marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
BigF sa:
Det förklarar ju kanske varför min ram tar lite tid. Kör han solo eller är dom flera?

Jag har känslan att han svetsar själv men har hantlangare som sköter lite smått o gott runt omkring, läs familjeföretag.
Varje gång han låter någon annan svetsa verkar det ju bli snett...
Min ram ska iaf se ut att gå till lackering nästa vecka :)

marino bikes the tråd!
Inte Mario men stål!

Gjort lite skyltar???

IMG_20180915_112918516_LL.jpg

marino bikes the tråd!
Hehe helst inte mig men om du kan få 200 pix av en annan för dina sexuella tjänster plus frakt eller ordna till nåt bra ställe så är den din. Gjorde ett gäng för att ta med till Steel is real demo dagen men kan ordna flera senare?

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
Kört några rundor nu och det var riktigt skoj att köra HT igen och geometrin känns bra!

Men jag har lite växeljusteringsproblem och är lite osäker om jag borde posta i mektabbar-tråden eller inte?!

Växelörat ser ut så här:
20180916_1611391.jpg

Det sitter i ett spår i ramen och med en fästskruv, så det går inte sätta fel, men när växeln sen sitter med sin klack mot örats klack så blir det ganska märklig position på växeln...
20180916_154328.jpg

Växeln hamnar långt bak/långt upp, det funkar för alla växlar utom största...
20180916_154342.jpg

På största bak så går kedjan utan att passera övre trissan! Är det så att man skall plocka bort länken som sitter i växelårat o sätta växeln direkt där eller har jag missat något annat?

//Kristoffer

marino bikes the tråd!
20180916_203941.jpg

Kan det vara så enkelt att kedjan är kort? Med längre kedja hamnar ju främre trissan längre ned o kedjan passerar bakre trissan rätt... mektabbe alltså.
Har inte reflekterat över det när jag hade den hängande snett i mekstället...

//Kristoffer

marino bikes the tråd!
Dr Gugge sa:
Kan det vara så enkelt att kedjan är kort? Med längre kedja hamnar ju främre trissan längre ned o kedjan passerar bakre trissan rätt... mektabbe alltså.
Har inte reflekterat över det när jag hade den hängande snett i mekstället...

//Kristoffer

Ditt öra ser ut som om det är lite mera horisontellt än mitt, ingen aning om det orsakar problem dock...

20180916_205834.jpg

marino bikes the tråd!
Den är inte bara fastdragen i för högt läge m växeln dvs för det ser skumt ut inte för man brukar kolla sånt speciellt men ändå

marino bikes the tråd!
EST sa:

Om dropouts’n är gjord för att ha fästskruvarna enl den övre bilden (135 grader) så är ju Gugges felsvetsat! Hans det ju ner ut att sitta med fästskruvarna i 90 graders vinkel!? Dock ser det ju ut som att det ganska enkelt skulle gå att såga upp/borra om fästet, men skicka bild o förklara dilemmat för Marino. Kan hända att han lär behövs bygga dig en ny ram...

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
På en av mina ramar, kommer inte ihåg vilken, så gick det inte att få fäste för bakaxeln om jag skruvade fast växelörat med den lilla skruven.

Bakhjulen sitter rakt i ramen så jag antar att hålet för fästskruven är felborrat.

Hur mycket jag än gillar Marino så känns det som att det börjar bli lite för mycket fel och strul för att jag ska beställa en 4:e ram.

marino bikes the tråd!
Paco sa:
På en av mina ramar, kommer inte ihåg vilken, så gick det inte att få fäste för bakaxeln om jag skruvade fast växelörat med den lilla skruven.

Bakhjulen sitter rakt i ramen så jag antar att hålet för fästskruven är felborrat.

Hur mycket jag än gillar Marino så känns det som att det börjar bli lite för mycket fel och strul för att jag ska beställa en 4:e ram.

Mina ramar har också det problemet, jag brukar inte dra åt den lilla skruven så hårt, spelar ju ingen roll eftersom axeln håller i örat.

Synd att kvalitén verkar ha minskat något sen den första som jag beställde.

marino bikes the tråd!
EST sa:
Den är inte bara fastdragen i för högt läge m växeln dvs för det ser skumt ut inte för man brukar kolla sånt speciellt men ändå

Som det är nu sitter växeln mot klacken, jag testade att sätta den "framför" klacken, det gick inte alls...

Paco sa:

Samma här, verkar ju vara ganska vanligt men som du säger, påverkar inte så mycket.

Men jag skall testa att förlänga kedjan idag för att kolla om det blir bättre annars får jag dra iväg ett mail till Marino.

//Kristoffer

marino bikes the tråd!
Skulle vilja ha en hardtail.
Skulle vilja ha en DH-rigg...

Varför inte kombinera båda?
Gott om plats för feta däck, 2,8" moddelerade. Fox 40:an ska klara 2,8".
Kan peta i grymt mycket fetare däck bak.

Dum? Ja.
Kul? Vem vet?

long_and_slack.JPG

long_and_slack_3.JPG

long_and_slack_4.JPG

long_and_slack_5.JPG

marino bikes the tråd!
Kan inte säga att jag tyckte 2,8:or var speciellt roligt nerför skutan på en ht.

Och varför en Fox40 när det finns gott om enkelkronade som klarar av +däck?

marino bikes the tråd!
Maakus sa:
Paco sa:
Kan inte säga att jag tyckte 2,8:or var speciellt roligt nerför skutan på en ht.

För att det vore just dumt ;)
>1500mm hjulbas.
62 grader gaffelvinkel

Ja, varför inte gå all-in när man ändå håller på?

Lägg en beställning nu och börjar klicka hem en massa prylar!

marino bikes the tråd!
Paco sa:
Maakus sa:
Paco sa:

För att det vore just dumt ;)
>1500mm hjulbas.
62 grader gaffelvinkel

Ja, varför inte gå all-in när man ändå håller på?

Lägg en beställning nu och börjar klicka hem en massa prylar!

Så ska det låta!
Gjorde ett styre lite snabbt
long_and_slack_6.JPG

marino bikes the tråd!
Maakus sa:

Dum? Ja.
Kul? Vem vet?

Vad har du för kedjestagslängd på den där?

marino bikes the tråd!
marino bikes the tråd!
H. sa:
Maakus sa:
H. sa:
Maakus sa:

Dum? Ja.
Kul? Vem vet?

Vad har du för kedjestagslängd på den där?

600 ish

Varför vill du ha så långa CS? Finns väl ingen vinning med det?

Ingen aning.
Ritade första hjulet, sen andra, sen gaffeln och sen drog jag bara en linje från övre styrlagret rakt genom bakre hjulets centrum.
Det finns ingen annan tanke bakom än typ "Hmm, hardtail, Fox40, lång och slack" Allt annat bara blev.
:P

Jag ger det här projektet 20% chans att jag genomför det.
Men då lägger jag nog mer tid på det än 15 minuter.

Eller så gör jag inte det :S

ritade_bara_lite.PNG

marino bikes the tråd!
BB droppet är scary...jag säger att vi crowdfundar ramen. Jag donerar gärna en slant för att se något galet hehe. Sen blir det demodagar över hela Sverige.

marino bikes the tråd!
Tycker fortfarande växelörat har en något udda vinkel men med lite längre kedja så verkar allt ok, skall testa en sväng här i helgen.
Stora kakan
20180921_145602.jpg

Och lilla
20180921_145623.jpg

//Kristoffer

Tillbaka
Topp