Montera kedja på cykel

tommygunxs

Aktiv medlem
Montera kedja på cykel
På min gamla 21 växlade cykel gick kedjan av. Jag har nu köpt en ny (Biltema) är det något särskilt att tänka på vid montering? Jag saknar kedjebrytare utan tänkte använda vanlig tång- det funkar?

Montera kedja på cykel
Nix, en tång kommer inte att funka. Möjligen (men troligen inte) för att få dit låsniten, men inte för att korta kedjan till rätt längd.

Montera kedja på cykel
Ok, helt kört alltså- även om jag kör polygrip? Kanske förstör låset då. Brytare kostar bara 40 kr, men jag har ca 90 min tur o retur till butiken...

Montera kedja på cykel
Eventuellt kan du korta kedjan genom att slå ut niten med hammare + dorn, eller kanske en spik.

Om det sedan sitter kedjelås på kedjan kan du ju få ihop den utan verktyg. Har du inte det, kan det kanske funka med en polygrip. Annars får jag en dum idé om att dra ihop kedjan med ett skruvstäd, men då måste man ju höja upp hela cykeln i nivå med skruvstädet.

Montera kedja på cykel
Bengt-re skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag äger nog fem kedjebrytare tror jag... har
> inte alla iaf en?
>
> Gå över till grannen och låna en?

Alltså.
Jag blev rätt nöjd när jag köpte min "riktiga" kedjebrytare strax innan min långresa jag precis gjort. Innan dess hade jag endast min biltemabrytare, den funkade "ok".
Tror inte folk som inte är väldigt cykelintresserade sitter inne på fler än (max) en brytare..

Känner dock nu efter att jag använt min Riktiga brytare vilken skillnad det är mellan den och mellan BT-brytaren :)

Montera kedja på cykel
Jag har tidigare använt polygrip, o det har funkat. Men nu måste jag bryta kedjan o visst borde spik o tex bromskolvvertyg funka. Men jag vill nog ha ett riktigt vertyg.

För få till längden, det är nytt för mig: det är alltså trä nya kedjan på stora navet fram o stora navet bak men INTE genom växlarna/trissorna bak, o så lägga på två länkar extra så har man längden?

Montera kedja på cykel
Jag jämförde med gamla kedjan o de var lika långa. Jag satte på nya kedjan med en polygrip, o pressade in sprinten med polygripens överdel hade en annan tång öppen o pressade polygripens underdel (så inte polygripens underdel hindrade sprinten att gå igenom).

Det fungerade perfekt! Kedjan sitter nu på cykeln. Jag rispade några märken på länken för vilken det var. Tiden får utvisa om jag gjorde rätt

Montera kedja på cykel
dr octagon skrev:
> Köp inte Clas Ohlssons!!! Läs några kronor på
> en bra som typ Park Tools eller liknande.

Kedjan är ju redan monterad!!

Montera kedja på cykel
T skrev:
> dr octagon skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Köp inte Clas Ohlssons!!! Läs några kronor
> på
> > en bra som typ Park Tools eller liknande.
>
>
> Kedjan är ju redan monterad!!

Denna kedja ja.

Tillbaka
Topp