Min Merida Road Lite 903

Min Merida Road Lite 903
Min tanke också. Om det inte är örat så bör det vara det. Ligger dom för tajt så kan detta tillsammans med ett ändläge alltför långt in mot ekrarna göra att bakväxeln inte orkar dras ner av bakväxelfjädern.

Kan bli en långkörare detta : /

Min Merida Road Lite 903
jag hade ju inga probelm efter vurpan eller före, och nu så händer detta.
jag har provat rucka på växeln i sidled, bakåt går den att böja men det hjälper inte.
rullar man cykeln framåtså går det liite grann sedan smäller det i ekrarna så därav vågar jag inget att göra.

SEdan undrar jag om det nu är så att bakväxeln har gett upp, räcker det med ny växle eller måste hela skiten bytas ut?
För innan växeln small i hjulet så gick det att växla fritt fast inga växlar funkade ju nästan sedan..så lät det till i ekrarna och nu går det inte rulla cykeln framåt, eller växla

Min Merida Road Lite 903
Ja, för att bakväxeln fastnar i ekrarna.
Örat - eller justerskruven - eller både och.
Cykla inte innan du tillser att bakväxeln inte trasslar in sig i hjulet. Känner du dig lite vilse i detta, lämna in hojen (till någon som kan...inte han...eller, ja du bestämmer själv)
Det kan bli rejält dyrt annars - bakväxel trasslar in sig i bakhjul, går sönder, men drar samtidigt ur ett par ekrar ur fälgbanan så att fälgen spricker...
Been there - done that.

Min Merida Road Lite 903
Kan du ta en bild rakt bakifrån?
Som det ser ut nu så verkar själva bakväxeln mer böjd/vriden än växelörat = i värsta fall dyrare att fixa.

Min Merida Road Lite 903
exakt min tanle trasig/böjd bakväxel= ny bakväxel bör inte behövas mer eller?
för inte behövs väl hela komponent gruppen bytas ut för bakväxeln?

men nu finns det ju olika varainter av Taigra bakväxel så jag undrar vilken bakväxel som sak ersätta min, utan att behöva byta vevparti kasett osv.?

Min Merida Road Lite 903
Petri skrev:
-------------------------------------------------------

> för inte behövs väl hela komponent gruppen
> bytas ut för bakväxeln?

Nej

> men nu finns det ju olika varainter av Taigra
> bakväxel så jag undrar vilken bakväxel som sak
> ersätta min, utan att behöva byta vevparti
> kasett osv.?

Ingen aning faktiskt, men det borde ju gå att reda ut vilken som sitter där idag och med hjälp av det köpa en likadan/efterföljare som är bakåtkompatibel.

Min Merida Road Lite 903
Det går med nästan vilken shimano som helst. Men för säkerhetsskull är det smart att hålla sig till 9-delat och samma längd på korgen.

MEN, det är gissningsvis inget fel på din växel. Ta hjälp av mekaniker om du är osäker på hur du skall kolla av örat och om reglaget fungerar

Min Merida Road Lite 903
Andas Petri, andas!!!

Det är troligen inget större fel på din bakväxel, sluta fundera över allt du kanske kommer tvingas köpa och problemen det skulle innebära!

Det finns åtminstone tre möjliga förklaringar till problemet:

-Växelörat är böjt.
-Bakväxeln (troligen armen isåfall) är böjd.
-Växelinställningen har blivit fel.

Alla tre felen har man oftast goda chanser att laga, helt utan att köpa något.

Läs råden du får och kolla systematiskt vad som är fel!

Min Merida Road Lite 903
här är bilder på växeln de röda ringarna markerar var den tar i
Denna tiagra bakväxel hittade jag på CRC men det var den enda också.

nåja fler bilder på hur den ser ut går nog inte tas dessa borde illustrera trasig eller ej, jag röstar trasig..men har ju haf fel förut

Bilagor

• DSCF5177.jpg
    DSCF5177.jpg
    79.5 KB · Besök: 19
  • DSCF5173.jpg
    DSCF5173.jpg
    64.9 KB · Besök: 33
  • DSCF5176.jpg
    DSCF5176.jpg
    78.6 KB · Besök: 22
  • DSCF5182.jpg
    DSCF5182.jpg
    88.4 KB · Besök: 21
  • 19461.jpg
    19461.jpg
    30.1 KB · Besök: 34
Min Merida Road Lite 903
Du måste ta en bild rakt bakifrån som får med växelörat också.
DVS som bild två i förra inlägget fast högre upp.
Ta gärna en bakifrån rakt i linje med själva korgen (det du rödmarkerat) också.

Växeln du länkat in från shopen kommer passa men har onödigt lång korg. Det gör att den möjligen skramlar lite mer.

Min Merida Road Lite 903
Petri skrev:
> jag hade ju inga probelm efter vurpan eller före,
> och nu så händer detta.

Men när hände det då? Om du lyfte upp cykeln efter vurpan och hojade därifrån, då funkade den ju. Sen ställde du hojen mot väggen hemma och dagen efter var den sönder??

Ta nu hojen imorgon till en CYKELmekaniker så avgör han vad som är fel och vad som ska bytas, tills dess luta dig tillbaka och koppla av.

Min Merida Road Lite 903
Brando skrev:
> Ja,växeln ligger närmare mot hjulet än normalt.
> :)

detta pga. att örat är böjt eller att växeln, också behöver bytas ut eller se om det går att fixa?

Min Merida Road Lite 903
Kolla så växelvajern ligger rätt hela vägen från växelhandtaget. Vajerhöljet kanske har fastnat nånstans så växeln dras in extra mycket.

Är du säker på att du inte kan växla ner till de mindre kuggarna bak? Ta av hjulet och testa att växla då. Om det inte rör sig så kollar du vajrarna. Växeln är knappast trasig.
/J

Min Merida Road Lite 903
På bilden ovanför tiagra-växeln ser man ju att du kan få ned växeln om du drar i wiren. Växlar den alltså inte om du använder handtaget?

Min Merida Road Lite 903
har du ens försökt läsa på hur man justerar bakväxlar? om du först läser på hur växlar funkar, vad det är som gör att växlar ser ut som de gör och vilka justeringsmöjligheter som finns så borde det slutligen vara ganska självklart vad felet är, om inte så är det knappast något som går att lösa med ett par taskiga bilder och halvförvirrade försök till beskrivning av problemen.

Min Merida Road Lite 903
fredrikw skrev:
> har du ens försökt läsa på hur man justerar
> bakväxlar? om du först läser på hur växlar
> funkar, vad det är som gör att växlar ser ut
> som de gör och vilka justeringsmöjligheter som
> finns så borde det slutligen vara ganska
> självklart vad felet är, om inte så är det
> knappast något som går att lösa med ett par
> taskiga bilder och halvförvirrade försök till
> beskrivning av problemen.

wow konstruktiv kritik det får man inte ofta.
klart jag vet en del om hur växlar fungerar så blå är jag inte men jag kan de inte innan och utan.
men när växeln tar i ekrarna så säger det mig att nåt är jävligt fel.
den ska in och kollas upp om inte imorgon så torsdag förhoppningvis.

Min Merida Road Lite 903
problemet är enkelt jävligt enkelt den övre av de 2 kuggar på växel armen "cage" den övre av de strax nedanför den tar armen i ekrarna enklet eller?

Min Merida Road Lite 903
Petri skrev:
> problemet är enkelt jävligt enkelt den övre av
> de 2 kuggar på växel armen "cage" den övre av
> de strax nedanför den tar armen i ekrarna enklet
> eller?

Ok det var elakt.
Men, det går inte att förstå vad du just skrev.

Senast redigerad av en moderator:
Min Merida Road Lite 903
perzzon skrev:
> Petri skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > problemet är enkelt jävligt enkelt den övre
> av
> > de 2 kuggar på växel armen "cage" den övre
> av
> > de strax nedanför den tar armen i ekrarna
> enklet
> > eller?
>
>
> Svenska eller?
nja svengelska

Min Merida Road Lite 903
evo skrev:
> Jag lägger min röst på böjt växelöra.

+1. Jag menar, hur svårt kan det vara ? Det kan ju min blinda och döda mormor se.

Växelörat är ej parallellt med minsta kuggen bak. Den skall vara exakt parallell.

acopy.jpg ht=544

Min Merida Road Lite 903
tack grabbar nu har jag förstått det,speciellt nu när jag ser på bilden, så ser man ju att växelörat är böjt.
Jag ber till nånting, att det bara är växelörat och inget annat för det vore ju kanon om det var nåt så enkelt

Min Merida Road Lite 903
Du kommer säkert få justera-om växeln efter att du böjt örat rakt ändå. Bara så du inte kastar växeln om det inte fungerar direkt.

Frågan om reglaget kvarstår fortfarande dock. Vad händer om du växlar till tyngre växel med det?
Stannar växeln kvar där den är eller växlar den. Och går det i så fall att se vad som håller den kvar?

Min Merida Road Lite 903
när jag fick loss, hjulet då gick det att växla upp till alla växlar och ner till 3:ans växel sedan börjar det krångla tills den tar i ekrarna på ettans växel, så antingen är så enkelt som att böja örat justera och köra.
Men i värsta fall så blir det växel byte men det är i värsta fall.

Min Merida Road Lite 903
stefan_ skrev:
> Hjulet kanske är böjt. Eller så har sadeln
> blivit böjd så du råkat slå i bakväxeln när
> du trampar och därmed böjt fluxkondensatorn?

jaha ja är du säker att den sitter där du tror den gör?
På en cykel alltså?

Min Merida Road Lite 903
Stefan, du behöver inte vara sarkastisk. Den här historien kan bli långlivad och underhållande av sig själv.

Petri, finns det ingen händig person bland dem som du cyklar med? Som kan titta på dina grejer och hjälpa dig att meka?
Din mekaniker verkade vara lite osäker, och det är svårt för oss att förklara för dig via internet. Dessutom verkar du tro att allt går sönder och att du måste köpa nytt hela tiden. Grejerna ska hålla många hundra mil, om man sköter dem rätt.

Min Merida Road Lite 903
Petri; ett växelöra fungerar som en säkring. När man vurpar på så att bakväxeln tar i marken så är det så att växelörat böjs istället för ramen.
Tidigare satt växelörat, eller sk. "dropouten", se bild:

010-rear-dropout.jpg

-som en del av ramen. Detta betydde att man vid en omkullkörning kunde böja dropouten och därmed förstöra ramen. Det är viktigt att man har ett spikrakt växelöra så att kedjan löper helt parallellt med kuggarna på kassetten. Annars är det rikst att kedjan "kuggar över" och det knakar och känns riktigt obra.

Jag böjde min bakväxel i skogen igår men lyckades böja till baka öra/växel så det funkar igen.

Se växelöran som en säkring och köp ett extra öra, både till mtbn och till räsern men framförallt till mtbn.

Lycka till !

edit: flestav

Senast redigerad av en moderator:
Min Merida Road Lite 903
Böjt växelöra på en stålram är ju relativt smidigt att böja tillbaka, värre på en aluram! Så det är ju inte så konstigt om det är utbytbara på sådana. :)

Min Merida Road Lite 903
men på MTB´n visade det sig inte vara en böjd växelöra, utna att skivan var lite krånglig bara.
här var däremot örat böjt som nu är åtgärdat.
Men däremot hörde jag att ett "rätat" växelöra blir svagare vilket i sin tur kan skapa bekymmer och bör därav ersättas av en ny.
men som sagt nu är det rätat och nus ka här cyklas igen :)

Tillbaka
Topp