marino bikes the tråd!

• Trådstartare Trådstartare EST
  • Start datum Start datum
marino bikes the tråd!
Detta betalade jag men det stämmer inte med något.

Tull-IDxxxxxxx
Försändelse-IDxxxxxxxx
BetalningsmetodSwish
Importmoms538,00 kr
Tullavgift56,00 kr
Deklarationsavgift125,00 kr (inkl. moms 25,00 kr)
Betalt belopp719,00 kr

marino bikes the tråd!
Marinon fick känna på lite bohusgranit imorse.?
IMG_20210731_091011791_HDR.jpg

marino bikes the tråd!
Hej,
Nu har jag kört en del med min Marino HT som jag byggde i vintras och "villhöver" en FS också?.
Ni som byggt FS - vilken bakdämpare har ni och vad skulle ni rekomendera?
Har en 160mm gaffel så siktar på liknande bak.

marino bikes the tråd!
Hej,
Nu har jag kört en del med min Marino HT som jag byggde i vintras och "villhöver" en FS också?.

Med 160 slag bak kommer din single pivot förmodligen vara rätt regressive (pga av ingen plats för att luta dämparen i ramen). Nån luftdämpare kan funka med spacers. Eller så kör du på 140 bak med 160 gaffel ala Starling och får en närmast linjär kurva.

Jag hade både Fox dps och Manitou Mcleod på mina Marino fs. Det funkade bäst med Mcleod och jag skulle hålla mig till en relativt liten luftburk.

marino bikes the tråd!
Hej,
En del säger att man inte bör ha en dämp med stor luftkammare till det länkaget men har själv en Fox float evol och tycker att det funkar. Har inte kört så många timmar sen jag plockade ihop den så det kanske är lite tidigt att yttra sig egentligen.??

marino bikes the tråd!
Med 160 slag bak kommer din single pivot förmodligen vara rätt regressive (pga av ingen plats för att luta dämparen i ramen). Nån luftdämpare kan funka med spacers. Eller så kör du på 140 bak med 160 gaffel ala Starling och får en närmast linjär kurva.

Jag hade både Fox dps och Manitou Mcleod på mina Marino fs. Det funkade bäst med Mcleod och jag skulle hålla mig till en relativt liten luftburk.
Tack för tips, den verkar finnas med olika längd/fjäderväg?

marino bikes the tråd!
Någon som vet för/nackdelar med dom olika stålsorterna man kan välja på vid custombygge?
Värt pengarna? Vikt? Hållbarhet?

Chromoly 4130
Reynolds 725
Reynolds 520

marino bikes the tråd!
Funderar på om man skulle bygga ihop något nytt, men har lite udda krav/önskemål...

Har det gjorts någon sammanställning av vikter i tråden? Beroende på rör m.m.?
Eller är Marino att glömma om man är lite viktmedveten? ?

Har för mig jag hade mailkontakt med Marino för sådär 7-8 år sen, men det blev inget då. Då snackades det också om custom aluramar från polen. Någon som känner igen det?

marino bikes the tråd!
Funderar på om man skulle bygga ihop något nytt, men har lite udda krav/önskemål...

Har det gjorts någon sammanställning av vikter i tråden? Beroende på rör m.m.?
Eller är Marino att glömma om man är lite viktmedveten? ?

Har för mig jag hade mailkontakt med Marino för sådär 7-8 år sen, men det blev inget då. Då snackades det också om custom aluramar från polen. Någon som känner igen det?

Mina Marino HT ramar har vägt runt 3 kg.

Heldämpade 3.8-4 kg. Detta med lite finare Reynolds rör.

En stålram är nog inte ideelt för ett läktviktsprojekt.

marino bikes the tråd!
Frågade i oktober om lastcykelgafflar, fick svar att de väntar på material. Skrev idag igen och frågade hur det gick. Fick svar typ direkt att de inte förväntar sig leveranser på rätt rör förrän i mars :(

marino bikes the tråd!
Frågade i oktober om lastcykelgafflar, fick svar att de väntar på material. Skrev idag igen och frågade hur det gick. Fick svar typ direkt att de inte förväntar sig leveranser på rätt rör förrän i mars :(
Trist. Vi får hoppas att Marinos omkostnader (skjulet o svetsen...) är så låga att de överlever pandemin.

marino bikes the tråd!
Jag vill säga att Marino har investerat mestadels i rätt saker, att ha mer tillverkning inhouse är rätt väg att gå idag.
Med det sagt så kommer lite tankar nedan:

Just In Time fungerar inte så bra baserat på det jag frågat och sett idag. Samt flexibilitet och kommunikation mellan kund och företag ang tillgänglighet och leveranstid.

Att man som privatperson hittat exakt det man vill någonstans i världen som man kan klicka hem är inte samma sak som snabba leveranser från lager till företag idag.

Jag som företagare lider av ojämn leveranssäkerhet då jag kört ett mellanting av JIT och lagerhållning. En del saker är alltid slut. En del saker finns i överflöd.

marino bikes the tråd!
Är det några som väntar på ramar nu och hur länge har ni fått vänta i så fall? Min fs-ram är inne på vecka 15 nu. Jag har ingen brådska direkt, men ha-begäret är ju inte litet. :)

marino bikes the tråd!
Då tolkar jag som att de fortfarande säger 10-14 veckor för tillverkning. Men enligt vad jag läst förut kan det ofta dröja mycket längre än så. Jag har det med i beräkningen, men är lite intresserad över att höra om det finns de i forumet som väntat länge nu

Tillbaka
Topp