mekhjälp framgaffel demontering

Bele

Aktiv medlem
Jag har låtit LBSen montera min gamla Marzocchi Bomber gaffel på en White hardtail. När jag ska demontera den räcker det dock inte med att lossa skruven för styrlagerspänningen och de två skruvarna som håller styrstammen på plats, vilket räcker på en annan White hardtail med orginalgaffel som vi har (det fungerar även på en Scott Expert Racing).

Jag har knackat försiktig i överkant på gaffelröret, men gaffeln verkar inte vilja röra sig nedåt.

Behöver jag göra något mer (jag vet att meken sa något om att han behövde knacka loss lagerbanor (tror jag det var)? Vad i så fall?

Bilagor

• P1050371.JPG
    P1050371.JPG
    73.7 KB · Besök: 768
Om du petar upp den lilla "delade" ringen som sitter närmast gaffelröret så borde den du få loss gaffeln. Ta någon liten skruvmejsel eller liknande i "hålet" som är i höjd med "T" i RITCHEY i din bild.

Ja och sen är väll lagerbanan som behövde knackas loss sitter längst ner på gaffelröret och är till det undre lagret. resten av delarna skall bara behövas pillas loss.

Den där delade ringen är kilformad. Drar du gaffeln nedåt så spänner den ännu hårdare. Därför måste den bort först :)

Rätta mig om jag har fel.

Kung_Gustaf skrev:
-------------------------------------------------------
> Den där delade ringen är kilformad. Drar du
> gaffeln nedåt så spänner den ännu hårdare.
> Därför måste den bort först :)
>
> Rätta mig om jag har fel.

Delvis. Röret måste ner en bit först.

Knacka till ordentligt på styrröret så att det åker ner några millimeter. Sedan kan du skjuta upp röret och plocka bort den kilformade ringen.

Tack för svaren. Hann bara se F2s innan jag gjorde ett nytt försök. Bifogar en ny bild som visar hur det ser ut när den yttre tätningsringen är borttagen.

s - kan du förtydliga lite? Jag antar att du menar att jag ska knacka på gaffelröret och då ska det åka ner några millimeter? Vill helst inte använda våld innan jag är säker på att jag gör rätt.

P1050378.JPG

Bara pilla upp lilla plastringen som ligger innerst mot gaffelröret. Det har en liten skåra i sig som du får ned en skruvmejsel i. När den är uppe trillar gaffeln ned bara.

Meken menade bara att man skulle ta bort nedre lagerbanan vid gaffelbyte, så att nya gaffeln får nya lagerbanan.

// Meken :)

+ 1 på att den lilla plastringen skall bort först. Dvs den som sitter innerst mot styrröret. Ta en liten (vass) skruvmejsel o peta upp den där den är "delad".
När du fått bort den så ramlar gaffeln lätt ut så håll i den. Ta bort framhjulet först (ser ut att vara kvar på bilden).
Om du "slår med en hammare på en planka" så riskerar du bara att slå/kila fast den ännu hårdare på styrröret.

doubleH skrev:
> + 1 på att den lilla plastringen skall bort
> först. Dvs den som sitter innerst mot styrröret.
> Ta en liten (vass) skruvmejsel o peta upp den där
> den är "delad".
> När du fått bort den så ramlar gaffeln lätt ut
> så håll i den. Ta bort framhjulet först (ser ut
> att vara kvar på bilden).
> Om du "slår med en hammare på en planka" så
> riskerar du bara att slå/kila fast den ännu
> hårdare på styrröret.

Nej, den fastnar inte. Slaget på röret är parallellt med den lodräta sidan av kilen och vinkeln är för stor för att kilen skall nypa. Röret glider igenom kilen.

s skrev:
> doubleH skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > + 1 på att den lilla plastringen skall bort
> > först. Dvs den som sitter innerst mot
> styrröret.
> > Ta en liten (vass) skruvmejsel o peta upp den
> där
> > den är "delad".
> > När du fått bort den så ramlar gaffeln lätt
> ut
> > så håll i den. Ta bort framhjulet först (ser
> ut
> > att vara kvar på bilden).
> > Om du "slår med en hammare på en planka" så
> > riskerar du bara att slå/kila fast den ännu
> > hårdare på styrröret.
>
> Nej, den fastnar inte. Slaget på röret är
> parallellt med den lodräta sidan av kilen och
> vinkeln är för stor för att kilen skall nypa.
> Röret glider igenom kilen.

Du har fel, slå på saker är dumt. Och varför slå när gaffeln trillar ut när kilen är borta?

LENNART1 skrev:
> Du har fel, slå på saker är dumt. Och varför slå när gaffeln trillar ut när kilen är borta?

För att det är så mycket enklare när det sitter riktigt hårt. Att pilla upp en ring som sitter som berget kan du glömma.

Alla mekguider jag läst rekommenderar att man slår loss ringen. Det funkar också mycket bra i praktiken. Fråga vilken professionell cykelmek som helst.

s skrev:
> Alla mekguider jag läst rekommenderar att man
> slår loss ringen. Det funkar också mycket bra i
> praktiken. Fråga vilken professionell cykelmek
> som helst.

+1

Ett snabbt slag medelst gummiklubba så röret åker igenom en smula, sedan lyfter man gaffeln så åker kilen upp elegant med röret.

Jag pratade med en mek som i och för sig inte har sett bilden. Enl honom kan man pilla loss ringen, men den kan sitta hårt. Då får man försöka slå (ibland hårt) som s mfl förespråkar. Jag har försökt det, men lyckas ändå inte, vilket kan bero på att cykeln flexar i mekställningen. Får vänta tills jag får hjälp att fixera cykeln eller krypa till korset och ta den till en verkstad. Det känns alltid lite nervöst att gå på med mycket kraft om man inte är 100% säker på att det är rätt...

Tack för alla tips! Jag återkommer när den gaffeln är lös.

Njae. Ramen behöver inte sitta stumt. Snarare så är det risk att du bucklar den om den har stöd någonstans. Slaget skall vara snabbt och hårt. Masströgheten i ramen skall räcka som mothåll.
Se bara till att ha något emellan så att inte styrröret tar skada.

s skrev:
> LENNART1 skrev:
> -----
> > Du har fel, slå på saker är dumt. Och varför
> slå när gaffeln trillar ut när kilen är
> borta?
>
> För att det är så mycket enklare när det
> sitter riktigt hårt. Att pilla upp en ring som
> sitter som berget kan du glömma.
>
> Alla mekguider jag läst rekommenderar att man
> slår loss ringen. Det funkar också mycket bra i
> praktiken. Fråga vilken professionell cykelmek
> som helst.

Pilla upp ringen är busenkelt med en smal skruvmejsel.
Aldrig misslyckats. Då har jag ändå jobbat som cykelmek i 7 år.

Det kan inte vara så att båda metoderna (korrekt utförda) funkar?

Jag plussettar annars lagom snärtigt slag på gaffelröret och sedan backa tillbaka för att få loss centreringsringen. Har funkat för mig ett flertal gånger med olika gafflar och lager utan missöden.

/Johan

JojjeM skrev:
> Det kan inte vara så att båda metoderna (korrekt
> utförda) funkar?

Jo, du kan vara något på spåret där... ;)

Centreringsringen finns ju i olika material. Har sett både nylon/plast och alu.
Nylonring som i det här fallet är väl mjukare och nyper nog lite lättare än en dito i alu...
Om du inte vågar själv, ta med den till en LBS så petar han/hon/hen nog loss den på nolltid

Fortfarande konfunderad...

Jag åkte till LBSen igår kväll. Meken var kanske inte den mest rutinerade, men han gjorde följande:

1) sprejade på någon form av smörjmedel (jag var tyvärr inte tillräckligt observant där)
2) provade att få upp den inre ringen mha skruvmejsel
3) dito med kniv, lyckades då få till dagens tredje repa på ramen (de två tidigare gjorde jag själv när jag försökte med kniv)
4) provade att knacka, men inget hände (i så fall var det så lite så att man inte kunde se det med blotta ögat)
5) fortsatte med kniven och lyckades då få loss ringen

Han konstaterade att han aldrig tidigare hade stött på en gaffel som var så svår att få loss. Ringen är gjord i ett konstmaterial (nylon/plast?), men han hade tyvärr ingen ny att sätta dit.

Pga olyckliga omständigheter fick jag bråttom till verkstan och glömde då att ta med min stela gaffel som jag hade tänkt montera istället (den fick jag loss utan några som helst problem). Meken satte därför tillbaka allting utan att dra åt. Då skulle det bli enkelt att byta hemma trodde jag...

Ikväll lossade jag på allting och trodde att gaffeln skulle komma ut direkt. Men icke! Provade då med kniv, men hade inte en lika bra (spetsig och styv) kniv som meken. Höll på att bli en fjärde repa i ramen. Provade då att knacka med hammare med trä som mellanlägg samtidigt som jag fick hjälp att fixera cykel. Då lossnade gaffeln med en bråkdel av kraften jag försökte med igår.

Var och en får själva bilda sig en egen uppfattning om vilken metod som är bäst, jag känner mig ganska förvirrad.

Dessutom uppstod nya frågetecken. Jag hade tänkt att montera en stel framgaffeln på Whiten, men den nedre lagerbanan som satt på den fick följa med till Scotten (som den stela gaffeln satt på tidigare). Den gick lätt att bara dra av. Den nedre lagerbanan som sitter på Marzocchigaffeln verkar sitta fast och den vill jag inte knacka loss eftersom jag inte har något verktyg för att knacka ner den på den stela gaffeln.

1) Kan man köpa lösa lagerbanor?

2) Tidigare skiftade jag (på Scotten) mellan den stela gaffeln och Marzocchigaffeln utan göra något annat än att lossa och byta gaffel. Det borde väl betyda att jag har haft två olika nedre lagerbanor (en på respektive gaffel) och att en i så fall har försvunnit?

3) Bifogar några bilder för att få hjälp att förstå om det krävs olika nedre lagerbanor för att kunna skifta den stela gaffeln mellan Scotten och Whiten.

P1050381.JPG

P1050382.JPG

P1050383.JPG

P1050384.JPG

P1050386.JPG

P1050388.JPG

4) FSA lagret är väl integrerat?
5) Vad kallas den typ av lager som sitter på Whiten?
6) För- resp nackdel med resp typ?

Edit - tog bort dublettfoto och ersatte med rätt bild.

Senast ändrad:
1. Kanske. FSA brukar vara bra på att tillhandahålla delar. Eftersom FSA-lagret du har använder kapslade lager borde det vars en viss utbytbarhet på nedre banan så länge du har rätt kontaktvinkel (36 eller 45 grader). Den lokala meken kan ha något liggande som passar.
EDIT: Ser nu att du har 36 grader.

2. Ja, du bör ha haft två fungerande banor.

3. Det är olika lagerbanor för de olika cyklarna.

4. Nej, däremot är det kapslade lager. Det är externa lagerkoppar (external cup).

5. Det är semi-integrerat (zero stack) med lösa lagerbanor.
EDIT: Ser inte ut som taperat styrhuvud.

6. Mellan externa koppar och semi-integrerat är det hugget som stucket, man måste pressa in lagerkoppar i ramen på bägge. Semi-integrerat är något renare och snyggare. Däremot skulle jag välja kapslade lager över lösa banor eftersom det är mindre mekande med lagerspänning, lagren och lagerbanor är mer standardiserade. Väl justerade läger av bägge sorterna fungerar ypperligt.

Tack för bra svar!

Det var åtminstone två år sen jag skiftade gafflar på Scotten. Nu gick det utan vidare att dra upp nedre lagerbanan från den stela gaffeln. Kan det ha varit så att motsvarande också fungerade på Marzocchi-gaffeln och att jag i så fall har skiftat även nedre lagerbanan när jag skiftade gafflar?

Hur vanligt är det att det går att lossa/dra upp nedre lagerbanan längs gaffelröret och montera det på en annan gaffel utan verktyg?

Kontentan blir väl att om jag vill skifta en gaffel mellan cyklar måste jag byta nedre lagerbana om dessa inte är av samma typ. Har jag förstått det hela rätt?

Det enklaste (men lite mer kostsamma) är att du installerar nya lager på båda hojarna med cartridgelager, dina lager ser ut att må bra av ett byte.

Se till att få fatt i lager med liknande crownrace-ringar (samma lutning) så är det hela ur världen.

Kanske 10-15% av cartridgelagerförsedda styrlager har en splittad ring du kan ta av utan våld, 0% av styrlager med öppen lagerlösning har denna möjlighet på grund av kulbanan.

Tack för tipset!

Vad är cartridgelager och vad är för- och nackdelar med dem?

FSA-lagret på Scotten kanske det börjar bli dags att byta. Vet dock inte om jag vill lägga några pengar på den fn eftersom jag inte har bestämt hur jag ska använda den framöver. Förstår däremot inte bedömningen av White-styrlagret. Cykeln har inte rullat många mil och är i övrigt i princip i nyskick.

skogscyklisten skrev:
> JojjeM skrev:
> -----
> > Det kan inte vara så att båda metoderna
> (korrekt
> > utförda) funkar?
>
> Jo, du kan vara något på spåret där... ;)

Gah! Men nån måste ju ha FEL!

Näe, båda metoderna funkar. Det är mest en fråga om hur länge man vill meka och hur mycket repor man vill ha i sin ram.

(jag håller med s)

/M

Bele skrev:
> Tack för tipset!
>
> Vad är cartridgelager och vad är för- och
> nackdelar med dem?
>
> FSA-lagret på Scotten kanske det börjar bli dags
> att byta. Vet dock inte om jag vill lägga några
> pengar på den fn eftersom jag inte har bestämt
> hur jag ska använda den framöver. Förstår
> däremot inte bedömningen av White-styrlagret.
> Cykeln har inte rullat många mil och är i
> övrigt i princip i nyskick.

White-lagret ser ut att inte ha så mycket fett i och en del rost. Därav rekommendationen.

Helt nya cyklar kan komma med rätt billiga lager som inte är särskilt välsmorda från start och då ger de sig rätt snabbt.

Cartridgelager är det du har på FSA-styrlagret, ett tätat lager som ligger i koppen helt enkelt. Dessa nyttjar ju en crown race-typ som har en lutad plan yta där lagret ligger an och därmed inte så känsliga för vad de stöttar.

Har man kulring är det lite svårare att matcha p.g.a slitage samt att hitta korrekt crown race.

Cartridgelager:
cart.jpg

Ok, då förstår jag. Men rost förutsätter väl att fukt har trängt in?

Det viktigaste är löst fn, dvs jag fick loss Marzocchi-gaffeln så den kan lämnas in på service. Tack än en gång för alla tips!

Tillbaka
Topp