Mitt trial objekt!

Mitt trial objekt!
Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> ... Vilket är en bra sak, det
> är mycket lättare att bygga med 14mm än med
> 12mm. :)

n00b!

Framförallt är 14mm nipplar tyngre. Usch och fy!

Mitt trial objekt!
Nåja jag byggde ett hjul med 12mm nipplar igår utan problem, och ett med 14mm nipplar på ena sidan och 12mm på andra sidan i förrgår. :D

Mitt trial objekt!
Okej, Mårten du kanske kan hjälpa mig att räkna ut ekerlängden då :)
Fattar mig inte på den där sidan så bra och vill inte att det ska bli fel.

ERD-måttet på fälgen var 535mm eller 534mm eller vad du sa:)

Här är måtten på Hope Pro 2 Trials navet enligt Dudster :)
Flange dia: L=56, R=54
Center to flange: L=34.5, R=29.5

Skickar med en bild på fälgarna :) Det är dom neon gröna :P

Bilagor

• Trial fälgar.jpg
    Trial fälgar.jpg
    79.9 KB · Besök: 41
Mitt trial objekt!
Bakhjulet blir symmetriskt, 257mm med 14mm nipplar (om måtten på navet jag fick stämmer). Jag skulle köpa 258mm från CRC (dom har ju inte 257mm). Det ska gå att spänna upp tillräckligt med lite för långa ekrar.

I annat fall är det rätt längd för 12mm nipplar så... :D

Pers. kommentar: Vad smalt Hope har byggt det navet! Mitt baknav på trialen har drygt 1cm bredare mellan flänsarna (också skivbroms och plats för 6 drev)...

Mitt trial objekt!
Edit: Glöm det. Ibland är det bra att titta på tillverkarens sida och inte bara i favoritbutiken... :D

Siffrorna ska stämma. :)

Senast redigerad av en moderator:
Mitt trial objekt!
Okej, men jag kan ta reda på det exakta EDR-måttet i morgon :)
Men ska man mäta från ekerhålet till andra ekerhålet tvärs över fälgen?
För isåfall måste man ju kunna stoppa in tumstocken i det borrade hålet och mäta eftersom den får platts i hålet (underlättar att mäta) :)

Mitt trial objekt!
Vad bra! Då ska jag beställa både nav och ekrar så fort lönen kommer in på kontot :)
Tack för all hjälp :)
Kul med människor som ställer upp på sånna som mig :P

Mitt trial objekt!
Hejhej igen :)
Nu har jag lite frågor igen!
Läste någon stans på nått forum att Hs33 bromsarna inte tar emot för breda fälgar, stämmer detta?
Bakfälgen är 46mm bred och hade tänkt haft 2,5 däck.
Tips på bra däck och slang till trial? Har haft en Univega 26" och där satt det maxxis swampthing däck.

Mvh. Thommy

Mitt trial objekt!
Maxxis DHR 2.5 slow rezay fungerar för Mårten.
Schwalbe BigBetty 2.4 GueyGluey fungerar fint för andra, inte så grymt punkaskydd dock.

HS33 tar 46mm fälgar så vitt jag har sätt/provat.

Mitt trial objekt!
HS33-bromsarna har i sig ingen begränsning. Det är ramens bredd som kan begränsa. Men har du en någotsånär ny trialram är den med största sannolikhet byggd för 46mm-fälgar.

Det blir dock knepigt om man kör med Evo2-fästet... Men går gör det säkert då också.

I värsta fall får du fila ner bromsbeläggen lite.

Jag kör som sagt Maxxis Minion 2.5" med SlowReezay-gummi. Dom är grymma men knappast ekonomiska att köra med, satsa på samma däck men med SuperTacky-gummit.

Slang funkar i princip vad som helst. Jag kör Conti DH-slang just nu bara för att jag inte orkar kränga på och av däcket om jag skulle få punka... Väger apa, men jag är lat. Ska du inte köra gaps till kanter och sådär är det inga problem att köra vanlig slang. Det är när man satsar järnet för att gapa ca 2 meter och inte når ända fram det blir jättehål i slangen om man inte kör DH-slang... :D :D :D

BigBetty GooeyGluey med vanlig slang funkar, men då är det risk för punktering om man landar på kanter och sådär... Har en kompis som kör med det och han har bytt slang 6 gånger under tiden jag har kört utan att ens pumpa däcket en enda gång. :D

Så, korta svaret: Maxxis Minion eller HighRoller DH, 2.5", Supertacky. Vanlig slang, lite vad som helst funkar, på det och du är ready to go. När du väl fått på skiten på fälgen... Bered dig på att svettas och ladda upp med lite svordomar...

Mitt trial objekt!
Haha, låter kalas :)
Har en pappa/bror som kränger crossdäck stup i kvarten i garaget så jag är van vid svordomar och några däckjärn som flyger i garaget ;)

Mitt trial objekt!
100mm mellan magurahålen funkar fint för 47mm. 100mm (och ibland ge och ta några millimeter beroende på om tillverkaren tycker det är så noga eller inte :-( ) är normen numera - boosters görs iaf i den storleken och till och med min muni följer den "standarden" dvs är 100mm på pricken.

Mitt trial objekt!
Är det ingen som säger åt er att ni ska hålla er på cykelvägarna istället (a´la Ekeröstyle) eller utstrålar ni sådan attityd att folk inte vågar säga till och flyr från parkbänkar och annat som ni kan tänkas hoppa på ;)?

Mitt trial objekt!
saltgurkan: Jodå, får skäll och sura kommentarer mest hela tiden...

Joakim: http://www.tartybikes.co.uk

http://www.monty.nu (Enda svenska butiken just nu)

Jag har en 26" ram liggande. En svart BT Raven 8.0 med fäste för både skiva och magura om det är intressant... Ganska bra nybörjarhoj eftersom den inte är så extrem i geometrin och håller för vad fanken som helst man kan tänkas hitta på. :P

Tillbaka
Topp