Min Obree cykel

Min Obree cykel
Jag följde Obree's råd och bytte lite delar så jag kan köra Paragonen på gatan. Nu gäller det ju att få så många timmar på cykeln som möjligt innan oktober.
Den är verkligen inte gjord för gatan, behöver en mindre rondell för att vända pga den näst intill obefintliga svängradien. Och med 50/12 som utväxling får jag ju typ springa igång den.(kommer 9,3m på ett trampvarv...) Sen väl uppe i fart får jag inte stopp på den. Ingen låsring och inga bromsar gör ju inte färden mindre läskig. Men men, jag vänjer mig nog.

IMG_4179.JPG

Min Obree cykel
chrobin skrev:
-------------------------------------------------------
> ... så jag kan köra Paragonen på gatan.

Haha, bra idé! Var är ringklockan? Går det inte in fetare däck? :-)

Min Obree cykel
Lyckades precis klämma in ett par 23mm, hittade inga smalare.. Dom pratade nått om komfort?!?! Känns inte som komfort och den här cykeln går hand i hand. PÅ banan kör jag 19 eller 20mm.

IMG_4180.JPG

Senast ändrad:
Min Obree cykel
chrobin skrev:
> Jag följde Obree's råd och bytte lite delar så
> jag kan köra Paragonen på gatan.

What?!?

Min Obree cykel
Jag och Arvid tog en liten lunch tur idag. Arvid var en jäkel på att fota uppochner bakåfram ifarten.

Här har vi en korrekt position, hakan under styret och ryggen som en mjukt spänd pilbåde.

5.jpg

Typ som en T-rex

4.jpg

3.jpg

Och här testas den av Arvid. Han såg inte riktigt klok ut på den, men det gör ju inte jag heller för den delen...

1.jpg

Min Obree cykel
Det finns vissa cykeldelstillverkare jag gillar extra mycket, och idag fick jag ett paket av en av dom jag gillar allra mest, Royce.
Royce är mest kända för att göra typ världens bästa nav och vevlager. Det är Royce som ligger bakom tex vevlagret till den legendariska Lotusen som Boardman tog OS guld med och när Boardman skulle ta sig an the athletes hour var det Royce som fick i uppdrag att bygga hjulen. Det är en liten mekanisk verkstad i England som levererar produkter med en otrolig kvalitet och finish. Eftersom Royce har varit inblandade i timrekord tänkte jag att det vore kul att ha nått från dom på Paragonen, man vad? Allt är ju special.. När jag surfade runt på deras minst sagt bristfälliga hemsida hittade jag att dom hade klingbultar, sånna måste jag ju ha!! Omstukade vevarmar med custom klinga och Royce skurvar, perfekt!! Plus att han sålde ett Royce monterings fett!! Rekord fett! Även det ett måste! Så jag ringde upp och la en blygsam beställning på fett och klingbultar och idag kom paketet.

r1.jpg

r4.jpg

r5.jpg

r2.jpg

r3.jpg

Senast ändrad:
Min Obree cykel
Lite fortsatt fixande. Har en tid funderat på att köra med diskhjul, mest för att jag är svag för diskhjul men även för att det i min värld är mer aero. Har varit lite fram och tillbaks med vilken disk som skulle passa, men när det dök upp ett Campa Kashmin disk i köp och sälj slog jag till

3.jpg

Visste att jag skulle bli tvungen att smalna av navet men det var nog inga problem. Det visade sig att navet var minsta problemet......Suck...Skiten var ju för bred redan innan navet. Ja ja, den får väll hamna på nån annan cykel då.

16.jpg

Jaha vad ska jag göra nu. Man kan ju alltid bara göra hjulsidor till hjulet jag redan har. Kanske kolfiber eller.. Nä nu är jag ganska trött på att plasta och dona. Vad finns det för alternativ? Efter lite efterforskning på div plaster och skivmaterial slutatde det på Flygplansplywood. En tre skicks björkplywood av mycket högkvalitet, lätt och starkt. Skivorna finns i 0,4mm, 0,6mm 0,8mm, 1mm osv. Jag valde en 1mm.

4.jpg

5.jpg

6.jpg

7.jpg

8.jpg

9.jpg

10.jpg

12.jpg

13.jpg

14.jpg

15.jpg

Min Obree cykel
Förr brukade man tvätta ur allt fett ur vev och navlager och bara ha lite olja i för att minska friktionen när man körde tempolopp... Visas alldeles förträffligt i Jörgen Leth film "Stjernerne og vattenbaererne" där Bianchilagets mekaniker förbereder Ole Ritters cykel inför tempoloppet på Giro de Italia 1973 :-) T

Senast ändrad:
Min Obree cykel
chrobin skrev:

> kolfiber eller.. Nä nu är jag ganska trött på
> att plasta och dona. Vad finns det för
> alternativ? Efter lite efterforskning på div
> plaster och skivmaterial slutatde det på
> Flygplansplywood. En tre skicks björkplywood av
> mycket högkvalitet, lätt och starkt. Skivorna
> finns i 0,4mm, 0,6mm 0,8mm, 1mm osv. Jag valde en
> 1mm.
>
>

Jag har börjat kolla lite på ett projekt med trä som tema så frågan är så klart
Vart får man tag i sådant?

Min Obree cykel
Fick nya vevlager häromdan. Så kallade hybridlager med kulor av kiselnitrid (keramiska) och slitbanor av metall. Beställde dom genom World Wide Bearings. Riktigt fina lager.

2.jpg

Här har ni ett klipp där man först ser ett vanligt Dura ace lager sen dom nya keramiska.

Ett problem när man håller på med smala vevlager som både Obree och Yamaguchi (och jag) har hållit på med är att det blir problem med flex. Obree berättade att på VM 93 fick mekanikerna byta däck efter varje runda pga att cykeln flexade så mycket att kedjan tog emot däcket när han stod och trampade i starten. Så för att styva upp mitt lager passade jag på att plasta fast lagerkopparna i ramen. Så dom kommer jag inte kunna byta men det går att byta själva lagrena. En del av grejjen med en superbike är ju att den ska vara väldigt opraktisk på det mesta utom det den är byggs för.. Vet att GT superbikes från 96 hade nått sorts limmat vevlager som inte heller gick att byta på en kvart.

3.jpg

4.jpg

5.jpg

7.jpg

Min Obree cykel
sjodell skrev:
> Håller med, förutom styvhetsvinsten blev det mer
> stilrent med inplastade lagerkoppar.
>
> /Sebastian

+1

Min Obree cykel
Fick ett paket på posten med två titanskruvar till vänster veven. Klart det måste finnas titan på hojjen.

42496229.jpg

Bort med gamla ruttna stålskruvar och dit med läckra titan skruvar.

20086964.jpg

30717343.jpg

Sen har jag hållit på med en ny kedja oxså. Framklingan är ju en 3/32 och nu har jag kört med en 1/8 kedja och drev. Men nu har jag betämt mig för att köra 3/32 rakt igenom. Så efter att ha surfat runt på div BMX racing forum införskaffade jag mig en SRAM PC-870 kedja. Egentligen gjord för 7/8-delat men tydligen en favorit bland många BMX'are

9.jpg

8.jpg

58701279.jpg

Så nu måste jag bara köpa ett nytt drev eller svarna ner det jag har...

Idag var jag och träffade en bekant vid namn von Sven. Han skulle pryda ramen med mitt namn och en liten maskot.

s1.jpg

Frihandar mitt namn på sadelstolpen

s2.jpg

s5.jpg

Sen blev det en liten maskot. Timmie the Timer. Även den helt målad på frihand.

s4.jpg

s6.jpg

Det är verkligen imponerande att se Sven jobba och jag rekommenderar att man lämnar in sin cykel för att få tex sitt namn målat. Mycket roligare än att beställa några tråkiga klistermärken.

Min Obree cykel
chrobin skrev:
> Så nu måste jag bara köpa ett nytt drev eller
> svarna ner det jag har...

Svarva ner detta drev behövs inte, jag använder samma tjocklek till 10 delat också.
Slipa klingorna spetsiga med vinkelslip och 120 sandpapper rondell.
Inga problem, eller skicka till mig så gör jag det.

Min Obree cykel
Kid1000 skrev:
>
> Svarva ner detta drev behövs inte, jag använder
> samma tjocklek till 10 delat också.
> Slipa klingorna spetsiga med vinkelslip och 120
> sandpapper rondell.
> Inga problem, eller skicka till mig så gör jag
> det.

Jag tror att han menar bakdrevet och inte din vackra framklinga =)

Min Obree cykel
Chrobin,

Har sen jag satte mig på tuben hem efter jobbet läst denna tråd rätt igenom, klickat på länkar, sett videor osv. Min sambo och dotter var inte lika förtjust som jag som suttit klistrad vid min iphone. Måste först bara säga grattis till en fantastisk cykel och den resa ni verkar göra tillsammans! Verkligen inspererande läsning och trots att jag inte har samma kunskaper (lyckades byta broms och växelvajrar själv i helgen och var stolt över det...) får den en att vilja "meka" och fixa mer själv! Och även tack för bilder och din frus visdom ord. Ser med spänning fram emot ditt försök i oktober. Då jag missade donationen till din Englands resa så kanske jag kan hjälpa dig med en ny svid om du behöver det till nån framtida pris utdelnings cermoni ;) Om så, skicka mig ett PM så löser vi det. Jobbar i dina krokar verkar det som och kommer nu hålla extra utkick efter Paragon! Gods speed!

Min Obree cykel
Har inte fått nått datum av Dansk(jävlarna) än men det är på g.

Dags att göra klart den här cykeln nu.

Fick ett litet trevligt paket från Max på VeloSolo. Tack så mycket!!
I guld och allt..

kugg.jpg

Fick även ett paket med två gamla 90tals tidningar. Alltid kul att läsa hur det var back in da days.
Lite nya bilder på Obree och ärkerivalen Boardman

r1.jpg

r5.jpg

r2.jpg

r4.jpg

Sen var det då dags att smörja lagrena i pedalerna. Inspirerad av Atomlabs bästa fett tråden så tog jag kontakt med en firma utanför Göteborg som bara jobbar med fett.
Dom skickade en burk "värstingfett" som dom själv kallade det. Eftersom jag behöver typ 3g fett själv så blev det att tappa upp resten av fettet i små burkar och säljs nu som Paragon fett. Om ni är intresserade kan ni PM'a eller donera 100:- inkl frakt på bloggen:

http://42kmtimmen.tumblr.com/

Kan intyga att det är ett superfett!! Fick även en burk "värstingolja" till kedjan. Och imorron får jag värsting lim från 3M till tuberna... Det gäller ju att gå "all in"

fett4.jpg

fett2.jpg

fett.jpg

Sen har jag en efterlysning

Jag är på jakt efter en ny tempodräkt då min förra blev förstörd när jag kraschade i Falun.
Så om nån sitter på en dräkt i storlek S är jag intresserad. Som ni säkert redan fattar så slår 90-talet högt!

vurpa.png

Tillbaka
Topp