mera lera 12h solo

mera lera 12h solo
Jag har ofta funderat på den här sortens sololopp men har inte fått till ett än. Jag har en polare som körde H12 i Danmark solo och han sa att den största hjälpen han fick var en polare som stod i depån och hjälpte honom med mat och pepp. Det största hindret, enligt honom, var hur tufft det var rent psykiskt och att ha någon som uppmuntrade var hela skillnaden.

Angående träning, mat och utrustning:
Du kommer ju köra hela loppet långt under tröskel så det är så du vill träna. VO2max-träning kommer inte göra någon nytta.
Som cykel vill du ha bekvämast möjliga dvs en heldämpad MTB med breda däck och lågt lufttryck (slanglöst naturligtvis)
Mat/energi: Du kommer bli trött på det söta i sportdryck och gels så fast föda kommer nog behövas. Jag hade gått på en blandning av mild sportdryck, gels (fast inte så många som ett vanligt lopp) och powerbars.

Senast ändrad:
mera lera 12h solo
Fulkinesen sa:
Rompa sa:
Han som vann Lida24h i singelklass förra och förr förra året åkte helstelt.

Haha, helt galet! Skulle du säga att det var en optimal taktik? ;)

Skulle gissa att det är det, samma sak när jag körde Nordic24 i danmark för några år sedan, helstelt med ostoppad kolfiber sadel. Gissar att det spelar roll hur mycket man släpar runt på när man skall hålla igång i 24h.

Senast ändrad:
mera lera 12h solo
Ja, ML12h har vunnits flest gånger på heldämpade cyklar. Första året fanns det tom singelspeed helstelt i stål med kommer jag ihåg. De vann inte.

mera lera 12h solo
Jag körde för några år sedan. 26" och stenhårda Race King är inte att rekommendera... Trots att jag inte cyklat så mycket gick det att komma långt på en bra grundfysik som löpare. Efter 7 timmar hade jag så ont i armarna att jag inte kunde hålla i styret längre och var tvungen att bryta. För mig blev cykelvana den klart begränsande faktorn, och inte fysisk utmattning.

På tolv timmar funkar det bra med bars och dryck, kör sånt du gillar. Tror jag hade snickers och sportdryck

mera lera 12h solo
Jag har kört sedan starten, numer den enda fasta punkten i mitt cykelliv. Sex gånger solo.

Någon gång har jag varit tränad, avslutning på en säsong innehållande VR, några långlopp och hyfsad träning. Oftast har jag varit i rätt dålig form, förra året hade jag nog inte cyklat tolv timmar totalt inför loppet.

Men det spelar ingen roll, det blir en bra dag oavsett! Anpassa ambitionen efter dagsformen och cykla så mycket du orkar. Om det blir sex eller tjugo varv spelar ingen roll.

Intensiteten ligger under ditt max, men ju snabbare du är desto mindre blir skillnaden tror jag. De snabba killarna och tjejerna kör inte med låg intensitet, de kör bara längre än normalt.

Så träna långa pass förstås, men glöm inte kvalitén för det. Banan är ganska teknisk och det går inte att glida igenom den, du behöver ta i rejält många gånger per varv. Och jag som otränad känner att jag saknar styrka och expolisivtet mer än uthållighet. Ju högre fart desto lättare går det.

Mat är väldigt individuellt, och behöver inte vara tråkigt. Ta med grill, eller låna åtminstone lite gallerplats av någon. Om du inte tänkt vinna förstås, då hinner du inte, men det är ju också ok.
Jag brukar försöka få i mig energi vid flera tillfällen per varv. Gel, GT-tabl, bars, energidryck i flaskan. I bland stannar jag i depån (vissa år ganska ofta) och dricker vatten, äter mackor, risifrutti, smågodis, Snickers, banan, Gainomax, korv med bröd eller tar en öl. Ha med variation, du vet aldrig vad du blir sugen på.

Att ha support i depån kan väl va ok, men då ska man väl ha ro att stanna och snacka lite. Viktigast är nog att se till att ha roligt hela tiden, även när man är trött, har ont, och prickar varje rot och sten. Det gäller att kunna garva åt det!

mera lera 12h solo
Kul med så många kommentarer. Tanken är att jag ska ta mig runt på min "halv-ht", dvs en procaliber med 2.2or med slang =)

Har tänkt mig köra 3-5 långlopp under året dessutom så enbart nöta lågintensitet blir det inte tal om som träning. Men större delen av träningen kan nog bli lite längre pass på ca 5 timmar i skogen.

Grilla kommer jag inte hinna med, jag tänkte se hur många varv jag hinner så siktet är inställt på fart. Därför funderar jag lite vad man borde äta i typ fast form för gel och sportdycker kommer ju gå åt i rikliga mängder. Funderar om man ska låna en dunk med tappkran så går det fort att fylla på flaskorna när de är tomma. Matmässigt blir det troligen bars, snickers kanske kanelbullar eller liknande samt bananer. Vad tror ni om det? Ungefär vad jag ätit alla varv runt Vättern, siljan samt cykelvasan.

Hur brukar banan hålla ihop då i 10de timmen? Kan det vara klokt att ha en uppsättning reservhjul med sig som man kan byta till med andra däck ifall karaktären ändras på banan, kan ju göra att man tjänar tid.

mera lera 12h solo
Freddie L sa:
Ja, ML12h har vunnits flest gånger på heldämpade cyklar. Första året fanns det tom singelspeed helstelt i stål med kommer jag ihåg. De vann inte.

Killen som vann ML12h 2016 och 2017 körde iaf en helstel singlespeed i 2016. Jag har cyklat på den cykeln och jämfört med min fulldämpade alucykel var den... ja det var obeskrivlig obekvämt.

Senast ändrad:
mera lera 12h solo
Det ingår sportdryck i anmälan (och varmkorv och kaffe(om de inte ändrar i år)), brukar vara Enervit. De har en stor strategiskt placerad dunk i växlingsområdet. Varmkorven är också centralt placerad.

Tycker du tänker rätt, du verkar ju ha provat förut. Jag klarar mig inte utan en kall Gainomax med blåbärssmak eller två, och lite godis slinker också ned. Ha med olika grejer helt enkelt. Vet att en vinnare i damsolo i princip bara klarade sig på energiprodukter också, det är ju så individuellt.

Ha ordning på dina grejer, både mat och utrustning. Att ha en liten kylväska med flaskor (jag blandar min Enervit lite starkare) och lättåtkomligt käk är guld värt i nionde timmen. Att skära barsen i två halvor med pappret på gör det smidigare i skogen, att lossa på skruvkorken till Liquiden likaså. Osv.

Sök reda på de gamla ML12h-trådarna här kan vara bra, finns nog lite tips och erfarenheter i dem!

mera lera 12h solo
knaper sa:
Freddie L sa:

Killen som vann ML12h 2016 och 2017 körde iaf en helstel singlespeed i 2016. Jag har cyklat på den cykeln och jämfört med min fulldämpade alucykel var den... ja det var obeskrivlig obekvämt.
Du har ju rätt! Han lyxade till det med växlar till -17 tror jag! Såg rätt trött ut ändå vid målgång... ;-)

mera lera 12h solo
knaper sa:
Freddie L sa:

Bruka allvar!

Det är det där snöret som binder ryggen med röven som är problemet, inte hojjen.
"obeskrivligt obekvämt"

Smörja!
Bruka allvar!

mera lera 12h solo
Fulkinesen sa:
Rompa sa:

Haha, helt galet! Skulle du säga att det var en optimal taktik? ;)

Vette fan faktiskt... men det verkade funka bra för han dem varv man själv varvade honom.
Vi i vårat lag (vi kom 2’a) körde Specialized Epic och Camber, dem som var 1 varv före oss och som dessutom vann körde på Scott Spark allihop. Banan var teknisk och svår, svårare under natten med regnet.
Jag tror att bäst cykel är en som gör att ryggen orkar i det tempo man sätter upp. Dvs en heldämpad.

mera lera 12h solo
Rompa sa:

^this, jag körde heldämpat 27,5+, harvade på i vanligt mystempo och blev varvad av denna långhåriga fartfantom ett antal gånger. Tror man tjänar på mer xc och mindre am när man kör långlopp i sverige, även fast det är en del stök på lida verkar fördelen på platten vinna.

mera lera 12h solo
Lol Tolhurst sa:
Rompa sa:

^this, jag körde heldämpat 27,5+, harvade på i vanligt mystempo och blev varvad av denna långhåriga fartfantom ett antal gånger. Tror man tjänar på mer xc och mindre am när man kör långlopp i sverige, även fast det är en del stök på lida verkar fördelen på platten vinna.

Jag tror (eller vet, jag dubbelkollade resultatlistorna) ML12h-killen är samma som Lida 24h-fartfantomen och jag såg på klubbfaceboken att han körde nåt dämpat och växlat 2017 :/
Den där helstekta cykeln var ingen "tandläkarcykel" heller, jag tror de flesta här äger ett bakhjul som kostar mer än den.

Jag vet, jag bidrar inte till trådskaparens diskussion men man kan nu iaf hävda att såna här långlopp går att överleva på det mesta :)

mera lera 12h solo
Fundering, bör man ha lite prylar för kedje och kassett rengöring på sin station? Tänker att 12 timmars cyklande kommer fresta på drivpaketet ganska rejält. Oavsett om det är lerigt eller torrt.
En pump till dämpargaffeln kanske också är bra då gaffeln med stor sannolikhet kommer tappa tryck under 12 timmar.

Ska nog fundera över detta med provianten, en variation kan nog vara bra. Men öl går bort åtminstone under loppet =)

mera lera 12h solo
Ni som cyklat loppet, om det är torr bana, klarar man sig med race King däck då och om det blir lerigt x-king? De däcken är de jag tycker funkar bäst för mig på långlopp men jag får känslan avsatt detta varvlopp går på en bana som motsvarar typ endaste liten del av vad ett långlopp är, distans singeltrack.

mera lera 12h solo
Jag har med mig det mesta i verktyg och reservdelar, för man vet aldrig. Det finns en slang att spola av hojen med (soloåkare har förtur), och lite olja till kedjan. Att justera trycket i dämparna har jag aldrig orkat, men visst kan vara bra att ha. Brukar finnas ett lag från lokala cykelaffären med, och de kan nog hjälpa till med verktyg och enklare fix.

Vad gäller däck. Till att börja med råder jag dig att köra slanglöst. Lite lägre tryck ger bättre komfort och fäste (vilket gör att du orkar bättre) och punkor förekommer absolut på banan. RK är ett däck som funkar fint när det är torrt, körde det på 26’-tiden några år. Fast i 29’ finns det nog bara i 2,25 tror jag, och jag föredrar nog ett fetare däck med lite bättre egenskaper om det blir fuktigt. Jag har kört Ikon 2.35 några år. En smaksak. XK funkar hyfsat om det blir blött, men egentligen skulle jag nog ha något med ännu bättre fäste och lerrensning.

Jag väljer hellre ett däck med lite marginal vad gäller fäste framför lättrullat, men så kör jag ju bara för skoj också. Men man hör även race-puttarna klaga över att det blir halt vid väta. Mycket rötter och en hel del hällar är det.

mera lera 12h solo
knaper sa:
Lol Tolhurst sa:
Rompa sa:

Jag tror (eller vet, jag dubbelkollade resultatlistorna) ML12h-killen är samma som Lida 24h-fartfantomen och jag såg på klubbfaceboken att han körde nåt dämpat och växlat 2017 :/
Den där helstekta cykeln var ingen "tandläkarcykel" heller, jag tror de flesta här äger ett bakhjul som kostar mer än den.

Jag vet, jag bidrar inte till trådskaparens diskussion men man kan nu iaf hävda att såna här långlopp går att överleva på det mesta :)

5AFD5B2D-863B-4A13-AE48-7645C58F3ABD.png

Tillbaka
Topp