min första 100Km

min första 100Km
Är du inte vältränad kan det vara klokt att inte köra mer än en gång om dagen, beroende på hur hårt du kör så klart. Åk ut ock kör ett par gånger upp till södra berget i morgon i stället, gör det minst en gång i veckan så ska du se att det går lättare i backarna på vanliga vägen sedan.

min första 100Km
med racern elle mtb´n i så fall skogsväg eller bilväg?
ettan fungerar inte på racern än så länge
jag är ju inte så dära jätte vältränad men hoppas på det lite med cyklandet ska ta nån 3mils runda på tisdag kanske en på onsdag eller torsdag, kan ju vara bra med en dags vila emellan.

Senast redigerad av en moderator:
min första 100Km
Bilvägen med racern och skogsväg med mtb´n välj själv, men kör ganska hårt. Börja från stan och kör till hotellet och rulla ner igen och gör om. Då träningen inte kommer att bli jättelång i tid så kan du köra på dina 110%, det kommer att vara grymt segt men det ger utdelning senare.

min första 100Km
jo det är sant jag kan ju ta MTb´n från bredsand upp till övre skidstadion sedan cykla upp till södra det lär no ge i längden.
men hur stor skillnad är det att trampa på en över 20år gammal racer mot dagens?
för denna på tvåan är som MTB´s på 18:e växeln

min första 100Km
Idag har man oftast lite större spann på utväxlingen på racercyklar än vad som var normen på 70-80talet Speciellt om man tittar på cyklar som har kompakt vevpartier. Dvs du kanske har en lika tung tyngsta växel på en modern cykel men då det finns fler drev så brukar man ha större drev på dom lättare växlarna. Finns ju såklart också tungt utväxlade cyklar idag men det finns många olika kassetter att välja på, och så klart tredeleade vevpartier och kompaktvevpartier med mindre drev fram.

min första 100Km
har ett stooort yttre drev fram samt ett mindre kasetten är 7 delad cykeln är egentligen en 12 växlad undrar dock om kasetten är "något tyngre" än den gamla 6 växlade , då karl som byggde hjulet har om jag minns rätt tävlings cyklat själv

min första 100Km
På dagens cyklar så är det oftast 39-52 drev fram om det inte är kompakt då brukar det vara 34-50 eller 36-50. Kassetterna brukar ofta vara 11-25 (på färdiga cyklar men det finns massor av andra kombinationer att välja mellan) och tio eller elva delade beroende på om det är shimano, sram eller campagnoloväxlar och vilken nivå på växlarna man har.

min första 100Km
jag räknade det största drevet fram den hade 53 "tänder" bakre största tror jag hade 26 det minsta är oräknat samma med det minsta framtill

min första 100Km
det står på utsidan av vevpartiet 52 är det antal kuggar på största drevet?

baksidan är nog 26 eller 28 största minsta 12 tror jag

säger meig inte mycket som sådant men nån här kansk ju detta bättre, sedan väger ju min räser något mer än dagens kanske påverkar hur man kan framföra den?
men mitt mål är en hel carbon ram med bra däck/komponenter men så länge denna håller så kör jag med den.

min första 100Km
tror min DA nishiki har 54 som storklinga, och 6växlat bak. För att palla med den som fusk ss kör jag på "2an" bak och stora fram" hade lätt klarat mig med mellanklingan fram och spannet bak.

dumt o sitta o köra på tunga växlar, jag personligen kör ganska tungt i mtb och det är förbannat irriterande när folk kör förbi på lättare växlar. men det blir lätt så när man kör själv att man kör tyngre för att man tror det "tar" bättre...

min första 100Km
håller med dig igår när benen var hyfsat bra efter 1mil+ så kom då raksträckan kort men ändå då drog jag i med tunga växlar, och trampade i gång så mellan 200m-1km höll jag 54.5KM/h men sedan var man något slut i flåset och benen.
Kankse därför backarna straffar mig så?
brukade köra på 15-18 växeln på mTB´n när jag bara hade den att cykla med, det var hyfsat tungt att trampa så längre bitar.
Tredje fram sjätte bak tror jag det var men aldrig man kom i räcer hastigheterna hur man än trampade.

så det finns alltså nån slags skillnad på tyngden av 80 talets räcer mot 2000 talets i växlarna?
men det förstås ingen räcer kommer väl riktigt i MTB´n 1,2,3 de är ju super lätta

Tillbaka
Topp