Fortfarande konfunderad...
Jag åkte till LBSen igår kväll. Meken var kanske inte den mest rutinerade, men han gjorde följande:
1) sprejade på någon form av smörjmedel (jag var tyvärr inte tillräckligt observant där)
2) provade att få upp den inre ringen mha skruvmejsel
3) dito med kniv, lyckades då få till dagens tredje repa på ramen (de två tidigare gjorde jag själv när jag försökte med kniv)
4) provade att knacka, men inget hände (i så fall var det så lite så att man inte kunde se det med blotta ögat)
5) fortsatte med kniven och lyckades då få loss ringen
Han konstaterade att han aldrig tidigare hade stött på en gaffel som var så svår att få loss. Ringen är gjord i ett konstmaterial (nylon/plast?), men han hade tyvärr ingen ny att sätta dit.
Pga olyckliga omständigheter fick jag bråttom till verkstan och glömde då att ta med min stela gaffel som jag hade tänkt montera istället (den fick jag loss utan några som helst problem). Meken satte därför tillbaka allting utan att dra åt. Då skulle det bli enkelt att byta hemma trodde jag...
Ikväll lossade jag på allting och trodde att gaffeln skulle komma ut direkt. Men icke! Provade då med kniv, men hade inte en lika bra (spetsig och styv) kniv som meken. Höll på att bli en fjärde repa i ramen. Provade då att knacka med hammare med trä som mellanlägg samtidigt som jag fick hjälp att fixera cykel. Då lossnade gaffeln med en bråkdel av kraften jag försökte med igår.
Var och en får själva bilda sig en egen uppfattning om vilken metod som är bäst, jag känner mig ganska förvirrad.
Dessutom uppstod nya frågetecken. Jag hade tänkt att montera en stel framgaffeln på Whiten, men den nedre lagerbanan som satt på den fick följa med till Scotten (som den stela gaffeln satt på tidigare). Den gick lätt att bara dra av. Den nedre lagerbanan som sitter på Marzocchigaffeln verkar sitta fast och den vill jag inte knacka loss eftersom jag inte har något verktyg för att knacka ner den på den stela gaffeln.
1) Kan man köpa lösa lagerbanor?
2) Tidigare skiftade jag (på Scotten) mellan den stela gaffeln och Marzocchigaffeln utan göra något annat än att lossa och byta gaffel. Det borde väl betyda att jag har haft två olika nedre lagerbanor (en på respektive gaffel) och att en i så fall har försvunnit?
3) Bifogar några bilder för att få hjälp att förstå om det krävs olika nedre lagerbanor för att kunna skifta den stela gaffeln mellan Scotten och Whiten.
4) FSA lagret är väl integrerat?
5) Vad kallas den typ av lager som sitter på Whiten?
6) För- resp nackdel med resp typ?
Edit - tog bort dublettfoto och ersatte med rätt bild.