marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
EST sa:
Luthman Photography sa:
Är det Sick han bygger åt då? Lite spännande isf, de lär ju göra en hyffsat bra affär på det med tanke på vad Marinos ramar kostar direkt och vad Sicks ramar kostar.

Japp han bygger endel av deras fast de har bättre garanti än han å pinion lådor å lite annat som Marino inte får tag i. Sen får man självklart betala för namnet å deras design men fortfarande billigare än många andra även de som byggs i Asien.

Intressant att de erbjuder bättre garantier på, typ, samma ramar...

Reflekteras av prispåslaget...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
Luthman Photography sa:
EST sa:
Luthman Photography sa:
Är det Sick han bygger åt då? Lite spännande isf, de lär ju göra en hyffsat bra affär på det med tanke på vad Marinos ramar kostar direkt och vad Sicks ramar kostar.

Japp han bygger endel av deras fast de har bättre garanti än han å pinion lådor å lite annat som Marino inte får tag i. Sen får man självklart betala för namnet å deras design men fortfarande billigare än många andra även de som byggs i Asien.

Intressant att de erbjuder bättre garantier på, typ, samma ramar...

Reflekteras av prispåslaget...

Fast ramarna som har varit felbyggda har han ju tagit på sig att fixa utan krusiduller och med tanke på hur EST ”misshandlar” sin hoj utan att den ger vika så ser jag inga problem med att betala det lägre priset?

marino bikes the tråd!
Larsaw din ram byggs visst nu?.

Angående Sick så skulle jag gärna köpa en pinion från dem som jag vet att Marino byggt inga problem. Mycket hellre det än nånstans i Asien. Å vad jag vet så har det inte blivit fel på en ända av deras kanske pga riktigt underlag å ritningar?

marino bikes the tråd!
Nya sick 26 ramen ser ju trevlig ut. Verkar som Marino fått till det med böjda tuber.

Kommer äntligen provcykla min snea FS i nästa vecka, blir kul att prova och ev. så har jag några idéer om ändringar redan. Kommer då uppdatera byggtråden.

marino bikes the tråd!
Själv är man inne i radiotystnadsfasen igen. Efter han frågat om leveransadress och att han glömt styrlagret så blev det tyst igen :)
Larsas tur nu tydligen.

marino bikes the tråd!
glitch sa:
Själv är man inne i radiotystnadsfasen igen. Efter han frågat om leveransadress och att han glömt styrlagret så blev det tyst igen :)
Larsas tur nu tydligen.

Haha, jo han kom en liten bit närmre under torsdagen, möttes av denna bild i fredags morse :)

B4E52F9A-5282-43FC-AA64-6CDAB4135C0E.jpeg

Han lovade mig fler o bättre bilder men ännu inte sett röken av dom...

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
I väntan på rätt bakaxel blev det tillslut premiär med lånade 27.5" hjul som har 142 mm nav, tanken sen är främst att köra på 29"
20180909_152224.jpg

Jag har haft FS som enda cykel i 10 år så det var lite ovant med HT men ändå riktigt skoj!

//Kristoffer

marino bikes the tråd!
Som jag förstår så bygger Marino bara ramar utan länkage (och stela såklart). Om jag ber dom bygga en ram med exakt samma mått som en finram av alu, t.ex. en Orange Stage 5 som ju också saknar länkage, vad är då den stora skillnaden jämfört med den äkta varan? Styvhet? 1/2 kg vikt. Eller bara orange logga? En Stage 5 ram kostar 22.500 kr och motsvarande Marino ??? kr.

Screenshot_20180911-160014_Ghostery.jpg

marino bikes the tråd!
Octagon sa:
Som jag förstår så bygger Marino bara ramar utan länkage (och stela såklart). Om jag ber dom bygga en ram med exakt samma mått som en finram av alu, t.ex. en Orange Stage 5 som ju också saknar länkage, vad är då den stora skillnaden jämfört med den äkta varan? Styvhet? 1/2 kg vikt. Eller bara orange logga? En Stage 5 ram kostar 22.500 kr och motsvarande Marino ??? kr.

Du behöver infästningspunkterna för sving och dämpare, tror inte Orange skyltar med dessa.

marino bikes the tråd!
H. sa:
Octagon sa:

Du behöver infästningspunkterna för sving och dämpare, tror inte Orange skyltar med dessa.
Å andra sidan är det ganska lätt att mäta upp på en verklig cykel. Och vissa mått kan man räkna ut (förhållande mellan dämparens slaglängd, fjädringsväg och längd på kedjestag ger ju en hint t.ex.). Men säg att jag lyckas med alla mått, vad är det då som skiljer? Vikt och styvhet?

marino bikes the tråd!
Octagon sa:

Marino blir inte like styv som en Orange (ingen direkt nackdel tycker jag).

Finns en chans att ramen inte blir perfekt med Marino (klar nackdel).

Du borde välja egen geo tycker jag. Tex lägre sadelrör (stor fördel med Marino ram).

Jag gissar att det blir ung. 500g i skillnad ja, eller en vattenflaska så vem bryr sig.

Om du har tur med tullen kan du köpa 3 Marino ramar för det priset (ännu en Marino fördel).

Steel is real! (största fördelen med Marino :)).

Du kommer inte höra skämt om att du kör runt på ett dokumentskåp om du kör på Marino istället.

Jag tycker nog att plussarna överväger minusarna, men jag är ju inte direkt unbiased.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Fördelen med att köpa en ram från Marino är ju att du kan skräddarsy ramen att passa dig och dina mått.

Tänkte skriva att det även är najs att inte köra runt på samma märke som alla andra men nu har väl snart Marino gått om fultyskarna här i Svea rike?

marino bikes the tråd!
Paco sa:
Fördelen med att köpa en ram från Marino är ju att du kan skräddarsy ramen att passa dig och dina mått.

Tänkte skriva att det även är najs att inte köra runt på samma märke som alla andra men nu har väl snart Marino gått om fultyskarna här i Svea rike

En annan fördel är att det liksom aldrig riktig verkar bli klart. Marino är liksom "The gift that keeps giving" :)

marino bikes the tråd!
Vad har ni betalat i frakt? 110$ ville han ha för express shipping.
Låter ju sjukt dyrt och jag har knappast bråttom.
Finns det inga alternativ kanske man ska försöka samåka med larsaw =)

marino bikes the tråd!
glitch sa:
Vad har ni betalat i frakt? 110$ ville han ha för express shipping.
Låter ju sjukt dyrt och jag har knappast bråttom.
Finns det inga alternativ kanske man ska försöka samåka med larsaw =)

Ehm, jag o Paco har redan pröjsat för vårt. När man kör ”sam-sändning” blir det 85USD/ram. Dyrt det också, men det är premiumfrakt (dvs. inge PostNord efter ankomst till Sverige :)

marino bikes the tråd!
Tror jag med betalade 110 USD i frakt men det är det värt , snabb frakt och riktigt välpacketerat sen så är det spårningsbart från Marino till din dörr.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
glitch sa:
Nu skickade han en paypal.me/marinobikes link men klickar jag hamnar jag bara på egna paypalprofil.
Hur gör man?:)

Du väljer skicka pengar och uppger hans e-post. Skriver in summan och sen räknar ocker-PayPal ut vad som kommer att dras i SEK från ditt kort eller konto (om du har en ansluten bank) inkl deras avgift som brukar hamna på ca 250kr... :/

Har hört att det kan bli billigare om man först för över beloppet till sin PayPal-Wallet, men har alltid varit så hetsig så jag inte orkat vänta...

marino bikes the tråd!
larsaw sa:
glitch sa:
Nu skickade han en paypal.me/marinobikes link men klickar jag hamnar jag bara på egna paypalprofil.
Hur gör man?:)

Du väljer skicka pengar och uppger hans e-post. Skriver in summan och sen räknar ocker-PayPal ut vad som kommer att dras i SEK från ditt kort eller konto (om du har en ansluten bank) inkl deras avgift som brukar hamna på ca 250kr... :/

Har hört att det kan bli billigare om man först för över beloppet till sin PayPal-Wallet, men har alltid varit så hetsig så jag inte orkat vänta...
Väljer du att låta kortutfärdaren växla till sek istället så blir det mycket billigare...

Tillbaka
Topp