Militärcykeltråden

Militärcykeltråden
Vad rekommenderas istället för skit som rostat ihop?
Det finns särskild penetrantolja och det finns värme. Det är drygt men funkar oftast bäst.

Vill man ha en 5-56-liknande produkt kan jag verkligen rekommendera Superlube.

Penetrerar väldigt mycket bättre och smörjer också. Inte så mycket rengöring som 5-56 vilket jag iofs tycker är ett plus.

Militärcykeltråden
Grabbarna, jag hittade av misstag ett alternativ till pedaler ifall det inte fanns några original.
Torrington - det finns många av dem på ebay, i UK och USA.

Bilagor

• img_20210112_124148_1610494327989.jpg
    img_20210112_124148_1610494327989.jpg
    265.9 KB · Besök: 34
  • img_20210112_124230_1610494328014.jpg
    img_20210112_124230_1610494328014.jpg
    299.7 KB · Besök: 29
Militärcykeltråden
Bättre bild på den. Köptes utan bakfälg så blev uppdaterad med ett 3v nav och i24 fälg(samma bredd som orginal men tyvärr alu) + större bakdrev så den blev bättre i terrängen. Biltemas 27,5x2.1 däck tar den men är tight.
P_20230907_131407.jpg

Militärcykeltråden
Bättre bild på den. Köptes utan bakfälg så blev uppdaterad med ett 3v nav och i24 fälg(samma bredd som orginal men tyvärr alu) + större bakdrev så den blev bättre i terrängen. Biltemas 27,5x2.1 däck tar den men är tight.Visa bilaga 700842
Tack för bild och beskrivning! Såg nu i inlägg #87 att någon lyckats klämma in Schwalbe Super Moto 27.5x2.40 (ETRTO 62-584) på en svensk m/42 med orginalskärmar. Är lite sugen på att göra någon liknande mod på en m/42 och kanske slänga på ett 3-vxl nav och en riktigt stadig främre pakethålllare också.

Militärcykeltråden
För en okunnig, finns det något värde i dessa cyklar annat än som roliga projekt?
Vi har en gammal rackare som håller på tynar bort som jag aldrig kommer till skott med att ta tag i så jag funderar på dess framtida öde :)

Militärcykeltråden
För en okunnig, finns det något värde i dessa cyklar annat än som roliga projekt?
Vi har en gammal rackare som håller på tynar bort som jag aldrig kommer till skott med att ta tag i så jag funderar på dess framtida öde :)
Kilopriset är 20:-, typ. De annonseras lite här och var för summor som uppenbarligen är ut i det blå. De förblir osålda. Med ett lite bättre baknav med två eller tre växlar blir de realistiskt åkbara och får åtminstone ett bruksvärde.
De är inte särskilt stöldbegärliga och det kanske är ett tillräckligt argument?

Militärcykeltråden
Här är ett exempel i min närhet. Säljaren vill ha 600 kr men annonsen har legat ute sen 16 juni, så det verkar inte vara någon större efterfrågan. Blocket i kategorin Herrcyklar.
https://www.blocket.se/annons/vastmanland/militarcykel/1205302953

1720950018113.png

Militärcykeltråden
Någon som har meckat med HR90 V nav?
Jag har ett där rullbromsen inte släpper taget när man bromsar. Plockade isär navet en gång och fick allt att fungera fint, men efter första inbromsningen är det motstånd igen.

Militärcykeltråden
Någon av er fantastiska cykelmekare som vet hur man demonterar vevpartiet på en M42:a? Behövs något särskilt verktyg? Jag råkade trampa av ena veven på vägen hem från gymmet (hehe...:cool:) och behöver byta.

Militärcykeltråden
Någon av er fantastiska cykelmekare som vet hur man demonterar vevpartiet på en M42:a? Behövs något särskilt verktyg? Jag råkade trampa av ena veven på vägen hem från gymmet (hehe...:cool:) och behöver byta.
1. You can see instructions about BMX vevpartiet but only before the moment when masters try to remove cups with hammer.
2. Maybe vevpartiet looks similar to BMX, but there is important difference: M's cup is threaded, BMX is unthreaded.
3. So instead of hammer you will need to some 2-point rotating instrument. But after ~80 years it can be not so easy to unscrew it at home - I requested to do this bike workshop at Scheelegatan in Stockholm, they are familiar with such problem and have related instruments.

4. Instead of installation of classic vevparti I can recommend to install square taper: it is much more durable.
5. It requires:
a. Fauber BB adapter Model B (not A!) from Finland
b. Bottom bracket (BB) with Italian thread - not wider than 116mm. 110mm should be OK.
c. Loctite 638 (it is mentioned in instruction coming with BB adapter)
d. Some generic vevpartiet compatible with BB
e. Star with 46 teeth with vevpartiet-compatible BCD.
f. Pedals. It will be generic axle diameter instead of retro 1/2 tum.
5. I attach some hint-photos, hope it may help you.

2.jpg

PS: Förlåt för engelska

Bilagor

• 1.jpg
    1.jpg
    924.4 KB · Besök: 58
  • 3.jpg
    3.jpg
    1,001.4 KB · Besök: 51
  • 4. PXL_20240818_172727887.jpg
    4. PXL_20240818_172727887.jpg
    817.6 KB · Besök: 56
  • 5.jpg
    5.jpg
    946.6 KB · Besök: 62
Senast ändrad:
Militärcykeltråden
Någon som har meckat med HR90 V nav?
Jag har ett där rullbromsen inte släpper taget när man bromsar. Plockade isär navet en gång och fick allt att fungera fint, men efter första inbromsningen är det motstånd igen.
Is it rear nav?
I think there is sign from above to install some 3-vxl hub :-)
Currently I replaced HR90 V with Shimano 3CC.
After 1-2 weeks I am planning to replace 3CC with Nexus 3.

Bilagor

• a1.jpg
    a1.jpg
    475.5 KB · Besök: 59
  • a2.jpg
    a2.jpg
    217.5 KB · Besök: 53
Militärcykeltråden
Hej, hittade in i denna tråden, intressant läsning. Skulle vilja ha den manualen i pdf...
Jag har en M42 i bruksskick som jag letar en eker+hylsan(muttern) till framhjulet, den korta mot bromstrumman, och pedaler, original eller liknande.

Tillbaka
Topp