marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Bra att höra att man inte är helt ute och cyklar! Jag hade gärna haft 120 headtube men gaffelröret är så kort på piken att till och med 100 mm med styrlager som bygger 10 mm på vardera sida är på håret...

marino bikes the tråd!
Jag tycker att 20 mm låter som gott om utrymme. Det är helt baserat på att jag skjuter från höften.

78 graders sadelrör låter superbrant. Kan du räkna på vad sadelröret är vid 30 % sag (20% fram)?

Om du ska minimera kedjestagslängden så kanske det är möjligt att ha brutet sadelrör? Då gäller det däremot att du får tillräckligt mycket instick från droppern i den övre delen och det finns många härliga möjligheter till att göra fel om man går den vägen :D

I min erfarenhet på påverkar några få mm på bb-höjden mer än vad de gör på kedjestagslängen. Men eftersom känslan är så beroende av en massa parametrar som hjubas, kedjestagslängd, bb-höjd osv så är det ju lite svårt att veta hur det blir. Jag tror däremot kedjestagslängden är lite överskattad i hur betydande den är för hur helheten blir. Det finns många härliga sätt att flå en katt på.

marino bikes the tråd!
Håller med. 78 är kanske lite i överkant för SA. Pole evolink har 76° tex, och om du kör med mera sag fram en bak (som du kommer göra, eller?) blir det ju ännu brantare, eller hur?

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Jofahjalm skrev:
"Cykeln kommer kunna vara mer stabil med högre bb eftersom du alltid är längre under hjulaxlarna med större hjul"

Alltså, jag vill inte vara sån men en cykel hänger inte i naven, den står på hjulen.
Det är alltså inte BBdroppet som ger stabilitet utan låg BBhöjd.
(Jag är toktrött så ovanstående kanske låter både drygt och svamligt men åtminstone drygheten är oavsiktlig)

/T

marino bikes the tråd!
tmalm sa:
Jofahjalm skrev:
"Cykeln kommer kunna vara mer stabil med högre bb eftersom du alltid är längre under hjulaxlarna med större hjul"

Alltså, jag vill inte vara sån men en cykel hänger inte i naven, den står på hjulen.
Det är alltså inte BBdroppet som ger stabilitet utan låg BBhöjd.
(Jag är toktrött så ovanstående kanske låter både drygt och svamligt men åtminstone drygheten är oavsiktlig)

/T

Jag menar det jag skrev. Att mycket av stabiliten inte kommer från vart tyngtpunkten befinner sig (dvs bb-höjden), utan att man är lastad under framnavet och man därför inte blir skickad över styret lika lätt.

marino bikes the tråd!
Jag är för lat, men det kan ju vara värt att ta fram grundskolegeometrin och räkna på vart sadeln hamnar vid din sadelhöjd med de olika sadelrörsvinkalrna. Sedan räknar du på hur mycket du kan flytta sadeln fram och tillbaka på railsen och vad den verkliga skillnaden blir. Annars, om du verkligen vill ha superkort kedjestag så orkar du ju bevisligen att ståcykla en hel runda, då kanske det är värt att offra ergonomisk sadelposition?

marino bikes the tråd!
Här är en fin skiss när jag har dragit ut min reverb 170 mm (plus det som den bygger) helt och dragit tillbaka min sadel så långt det går (isch)... Jag har mätt mina ben till ungefär 400 i underben och och 510 från knä till höftböja.... Ser ju faktiskt inte helt åt helvete ut.... Dessutom har jag ju tänkt att fortsätta ståcykla...

Går jag ner på 77-graders sadelrörsvinkel har jag ungefär 10 mm tillgodo...

Aja, jag drog iväg ett mail till marino med 78 graders sadelvinkel...

Bilagor

• sadelposition.JPG
    sadelposition.JPG
    42.5 KB · Besök: 79
marino bikes the tråd!
Bra ända input jag har är att man får lite sämre tyngd på bakhjulet jag har 76 grader på min ht. Men det är bara i lera å snö man märker det annars gillar jag 76 grader sadelrör? vet dock inte om jag skulle vilja ha brantare men på ut blir het ju brantare med tanke på att den bara sjunker fram.
Så din borde funka

marino bikes the tråd!
peterare sa:
Bra input!

Här kommer en uppdaterad bild. I AutoCad kan jag mäta avståndet mellan hjul och botten till strax över 20 mm. Jag säljer ju uppenbarligen lite möjlig slaglängd mot större toleranser. Som jag förstått det hela är coolt att bottna!

Hej Peter!
Coolt med ytterligare ett FS-projekt!
Ligger i precis samma läge som du, bara finslipa lite på detaljer i geo...
Typ lika geo men med skillnaden 480-490mm reach till mina 186cm (benlängd 90cm) och 460mm's sadelstag.
Kommer också bassera bygget runt 50mm "stroke" (men går på en 210mm Metric-dämpare).
Dock är jag som Wictor nämner, mer inne på att kör ner BB till -30mm i stället för 435mm's kedjestag. Förra hojens 441mm's kedjestag funkade helt ok att snurra runt med bland alpernas switchbacks, krädes bara lite övning.
Enda anledningen till att välja 435mm vore för att få ner svängradien när en av olika anledningar inte kan vinkla ner cykeln, och hur ofta häner det?

marino bikes the tråd!
Satte precis in en deposit till Marino.

Jag valde till slut längre kedjestag 440 mm. Och BB-drop blev -30 mm. Eftersom jag inte kan cykla är jag alldeles säker på att det i slutändan inte spelar någon som helst roll och jag aldrig skulle märka skillnaden.

Ska du rita en FS själv kan jag verkligen rekommendera bikechecker. 300 spänn för att kunna leka med geometrier var väldigt bra. Eftersom man inte använder brutna sadelrör eller brutna "downtubes" är det lite meck att få plats med dämparen i framtriangeln och samtidigt få ut någon vettig slaglängd (och inte blir det lättare med 210 mm).

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
peterare sa:
Bra input!

Här kommer en uppdaterad bild. I AutoCad kan jag mäta avståndet mellan hjul och botten till strax över 20 mm. Jag säljer ju uppenbarligen lite möjlig slaglängd mot större toleranser. Som jag förstått det hela är coolt att bottna!

Hej Peter!
Coolt med ytterligare ett FS-projekt!
Ligger i precis samma läge som du, bara finslipa lite på detaljer i geo...
Typ lika geo men med skillnaden 480-490mm reach till mina 186cm (benlängd 90cm) och 460mm's sadelstag.
Kommer också bassera bygget runt 50mm "stroke" (men går på en 210mm Metric-dämpare).
Dock är jag som Wictor nämner, mer inne på att kör ner BB till -30mm i stället för 435mm's kedjestag. Förra hojens 441mm's kedjestag funkade helt ok att snurra runt med bland alpernas switchbacks, krädes bara lite övning.
Enda anledningen till att välja 435mm vore för att få ner svängradien när en av olika anledningar inte kan vinkla ner cykeln, och hur ofta häner det?

Är några siffror fel eller något?

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Är några siffror fel eller något?

Nä det tror jag inte, mera att jag velar lite...
Hade först tänkt 490mm reach o 32mm styrstam, men safe’ar nog istället på 480 reach & 40mm stam.
Iom att det lär bli en kvickstyrd 51mm’s offset gaffel, så känns det onödigt att göra styrningen ännu kvickare med 32mm’s stam...
(Är näst in till omöjligt att hitta en 29”-gaffel med 42-46 offset för rimliga pengar.)

Sen var det tur att jag kikade i denna tråd o insåg att nya RS Revelation/Pike har en axle2crown på 10mm mindre än gamla Pike’s o nya Yari/Lyrik’s...

marino bikes the tråd!
Funderar på att beställa en fejk-Honzo från Marino, nu när Kona inte längre säljer stålramar i Europa. Någon som vet om det redan är gjort? Skulle underlätta lite om han redan har måtten.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
paxel sa:
Funderar på att beställa en fejk-Honzo från Marino, nu när Kona inte längre säljer stålramar i Europa. Någon som vet om det redan är gjort? Skulle underlätta lite om han redan har måtten.

Det är väl bara att skicka med en geotabell?

Jo, det är väl bara böjen på sadelröret som saknas där vad jag kan se. Har frågat mr Marino via Facebook om han byggt Honzo men inte fått svar än.

marino bikes the tråd!
jofahjalm sa:
Det är bara att be om problem att bygga cykeln med så korta kedjestag. Även kona själva verkar ju ha problem med att få plats med allt...
Vet inte hur det ligger till med alu och kolramen men på stålramen var det inga problem att få plats annat än med framväxel och mer än en klinga men det verkar ju inte precis ovanligt. Däremot är det nog inte så bra att använda sina pengar till att be Marino göra det Kona gjort riktigt än kanske nä.

marino bikes the tråd!
tmalm sa:
Det finns gratis cadprogram som tex autodesk Fusion oxå om man vill rita cyklar.
Funkar fint att rita dem i sketchläget.

/T

Jag har gjort en sketch till detta, en FS med brutet sadelrör.
Vill du ha den så PMa mailadress så kan jag dela, tror inte det går att dela på annat sätt.

/T

marino bikes the tråd!
Phu....! Nu vart det klart!
Efter sporadiskt epostande men Marino sedan slutet av januari (vanligtvis med 7-10 dagars radiotystnad mellan hans svar...) är nu beställning lagd :D :D :D

EA1C3C01-15C1-4A58-A888-4F15488E83DF.jpeg

Keep you posted!

EDIT: En STOR ruggdunk till EST för att han sparkade liv i Marino, dom gånger han somnade till vid datorn... ;)

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Efter sporadiskt epostande men Marino sedan slutet av januari (vanligtvis med 7-10 dagars radiotystnad mellan hans svar...) är nu beställning lagd :D :D :D

Cool!
Hur mycket slaglängd bak och vad är det för styrvinkel? Ser fram mot nördig byggtråd.

/Johan

marino bikes the tråd!
larsaw sa:

Keep you posted!

Najjs :)

Hör av dig om du är sugen på gaffeln fortfarande.

marino bikes the tråd!
JojjeM sa:
larsaw sa:

Cool!
Hur mycket slaglängd bak och vad är det för styrvinkel? Ser fram mot nördig byggtråd.
/Johan

Det kan du ge dig på ;)
Ca. 130mm bak, 140mm fram med en gaffelvinkel på 65.0 grader :)

Jimel sa:
Läckert, älskar färgerna!!!

Färgschemat och projektnamnet har min 12årig dotter stått för... ;)

marr sa:
Najjs :)
Hör av dig om du är sugen på gaffeln fortfarande.

Just, ja! Tar det på PM...
Har några andra gafflar på span, men din är troligen i överlägset bäst skick :)

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
Det är ju inte helt ovanligt med spruckna styrhuvuden, jag hade varit klart mera nojig över att borra i det än att borra för intern kabeldragning till dropper t.ex.

marino bikes the tråd!
Jag hade inte vågat borra min cykel i styrhuvudet. Jag känner inte att jag har tillräcklig kunskap för att det ska kännas bra. Det kan också bli asdåligt när styrhuvudet katastrofalt ger upp.

Tillbaka
Topp