Momentnyckel?

Momentnyckel?
the_TnT skrev:
-------------------------------------------------------

> Lästips:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/123104

Som jag skrev i den tråden så brukar ofta saker sammanträffa. Igår bestämde jag mig för att jag måste ha en momentnyckel när jag ska skruva ihop hojen igen och letade reda på alla trådar angående momentnycklar och nu dyker den här tråden upp.

Men jag har fortfarande inte köpt någon trots att det är två år sedan jag började leta...

Momentnyckel?
BBB-parts har en som jag själv funderar på att köpa vet dock inte priset men bbb's grejor brukar ju vara överkommliga

Bilagor

• torquefix.jpg
    torquefix.jpg
    15.5 KB · Besök: 62
Momentnyckel?
Men... Würth har ju en som också finns på H&S Bike-Discount. Det är samma som Syntacen, fast den är billigare.

wuerth1.jpg

(Edit: Ser det inte ut som om de photoshoppat bort syntaceloggan eller?)

Senast redigerad av en moderator:
Momentnyckel?
JLarsson skrev:
> Det är samma som Syntacen, fast den är billigare.

Würth är 4-20 Nm medan Syntace är 1-20 Nm. Würth kostar f.ö. €79.90 och är alltså betydligt dyrare än Proxxon. Den är å andra sidan bara 5-20 Nm men jag har inte hittat något som ska dras med mindre moment än 5 Nm ännu, skulle vara växel- och bromshandtag då men de drar jag iaf. på känn.

Momentnyckel?
Anledningen till att jag vill ha en momentnyckel är pga min kolfibernoja :) Läste ju testet om kolfiberstyren. Har precis köpt nytt och vill då vara på den säkra sidan.

Momentnyckel?
Whyte skrev:
> Jag har klarat mig alldeles utmarkt som cykelmekaniker i over 6 ar utan en momentnyckel...

Jag klarade mig alldeles utmärkt i åtta år som hemmamek, sen köpte jag en ram med bakdämpning som tydligt specificerade vilka moment man ska dra olika bussningar med. T.ex. hade jag dragit bakdämparbussningarna 2-3 gånger hårdare än vad tillverkaren rekommenderade. Visst funkar det ändå men det känns fel.

För saker som bara ska sitta fast funkar det utmärkt att dra på känn, saker som ska sitta ihop men fortfarande röra på sig kräver lite mer av mekanikern. Är man van skruvare har man dessutom en rätt bra känsla för hur hårt man drar, men momentnyckelnoggrannhet kan man aldrig lära sig.

Momentnyckel?
Vetskapen om att man har gjort helt rätt tack vare momentnyckeln tilltalar mig. Synd att det inte finns någon som ligger ännu lägre i pris. Lite svårt att motivera minst 500 spänn på ett verktyg som man helt korrekt klarar sig utan när man ändå behöver andra saker bättre..

Momentnyckel?
the_TnT skrev:
men momentnyckelnoggrannhet kan man aldrig
> lära sig.

Är du säker?:)

Momentnyckel?
beställde en momentnyckel på ebay, väntar hem den denna vecka, 5-25nm 1/4" av klicktyp, kostade €44 med frakt.
Hittade dock en tråd på mtbr strax efter jag beställt som rangordnar momentnycklar.
tyvärr kan jag inte hitta tråden nu, men det var en vertygsnörd som föklarade skillnaden mellan olika typer av momentnycklar i konsumtklass.

han påstod (underbar sammanfattning av 3:e persons åsikter utan källkontroll)... att "rankingen" i hur exakt en momentnyckel är ungefär såhär:

mest exakt: momentnyckel med två fyrkantiga balkar och enkel gradskiva
näst mest: park-tool varianten med två runda pinnar och gradskiva.
inte så exakt: momentnyckel av klick-typ.

tydligen tappar momentnycklar av klicktyp kalibreringen lättare, dessutom går det inte att se hur momentet byggs upp, utan man är helt utlämnad till ett klick som förhoppningsvis motsvarar det önskade momentet.

och på låga moment kan tydligen första klicket vara svårt att höra/känna, och man riskerar då dra för hårt (flera klick på rad så stämmer det tydligen inte mer förvalt moment)

-----------------------------------------
som sagt, inte mina erfarenheter (för jag har inga) men kanske nått att ha i bakhuvudet?

Momentnyckel?
Första gången jag drog dämparbultarna fattade jag inte att det hade klickat. Min Proxxon är av typ att den bara klickar en gång sedan blir det mer av ett vanligt spärrskaft. Det liksom viker sig med ett bestämt klick.

F.ö. ska man alltid förvara momentnycklar med fjädern i viloläge, dvs. inställning 0 Nm. Detta för att minimera risken att fjädern sträcker sig och tappar kalibrering.

Momentnyckel?
Sivert ( Häggs ) skrev:
> BBB's momentnyckel TorqueFix med 4 - 24 Nm med 6
> st insex och en torx landar på 625- ( 685- )i en
> hårdskalsväska.

Trodde nog att den låg ungefär där verkar klart överkommligt med tanke på att man får bits och sådant med .En sån får det nog bli framöver.

Momentnyckel?
Tycker GEDORE's grejor funkar fint.
Det finns även reservdelar att få tag i.
Oftast utan kostnad.

Fast dom kostar nog 1000-1500 för 2-25Nm

Ännu sexigare är ju SnapOn med elektronisk momentsensor som säger PIP vid rätt moment för 2500:-

Sen finns ju en hel mängd andra med möjlighet att ansluta dator
för att kunna logga allt man drar åt, trådlös överföring o.sv
På jobbet ritade jag monteringsfixtur till Volvo där det ingick luftdriven och avlastad
Atlas Copco momentnyckel/dragare med just trådlös överföring och varje enhet betingade 26500:-

Förr fanns en väldigt smidig variant där man drog åt enligt en skala med en visare som visade moment i "realtid" men dessa börjar försvinna. BACHO gjorde sådana en gång i tiden.

Hittar du en sådan begagnad så köp den!

Momentnyckel?
Var å köpte en momentnyckel idag på Swedol här i Sundsvall.
1/4" med NM. 2-24. Kostade mig 350,-

Inte farligt stor, ca 30cm lång. Duger säkert till hojmek.

Momentet markeras med ett knäppljud.
Har inte testat den än, glömde köpa bitshållare till den... ;(

Momentnyckel?
var det en specialdeal eller är det deras ordinarie pris? Det finns ju swedol i vällingby. Jag känner på mig att det börjar vankas utflykt... =)

Momentnyckel?
Det är ord.pris. Dom har riktigt bra priser faktist. Men, dom anger sina priser exkl. moms vilket lurade mig.

Ampro dessutom...bra grejjer har jag hört!

Momentnyckel?
350 :- är ju ett överkomligt pris för en momentnyckel får man ju säga, t.o.m. billigare än den jag köpte från tyskland, men eftersom all tankeverksamhet görs men google o ebay, så blir det som det blir =)

min har iaf beteckningen "Automatischer Drehmomentschlüssel" o det låter ju mycket coolare än "momentnyckel"

mycket bra tillägg i min verktygslåda, hur exkat den är kan jag inte svara på, men jag upptäckte iaf att den var betydligt mer konsekevent än min egen "dra på känsla"

Momentnyckel?
jag köpte en på micro för 359:- och sedan adapter från 1/4 till 3/8 har jag för mig och ett set med insexor för summa 85;. elelr nåt. Spannet på momentnyckeln är 4-20 Nm och den har funkat utomordentligt bra hittills.

Momentnyckel?
Hahaha Det blev väldigt tokigt. Det ska vara den där killen Newton och inte pluttemannen Nano. Såklart. Tack för den Fredrik. Hehe.. *svett svett*

Momentnyckel?
Är man osäker på om den stämmer är det bara att kolla den. Slår det för mycket så får man gå tillbaka med den. Moment är kraft x avstånd så ta en känd vikt (5 liters dunk med vatten) och häng 0.2 m ut på handtaget. För att få kg till Newton så multiplicera med 10 eller 9.81 om du är duktig i huvudräkning. Då får du 0.2 x 5 x 10 = 10 Nm. Är momentnyckeln intälld på detta så bör den klicka.

TnT:s tips på att förvara nyckeln med fjädern avlastad verkar vettigt. Har inte tänkt på det själv så nu får man ut i garaget och ställa om dem.

Momentnyckel?
det står tom i manulen på min att man skall ha den avlastad. Jag har också märkt att jag inte klarar av att prestera 2Nm med handen runt en hylsa. =)

Momentnyckel?
Jag har en momentmejsel som klarar 0-6Nm. På hårdaste är det inte det lättaste att vrida tills det klickar! Perfekt för att dra styrstammar och sånt med.

Momentnyckel?
Mårten skrev:
> Everwake: Så nu drar du konsekvent alla skruvar
> för hårt eller för löst? ;)

i god svensk anda, drar jag lagom =) upptäckte dock att jag tidigare dragit (ofta) för löst, efterdrog en bromsskiva jag monterade förra veckan, 2 var för hårt dragna, resten varierande. känns avgjort bättre om ens bromsskivor är korsdragna med rätt moment.

för övrigt är 6nm ganska mycket när man använder en bits-skruvmejsel, ska man dra det på känsla får man ta i så mycket man orkar med en hand utan att spänna ansiktet o låta som en tüsk porrstjärna.

Momentnyckel?
Hur skulle det vara med en skruvdragare med momentjustering?

Såndär ring man vrider längst fram på, hur exakta är de?

Momentnyckel?
kaddelack skrev:
> Hur skulle det vara med en skruvdragare med
> momentjustering?
>
> Såndär ring man vrider längst fram på, hur
> exakta är de?

ffa så är det inte momentet man ställer in utan bara nån godtycklig enhet. Men om man kan kalibrera dem så borde det funka lika bra. De som kommer färdigkalibrerade är sjukt dyra.

Tillbaka
Topp