Montering av barends

henrikrosen

Ny medlem
Montering av barends
Har precis köpt mig en MTB efter många års uppehåll. Tänkte montera barends och önskar tipps på hur jag lättast flyttar in hantagen för att få platts med barendsen.

Montering av barends
Dra först av dem. Sedan för att sätta tillbaka dem så långt in som du önskar, andas du i handtagen så att de blir lite fuktiga inuti. Då är det lätt att trycka dit dem och sedan sätter dem sig fast på en gång.

Montering av barends
Tryckluft gör såna saker till en barnlek. In med munstycket och kör på. Handtaget "flyter" på luftströmmen. Det är alltså värt att cykla till nån som har tryckluft.

Montering av barends
Bräkleen is the shit för handtagsmontage. glider på fint , gör rent och torkar på en minut. Jobba snabbt bara. Lämnar inga rester. Luktar gott.

Men ärligt talat, det är ju lock-ons som gäller.

Montering av barends
Jag slutade med MTB 1999 så jag ligger lite efter i utvecklingen. Vad är lock-ons? Skivbromsar var de få som hade när jag höll på. Min fösta MTB var en Bridgestone MB3 och detta var 1988.

Montering av barends
lock-ons är handtag för sådana som inte kan montera handtag. :) Tryckluft är helt klart smidigast men hårspray eller fönsterputs emellan så glider det bra med och sitter fast om man låter det torka någon dag.

Montering av barends
haha!
Kör med andningstaktiken, det funkar. Du slipper använda geggor av alla möjligt slag som inte torkar direkt... tryckluft är ju iofs känt men inte värt att skaffa/låna för en sån här sak.

Montering av barends
cerro skrev:
-------------------------------------------------------
> lock-ons är handtag för sådana som inte kan
> montera handtag. :)

Lockons är grejen.

Tryckluft är helt klart
> smidigast = Om man har det hemma ja...

hårspray eller fönsterputs = torka någon dag = dåligt, lämnar dessutom rester under handtaget som löses upp och blir snorhalt om det kommer in vatten. Iallafall hårsprej.

5-56 funkar ok, ungefär som fönsterputs men torkar snabbare.

Bräkleen torkar som sagt på någon minut, lämnar inga rester och hugger som fan. Men nu har jag tagit förnuftet tillfånga och bytt ut alla mina handtag, tillochmed de som satt bäst snurrade lite granna, händer inte med lock-ons.

Andningstaktiken... nja, det beror helt på vilka handtag och vilket styre.

Senast redigerad av en moderator:
Montering av barends
Brorsan tipsade mig om aceton. Jag körde med hårspray till slut ändå... Aceton dunstar ju rysligt snabbt, så det kanske kan funka.
För att få av ett par gamla hnadtag mojsade jag in en skruvmesel under handtaget och bände gärsiktigt upp. Sedan sprutade jag in smörjmedel via dendär plastpipen man sätter på i spraymunstycket. Gled av buslätt. De handtagen skulle dock inte tillbaka på styret, så jag slapp torka bort överflöd och så...

Montering av barends
Atlas skrev:
> cerro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > lock-ons är handtag för sådana som inte kan
> > montera handtag. :)
>
> Lockons är grejen.

Du kan få köpa mina Cannondale Vise Grips om du vill? Ska byta till sköna handtag istället för hårda, tjocka och tunga lock-ons.

Montering av barends
Låter som lock-ons är för fruntimmer, nä jag behåller nog de sköna som satt på. Kanske går det med DustOff om burken är full vill säga så man har lite tryck kvar i. Käkat kinesmat idag som var dränkt med vitlök för att dälja smaken av härsket kött. Blir nog kanon att andas med den andedräckten jag har nu.

Aceton på gummi är inget jag skulle välja. Det torkar ur gummit onödigt fort.

Montering av barends
Smidigt. skruvade av mina lock-ons, på med hårsprej på handtagen och lite på styret, tryckte på de nya röda silikonhandtagen, skruvade på barendsen och slutar på 8g tyngre än innan. :)

Montering av barends
ancal... sorry. :)

Cerro.. titta dig inte blind på vikt. Det viktiga är ju ändå att cyklen passar dig och din körstil. Bättre bli bra och snabb på en tung cykel få då går det extra mycket bättre när man sedan köper en lättare.

Satan i gatan vad hantagen sitter. Börjar tro att de limmat dit dem.

Montering av barends
henrikrosen skrev:
> Låter som lock-ons är för fruntimmer,

Strap-ons är för fruntimmer

Montering av barends
mzi skrev:
> Cerro stirrar sig blind, döv och lam på vikt.
> Det är lite charmigt.

Haha. Hade det inte varit dumt att köra med barends om jag stirrade mig blind på vikt? Att köra med barends och flaskställ på en cykel handlar om funktion. :)

Montering av barends
lock-ons är skitbra tills skruvjävlen rundar, då är det inte lika kul längre. hänt på båda sidor på mina specialized handtag pisskvalité på skruvhuvet. använda 3rundor, fick sluta av dom som tur är det bara "lock" på ena sidan så det gick efter mycket slit. tjocka, tunga och jävliga. Men snygga.

Montering av barends
Man får ju lägga en liten klick fett eller en droppe olja på gängan och inte dra så små skruvar för kung och fosterland så kommer det funka Captain. ;)

Montering av barends
Preacher skrev:
> Man får ju lägga en liten klick fett eller en
> droppe olja på gängan och inte dra så små
> skruvar för kung och fosterland så kommer det
> funka Captain. ;)

jo, fast spänner man inte dom där rätt så hårt så ger de så att säga ingen direkt effekt, utan börja skidda runt på styret ändå. Håller mig nog till Ritchey Foam eller odi framöver.

Montering av barends
För att få en sådan lösning säker måste du borra lite i styret där skruven skall sitta. Behöver inte borra igenom styret men lite så skruven har något att låsa i.

Montering av barends
jo men barend-skruvar och lockon-skruvar går väl inte ner i styret, utan de gör att greppen klämmer fast runt styret. har också rund-dragit insexan i lockon-grepp. men nu kör jag med skumhandtag och det är faktiskt helt ok. billigt å lätt å dämpar vibrationer. när jag ska byta handtag skär jag bort dem bara. inte den största kostnaden för mountainbike-cyklande direkt.. sen använder jag damens hårspray för att få de nya att glida på och limma fast lagom hårt.

Montering av barends
Har man monterat ett par Lock-ons korrekt så inte fasen lossnar de efter några turer. Hur gör ni egentligen? Har kört flera år med mina och de sitter på plats utan att släppa på båda cyklarna. Finns säkert fulkopior, men ODI och Lizards Skins lock-ons sitter garanterat på plats. Använd blå Loctite på skruvarna annars.

/Leo

Tillbaka
Topp