Har väl inte hunnit göra nån riktig mektabbe på cyklarna....(ännu),men flertalet under alla år av hojmekande.
Den jag definitivt kommer ihåg,och gav smått traumatiska efterdyningar kommer här:
Bygger ju customhojar som hobby,har ett gäng ståendes,och senaste bygget gjordes förra vintern.
Skulle ha en bensintank från en Sportster på den,och fick skära ut tunneln och göra ny som passade på ramen.
Efter svetsning provtrycker jag tankarna,pluggar tanken,trycker med 1-1,5 bar och doppar ner i vatten....sagt och gjort,hittade två små porer som behövdes svetsas.
Till saken hör att jag PRECIS innan trycktestning sköljt rent tanken invändigt med Brakecleaner,normalt gör jag det EFTER svetsningen,men nu hade jag bråttom för ville hinna klart tanken innan vi skulle iväg på kalas....stress,hjärnsläpp,irrationellt beteende....you name it!
Sagt och gjort,upp ur vattenbadet,torka rent och bort till svetsbänken,och självklart fick pluggarna i tanken sitta kvar,hermetiskt tillsluten och perfekt högexplosiv gasblandning kvar i tanken...ni förstår vart det barkar nu??
Fäller ner svetskärmen,tänder Tig:en och cirka 1,3 millisekunder senare smäller det så överdjävligt så jag halvt sket på mej.....förvånad och lomhörd fäller jag upp skärmen,tittar på ett trasigt Tighandtag jag håller i,och en deformerad plåtboll en bit bort på bänken!
Small så inihelvete så det singlade damm i luften från lysrören,tanken hade blivit betydligt rundare än ursprungsformen och fläkt upp ett hål där jag hade tänt svetsen....bra drag i den gasblandningen.
Bara köpa ny tank och göra om allt från grunden,fast rätt ordning denna gången....vette fan varför jag ruckade på min normala ordningsföljd,svetsat många tankar förrut,men ALLTID rengjort invändigt det absolut sista innan lackering.
Jaja,gick ju bra och får väl se det som läropengar....fick ju bytt tighandtaget till ett nytt och bättre i alla fall!!