marino bikes the tråd!
Maakus sa:Specialized + Marino?
Marinolized blir det väl? ;)
Kan tänka mig att det blir ngt i stil m Prod.Privee Shan No5: https://www.production-privee.com/en/product/shan-no5/
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Maakus sa:Specialized + Marino?
larsaw sa:Maakus sa:Specialized + Marino?
Kan tänka mig att det blir ngt i stil m Prod.Privee Shan No5: https://www.production-privee.com/en/product/shan-no5/
jofahjalm sa:Båda fästpunkterna till dämparen är framför sadelröret även på en Shan. Försöker du fråga vad skillnaden med att ha ett länkage är?
jofahjalm sa:Det kan man skriva massor om och det har skrivits massor om detta. Du kan börja läsa här t.ex. https://www.bikeradar.com/mtb/gear/...-mountain-bike-rear-suspension-systems-50849/
Med tanke på hur frågan är ställd vill jag inte börja försöka förklara.
jofahjalm sa:Börja du skriva förklaringen till den frågan. Se om det är begripligt förmedlat innan dygnet är slut...
onyx3 sa:larsaw sa:Maakus sa:Specialized + Marino?
För en oinsatt i länkage-design. Vad blir fördelen/skillnaden i att ha fästpunkten till dämparen bakom sadelstolpen (Shan No5 m.fl.) istället för framför den (marino standard fs)?
Det var väl utmärkt beskrivet. Ingen grekiska där. Tack.jofahjalm sa:Det är ungefär så lätt jag kan förklara detta. Om man ställer frågan som den är ställd antar det jag att mottagaren tycker att jag pratar grekiska. Om man sedan ska förklara vad som händer när länkaget inte längre är en singelpivot blir det asmycket mer komplext.
jofahjalm sa:Då bjuder jag på ett försök.
När man har en singelpivo utan länkage, som en "normal Marino", är det nästan så att oavsett vart i slaget hjulet rör sig så trycker det in lika mycket av dämparen för samma förflyttning av hjulet. Om man hade haft en fjäderdämpare och ignorerat effekter av t.ex. dämparens IFP eller motsvarande så hade motståndet genom slaget vara lika oavsett var hjulet befann sig. Motståndet är konstant.
Om man har ett länkage kan man förändra hur mycket dämparen trycks ihop beroende på vart i slaget hjulet befinner sig. Ofta vill man att lika stor förflyttning av hjulet senare i slaget, jämfört med tidigare i slaget, ska trycka ihop mer dämpare för samma förflyttning. Det krävs då mer kraft för att flytta hjulet samma mängd senare i slaget. Länkaget sägs då vara progressivt. Detta kan ger större följsamhet över små saker, samtidigt som cykeln har ett större motstånd mot att bottna.
Det är ungefär så lätt jag kan förklara detta. Om man ställer frågan som den är ställd antar det jag att mottagaren tycker att jag pratar grekiska. Om man sedan ska förklara vad som händer när länkaget inte längre är en singelpivot blir det asmycket mer komplext.
Jag kan inte nuffrorna i huvudet. Jag kollade på bilden. SP med förlängd infästning till dämparen, likt spechz. Men inget länkage.jofahjalm sa:Shan no5 åsyftades.
H. sa:Frågan är relevant. Min gissning är att det mer har med ökade frihetsgrader i designen att göra, än märkbara skillnader i dämpningsfunktion.
velovin sa:Jag leker med tanken på en HT från Marino, men har lite funderingar kring möjligheterna att välja kvalitet på rören. Vet att några fått Reynolds 725 på sina ramar, men går det att lyxa till det ännu mer? När det ändå ska byggas peruansk custom-premium menar jag.
Vad kan man vänta sig för pris på en HT i säg, Reynolds 853, om det ens är möjligt från Marino?
Nu är jag långt ifrån en stålkonnässör, så mottar gärna tankar om fancy rör bara innebär onödigt bling jämfört med vanliga 4010. Tanken är en snabb och lekfull stigcykel, som inte kommer rasa utför stenkistor i fullt ställ.
Skogling sa:Nu kan jag inte vara tyst längre.
Vad är det som gör att man vi ha en tung, fult svetsad stålcykel och allmänt grovhuggen ram som ser ut som en biltemahoj från förr?
Jag respekterar. Men jag förstår inte.
Finessen är ju att du får vilken geo och svetsad enl just DINA önskemål, kanske inte med väldens snyggaste svetsar men dom är grymt hållbara och välbyggda.Skogling sa:Nu kan jag inte vara tyst längre.
Vad är det som gör att man vi ha en tung, fult svetsad stålcykel och allmänt grovhuggen ram som ser ut som en biltemahoj från förr?
larsaw sa:Finessen är ju att du får vilken geo och svetsad enl just DINA önskemål, kanske inte med väldens snyggaste svetsar men dom är grymt hållbara och välbyggda.Skogling sa:Nu kan jag inte vara tyst längre.
HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
Litar på herr Marino i den frågan.... (så är rammen nästan gratis oxå när man bor i danmark)larsaw sa:HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
Coolt! Men varför så slack sadelstolpe?
Mest för att irritera någon.. ;)jofahjalm sa:HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
Varför 385 mm reach? Det är ju helt absurt.
larsaw sa:HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
Coolt! Men varför så slack sadelstolpe?
HasseL sa:Mest för att irritera någon.. ;)jofahjalm sa:HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
Det är fel från Herr Marino.. Smygit in fel siffror påstår han.. ;)jofahjalm sa:HasseL sa:Mest för att irritera någon.. ;)jofahjalm sa:HasseL sa:Så är jag närmare min Fatbike beställning.. ;) Det kommer bli en tung sak...
Vekar bra om du är 142 cm lång eller ska använda bockstyre.
Jannis sa:Någon som byggt 27.5 bak och 29 fram? Jag ser nästan bara fördelar: fortfarande bra roll-over (fram där det är viktigast). Mindre roterande massa totalt. Kortare kedjestag (livligare, smidigare, lättare att få upp i manual osv). Enda nackdelen som jag ser det är utseendet och lite mindre stabil vilket borde gå att kompensera med trail. Ev viktbalansen mellan fram/bakhjul då? Vad har jag missat?
Jannis sa:Två frågor:
1. Någon som byggt 27.5 bak och 29 fram? Jag ser nästan bara fördelar: fortfarande bra roll-over (fram där det är viktigast). Mindre roterande massa totalt. Kortare kedjestag (livligare, smidigare, lättare att få upp i manual osv). Enda nackdelen som jag ser det är utseendet och lite mindre stabil vilket borde gå att kompensera med trail. Ev viktbalansen mellan fram/bakhjul då? Vad har jag missat?
Jannis sa:2. Har någon lyckats med böjt sadelrör och dropperpost? Hur får man till detta med största chans att lyckas? Specifiera för marino vart böjen i sadelröret ska vara?