Min Merida Road Lite 903

Petri

Ny medlem
Min Merida Road Lite 903
JA så här ser den ut nu efter gårdagens joksande vad tror ni om styret är det bra vinkel eller ska den vinklas mer åt något håll?

Bilagor

• DSCF467722.jpg
    DSCF467722.jpg
    81.2 KB · Besök: 63
Min Merida Road Lite 903
jag har en fråga om däck
jag har ett till synes nytt COnti ultra sport samt att jag fått ett GP 3000 båda continental
om ajg har ultra däcket fram och GP 3000 bak
tills jag kan köpa GP 4000S däck fram o bak?

Min Merida Road Lite 903
Petri skrev:
-------------------------------------------------------
> jag har en fråga om däck
> jag har ett till synes nytt COnti ultra sport samt
> att jag fått ett GP 3000 båda continental
> om ajg har ultra däcket fram och GP 3000 bak
> tills jag kan köpa GP 4000S däck fram o bak?

Vad menar du?

Min Merida Road Lite 903
här är då bettan på den ena bilden ser man att handtaget är rejält böjt efter vurpan jag gjorde i förrgår, den andra är med den vita flaskhållaren ska jag byta plats på de?
samt kan ajg ha vit styrlinda rent stilpolitiskt korrekt?
pinnen är för att cykeln ska kunna stå, det får ni "stå" ut med ;)

Bilagor

• DSCF5124.jpg
    DSCF5124.jpg
    69.9 KB · Besök: 36
  • DSCF5119.jpg
    DSCF5119.jpg
    113 KB · Besök: 47
Min Merida Road Lite 903
Inte för att jag är något proffs, men i min iver efter att själv hitta en korrekt sittställning har jag lärt mig att en sådär framåtlutad sadel som du har inte rekommenderas.
Eftersom du tidigare skrivit att du har ryggbesvär är det nog läge att vinkla upp sadeln mot ett mer horisontellt utgångsläge.

Ang styrlinda sägs det väl att man har svart på träningshojen och vit på tävlingsditot.
Jag skulle nog inte bry mig utan köra med det jag själv tycker är snyggast/bäst grepp/mest komfort.

Flaskhållarna sitter väl bra sådär?

Min Merida Road Lite 903
oki då var några frågetecken uträtade, nu till det sista kanske svåraste är handtaget(tagen) så sne att den aksnek inte kommer fungera eller räta ut så det blir bra?

Min Merida Road Lite 903
Växelreglaget ser väl snarare ut att ha ändrat läge än att ha knäckts och bör således gå att justera tillbaka. Är nog inte knepigare än att lossa lite på infästningen och justera till det.

Min Merida Road Lite 903
ok nu är jag inte duktig på att linda styrlinda så det får nån med erfarenhet göra samt fixa handtagen har dessvärre inte erfarenhet av dessa typer av handtag

Min Merida Road Lite 903
Lyft på gummihöljet på utsidan av handtaget så kan du peta in en insexnyckel och lossa lite på skruven som håller fast det, obs skruva inte loss helt, bara lite så du kan rubba handtaget. Vrid sen ut handtaget så det sitter rakt och dra åt. Klart!

Min Merida Road Lite 903
Rippa skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > min styrstam r en
> > 15-17cm
>
> Nej det är den inte

ok hur lång tror du den är då?
sist jag mätte den från där, den sitter fast till styret med en tumstock
så hur mäter man längden på en sån då?

Min Merida Road Lite 903
Man mäter från centrum av styrröret till centrum av styret. Om du mätt yttermåttet och fått det till 15-17 cm är det gissningsvis runt 120 mm det rör sig om.

Min Merida Road Lite 903
Växelhandtaget kan du banka tillbaka med handen. Testa att slå lite med handflatan tills det sitter i rätt läge. Du behöver inte lossa det innan.

Min Merida Road Lite 903
har provat bända det, inte med nån kofot eller så men trycka ordentligt med handen, och som du sa Mollo banka försiktigt med handen men den sitter som sten orublig överhuvudtaget, eftersom du Big säger att baknka försiktigt å ska den flytta på sig.
Men eftersom varken dra,trycka eller "banka" på den hjälper gör att jag , blir lite oroad över att det kan ha hänt nåt med den vid vurpan även om detta var "off" från asfalt mer i lös sand/grus men då jag satt fast med högerfoten vid vurpan, kanske min tyngd har påverkat?

Min Merida Road Lite 903
Då får du lätta lite på skruven som de andra sa. Det är en insexskruv som sitter under gummit. Jätteenkelt. Lossa, banka, skruva åt.
/J

Min Merida Road Lite 903
Du har för stor ram för din längd,så väx eller byt till en mindre:) gissar att du skall ha en stam som är 90mm och kanske en stolpe utan setback men troligen så blir det inte optimalt ändå.

Min Merida Road Lite 903
gurano skrev:
> Är du säker på att du verkligen har en XL?
> Tycker inte den ser riktigt så stor ut på
> bilden.

Eftersom det är en kompaktram får man titta på styrröret som ser "väldigt" långt ut, det är nog korrekt att det är en stl XL :-) T

Min Merida Road Lite 903
60-62 står detpå en klisterlapp på ramen, men eftrsom ramar inte är billiga och jag nyss uppgraderat, MTB´n för en massa pengar så är detta vad jag har, men jag kan ju byta sadelstolpe, styrstam osv. utan att det kostar skjortan.
Men super mega tack för tipsen på styret och handtagen, samt har jag skiftat flaskhållarna efter ett internt tips.
ser det bättre ut nu med sadel och styre, samt vart det snyggare med flaskhållarna så här?

Bilagor

• DSCF5129.jpg
    DSCF5129.jpg
    92.9 KB · Besök: 29
  • DSCF5131.jpg
    DSCF5131.jpg
    112.6 KB · Besök: 37
Min Merida Road Lite 903
Sadelstolpen behöver du inte byta och styrstammen byter du bara om du känner att du måste ha en annan längd.

Du kan testa att vinkla upp styret lite innan du köper ny styrstam. Då slipper du hänga över handtagen. Lossa på insexskruvarna fram på styrstammen och vrid upp styret en aning.
/J

Min Merida Road Lite 903
Ska Fixa Detta Big. En annan fråga angående min Merida ram FTS 500-V för det är nog fanken bara sadelstolpe och sadel som är tillsammans med den cykeln som är original ;)
tog bort flaskhållaren en spectra alu.
Men ska jag bara köra vatten genom min M.U.L.E och skippa flaskhållaren?
lite mindre jox kvar på cykeln på så sätt

Min Merida Road Lite 903
Så där är bild på racer som den är nu efter lite mixtrande och MTB´N efter att flaskstället är väck smat nya Däck Conti Mountain King

Bilagor

• DSCF5145.jpg
    DSCF5145.jpg
    74.2 KB · Besök: 39
  • DSCF5151.jpg
    DSCF5151.jpg
    74.6 KB · Besök: 26
Min Merida Road Lite 903
Hej boys Meridan jag har som racer är ju en 2007 vilken tiagra grupp tror ni det är på den 4500?/4550
det är så att jag skulle iväg idag för första gå+ngen sedan jag vurpade med den på grus/sand området.
saken är den att först ville den inte växla ordentligt, så då tänkte jag att ok får köra påd en växel som går.
Men nån hundra meter om en s det så hördes ett konstigt ljud bakifrån, gissa vad.....Bakxäeln är kaputt den ta i ekrarna det går inte alls att växla nu inget händer när jag trycker på handtaget.
Aå den stora frågna är 3 år gamla komponenter om ajg bara byter ut bakxäeln kommer jag då tvingas byta vevparti och framväxel också?

help me i´m lost and i´m tired of things breaking down.

Min Merida Road Lite 903
ok ska gå ner i förrådet och fota den. för den går ej rubba utåt lite bakåt men that´s it.
Sedan går det ej växla det är stenstumt, men bild kommer snart hold on

Min Merida Road Lite 903
Köp nu inget innan du VET vad som är trasigt.

Det är rätt vanligt att man får rikta eller ibland byta växelörat efter en krash. Det är mer sannolikt än att du haft sönder växeln.

Reglaget är svårare att veta. Ta hjälp av en mekaniker. Och du vet vilken du inte skall välja:-)

Min Merida Road Lite 903
Justerskruvarna på bakväxeln kan ju vara lite ur position, du bör nog kontrollera ändläget på växeln. Mer troligt är väl att växelörat fick sig en knäck i din vurpa och är därmed boven i dramat. Och nu är skadan redan skedd, efteranalys hjälper väl inte så mycket.

Jag känner dock att detta kan ta ett nya episka proportioner, så jag laddar med popcorn i all välmening.

Ge inte upp, Petri!

Men samtidigt: var inte så ängslig över att en del saker ska "se rätt ut". Jag får intrycket av det i vissa frågor du har, vad alla andra tycker etc. Ut och kör bara, känn in dig, learning by doing. I en del frågor finns det ju definitiva rätt och fel, men i andra frågor du lägger fram så känns det som att du lägger energi på fel saker, det finns bara subjektiva svar.
Ut och cykla och var glad bara!

Min Merida Road Lite 903
bilder är här ni som vet ser ju säkert direkt

Bilagor

• DSCF5157.jpg
    DSCF5157.jpg
    76.1 KB · Besök: 38
  • DSCF5158.jpg
    DSCF5158.jpg
    63.3 KB · Besök: 35
  • DSCF5159.jpg
    DSCF5159.jpg
    69.1 KB · Besök: 33
  • DSCF5165.jpg
    DSCF5165.jpg
    67.7 KB · Besök: 33
Min Merida Road Lite 903
Växelörat kan vara lite skevt, men det ska inte göra så att växeln sitter fast. Växeln ser inte skrapad ut så den borde inte ha fått nån större smäll.

Testa att jucka med bakväxeln och tryck fram och tillbaka med växelhandtaget. Det kanske bara har fastnat lite. Du kan också ta av hjulet och testa att växla då.
/J

Min Merida Road Lite 903
bigmollo skrev:
> Massa text......
> Du kan också ta av hjulet och testa
> att växla då.
> /J

Öhhhh kanske inte eller. Möjligen så att du missade den tråden=).

Tillbaka
Topp