jag vill också tycka saker!

Har du dubbelkollat med mätta höjder på däck för att räka ut utrymmet till sadelröret? T.ex. från http://www.reifenbreiten-datenbank.de/
Sedan får man ju ha lite marginal för flex och lera. Hjulet kan säkert bli imponerande mycket längre när man bottnar 29an...

För att få mindre monstertruck och mer lekfull cykel bortsett från kedjestaget så kan jag tänka mig följande:

BB-höjd. Om jag jämför med min Five och kompenserar för hjulstorleken så har vi ungefär samma statiska (obelastade) bb-höjd. Då har min Five 15 mm mer slag så både belastat och dynamiskt belastat bb blir ännu lägre. Jag tycker Fiven är en bra kompromiss mellan att vara stabil och lekfull. Att du får högre dynamiskt bb borde det göra en del för att det ska vara enklare att få upp cykeln på bakhjuet och så. Cykeln kommer kunna vara mer stabil med högre bb eftersom du alltid är längre under hjulaxlarna med större hjul. Vill du göra något crazy för att få en mer lekfull cykel så skulle det vara att rita den för att köra med mindre sag. Går man en Monarch med 20% så är ju skillnaden i känsla vädigt stor mot när man kör en Monarch med 30%. Jag tror därmemot inte jag skulle gilla det.

Du kan väl också korta ner hjulbasen för att få en lekfullare cykel. För Hellas där cyklingen generellt är i låg fart skulle jag nog nästan välja att branta till gaffelvinkeln före jag tar bort reach. På min Five tycker jag 66 grader är fint. Du kommer redan har lite brantare eftersom den ritade cykeln har mindre slag fram än bak. Jag tror däremot du kan branta till en halv grad till eller något utan att det blir dåligt.

marino bikes the tråd!
Bra input!

Här kommer en uppdaterad bild. I AutoCad kan jag mäta avståndet mellan hjul och botten till strax över 20 mm. Jag säljer ju uppenbarligen lite möjlig slaglängd mot större toleranser. Som jag förstått det hela är coolt att bottna!

Bilagor

• Häger_Geo.JPG
    Häger_Geo.JPG
    71.3 KB · Besök: 139
  • Häger_botten.JPG
    Häger_botten.JPG
    67.1 KB · Besök: 95
  • häger_tabell.JPG
    häger_tabell.JPG
    21.4 KB · Besök: 85
marino bikes the tråd!
Looks good! Ganska nära den geon jag hadde valt om jag skulle skaffa en FS. Jag skulle köra 65-66° HA, 490 reach, 120mm HT och 460 ST.

Tillbaka
Topp