Modern lvg stålram

snajgel

Aktiv medlem
Modern lvg stålram
Funderar lite på att bygga en racer med stålram.
Vilka moderna stålramar finns det som inte kostar en förmögenhet? 4-5000kr är nog max tror jag.
Begangnat funkar ju också...

Senast ändrad:
Modern lvg stålram
Det finns ganska många roliga tillverkare både i Europa och på andra sidan Atlanten. En Bob Jackson t ex går in på din budget med Reynolds 631-rör. Vill du ha lite mer exotiska rör som Reynolds 853 eller Columbus XCR så går priset upp med några tusenlappar till. Själv har jag en Co-Motion som jag just byggt om från pendlare till räser, den ramen kostar ganska mycket mer i nypris men den fick jag ett väldigt bra pris på begagnat.

Det går rykten på forumet också att det går att fynda De Rosa-ramar på Ebay.

Modern lvg stålram
Det är lite elakt att kalla det jänstaket :) Mitt ramkit väger in på ganska exakt två kilo har jag för mig.

Modern lvg stålram
Snygga ramar. Den som faller mig mest i smaken är Co-Motion men den verkar lite väl dyr. Men det är lite det utseendet jag är ute efter! Modernt, inte för smala rör och inte för tjocka + att det helst ska vara vågrätt topprör (? Head tube).

Modern lvg stålram
Intresset för high-end-stålramar är inte så stort i Sverige, så det finns nästan inte någon andrhandsmarknad. I England, Tyskland och USA är det mycket större så där går det att hitta väldigt prisvärda hojar. Köper du får USA så håll koll på frakten. Bra ställen att leta på är - förutom Ebay - fariwheelbikes och serottas forum.

Fler tillverkare som gör "moderna" (inte luggade?) ramar är Independant Fabrication, Serotta, Demon Frameworks och Pegoretti.

Modern lvg stålram
Vad menar du med modern? nytillverkad?

Stålracer såldes fortfarande under 90-talet, bl.a. med fina rör från Columbus, Deddaciai, Reynolds... Är dessa ramar omoderna pga geometrin har ändrats sen dess? Eller pga ramen inte är kompatibel med moderna komponenter/hjul?

Jag skulle också vilja ha en stålracer nån gång men jag jag inte koll på racervärlden...
/E

Modern lvg stålram
happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad menar du med modern? nytillverkad?
>
> Stålracer såldes fortfarande under 90-talet,
> bl.a. med fina rör från Columbus, Deddaciai,
> Reynolds... Är dessa ramar omoderna pga geometrin
> har ändrats sen dess? Eller pga ramen inte är
> kompatibel med moderna komponenter/hjul?
>
> Jag skulle också vilja ha en stålracer nån
> gång men jag jag inte koll på racervärlden...
> /E

Med modern menar jag nog nytillverkade ramarbsom inte är "luggade"(?)

Pegoretti är ju löjligt fina, dock lite väl dyra tror jag..

Finns det inga ful-kineser -tyskar -ryssar -valfrittlandhär i stål?

Modern lvg stålram
Eftersom TS inte gillade Bob Jackson men Co-Motion så gissar jag att det ska vara lite aggresivare geometri och inte muffade rör. Rörtillverkarna är samma som på 70-talet, men även där har det gjorts en stor utvekling och en stålcykel idag behöver inte väga 10kg: båtbensbudet fick ju ned sin i storlek 59 eller vad det var till under sju. Den stora skillnaden för kompatibilitet som hänt på 30-40 år är att bakgaffeln gått upp till 130mm och att styrröret ökat från 1 till 1.125 tum.

Modern lvg stålram
snajgel skrev:
> Med modern menar jag nog nytillverkade ramarbsom
> inte är "luggade"(?)

Muffade eller luggade ("with lugs") är alltså när rörbitarna inte sitter mot varandra utan går in i ett fäste. Det gör att vid alla fogar så blir ramen lite större. Även det går att få riktigt fint, titta bara på Saschas arbete på Vanilla Bicycles (att det är dyrt spelar inte så stor roll, det är nästan tio års väntetid på en ram...):

7.jpg

> Pegoretti är ju löjligt fina, dock lite väl
> dyra tror jag..

Inte helt gratis, nej.

> Finns det inga ful-kineser -tyskar -ryssar
> -valfrittlandhär i stål?

Jag har inte hittat några med samma finnish. Men för runt fem så får du tag på en ram i 631- eller 725-stål ny, och du kan hitta begagnade finramar för samma pengar.

Modern lvg stålram
Viner sidus
De rosa corum

Båda är dock dyrare än bob jackson

Tour testade stålramar för några år sedan och då vann Norwid skagen. Fast den var inte snyggast
i testet. Det var agresti.

Jag tycker stål är vackert och coolt. Vete fan om man inte skulle nedgradera från alu till stål.

Senast ändrad:
Modern lvg stålram
Kolla med Gefwert på Cykellabbet. Han tog hem stålramar nånstans ifrån åtminstone för några år sedan. Från Taiwan eller nåt.

Modern lvg stålram
Jag köpte en Peugeot Ventoux från 1990. Mycket bra ram i Mangalloy rör och 'direct braze' lödning, alktså inga muffar, sedan har jag bytt i pricip allt till nytt. Det som är kvar är styrlager, styrtapp och styre. Jag har en a-head kolfibergaffel i rätt storlek, t.o.m. fransk, men vet inte om jag av estetiska skäl vill ha kolfibergaffel i stället för stål. Just nu ligger den på c:a 9.8 kg med pedaler, men då är det inte de finaste grupperna jag har. Jag har i stället hållt mig till blank alu för jag tycker det blir snyggare. Lätt den vassaste cykel jag ägt, ett oerhört klipp i den. Nu skulle jag bara själv behöva tappa 10kg så kunde det börja gå riktigt bra.

Modern lvg stålram
KentS skrev:
> Jag köpte en Peugeot Ventoux från 1990. Mycket
> bra ram i Mangalloy rör och 'direct braze'
> lödning, alktså inga muffar, sedan har jag bytt
> i pricip allt till nytt. Det som är kvar är
> styrlager, styrtapp och styre. Jag har en a-head
> kolfibergaffel i rätt storlek, t.o.m. fransk, men
> vet inte om jag av estetiska skäl vill ha
> kolfibergaffel i stället för stål. Just nu
> ligger den på c:a 9.8 kg med pedaler, men då är
> det inte de finaste grupperna jag har. Jag har i
> stället hållt mig till blank alu för jag tycker
> det blir snyggare. Lätt den vassaste cykel jag
> ägt, ett oerhört klipp i den. Nu skulle jag bara
> själv behöva tappa 10kg så kunde det börja gå
> riktigt bra.

KentS, det där lät ju coolt! Tror minsan att du dessvärre måste följa upp det med lite bilder! :)

Tack för alla tips.. Blir mer och mer förvirrad bara.. :)

Modern lvg stålram
KentS skrev:
> Jag köpte en Peugeot Ventoux från 1990. Mycket
> bra ram i Mangalloy rör och 'direct braze'
> lödning, alktså inga muffar, sedan har jag bytt
> i pricip allt till nytt. Det som är kvar är
> styrlager, styrtapp och styre. Jag har en a-head
> kolfibergaffel i rätt storlek, t.o.m. fransk, men
> vet inte om jag av estetiska skäl vill ha
> kolfibergaffel i stället för stål. Just nu
> ligger den på c:a 9.8 kg med pedaler, men då är
> det inte de finaste grupperna jag har. Jag har i
> stället hållt mig till blank alu för jag tycker
> det blir snyggare. Lätt den vassaste cykel jag
> ägt, ett oerhört klipp i den. Nu skulle jag bara
> själv behöva tappa 10kg så kunde det börja gå
> riktigt bra.

Jag är sugen på att göra samma sak. Har en Miyata från 90-talet, oklart riktigt när, med CroMo ram och Mangalight gaffel. Väger 10 blankt med pedaler original (original så vitt jag vet).

Hur mycket har hänt egentligen? Cykeln har 130mm mellan gaffeländarna bak så nav ska inte vara något problem vad jag förstår. Hur är det med vevlager? Kan man till och med montera en modern växel på de gamla klingorna?

Modern lvg stålram
Rattnalle skrev:
> Kan man till och med montera en modern växel på de gamla klingorna?

Skäm bort cykeln med en silvrig Campa Athena-grupp.

Modern lvg stålram
Rattnalle skrev:

> Hur är det med vevlager? Kan man till och med montera en modern
> växel på de gamla klingorna?

Om det är 68mm brittisk gänga så funkar allt. Annars kan det vara knepigare men inte omöjligt. Ny framväxel borde funka, men bakväxel kan bli svårare beroende på antal växlar på kasetten och fabrikat.

Modern lvg stålram
mzi skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Hur är det med vevlager? Kan man till och med
> montera en modern
> > växel på de gamla klingorna?
>
> Om det är 68mm brittisk gänga så funkar allt.
> Annars kan det vara knepigare men inte omöjligt.
> Ny framväxel borde funka, men bakväxel kan bli
> svårare beroende på antal växlar på kasetten
> och fabrikat.

Iom att Rattnalle pratade om att bakgaffeln var 130mm så planerar han nog ett nytt bakhjul. Då är det ju fritt fram, bara man ser till att reglagen och kassetten passar varandra. Bakväxeln är det ju lite mer spelrum med, iaf med shimano. Finns dock säkert något som inte passar med varandra där, så ta mig inte alltför hårt på orden där =).

Modern lvg stålram
Burls bygger custom fillet brazed (svetslödda?) med fina rör, börjar på 775 englandspengar.
http://www.burls.co.uk/prices.php

Enigma Elite är också sjukt snygg om man bara kan få den oslopad, men eftersom den byggs på order borde det ju gå att lösa kan man tycka. Också fillet brazed.

http://www.enigmabikes.com/bike/bike-enigma-elite.html

De Rosa Corum är Tig:ad om man föredrar det, Pegoretti Tig:ar väl också. Dessutom gör han de snyggaste lackerna som finns, tycker jag.

Det finns säkert en hel hög pyttesmå italienska och brittiska tillverkare av typen "man in a shed" som antingen svetslöder eller Tigsvetsar, om man bara letar lite.

Modern lvg stålram
evo skrev:
> Viner sidus
> De rosa corum
>
> Båda är dock dyrare än bob jackson
>
> Tour testade stålramar för några år sedan och
> då vann Norwid skagen. Fast den var inte
> snyggast
> i testet. Det var agresti.
>
> Jag tycker stål är vackert och coolt. Vete fan
> om man inte skulle nedgradera från alu till
> stål.

Har klämt lite på Agresti cyklar i butik. Garanterat annorlunda då samtliga ramar bara var klarlackade och såg rätt fräckt faktiskt. Provcyklade dock inte.

Modern lvg stålram
Ett märke som nämnts i sammanhanget är ju taiwanesiska(?) Rikulau. Fina rörsatser går de loss på med sina ramar iaf. Spektakulära lackeringar också.

Modern lvg stålram
snajgel skrev:
> Nu funderar jag på en sån här..
> http://viewitem.eim.ebay.se/Voodoo-Rada-Road-Bike-
> Frame-853-Steel-55cm-Semi-Sloping-Raw-Unpainted-/3
> 00725258844/item
> Lämna den på pulverlack..

Får du den där så är det ju ett fynd! Jag skulle putsa upp den och sedan bara klarlacka, det blir ganska fräckt! I Kina tillverkar de allt möjligt, så det finns säkert med 1" gängat också, men då blir det ju garanterat med stål/alu gaffelrör så det blir inte toklätt. Fundera på om du inte ska ha en snygg stålgaffel istället.

Modern lvg stålram
Ni kan andas ut.. Den kommer till sverige! :)

Nu får man börja jaga grupp.. Vad säger den samlade expertisen? Vad ger mest "bang for the buck"! ska självklart vara en modern grupp.

Beggat funkar lysande!

Modern lvg stålram
Skickar en mobilbild på min gamling. Jag har precis bytt till vita vajrar, styre med anatomisk böj och lite längre styrtapp.

Bilagor

• hdr_00065_dark.jpg
    hdr_00065_dark.jpg
    102.5 KB · Besök: 74
Modern lvg stålram
supreeme skrev:
> kom det hem någon cykel? sitter också och surfar
> efter vintage stålram på nätet..

Köpte en olackad Voodoo Rada på Ebay. Lackerar-Lasse ringde idag och sa att den var färdig, ska hämta den imorgon.
Bild på resultatet kommer när den är klar. Här eller i "Stål!"-tråden. :)

Modern lvg stålram
snajgel skrev:
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > kom det hem någon cykel? sitter också och
> surfar
> > efter vintage stålram på nätet..
>
> Köpte en olackad Voodoo Rada på Ebay.
> Lackerar-Lasse ringde idag och sa att den var
> färdig, ska hämta den imorgon.
> Bild på resultatet kommer när den är klar. Här
> eller i "Stål!"-tråden. :)

Ok, då håller jag ögonen öppna ;)

Modern lvg stålram
Återupptar en gammal tråd.
Efter ha funnit Fairlight Strael har suget efter en modern stålhoj åter blivit starkt. Strael känns som en bra och genomtänkt hoj. Man kan få in ganska rejäla däck (typ CX-33or utan skärmar), det går att montera skärmar för höst/vinter, men den verkar ändå "sportig".
http://fairlightcycles.com/strael/?v=f003c44deab6

Priset är £899 vilket idag landar på 10 000 svenska kronor. Hade ramen kostat £450 hade det inte varit mycket att fundera på. Men för 10 000kr antar jag att det finns fler alternativ? Typ Ritchey Road Logic brukar gå att köpa för den pengen. Eller Genesis Equilibrium.

Vad sitter ni inne på för tips?

Tillbaka
Topp