Modern lvg stålram

Modern lvg stålram
Gamla stålramar går å böja ut till 130 och även 135 eller 150 om man vill... och sen böja tillbaka om man inte skulle gilla det. En ram av märket Chesini t ex från 80-talet i Columbus SL väger in på strax under 1700 i 54 så viktmässigt har det inte hänt så mkt heller sedan dess. Stål är stål hur man än vänder på det, om det inte är rostfritt då förstås...

Modern lvg stålram
26er sa:
Gamla stålramar går å böja ut till 130 och även 135 eller 150 om man vill... och sen böja tillbaka om man inte skulle gilla det. En ram av märket Chesini t ex från 80-talet i Columbus SL väger in på strax under 1700 i 54 så viktmässigt har det inte hänt så mkt heller sedan dess. Stål är stål hur man än vänder på det, om det inte är rostfritt då förstås...

Du skrev "böja", men det är endast en lätt fjädring av bakgaffeln som krävs för 130mm. Jag använde mina nya Hed hjul med en Campa 9 delat kassett i min 80 tals Colnago Super , och det krävs inte mycket för att få in hjulet, som sedan fjädrar tillbaka till originalbredd när man plockar ut hjulet igen. Lyckades trots 9kg sätt ny PR uppför en favoritbacke.

Bilagor

• colnago_super_hed.jpg
    colnago_super_hed.jpg
    272.3 KB · Besök: 41
  • colnago_master_2013.jpg
    colnago_master_2013.jpg
    222.6 KB · Besök: 48
Modern lvg stålram
Det finns några anledningar till att jag letar "modern" lvg.
- Möjligheten till att använda modernt styre. Ja, jag vet om quill-adaptern, men det blir sällan riktigt bra då det är en adapter.
- Jag brände mig lite på en Ebay-affär förra året. Begagnat är alltid en chanstagning.
- Jag behöver en 50-52 (överrör) vilket är ganska ovanligt.
- 130-spacing bak med vertikala gaffeländar (fast det är tydligen inte nödvändigt enligt tidigare inlägg, men kanske önskvärt?).
Edit: - Möjligheten att få in 28or eller bredare däck.

Med det sagt Älskar jag cyklar som den sista postade. Färgglada, snabba och snygga!
Men vilka förutom Colnago har roliga lackeringar? Concorde gillar jag också.
Just nu tittar på på en helblå GIOS på ebay, men tvekar.

Senast ändrad:
Modern lvg stålram
Det låter som att det du egentligen vill ha är en ny full custom ram. Det är bara att öppna plånboken, du kommer inte ångra dig! :)

Jag köpte själv en full custom stålram från Stinner för ett drygt år sedan. Det var kul att få designa geometri själv och den är fantastiskt trevlig att cykla på. Ramen vägde in på cirka 1,6 kg plus 350 g för gaffel från Enve.

Modern lvg stålram
Mayhem sa:
Det låter som att det du egentligen vill ha är en ny full custom ram. Det är bara att öppna plånboken, du kommer inte ångra dig! :)

Jag köpte själv en full custom stålram från Stinner för ett drygt år sedan. Det var kul att få designa geometri själv och den är fantastiskt trevlig att cykla på. Ramen vägde in på cirka 1,6 kg plus 350 g för gaffel från Enve.

Självklart är det så!
Dock är jag inte erfaren nog att pricka min geometri ännu. En liten dröm vore annars att åka och få svetsa min egen ram. Kan bli en bra 40-årspresent till mig själv.

Modern lvg stålram
Annors sa:
Vet jag har läst att planetx har tävlat med stålcykel bland allt kolfiber. Det ska vara med holdsworth brandad cykel. De säljer ramen och med gaffel väger den in på 1600g. Det är nog en av de moderna stålramarna som är lätt att få tag på.

http://www.planetx.co.uk/i/q/FRHOCO/holdsworth-competition-frameset

Det var inte Genesis du tänkte på? http://www.genesisbikes.co.uk/bikes/road Jag vet att de har tävlat med stål. Fast det är möjligt att PX också gjort det. Det var någon på forumet som var besviken på vikten på sin Holdsworth, men jag minns inte vilken ram det var.

Modern lvg stålram
Mayhem sa:
Känns extremt osannolikt att uppgiven vikt skulle vara inklusive gaffel.
+1
Holdsworth Competition skall vara byggd av Columbus Spirit, sådana ramar brukar väga (minst) 1600-1700g,
det kan bli >100g mer pga strl, vilka rör som används och lack.

Men en stålram skaffar man väl inte pga dess (låga) vikt?

/Håkan

Modern lvg stålram
HåkanC sa:
Mayhem sa:
Känns extremt osannolikt att uppgiven vikt skulle vara inklusive gaffel.
+1
Holdsworth Competition skall vara byggd av Columbus Spirit, sådana ramar brukar väga (minst) 1600-1700g,
det kan bli >100g mer pga strl, vilka rör som används och lack.
Men en stålram skaffar man väl inte pga dess (låga) vikt?
/Håkan
Hade inte planetX någon annan ram byggd i Spirit som vägde som faan?
[Och Spirit fanns väl i väldigt varierande godstjocklek på samma rör.]
Men låg vikt och hyfsad styvhet? ja då är inte stål grejen.

Modern lvg stålram
Hej hallå!

Är det någon som sitter inne på en bra sida för beräkning av reach och stack?
Jag har trillat över denna Colossi: https://tictail.com/s/colossiblowout/colossi-rambler-road-silver
och efter googling hittade en geometritabell här: http://www.colossicycling.com/products/custom-frames/rambler_road.html
Dock är inte reach och stack angivet.
Cykeln jag har att jämföra med är min BMC TMR02 som finns här: http://www.bmc-switzerland.com/int-en/bikes/road/aero-timemachine-tmr02-ultegra/
På BMC har jag storlek 48. Colossin finns bara i storlek 52. Kommer det fungera?
Jag hittade en sida på nätet för geometri-beräkning men jag vill gärna dubbelkolla.

Modern lvg stålram
bsandborgh sa:
Varför vill du ha så mycket "trail"? 70,5 eller 70 graders styrvinkel och 45 mm "fork offset"!?

Vill ha och vill ha.
Red bike = min nuvarande racer = BMC TMR02 storlek 48. Så jag har tagit de siffrorna och matat in med reservation för att jag missförstått något.
Green bike = Colossi. Här hade jag ingen info ang gaffeln så jag kopierade från BMC.

Modern lvg stålram
desmo sa:
bsandborgh sa:
Varför vill du ha så mycket "trail"? 70,5 eller 70 graders styrvinkel och 45 mm "fork offset"!?

Vill ha och vill ha.
Red bike = min nuvarande racer = BMC TMR02 storlek 48. Så jag har tagit de siffrorna och matat in med reservation för att jag missförstått något.
Green bike = Colossi. Här hade jag ingen info ang gaffeln så jag kopierade från BMC.

Det är väl ganska vanligt att de små storlekarna har ganska flackt styre för att minska tåöverlapp. När de sen (slentrianmässigt) får samma gaffel som resten av serien blir det ganska mycket trial. I någon mån motverkas effekten av att små cyklar ofta har ganska korta styrstammar.

Modern lvg stålram
bsandborgh sa:
Hmm. "Smaken är som baken"

Smak och smak. Oupplyst är nog närmare sanningen.
När det kommer till BMC'n så köpte jag den utan lägga någon vikt vid gaffelns mått. Det är helt enkelt så den levererades. Cykelmässigt så tycker jag den uppför sig som jag förväntar mig av en cykel. Neutralt helt enkelt.
Men Colossi-gaffeln kan ha andra mått än vad jag matat in. Vad är "standardmått" på en gaffel? Vilka mått är "bra"?

Tillbaka
Topp