geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Patrikjan skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På vilket sätt "drar calcium med sig
> magnesium
> > ut ur kroppen"?
>
> Det jag tror han menar är att kalcium binder sig
> preferentiellt till de transportmolekyler som
> annars magnesium binder sig till, så att upptaget
> av magnesium försämras om man får för mycket
> kalcium i sig. Om det stämmer vet jag däremot
> inte. Men Mg och Ca har båda normalt 2+ som
> laddning och har därför likartade kemiska
> bindningsegenskaper.
Nästan, jag blev tvungen att kolla upp det då inga klockor ringde gällande samband mellan kalcium och magnesium, vad avser reglering. Tydligen binder både magnesium och kalcium till en viss receptor (som finns i nefronet, som i princip är ett litet snirkligt rör, många till antalet och njurarnas funktionella enheter där filtration av plasman och urinproduktionen sker), som sedan reglerar återupptaget av både kalcium och magnesium (från den vätska som ska bli urin). M.a.o. så suger njuren på att veta om det är lågt/högt kalcium eller magnesium, där det hög koncentration av den ena eller andra försämrar upptaget av båda. Men återupptaget av båda regleras också av parathormon, så det är mer komplext än så. Plus att vitamin-D är med och reglerar upptag/återupptag av calcium.
Sen förstår jag inte riktigt varför låg magnesium skulle ge kramp, tvärtom känns mer rimligt, även om jag tycker att även det verkar rätt irrelevant i det stora hela. Motivering: Kalcium skickas in i cellen, kontraktions-cykeln startar förutsatt att det finns "energi" tillgänglig, för att cykeln ska upphöra måste kalcium ut ur cellen igen, om kalciumet inte transporteras ut kommer cykeln fortsätta tills det inte finns mer energi att tillgå, då är musklerna låsta, "krampade". Magnesium inhiberar den transportör som tömmer cellen på kalcium.
Om något orsakar kramp bör det rimligtvis vara "energi"-brist, i.e. ATP-brist, lågt partiellt syretryck eller ansamling av slaggprodukter typ laktat, högt partiellt koldioxidtryck eller något annat som sänker pH:t och ger smärta.
Äh, det blir inge bra, jag vet inte riktigt på vilken nivå jag ska lägga mig. Jag tror det är BS att magnesiumbrist orsakar kramp, om någon har en, eller ett par, vettiga artiklar läser jag gärna igenom dessa.