marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
velovin sa:
My experience with Marino is to keep it to one, or max two questions per mail. My frame is finished now, after 62 mails :)

+1 and he answer more frequently through Messanger/FB.
A more progressive kinematic would be to have the shock leaning a little bit downwards (from back to front eyelet), but I don’t think you can fit your 216x63 shock that way if you want to get out 185mm.

Orange have found this solution to the problem to fit a to long shock:

EA7218C6-72DC-43EA-A6F7-78ABA0C13A5C.jpeg

Best way would be some kind of linkage between rear triangle and shock...

marino bikes the tråd!
Hi!
Yes I see some Orange kinematic analyse in http://linkagedesign.blogspot.com, and the 324 DH have best kinematic from Oranges :)

Another difficulty is my idea the cca. 80 ° seattube angle. I hope, if the top tube placed higher (no little triangle under the seat post), will be enough place for "horizontal" or a little bit downwards shock position.

Thanks for the tip, I will write He on Facebook.

marino bikes the tråd!
Alright, nu är det jag som står med ett peruanskt problem på halsen. Fick min ram idag, och stötte på patrull rätt omedelbart.

Först så var det stört omöjligt att få växelörat att lira med bakaxeln. Skruvade jag fast växelörat först hamnade axeln snett, drog jag axeln först gick det inte att få in växelörats skruv. Går förmodligen att fila upp hålet för örats skruv, men känns sådär på en splitt ny ram. Ett svårfotat problem:
IMG_20190206_154726.jpg

När väl bakhjulet sitter i så är det onekligen inte rakt i ramen, närmare bestämt en hel centimeter närmare vänster kedjestag. Samma om jag vänder på hjulet. Vevpartiet beter sig också konstigt, ena armen går fri medan den andra går i staget.
IMG_20190206_182922.jpg

IMG_20190206_182849.jpg

IMG_20190206_181517.jpg

Vet egentligen svaret, men visst är det ny ram som gäller va?

marino bikes the tråd!
Fan va’ surt! Fattar inte varför Marino fixar till sin QA (dvs anstränger sig för att dubbelkontrollera sitt eget arbete/kollar sina svetsares jobb)

marino bikes the tråd!
Nej inte direkt, men tillräckligt sned för att däcket skulle skrapa i en aning på ena kedjestaget. Kanske har bilderna på mätningen nånstans, återkommer isåfall. Det där ser inte lika snett ut.

marino bikes the tråd!
Hur många kända fall av felbyggda reklamerade Marino-ramar har vi egentligen? För många för att jag skulle vilja handla därifrån iallafall.

marino bikes the tråd!
Det värsta är väl att höger vev inte går förbi kedjestaget. Det är en XTR M-9000 vev, förvisso inte boost, men det påverkar ju inte q-faktorn. Dessutom är går vänster vev flott men 3 mm marginal.

Räven.

marino bikes the tråd!
Inte bra, trodde att problemen var över. Det verkar som det är antigen eller med Marino, vissa ramar är perfekta (tex min första HT) och andra är rätt dåliga. Tror att det inte bara är Marino som gör ramar numera och det kanske är en anställd som inte sköter sitt. Who knows?

Min erfarenhet är väl överlag positiv även med strul iom att Marino står bakom sin produkt... Bara irriterande att behöva vänta (iaf inte lika lång tid som väntan på en Ripmo :)).

marino bikes the tråd!
Lite goda nyheter: Jag slet av sambons SLX-vevar och testade för att utesluta den felkällan, och de funkade! När jag satte på XTR-veven på hennes hoj skavde höger arm även där. Bra på ett sätt, men surt att ha lagt tusen spänn på en defekt vev (här på K&S).

Sambons 27,5x2,4 däck går fritt från kedjestaget utan problem, även om det såklart sitter lite snett (trodde det skulle bli värre i och med att problemet förvärras längre ut på radien). Får leverans med 2,6-däck nästa vecka, jag får se om det funkar eller ej. Tråkig start på bygget, men inte lika illa som det såg ut från början alltså.

marino bikes the tråd!
Mina xtr970 vevar funkade inte med min FS ram pga på den riktigt tighta q factor. Xt vevar och slx funkade. Om det är bara att disha hjulet (inte helt bra) så har du iaf en cykelbar ram tills ersättaren kommer...win win eller? Så var det iaf för mig när det var strul.

Edit: q factor på m9000 är 158mm (enligt Google)...jämfört med 175 på xt. Det är ju en riktigt stor skillnad, tror inte att de är defekt.

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Surt som fan att Marino inte har större koll på sina ramar!!

Gillar ju mina peruaner och skulle gärna köpa en till men vågar fan inte.

marino bikes the tråd!
Han har 2 svetsare nu inget planbord ännu men köpt massa nya verktyg så det ska vill bättre. Att behöva disha om ett hjul är inget ovanligt på ramar det har jag fått göra rätt ofta på även kända märken inget ovanligt?

marino bikes the tråd!
EST sa:
Han har 2 svetsare nu inget planbord ännu men köpt massa nya verktyg så det ska vill bättre. Att behöva disha om ett hjul är inget ovanligt på ramar det har jag fått göra rätt ofta på även kända märken inget ovanligt?

Eftersom du har bra koll på peruanen så kan du väl säga till när det är safe att handla därifrån igen.....

marino bikes the tråd!
Hehe jag skulle handla när som? fast man vet aldrig vad det blir riktigt men med tanke på hur många olika saker han bygger så tycker jag det är rätt okej han tar ju hans om alla fel vad jag vet. Jag fattar inte äns varför han tar sig an alla olika saker...massa riktigt special för han å nada extra kostnad

marino bikes the tråd!
EST sa:

Ändå märkligt att två ramar som jag fått är perfekta, och en inte var bra. Efterkontroll måste bli lite bättre tror jag. Min LBS sa samma när de såg FS nummer två jämfört med FS1, den var en klar förbättring på alla nivåer, färg, svetsar, gängor, rakhet :)...

Senast ändrad:
marino bikes the tråd!
Ja jag håller med det ska inte va vara snett osv men jag tror att ska man ha perfektion så är det typ Curtis som gäller polarens sving var 1 mm off å han fick inte ramen @ de utan vänta i 6 veckor till på att de byggde en ny om man säger så?
Å där kan man inte välja så mycket visst lite custom men inte mycket om man jämför.

marino bikes the tråd!
aribr sa:
Mina xtr970 vevar funkade inte med min FS ram pga på den riktigt tighta q factor. Xt vevar och slx funkade. Om det är bara att disha hjulet (inte helt bra) så har du iaf en cykelbar ram tills ersättaren kommer...win win eller? Så var det iaf för mig när det var strul.

Edit: q factor på m9000 är 158mm (enligt Google)...jämfört med 175 på xt. Det är ju en riktigt stor skillnad, tror inte att de är defekt.

Jo, jag var medveten om den tighta q-faktorn. Lutar mer åt defekt i och med att högerveven tog i även på sambons svindyra kolhoj.

Disha om hjul kan jag göra, men känns sådär när det börjar handla om en hel centimeter.

marino bikes the tråd!
velovin sa:
aribr sa:

Jo, jag var medveten om den tighta q-faktorn. Lutar mer åt defekt i och med att högerveven tog i även på sambons svindyra kolhoj.

Disha om hjul kan jag göra, men känns sådär när det börjar handla om en hel centimeter.

Synd att veven inte funkar, hoppas att säljaren är legit...ser lite böjd ut på din bild för övrigt.

Absolut att det suger att disha över hjulet, men om det blir en cykel som funkar tills nya kommer så kanske det är värt det.

Iaf, så litar jag på att Marino gör rätt här, tror att alla som haft problem fått ett lyckligt slut (låt gärna veta om det inte är fallet).

marino bikes the tråd!
Det där måttet mot kedjestaget säger väll inte mycket om rakheten på ramen. Kolla istället hur hjulet linjerar med triangeln.

marino bikes the tråd!
Jag borrade upp växelörat å gängade sen en länge skruv. Det är bara dåliga droppord men det är standard saker som även han köper in bara ett tips.

marino bikes the tråd!
Det verkar vara custom "allt" vad gäller Marino, både vad gäller utförande och bekymmer! Vill ha en custom hoj och något att vara frustrerad över, köp en Marino! :-D

marino bikes the tråd!
NON sa:
Det där måttet mot kedjestaget säger väll inte mycket om rakheten på ramen. Kolla istället hur hjulet linjerar med triangeln.

Vid mätning med snöre dropout-styrrör-dropout diffar det runt 5 mm vid sadelröret. Inte helt knasigt snett, men inte heller särskilt rakt.

Rakheten får bli ett senare problem, nu ska jag ge mig på växelörat.

marino bikes the tråd!
Paco sa:
Problemet med växelörat har jag haft på alla mina peruaner.....

Nu är det problemet löst, med hjälp av en kniv för att skrapa färg, samt en fil för att förflytta skruvhålet till örat.

Börjar se lite ljusare på det här projektet. Förhoppningsvis kommer däcken gå fritt med marginal, och då känns det lite mer lockande att disha det sista rätt. Uppdaterar när/om det löser sig.

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
H. sa:
Marino, kvalitetsmässigt som en customlackad Biltemahoj.

Jag tror, helt ärligt, att Biltema har bättre kvalitetskontroll än Marino. De (Biltemas hojar alltså) må vara skit, men de är nog sällan sneda direkt från fabrik.

Nån kanske skall undersöka möjligheten att beställa custom från b-tema! Det kanske kan bli deras nya grej :-)

Sen med tanke på hur noga folk verkar vara med att sätta ihop sin b-tema cykel korrekt så kanske de inte är så noga med hur rak ramen är heller å andra sidan...

marino bikes the tråd!
Min poäng var väl snarare att Marino kanske borde kosta på sig att åtminstone kontrollmäta ramarna han skickar iväg, om nu bland de billigaste skitcyklarna vi kan få tag på i sverige har dylik. Det kan inte kosta så hiskeligt mkt och det skulle ju bespara både honom och hans kunder en massa besvär. Det lär ju vara billigare än att bygga nya ramar åt alla.

marino bikes the tråd!
H. sa:
42Hz sa:
H. sa:

?!?

Man vill ha custom, men att det man köper håller ungefär samma kvalitet som Biltema verkar inte spela så stor roll. Det viktiga är att det är custom.

Och det grundar du på?

Kan hålla med att det är skitkasst av Marino att inte ha större koll på ramarna han skickar iväg. Om det bara vår nån ram så skulle jag inte gnälla men det verkar nästan vara mer regel än undantag just nu att det är nåt fel.

Jag ska iof inte gnälla. Mina tre ramar har inte haft några fel(förutom att växelörat inte går att fästa ordentligt)....

marino bikes the tråd!
Paco sa:
H. sa:
42Hz sa:
H. sa:

?!?

Man vill ha custom, men att det man köper håller ungefär samma kvalitet som Biltema verkar inte spela så stor roll. Det viktiga är att det är custom.

Och det grundar du på?

Kan hålla med att det är skitkasst av Marino att inte ha större koll på ramarna han skickar iväg. Om det bara vår nån ram så skulle jag inte gnälla men det verkar nästan vara mer regel än undantag just nu att det är nåt fel.

Jag ska iof inte gnälla. Mina tre ramar har inte haft några fel(förutom att växelörat inte går att fästa ordentligt)....

Jag tror att det kategoriseras som ett fel.

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
Paco sa:
H. sa:
42Hz sa:
H. sa:

?!?

Och det grundar du på?

Jag tror att det kategoriseras som ett fel.

Iof men det är ett så pass litet fel så jag orkar inte bry mig.

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
Min poäng var väl snarare att Marino kanske borde kosta på sig att åtminstone kontrollmäta ramarna han skickar iväg, om nu bland de billigaste skitcyklarna vi kan få tag på i sverige har dylik. Det kan inte kosta så hiskeligt mkt och det skulle ju bespara både honom och hans kunder en massa besvär. Det lär ju vara billigare än att bygga nya ramar åt alla.

Jo, det kan man ju tycka vore rimligt och klokt.

Jag vart sugen på en marino ett tag men efter att han inte svarade på mitt mail och när det sen gick upp för mig vilken kass qc han verkar ha så är ju intresset stendött... Man hoppas ju att han får rätsida på den men vid det laget lär det väl inte finnas några ekonomiska incitament att skaffa just en marino misstänker jag (för det lär väl kosta att vara noggrann).

marino bikes the tråd!
Luthman Photography sa:
Det måså vara, men det är ju ändock ett fel. Om det hade varit något annat märke som haft samma fail rate hade du beställt fler hojar av dem då?

Nej, och som läget har varit den senaste tiden så blir det inte en fjärde ram.
Endast en sne ram fanns i landet när jag beställde min tredje. Dock så hann antalet stiga under tiden min snickrades ihop och självklart blev jag lite nervös.

marino bikes the tråd!
Paco sa:
Luthman Photography sa:
Det måså vara, men det är ju ändock ett fel. Om det hade varit något annat märke som haft samma fail rate hade du beställt fler hojar av dem då?

Nej, och som läget har varit den senaste tiden så blir det inte en fjärde ram.
Endast en sne ram fanns i landet när jag beställde min tredje. Dock så hann antalet stiga under tiden min snickrades ihop och självklart blev jag lite nervös.

Jag hadde kanske gjort det men inte om det var nån brådska. Marino har gjort allt så att jag ska bli nöjd med slutprodukten, vilket jag nu blivit med mina två ramar.

Men som sagt, om man beställer en Marino idag är det tyvär så att man får förvänta sig en ersättningsram...som är absolut inte ok.

Måste tillägga att min erfarenhet är fortfarande positiv, men givet alla andra som också haft strul skulle det vara svårt för mig att rekommendera nån att gå den vägen.

marino bikes the tråd!
Paco sa:
H. sa:
42Hz sa:
H. sa:

?!?

Och det grundar du på?

Ok, jag raljerar. Men faktum kvarstår att enda köpargumentet för Marino är att det äe custom. Ramar till samma pris är ju inga problem att hitta om man vill ha en standardram. Och då får man kanske dessutom bättre kvalitet.

marino bikes the tråd!
H. sa:
Paco sa:
H. sa:
42Hz sa:
H. sa:

?!?

Och det grundar du på?

Ok, jag raljerar. Men faktum kvarstår att enda köpargumentet för Marino är att det äe custom. Ramar till samma pris är ju inga problem att hitta om man vill ha en standardram. Och då får man kanske dessutom bättre kvalitet.

Och stål, de flesta billiga ramar är ju alu.

Men jo, en stål HT borde man kanske kunna hitta men en FS tror jag inte. Har iaf inte sett nån FS ram med modern geo för ca. 6500.

marino bikes the tråd!
På tal om sned så mätte jag upp min spez med Öhlins å allt en hoj som går lös på 60 papp ny å den diffade 10 mm har jag för mig.
Så kolla å mät lite på andra cyklar så ska ni se hur raka de är. Nya mc ramar är ännu värre ibland...

marino bikes the tråd!
EST sa:
På tal om sned så mätte jag upp min spez med Öhlins å allt en hoj som går lös på 60 papp ny å den diffade 10 mm har jag för mig.
Så kolla å mät lite på andra cyklar så ska ni se hur raka de är. Nya mc ramar är ännu värre ibland...

Mätte min Reign och den diffade inget. Men å andra sidan så kostade den bara 30 papp ny.

Oavsett hur mycket du vill försvara Marino så tycker jag att det är kasst att han inte har bättre koll på det han skickar iväg. Han skulle garanterat tjäna på det....

Tillbaka
Topp